Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?

Inlägg av AGCF »

Bara var fjärde ny Volvo och var tredje ny VW säljs till en privatperson. Med bakgrund av detta, hur ska Tesla vara beredda att ta marknadsandelar i Sverige från start med model 3? Model S har sålts framför allt till egna företagare i storstäder om jag får göra en kvalificerad gissning. Model 3 kommer kosta ca 400k och är i BMW/Audi/Volvo-segmentet. Men företagen har sina etablerade kontakter med bilförsäljare som kommer sälja in sina laddhybrider och snacka ner elbilar (givetvis). Tesla måste finnas på fler orter och visa upp model 3 innan den ens finns, för att ta in beställningar. Kanske ha en instegs-S för provkörningar. Vad tänker ni om detta? Någon som jobbat mycket med tjänstebilar? Hur konservativa är de medelstora och stora företagen?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Re: Hur ska Tesla nå framgång på tjänstebilssidan?

Inlägg av mans71 »

Fler laddstationer?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror det ger sig. Redan idag finns det ju löntagare som kan få en Model S, kanske genom bruttoavdrag eller som personalbil. När Model 3 kommer så kommer det bli ett enormt tryck på många arbetsgivare att erbjuda den, för många kommer vilja ha den. Den kommer kunna sänka kostnaderna genom lägre förmånsvärde (= lägre arbetsgivaravgift). Många företag har också en miljöprofil och kräver miljöbilar som tjänstebilar, och vad är mer miljövänligt? Visst, en del större företag har sina ramavtal och är väldigt stela, men jag tror som sagt det ger sig...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Tyskarna har ju samma tjänstebilsstruktur och där går Teslas försäljning minst sagt trögt. 400 bilar i ett land på 80 miljoner mot 300 bilar i Sverige på samma period. Tyskarna har sin inhemska bilindustri som håller ställningarna
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tyskarna är rätt konservativa med sina bilar. Som du noterat så går det redan idag mycket bättre i Sverige. Säkert mycket tack vare den enorma rabatt på förmånsvärdet som man får när man köper en Tesla. Så till viss del så kommer det hänga på hur de reglerna ser ut. Men om Tesla lyckas med vad de hoppas på för Model 3 så kommer den kalkylen se riktigt trevlig ut till och med utan subventioner, och då tror jag det kan se annorlunda ut både i Tyskland och i Sverige.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Genom att visa på vad det egentligen kostar att äga/köra en Model S.

Jag har beställt min Model S för att det kommer bli billigare (även om man håller det kostnadsneutralt för företaget) totalt sett att köra Tesla än min nuvarande Mercedes E-klass (eller en fullutrustad Skoda Superb för den delen). Helhetskalkylen blir sådan om man kör mycket, men många avskräcks att ens räkna på det eftersom bilen kostar sjusiffrigt.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AGCF skrev:
Hur konservativa är de medelstora och stora företagen?
Det finns två hinder där:

7.5 basbelopp - vilket borde vara inom räckhåll.

Ramavtal - vilket vore ett nytt sätt för Tesla att börja sälja på. Jag har dock en känsla av att Tesla kommer hålla hårt i sin prissättningsstrategi och försäljningsmodell framöver.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

dstr skrev:
Ramavtal - vilket vore ett nytt sätt för Tesla att börja sälja på. Jag har dock en känsla av att Tesla kommer hålla hårt i sin prissättningsstrategi och försäljningsmodell framöver.
Tesla kan väl skriva på avtal utan problem.

Bolaget tar på sig att köpa 20 bilar per år och Tesla tar på sig att sälja dem 20 bilar per år, med 0% rabatt. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
Bolaget tar på sig att köpa 20 bilar per år och Tesla tar på sig att sälja dem 20 bilar per år, med 0% rabatt. :D
Min spaning är att Tesla inte ens skulle skriva på ett sådant avtal. :(

...och det skulle aldrig passera en inköpsavdelning på medelstora/stora företag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

7,5 basbelopp är det långt ifrån alla som tillämpar. En del kör med andra gränser, t.ex. 8 eller 10 basbelopp, eller helt individuellt.

Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
7,5 basbelopp är det långt ifrån alla som tillämpar. En del kör med andra gränser, t.ex. 8 eller 10 basbelopp, eller helt individuellt.

Ramavtal kanske det är lite värre med... Men enligt uppgifter från Andy R så är det redan åtminstone sex stora svenska leasingbolag som redan idag har ramavtal med Tesla. Exakt vad ramavtalen går ut på vet jag inte, mer än att restvärdesgarantin ingår. Så de är inte principiellt emot tanken med ramavtal.
Nu pratar vi stora organisationer. Där hittar du generellt inte "helt infividuellt".

7.5 är en psykologisk gräns som behöver finnas i utbudet för att bilmärket ska få acceptans hos kunden och kundens kund.

Min gissning är att de avtalen enbart är just rvg.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Den största anledningen att folk inte fått köpa tesla som tjänstebil nu är för att den är för dyr. Oftast handlar det om ett visst antal basbelopp och när tesla fixar det och trycker kommer från de anställda då kommer nog företagen ge efter rätt fort. Hur mycket blir 7,5 basbelopp nu igen?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Den största anledningen att folk inte fått köpa tesla som tjänstebil nu är för att den är för dyr. Oftast handlar det om ett visst antal basbelopp och när tesla fixar det och trycker kommer från de anställda då kommer nog företagen ge efter rätt fort. Hur mycket blir 7,5 basbelopp nu igen?
I år 333 750
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Tjänstebilsförare och inköpare har ett par saker att fundera på:

1) Inköpspris (minus eventuella miljöpremier)
2) Restvärde (risk / garanti)
3) Löpande kostnader (Bränsle, Försäkring, service, däck mm)
4) Förmånsvärde

Restvärde brukar vara enklast att hantera på stora välkända märken (Volvo, BMW, MB, VW, Audi mfl) och rent generellt är mindre (Tesla, Alfa, Renault mlf) betydligt större risk för företaget. Om Tesla kan hantera det med ett garanterat restvärde så är den biten ok för dem flesta, över tiden kommer det att behövas mindre och mindre då det finns en välkänd och stabil marknad.

Driftskostnaderna för en Model 3 kommer nog att anses vara ok för dem flesta, framförallt om det kommer ytterligare SC tills dess.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
danni skrev:

Nu pratar vi stora organisationer. Där hittar du generellt inte "helt infividuellt".

7.5 är en psykologisk gräns som behöver finnas i utbudet för att bilmärket ska få acceptans hos kunden och kundens kund.

Min gissning är att de avtalen enbart är just rvg.
Det här är saxat från personalbilspolicyn från ett svenskt bolag med närmare 3000 anställda:

Bild

Så visst kan det förekomma individuella gränser även inom större organisationer. I just det här fallet ska man ha en bra jävla hög lön för att kunna få till en Tesla, men jag vill mest exemplifiera att det inte är helt okänt med flytande gränser.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

En stooooor faktor är vilka förmånsvärden den lägger sig på. Väldigt många tjänstebilsinnehavare är inte alls priskänsliga med företagets pengar, men är mycket restriktiva med sina egna.

Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.

Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Remuz skrev:
En stooooor faktor är vilka förmånsvärden den lägger sig på. Väldigt många tjänstebilsinnehavare är inte alls priskänsliga med företagets pengar, men är mycket restriktiva med sina egna.

Teslan blir ju grymt intressant som förmånsbil där du betalar med bruttoavdrag om man får ner förmånsvärdet. Personligen skulle jag vilja se ett förmånsvärde på 0kr för 0g CO2/km.

Edit: Kan tillägga att där jag jobbar så är det individuell bedömning vid förmånsbilsanskaffande. Organisationen har över 10k anställda.
De rabatterade förmånsvärdena kommer nog försvinna. De har redan justerats upp trots att det säljs försvinnande få elbilar. Nu ät staten på skatt(e)jakt i och med skenande utgifter och bara bilsweden kommer protestera mot att höjda förmånsvärden.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

AGCF skrev:
Remuz skrev:

De rabatterade förmånsvärdena kommer nog försvinna. De har redan justerats upp trots att det säljs försvinnande få elbilar. Nu ät staten på skatt(e)jakt i och med skenande utgifter och bara bilsweden kommer protestera mot att höjda förmånsvärden.
Nedsättningen av förmånsvärdet med 40% (max 16k/10k) lär försvinna. Frågan är om nedsättningen till "motsvarande bil" försvinner.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

danni skrev:

Nedsättningen av förmånsvärdet med 40% (max 16k/10k) lär försvinna. Frågan är om nedsättningen till "motsvarande bil" försvinner.
Om man tar bort nedsättningen till motsvarande bil dödar man ju i princip elbilen och elhybriden som tjänstebil. Men det är ju som jag tidigare sagt Volvo man dikterar villkoren efter, så det kan nog bli rätt illa med tanke på deras ovilja att bygga vettiga bilar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

danni skrev:
Tyskarna är rätt konservativa med sina bilar. Som du noterat så går det redan idag mycket bättre i Sverige. Säkert mycket tack vare den enorma rabatt på förmånsvärdet som man får när man köper en Tesla. Så till viss del så kommer det hänga på hur de reglerna ser ut. Men om Tesla lyckas med vad de hoppas på för Model 3 så kommer den kalkylen se riktigt trevlig ut till och med utan subventioner, och då tror jag det kan se annorlunda ut både i Tyskland och i Sverige.
Pratade en lång stund med personalen på Tesla Hamburg Showroom igår. Förutom att de älskar sina egna tyska bilar så var tydligen det med att behöva stanna och ladda bilen och vänta på det en big issue. Det var det första alla frågade om. Efter två år har man glömt allt sånt och det är ju ett icke problem verkligen. Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jobba själva i ett stor företag med totalt ca +40000 tusen anställda och vi har 7.5 basbelopp så personligen har jag fått överge möjligheten att tjänstebil, men ångrar inget :)

Men min fundering angående Model 3 som tjänstebil är att som vi kör ca 3000 mil i tjänsten/år i genomsnitt och kan du ha en bränslekostnad för 2kr/mil istället för 10kr/mil vilket sparar ca 24000:-/bil och år och laddar man även på Teslas stationer kan du då spara någon tusenlapp till.

Även föraren av bilen kör då för en betydligt lägre kostnad än med ett fossilt allternativ eller har jag tänkt fel?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

sondell skrev:
Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.
Ja, skulle föreslå "fel referensram". En elbil är ju inte en bensinbil där man bytt ut tanken mot ett större batteri.

Det är ju ingen som frågar
- Vad gör du medan du väntar på att din smartphone laddas?
- Finns det laddstolpar för din iPad när du är ute och reser?

Jo, visst, en gammal Nokia kunde ju gå en hel vecka mellan laddningarna. Men var är Nokia nu?
Snart samma sak med fossilbilarna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:
sondell skrev:
Men konservativt, jo, det är nog rätt ord kanske.
Ja, skulle föreslå "fel referensram". En elbil är ju inte en bensinbil där man bytt ut tanken mot ett större batteri.

Det är ju ingen som frågar
- Vad gör du medan du väntar på att din smartphone laddas?
- Finns det laddstolpar för din iPad när du är ute och reser?

Jo, visst, en gammal Nokia kunde ju gå en hel vecka mellan laddningarna. Men var är Nokia nu?
Snart samma sak med fossilbilarna.
Det är i och för sig sant, men samtidigt är det ett farligt exempel att ta upp, därför att det är många som upplever det som väldigt jobbigt att ständigt behöva oroa sig för telefonens batteri, att behöva ta med sig laddare, hitta platser att plugga in, eller till och med ha med powerpacks. Det går faktiskt åt mer besvär än jag hade velat att hålla alla smartdevices laddade.
Skriv svar