Hej!
Tror ni att ni skulle ha använt Siri ifall ni hade möjligheten? Menar t.ex att man använder kommandot "Hej Siri, starta navigation till jobbet" när man sitter vid matbordet och dricker sitt kaffe. Eller att man kommer på att man ska åka på en långresa och ber Siri att höja procenten på laddningen.
Kan själv säga att jag skulle ha använt det i princip hela tiden. Samtidigt om man är några så skulle det inte vara helt omöjligt. Antar att detta går att styra via appen. Kanske är något man kan påpeka så att utvecklarna på Tesla Motors inför detta.
Dela gärna era åsikter.
Mvh
Ha bilen kompatibel med Siri
Moderator: Redaktion
Re: Ha bilen kompatibel med Siri
Du kan gå via HomeKit för att få Siri att kontrollera vissa funktioner hos bilen. Du kan inte göra vad som helst, bara det som finns stöd för i HomeKit. Om du definierar Teslan som ett rum i HomeKit och döper det till "bilen" så kan du säga till din Apple Watch "Hej Siri, lås upp bilen". Andra funktioner går också att få in.
Tyvärr kan man inte aktivera Siri från ratten - skulle föredra det istället för klockan...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Hypotetiskt resonemang antar jag? Om inte, länkar tackStripe68 skrev:Du kan gå via HomeKit för att få Siri att kontrollera vissa funktioner hos bilen. Du kan inte göra vad som helst, bara det som finns stöd för i HomeKit. Om du definierar Teslan som ett rum i HomeKit och döper det till "bilen" så kan du säga till din Apple Watch "Hej Siri, lås upp bilen". Andra funktioner går också att få in.

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det verkar som om tredjepartsappen Remote S har stöd för det:Ronikarre skrev:Hej!
Tror ni att ni skulle ha använt Siri ifall ni hade möjligheten? Menar t.ex att man använder kommandot "Hej Siri, starta navigation till jobbet" när man sitter vid matbordet och dricker sitt kaffe. Eller att man kommer på att man ska åka på en långresa och ber Siri att höja procenten på laddningen.
Kan själv säga att jag skulle ha använt det i princip hela tiden. Samtidigt om man är några så skulle det inte vara helt omöjligt. Antar att detta går att styra via appen. Kanske är något man kan påpeka så att utvecklarna på Tesla Motors inför detta.
Dela gärna era åsikter.
Mvh
Jag hoppas Tesla inför stöd för CarPlay. Isåfall kommer Siri-stöd medan man kör på köpet.thebishop skrev:Tyvärr kan man inte aktivera Siri från ratten - skulle föredra det istället för klockan...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag skulle också använda Siri hela tiden. Min önskan är dock att Tesla gör en egen CarPlay fast bättre!
Det är HomeBridge jag har kollat mest på, det är en brygga mellan HomeKit och andra system och den har enkelt stöd för Teslan. Jag tänkte själv använda HomeBridge för att styra Fhem och sedan låta Fhem kontrollera bilen, jag kör idag Fhem för att styra allt annat hemma.pegs skrev:Hypotetiskt resonemang antar jag? Om inte, länkar tackStripe68 skrev:Du kan gå via HomeKit för att få Siri att kontrollera vissa funktioner hos bilen. Du kan inte göra vad som helst, bara det som finns stöd för i HomeKit. Om du definierar Teslan som ett rum i HomeKit och döper det till "bilen" så kan du säga till din Apple Watch "Hej Siri, lås upp bilen". Andra funktioner går också att få in.
HomeBridge kan även användas för generell styrning via HTTP så om du kan komma åt bilen via ett webbgränssnitt så kan man nog snickra ihop det. Men det verkar också som att HomeBridge är enkelt att bygga ut med nya funktioner.
https://github.com/nfarina/homebridge
Du behöver även en HomeKit-app på telefonen, jag rekommenderar "Home" som tyvärr inte är helt gratis men som verkar funka bättre än alternativen. Appen behövs bara för att aktivera och konfigurera HomeKit, sen klarar iOS det på egen hand.
Du behöver också en Apple TV om du vill styra HomeKit utifrån. Att be Siri låsa upp bilen är förstås roligare när du är ute, inte lika effektfullt om det bara funkar när du är hemma.