Intressant... Även om det än så länge bara är i forskningsstadiet.
http://www.iflscience.com/chemistry/two ... ctric-cars
Lithium-air batterier.. Nästan samma vikt/wh som fossilt brä
Moderator: Redaktion
Lithium-air batterier.. Nästan samma vikt/wh som fossilt brä
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Lithium-air batterier.. Nästan samma vikt/wh som fossilt
Jag säger som Elon: "the battery industry has the largest bs factor of any industry ive ever been involved in."
Re: Lithium-air batterier.. Nästan samma vikt/wh som fossilt
Intressant, även om man ska ta mycket runt sensationella rubriker om batterier med sund skepsis, så är det ändå ett strategiskt område.
I och med batteribilars snara genombrott så kommer batteritillverkning att gå från en stor industri till en gigantisk.
Även om radikalt bättre batterier inte är "snutet ur näsan", så skulle ett genombrott kunna få omvälvande konsekvenser.
Det finns ju en del kul nyckeltal att hålla rätt på.
- 150 $/kWh -> Batteribilar är billigare att tillverka än motsvarande bil med explosionsmotor. (Spekulationen är det snart är passerat.)
- 400 Wh/kg -> Elflyg mellan kontinenter börjar bli möjligt.
Har för mig att Elon är källa till båda påståendena, så man kanske får ta det med en nypa salt. Men han har en förmåga att leverera rätt fantastiska saker, även tidplanerna inte håller.
I och med batteribilars snara genombrott så kommer batteritillverkning att gå från en stor industri till en gigantisk.
Även om radikalt bättre batterier inte är "snutet ur näsan", så skulle ett genombrott kunna få omvälvande konsekvenser.
Det finns ju en del kul nyckeltal att hålla rätt på.
- 150 $/kWh -> Batteribilar är billigare att tillverka än motsvarande bil med explosionsmotor. (Spekulationen är det snart är passerat.)
- 400 Wh/kg -> Elflyg mellan kontinenter börjar bli möjligt.
Har för mig att Elon är källa till båda påståendena, så man kanske får ta det med en nypa salt. Men han har en förmåga att leverera rätt fantastiska saker, även tidplanerna inte håller.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)