Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.
Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.
Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.
Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster?
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.
Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.
Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.
Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster?
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.
Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.
Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. De är dessutom flitiga med kampanjer och rejäla rabatter. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.
Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Skulle dock vara intressant att veta hur stor andel av Model 3 som är tjänstebilar. Kollar man där så är ju Model 3 i liknande prisklass som BMW 3-serien och försäljningen blir betydligt mer förståelig.
Bilsweden redovisar ju det.
Under 2020 har det sålts 1946 Model 3 totalt och 1346 bilar är registrerade på juridiska personer.
Motsvarande siffror för BMW 3-serie är 2465 bilar varav 2220 på juridiska.
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tycker inte att man ska hänga läpp för att Model 3 har tappat försäljning. Den har sen i Januari sålt nästan lika mycket som Audi A4 och mer än Mercedes C-klass.
Och även om det är en bra bit kvar till BMW 3-serie så är väl det ändå helt ok för en till klassen sett ny tillverkare.
Jag är dock mest imponerad över hur väl E-Tron tas emot.
Kan man verkligen kalla det "tappad försäljning" när man i början levererar 3 års beställningar på ett bräde?
Hursomhelst så har ju tyskarna du nämner instegsmodeller runt 300k, dvs ca hälften av vad billigaste Model 3 kostar. Tesla drar alltså in betydligt mer än dom rent intäktsmässigt.
Etron gynnas friskt av att just nu vara ensam på marknaden bland mellanstora eldrivna SUVs.
Excuses excuses
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster?
Glömde säga hur stolt jag är över dig som snart kan stava till E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.
Excuses? Vilken tillverkare växer raketfort och gör vinst medan alla andra tappar och gör miljardförluster?
Man får verkligen ursäkta Tesla i det här fallet. Under q2 i år var fabriken stängd alla de 7 veckor som Tesla traditionellt använder för att tillverka bilar till internationella leveranser. Dessutom var flera underleverantörer helt eller delvis stängda.
Till skillnad mot andra biltillverkare har Tesla endast några få veckor av produktion i lager eftersom man i regel säljer allt man producerar till fullt pris. Andra biltillverkare har flera månader med produktion i lager och därför syns inte ett avbrott i tillverkningen lika tydligt.
S/X byggs med battericeller från Japan och det blev extra krångligt att hålla uppe produktionen av dem. Tesla har mer kontroll över Giga Nevada och de behövde inte skeppa celler runt halva jordklotet när pandemin var som värst för att bygga 3/Y.
Så helt plötsligt är ett enskilt kvartal jätteviktigt...
När det gäller Tesla och leveranser så har väl kvartal alltid varit viktigt? Det är ju enskilda månader som blir galet men Tesla kör tyvärr fortfarande kvartalsvis. Jag tror att med fler fabriker på olika världsdelar så kommer det bli mindre fokus på kvartalen. Det kommer inte längre bli så att en stor del av lagret ligger på båtar över världshaven utan det går snabbt från produktion till försäljning. Det dröjer dock ett år till och då har vi även en ny modell som säljs på alla kontinenter.
Du missade nog vad jag svarade på, Taliz skrev att Tesla gjorde vinst till skillnaden från andra tillverkare som gör miljarder i förlust. Som sagt, tydligen säger resultatet för andra kvartalet i år allt om hur tillverkarna mått ekonomiskt de senaste fem åren och hur de kommer gå de kommande åren. För det andra kvartalet var väldigt viktigt.
Det är ju inte plötsligt så att ett kvartal är jätteviktigt för Tesla, senaste kvartalet har alltid varit jätteviktigt för Tesla. Just det senaste kvartalet som är 3 av de senaste 8 månaderna var ur Teslas europeiska leveranser rätt dåligt men sett till ekonomin för hela Tesla var kvartalet positivt till skillnad mot alla andra biltillverkare som drabbades mycket hårdare ekonomiskt men inte leveransmässigt av Coronan.
Av resterande 5 månader så är 4 stycken månader i slutet av kvartalet och endast en månad är början av kvartalet. Lägg därtill att Model 3 började levereras i början av förra året. Det är alltså inte särskilt konstigt att de senaste 8 månaderna ser mycket sämre ut än de första 8 månaderna förra året. När vi väl får septembers siffror kommer vi få en mer rättvisande bild just på grund av att Tesla kör med kvartalshysteri och Corona-effekten inte har lika stor tyngd. Det lär fortfarande visa sämre än samma period förra året pga Model 3 och Corona men det går i alla fall att börja dra några slutsatser om Teslas försäljning under 2020 då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
517 st nyregistrerade till och med igår. https://www.car.info/sv-se/tesla/stats? ... tered&tci=
Det är ungefär 500 förregistrerade fordon kvar från september. Borde bli ungefär 1000 levererade den här månaden om inte något oväntat händer.
Modell Registrerade 2020:
1/9 – 24/9
1. Polestar 2 440
2. Volkswagen ID.3 377
3. Tesla Model 3 376
4. Kia Niro 196
5. Hyundai Kona 146
6. Nissan Leaf 120
7. Renault ZOE 109
8. Audi e-tron 100
9. Tesla Model S 79
10. Tesla Model X 62
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
Medelvärdet från de åtta prognoserna är för närvarande 144 000 Teslas - rekordet för Q4 2019 kan därför överträffas med cirka 29 procent.
För det tredje kvartalet ett år sedan hade Tesla levererat 97 000 av sina elbilar ; under andra kvartalet i år var siffran 90 650.
Här förväntas en ökning med nästan 50 procent och nästan 60 procent.
144k levererade låter överdrivet med tanke på corona. Skulle produktionen vara 144k och man levererar 125-130k hade bara det varit fantastiskt med tanke på omständigheterna.
Leveranserna i de marknader man kan följa har inte varit särskilt höga. Det man kan hoppas på är att MY i Nordamerika och M3 i Kina gått oerhört bra.