Vilken sladd
Moderator: Redaktion
Vilken sladd
Hej ska beställa en MS nu i veckan , vet ej vad som följer med bilen men vad ska jag installera och ha hemma till laddningen?
Har 16A i huset
Har 16A i huset
2021 MS+
Re: Vilken sladd
Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Många klarar sig nog till och med bra med den bifogade UMC sladden och ett vägguttag. Men då ska man vara försiktig och inte dra mycket ström, det går att ställa ner laddningen i bilen. Som ”nödlösning” kan du köra på det här viset tills du fått riktiga grejer på plats. Men se till att du har bra koll på grejerna och att inget blir varmt. Börja med låg ström och arbeta dig uppåt, om du behöver.
Till bilen kommer UMC som har stickpropp, scucko, dessutom får du med en Typ2 kabel för laddning ute på staden eller till laddboxar utan fast kabel, typ Easee.
Många klarar sig nog till och med bra med den bifogade UMC sladden och ett vägguttag. Men då ska man vara försiktig och inte dra mycket ström, det går att ställa ner laddningen i bilen. Som ”nödlösning” kan du köra på det här viset tills du fått riktiga grejer på plats. Men se till att du har bra koll på grejerna och att inget blir varmt. Börja med låg ström och arbeta dig uppåt, om du behöver.
Till bilen kommer UMC som har stickpropp, scucko, dessutom får du med en Typ2 kabel för laddning ute på staden eller till laddboxar utan fast kabel, typ Easee.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Anlita en elektriker till att sätta upp ett trefasuttag vid platsen där bilen ska stå. Sedan kan du välja box i lugn och ro.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Tack hur funkar det med 50%bidrag (får bilen i Feb 2021)behöver jag anmäla förbrukningen eller hur går det till rent praktiskt?
2021 MS+
När du fått installationen gjord av en behörig elektriker går du in på Naturvårdsverket och lämnar in din ansökan, digitalt.Dannte0 skrev:Tack hur funkar det med 50%bidrag (får bilen i Feb 2021)behöver jag anmäla förbrukningen eller hur går det till rent praktiskt?
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... tpersoner/
Då får du inte stöd eller avdrag för den delen av arbetet. Om du installerar en box direkt så har du 50% upp till 20000kr tillbaka i bidrag.kenjon skrev:Anlita en elektriker till att sätta upp ett trefasuttag vid platsen där bilen ska stå. Sedan kan du välja box i lugn och ro.
Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Har 3 fas bara 3 m från garage porten
Adapter:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
Ok tack har inte beställt bilen ännu så box kommer upp innan bilen är här garanterat
2021 MS+
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Snål-TeslaLarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Man kan ju sätta upp ett sådant här 3 fasuttag , så slipper man använda adaptern hemma?LarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 708/#tab02
Men ska du ta hem en elektriker så kan du ju lika gärna låta honom sätta upp en laddbox när du får häften i bidrag.wannabee skrev:Man kan ju sätta upp ett sådant här 3 fasuttag , så slipper man använda adaptern hemma?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 708/#tab02
Ja, det är riktigt snålt att de inte skickar med 3-fas UMCn längre. Det hade i så fall varit bättre att inte skicka med schukon till UMCn istället, det blir ju säkrare att ladda från CEE än från Schuko. Och då med 3-fas UMC istället för 1-fas versionen de har nu.Bjelke skrev:Snål-Tesla
Jag har laddat 16A enfas med medföljande laddare med blåa cce kontakten via adapter till röd trefas och det är bara sladdstumpen i laddaren som blir lite ljummen.
Har en Tesla WC idag, men funderar på att byta till en Easee/Tibber (verkar smartare). Kan man få bidrag för Easee + installation (om man tidigare inte utnyttjat bidraget)?LarsL skrev:Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Var är "50% i Gröntavdrag"?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jo, det är dumt för jag tycker 3-fas UMC är så mycket mer användbart än 1-fas.Bjelke skrev:Snål-TeslaLarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:
Dock så är VW tydligen ännu snålare, och inkluderar inte ens någon 1-fas UMC med sina senaste bilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, man ska nog inte förutsätta att man överhuvudtaget kommer få någon UMC framöver.martinot skrev:Jo, det är dumt för jag tycker 3-fas UMC är så mycket mer användbart än 1-fas.Bjelke skrev:Snål-TeslaLarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:
Dock så är VW tydligen ännu snålare, och inkluderar inte ens någon 1-fas UMC med sina senaste bilar.
Trefas UMCn var ju mer eller mindre nödvändig i början när det var begränsat med Superchargers, och överhuvudtaget publika laddställen.
Nu finns det gott om såväl Superchargers som typ2-uttag. Jag hade inte betalat extra för en UMC idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
Ja.martinot skrev:Har en Tesla WC idag, men funderar på att byta till en Easee/Tibber (verkar smartare). Kan man få bidrag för Easee + installation (om man tidigare inte utnyttjat bidraget)?LarsL skrev:Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Ladda hemma bidraget ersätts av ”grönt avdrag” i 2021. Fördel; man får avdrag för mer än 10000kr rakt av på fakturan likt ROT-avdraget. Nackdel; svårt att köpa easee via Tibber om de inte samtidig erbjuder installation, då det oftast är installatör som skickar faktura. Om inte försäljare av laddutrustning får dispans att dra 50% på fakturan, men det tror jag är mycket tveksamt. Eventuellt om du får din elektriker att lägga ut för dina köp på Tibber, för sen att lägga kostnaden för laddutrustning på fakturan och dra 50% på rubbet.
Gröna avdraget kan göra det svårt att shoppa utrustningen själv om du vill ha 50% avdrag.
- ChristerSjo
- Teslaägare
När vi köpte frugans Zoe som hade gått 400 mil av 2019 årsmodell strax innan semestern skulle Bilia ha runt 4000 kr (om jag kom ihåg det rätt) för att kunna ladda med enfas Schuko. Bilen hade "köpts" av en Bilia säljare och "såldes" efter 10 månader.martinot skrev:Jo, det är dumt för jag tycker 3-fas UMC är så mycket mer användbart än 1-fas.Bjelke skrev:Snål-TeslaLarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Dagens bidrag kan du bara få en gång per fastighet. Du kan alltså inte få bidrag för att installera Tibber Easee om du redan fått bidrag för en tidigare installation av Tesla Wallbox på samma fastighet.martinot skrev:Har en Tesla WC idag, men funderar på att byta till en Easee/Tibber (verkar smartare). Kan man få bidrag för Easee + installation (om man tidigare inte utnyttjat bidraget)?LarsL skrev:Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Grönt avdrag är ett avdrag av samma typ som ROT eller RUT. Där du alltså får ett avdrag direkt på fakturan som sedan dras på din skatt. En skillnad emot ROT är att du även får avdrag för inköp av material.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... pa-remiss/Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon. Skattereduktionen får uppgå till högst 50 000 kronor per person och beskattningsår. Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Hittar inget om att du inte skulle få utnyttja det flera gånger på samma fastighet eller för samma person.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Solceller och batterilagring har jag fått bidrag för två gånger vardera på samma fastighet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag mailade och frågade, det gick bra att få bidrag två gånger på samma fastighet så länge man ej uppnått maxtaket 10000kr i bidrag.LarsL skrev:Dagens bidrag kan du bara få en gång per fastighet. Du kan alltså inte få bidrag för att installera Tibber Easee om du redan fått bidrag för en tidigare installation av Tesla Wallbox på samma fastighet.martinot skrev:Har en Tesla WC idag, men funderar på att byta till en Easee/Tibber (verkar smartare). Kan man få bidrag för Easee + installation (om man tidigare inte utnyttjat bidraget)?LarsL skrev:Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Grönt avdrag är ett avdrag av samma typ som ROT eller RUT. Där du alltså får ett avdrag direkt på fakturan som sedan dras på din skatt. En skillnad emot ROT är att du även får avdrag för inköp av material.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... pa-remiss/Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon. Skattereduktionen får uppgå till högst 50 000 kronor per person och beskattningsår. Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
Hittar inget om att du inte skulle få utnyttja det flera gånger på samma fastighet eller för samma person.
Har precis bytt från chargestorm till tesla wallcharger, ska ansöka när jag fått fakturan.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jo det är ju sant, och dessutom är det ju allt vanligare att folk har en box hemma (om man är på besök och skulletaliz skrev:Ja, man ska nog inte förutsätta att man överhuvudtaget kommer få någon UMC framöver.martinot skrev:Jo, det är dumt för jag tycker 3-fas UMC är så mycket mer användbart än 1-fas.Bjelke skrev:Snål-TeslaLarsL skrev:Tyvärr får du inte med 3-fas kontakt längre så man får skaffa sig en adapter på typ Jula. Men ett 3-fas uttag har ju bra ledningar så där kan du förmodligen ladda med 10A genom UMC, om du inte hinner få upp laddboxen.Dannte0 skrev:Kanon tack
Adapter:
Trefas UMCn var ju mer eller mindre nödvändig i början när det var begränsat med Superchargers, och överhuvudtaget publika laddställen.
Nu finns det gott om såväl Superchargers som typ2-uttag. Jag hade inte betalat extra för en UMC idag.
behöva/vilja ladda av någon anledning).
Det bli ju lite som reservdunk förut, det var ganska vanligt men precis tvärtom numera

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hej vill bara kolla med avdraget på 50% upp till 10k hur det funkar
Kan jag köpa WC själv och ha en behörig elektriker att installera den sedan skicka in båda fakturorna till naturverket eller måste allt vara på samma faktura från elektrikern för avdraget?Med andra ord elektrikern måste köpa wc oxå?
Kan jag köpa WC själv och ha en behörig elektriker att installera den sedan skicka in båda fakturorna till naturverket eller måste allt vara på samma faktura från elektrikern för avdraget?Med andra ord elektrikern måste köpa wc oxå?
2021 MS+
Nej, det funkar bra med flera kvitton från olika ställen men allt ska in samtidigt. Det går att göra anmälan digitalt också.Dannte0 skrev:Hej vill bara kolla med avdraget på 50% upp till 10k hur det funkar
-
- elbilist
Jag vill uppmana att lämna ansökan digitalt. Handläggningstiden via brev kan vara absurd lång, och det råder osäkerhet kring hur länge pengarna finns kvar. Potten har just blivit påfyllt med nya 50 miljoner, och det försvinner ungefär 5 mkr per vecka.LarsL skrev:Nej, det funkar bra med flera kvitton från olika ställen men allt ska in samtidigt. Det går att göra anmälan digitalt också.Dannte0 skrev:Hej vill bara kolla med avdraget på 50% upp till 10k hur det funkar
Det kommer högst sannolikt ett nytt ”grönt avdrag” på nyåret, men då får man inte ”samla kvitton” och skicka in, då är det installatören som drar av 50% på fakturan likt ROT.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
Ok detta gäller bara privat personer?
Har företaget hemma och eftersom det är tjänstebil så kan jag sätta in WC hemma och dra det på företaget
Har företaget hemma och eftersom det är tjänstebil så kan jag sätta in WC hemma och dra det på företaget
2021 MS+