Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Bara var fjärde ny Volvo och var tredje ny VW säljs till en privatperson. Med bakgrund av detta, hur ska Tesla vara beredda att ta marknadsandelar i Sverige från start med model 3? Model S har sålts framför allt till egna företagare i storstäder om jag får göra en kvalificerad gissning. Model 3 kommer kosta ca 400k och är i BMW/Audi/Volvo-segmentet. Men företagen har sina etablerade kontakter med bilförsäljare som kommer sälja in sina laddhybrider och snacka ner elbilar (givetvis). Tesla måste finnas på fler orter och visa upp model 3 innan den ens finns, för att ta in beställningar. Kanske ha en instegs-S för provkörningar. Vad tänker ni om detta? Någon som jobbat mycket med tjänstebilar? Hur konservativa är de medelstora och stora företagen?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Fler laddstationer?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Jag tror det ger sig. Redan idag finns det ju löntagare som kan få en Model S, kanske genom bruttoavdrag eller som personalbil. När Model 3 kommer så kommer det bli ett enormt tryck på många arbetsgivare att erbjuda den, för många kommer vilja ha den. Den kommer kunna sänka kostnaderna genom lägre förmånsvärde (= lägre arbetsgivaravgift). Många företag har också en miljöprofil och kräver miljöbilar som tjänstebilar, och vad är mer miljövänligt? Visst, en del större företag har sina ramavtal och är väldigt stela, men jag tror som sagt det ger sig...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Tyskarna har ju samma tjänstebilsstruktur och där går Teslas försäljning minst sagt trögt. 400 bilar i ett land på 80 miljoner mot 300 bilar i Sverige på samma period. Tyskarna har sin inhemska bilindustri som håller ställningarna
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Tyskarna är rätt konservativa med sina bilar. Som du noterat så går det redan idag mycket bättre i Sverige. Säkert mycket tack vare den enorma rabatt på förmånsvärdet som man får när man köper en Tesla. Så till viss del så kommer det hänga på hur de reglerna ser ut. Men om Tesla lyckas med vad de hoppas på för Model 3 så kommer den kalkylen se riktigt trevlig ut till och med utan subventioner, och då tror jag det kan se annorlunda ut både i Tyskland och i Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Genom att visa på vad det egentligen kostar att äga/köra en Model S.
Jag har beställt min Model S för att det kommer bli billigare (även om man håller det kostnadsneutralt för företaget) totalt sett att köra Tesla än min nuvarande Mercedes E-klass (eller en fullutrustad Skoda Superb för den delen). Helhetskalkylen blir sådan om man kör mycket, men många avskräcks att ens räkna på det eftersom bilen kostar sjusiffrigt.
Jag har beställt min Model S för att det kommer bli billigare (även om man håller det kostnadsneutralt för företaget) totalt sett att köra Tesla än min nuvarande Mercedes E-klass (eller en fullutrustad Skoda Superb för den delen). Helhetskalkylen blir sådan om man kör mycket, men många avskräcks att ens räkna på det eftersom bilen kostar sjusiffrigt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Det finns två hinder där:AGCF skrev:Hur konservativa är de medelstora och stora företagen?
7.5 basbelopp - vilket borde vara inom räckhåll.
Ramavtal - vilket vore ett nytt sätt för Tesla att börja sälja på. Jag har dock en känsla av att Tesla kommer hålla hårt i sin prissättningsstrategi och försäljningsmodell framöver.
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Tesla kan väl skriva på avtal utan problem.dstr skrev:Ramavtal - vilket vore ett nytt sätt för Tesla att börja sälja på. Jag har dock en känsla av att Tesla kommer hålla hårt i sin prissättningsstrategi och försäljningsmodell framöver.
Bolaget tar på sig att köpa 20 bilar per år och Tesla tar på sig att sälja dem 20 bilar per år, med 0% rabatt.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Min spaning är att Tesla inte ens skulle skriva på ett sådant avtal.Surfaren skrev:Bolaget tar på sig att köpa 20 bilar per år och Tesla tar på sig att sälja dem 20 bilar per år, med 0% rabatt.

...och det skulle aldrig passera en inköpsavdelning på medelstora/stora företag.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
7,5 basbelopp är det långt ifrån alla som tillämpar. En del kör med andra gränser, t.ex. 8 eller 10 basbelopp, eller helt individuellt.
Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Nu pratar vi stora organisationer. Där hittar du generellt inte "helt infividuellt".danni skrev:7,5 basbelopp är det långt ifrån alla som tillämpar. En del kör med andra gränser, t.ex. 8 eller 10 basbelopp, eller helt individuellt.
Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
7.5 är en psykologisk gräns som behöver finnas i utbudet för att bilmärket ska få acceptans hos kunden och kundens kund.
Min gissning är att de avtalen enbart är just rvg.
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Den största anledningen att folk inte fått köpa tesla som tjänstebil nu är för att den är för dyr. Oftast handlar det om ett visst antal basbelopp och när tesla fixar det och trycker kommer från de anställda då kommer nog företagen ge efter rätt fort. Hur mycket blir 7,5 basbelopp nu igen?
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
I år 333 750apkungen skrev:Den största anledningen att folk inte fått köpa tesla som tjänstebil nu är för att den är för dyr. Oftast handlar det om ett visst antal basbelopp och när tesla fixar det och trycker kommer från de anställda då kommer nog företagen ge efter rätt fort. Hur mycket blir 7,5 basbelopp nu igen?
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Tjänstebilsförare och inköpare har ett par saker att fundera på:
1) Inköpspris (minus eventuella miljöpremier)
2) Restvärde (risk / garanti)
3) Löpande kostnader (Bränsle, Försäkring, service, däck mm)
4) Förmånsvärde
Restvärde brukar vara enklast att hantera på stora välkända märken (Volvo, BMW, MB, VW, Audi mfl) och rent generellt är mindre (Tesla, Alfa, Renault mlf) betydligt större risk för företaget. Om Tesla kan hantera det med ett garanterat restvärde så är den biten ok för dem flesta, över tiden kommer det att behövas mindre och mindre då det finns en välkänd och stabil marknad.
Driftskostnaderna för en Model 3 kommer nog att anses vara ok för dem flesta, framförallt om det kommer ytterligare SC tills dess.
1) Inköpspris (minus eventuella miljöpremier)
2) Restvärde (risk / garanti)
3) Löpande kostnader (Bränsle, Försäkring, service, däck mm)
4) Förmånsvärde
Restvärde brukar vara enklast att hantera på stora välkända märken (Volvo, BMW, MB, VW, Audi mfl) och rent generellt är mindre (Tesla, Alfa, Renault mlf) betydligt större risk för företaget. Om Tesla kan hantera det med ett garanterat restvärde så är den biten ok för dem flesta, över tiden kommer det att behövas mindre och mindre då det finns en välkänd och stabil marknad.
Driftskostnaderna för en Model 3 kommer nog att anses vara ok för dem flesta, framförallt om det kommer ytterligare SC tills dess.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Det här är saxat från personalbilspolicyn från ett svenskt bolag med närmare 3000 anställda:dstr skrev:Nu pratar vi stora organisationer. Där hittar du generellt inte "helt infividuellt".danni skrev:7,5 basbelopp är det långt ifrån alla som tillämpar. En del kör med andra gränser, t.ex. 8 eller 10 basbelopp, eller helt individuellt.
Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
7.5 är en psykologisk gräns som behöver finnas i utbudet för att bilmärket ska få acceptans hos kunden och kundens kund.
Min gissning är att de avtalen enbart är just rvg.

Så visst kan det förekomma individuella gränser även inom större organisationer. I just det här fallet ska man ha en bra jävla hög lön för att kunna få till en Tesla, men jag vill mest exemplifiera att det inte är helt okänt med flytande gränser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
En stooooor faktor är vilka förmånsvärden den lägger sig på. Väldigt många tjänstebilsinnehavare är inte alls priskänsliga med företagets pengar, men är mycket restriktiva med sina egna.
Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.
Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.
Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
De rabatterade förmånsvärdena kommer nog försvinna. De har redan justerats upp trots att det säljs försvinnande få elbilar. Nu ät staten på skatt(e)jakt i och med skenande utgifter och bara bilsweden kommer protestera mot att höjda förmånsvärden.Remuz skrev:En stooooor faktor är vilka förmånsvärden den lägger sig på. Väldigt många tjänstebilsinnehavare är inte alls priskänsliga med företagets pengar, men är mycket restriktiva med sina egna.
Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.
Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Nedsättningen av förmånsvärdet med 40% (max 16k/10k) lär försvinna. Frågan är om nedsättningen till "motsvarande bil" försvinner.AGCF skrev:De rabatterade förmånsvärdena kommer nog försvinna. De har redan justerats upp trots att det säljs försvinnande få elbilar. Nu ät staten på skatt(e)jakt i och med skenande utgifter och bara bilsweden kommer protestera mot att höjda förmånsvärden.Remuz skrev:En stooooor faktor är vilka förmånsvärden den lägger sig på. Väldigt många tjänstebilsinnehavare är inte alls priskänsliga med företagets pengar, men är mycket restriktiva med sina egna.
Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.
Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Om man tar bort nedsättningen till motsvarande bil dödar man ju i princip elbilen och elhybriden som tjänstebil. Men det är ju som jag tidigare sagt Volvo man dikterar villkoren efter, så det kan nog bli rätt illa med tanke på deras ovilja att bygga vettiga bilar.danni skrev:
Nedsättningen av förmånsvärdet med 40% (max 16k/10k) lär försvinna. Frågan är om nedsättningen till "motsvarande bil" försvinner.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Pratade en lång stund med personalen på Tesla Hamburg Showroom igår. Förutom att de älskar sina egna tyska bilar så var tydligen det med att behöva stanna och ladda bilen och vänta på det en big issue. Det var det första alla frågade om. Efter två år har man glömt allt sånt och det är ju ett icke problem verkligen. Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.danni skrev:Tyskarna är rätt konservativa med sina bilar. Som du noterat så går det redan idag mycket bättre i Sverige. Säkert mycket tack vare den enorma rabatt på förmånsvärdet som man får när man köper en Tesla. Så till viss del så kommer det hänga på hur de reglerna ser ut. Men om Tesla lyckas med vad de hoppas på för Model 3 så kommer den kalkylen se riktigt trevlig ut till och med utan subventioner, och då tror jag det kan se annorlunda ut både i Tyskland och i Sverige.
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Jobba själva i ett stor företag med totalt ca +40000 tusen anställda och vi har 7.5 basbelopp så personligen har jag fått överge möjligheten att tjänstebil, men ångrar inget
Men min fundering angående Model 3 som tjänstebil är att som vi kör ca 3000 mil i tjänsten/år i genomsnitt och kan du ha en bränslekostnad för 2kr/mil istället för 10kr/mil vilket sparar ca 24000:-/bil och år och laddar man även på Teslas stationer kan du då spara någon tusenlapp till.
Även föraren av bilen kör då för en betydligt lägre kostnad än med ett fossilt allternativ eller har jag tänkt fel?

Men min fundering angående Model 3 som tjänstebil är att som vi kör ca 3000 mil i tjänsten/år i genomsnitt och kan du ha en bränslekostnad för 2kr/mil istället för 10kr/mil vilket sparar ca 24000:-/bil och år och laddar man även på Teslas stationer kan du då spara någon tusenlapp till.
Även föraren av bilen kör då för en betydligt lägre kostnad än med ett fossilt allternativ eller har jag tänkt fel?
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Ja, skulle föreslå "fel referensram". En elbil är ju inte en bensinbil där man bytt ut tanken mot ett större batteri.sondell skrev:Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.
Det är ju ingen som frågar
- Vad gör du medan du väntar på att din smartphone laddas?
- Finns det laddstolpar för din iPad när du är ute och reser?
Jo, visst, en gammal Nokia kunde ju gå en hel vecka mellan laddningarna. Men var är Nokia nu?
Snart samma sak med fossilbilarna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?
Det är i och för sig sant, men samtidigt är det ett farligt exempel att ta upp, därför att det är många som upplever det som väldigt jobbigt att ständigt behöva oroa sig för telefonens batteri, att behöva ta med sig laddare, hitta platser att plugga in, eller till och med ha med powerpacks. Det går faktiskt åt mer besvär än jag hade velat att hålla alla smartdevices laddade.pegs skrev:Ja, skulle föreslå "fel referensram". En elbil är ju inte en bensinbil där man bytt ut tanken mot ett större batteri.sondell skrev:Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.
Det är ju ingen som frågar
- Vad gör du medan du väntar på att din smartphone laddas?
- Finns det laddstolpar för din iPad när du är ute och reser?
Jo, visst, en gammal Nokia kunde ju gå en hel vecka mellan laddningarna. Men var är Nokia nu?
Snart samma sak med fossilbilarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com