Vilken sladd

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Vilken sladd

Inlägg av martinot »

Dannte0 skrev:
Ok detta gäller bara privat personer?

Har företaget hemma och eftersom det är tjänstebil så kan jag sätta in WC hemma och dra det på företaget
Finns även för företag.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Det kommer högst sannolikt ett nytt ”grönt avdrag” på nyåret, men då får man inte ”samla kvitton” och skicka in, då är det installatören som drar av 50% på fakturan likt ROT.
Jag har försökt läsa på och jag har chattat med Tibber om det men det står ingenstans att du måste ha allt på ett kvitto. Det började med att jag frågade Tibber om de skulle erbjuda sina boxar med installation efter nyår, så att man skulle kunna köpa dem med avdraget. De viste då inte om det var ett problem. De hittade inte heller något som säger att det inte skulle gå att få bidrag för deras boxar även efter nyår även om man låter en lokal elektriker göra installationen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Köp en laddbox tex Easee från Tibber (se min webblänk) eller en Tesla WallBox. Fördelen med Tibber är att den har möjlighet att styra laddningen mot husets övriga förbrukning. Men du klarar dig fint med en dum box som Teslas också bara du ser till att ladda på natten då annat i huset står still eller åtminstone drar lite ström. Du får hälften tillbaka i bidrag fram till års skiftet sedan blir det 50% i Gröntavdrag.
Har en Tesla WC idag, men funderar på att byta till en Easee/Tibber (verkar smartare). Kan man få bidrag för Easee + installation (om man tidigare inte utnyttjat bidraget)?

Var är "50% i Gröntavdrag"?
Dagens bidrag kan du bara få en gång per fastighet. Du kan alltså inte få bidrag för att installera Tibber Easee om du redan fått bidrag för en tidigare installation av Tesla Wallbox på samma fastighet.

Grönt avdrag är ett avdrag av samma typ som ROT eller RUT. Där du alltså får ett avdrag direkt på fakturan som sedan dras på din skatt. En skillnad emot ROT är att du även får avdrag för inköp av material.
Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon. Skattereduktionen får uppgå till högst 50 000 kronor per person och beskattningsår. Skattereduktionen omfattar endast privatpersoner och föreslås ersätta de nuvarande stöden till privatpersoner för installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon.
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... pa-remiss/

Hittar inget om att du inte skulle få utnyttja det flera gånger på samma fastighet eller för samma person.
Jag mailade och frågade, det gick bra att få bidrag två gånger på samma fastighet så länge man ej uppnått maxtaket 10000kr i bidrag.
Har precis bytt från chargestorm till tesla wallcharger, ska ansöka när jag fått fakturan.
Gott!

Blir lite nyfiken; vad är orsaken till att du vill byta från Chargestorm till Tesla? Är det endast för "knappen" på handtaget, garantin, eller fler orsaker?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Martinot:

Hade enfas chargestorm och den gick ej att uppgradera till trefas som jag var sugen på. Hade dessutom en kompis som ville köpa min chargestorm, var annars nöjd med den.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Martinot:

Hade enfas chargestorm och den gick ej att uppgradera till trefas som jag var sugen på. Hade dessutom en kompis som ville köpa min chargestorm, var annars nöjd med den.
Ok, tack. Förstår det. 3-fas är givet att man vill ha (iaf. som Teslaägare).
Bild
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Det kommer högst sannolikt ett nytt ”grönt avdrag” på nyåret, men då får man inte ”samla kvitton” och skicka in, då är det installatören som drar av 50% på fakturan likt ROT.
Jag har försökt läsa på och jag har chattat med Tibber om det men det står ingenstans att du måste ha allt på ett kvitto. Det började med att jag frågade Tibber om de skulle erbjuda sina boxar med installation efter nyår, så att man skulle kunna köpa dem med avdraget. De viste då inte om det var ett problem. De hittade inte heller något som säger att det inte skulle gå att få bidrag för deras boxar även efter nyår även om man låter en lokal elektriker göra installationen.
Hur har du tänkt få pengarna från Skatteverket?
Nu med laddboxbidraget så kan du köpa ”vad du vill” så länge installatören intyger att det är en fast installation. Du får lägga ut för rubbet själv, och du får bidrag för hälften, Max 10000kr i bidrag per fastighet.
Efter nyår så är det direktavdrag på faktura som gäller(fakturamodellen). Jag har svårt att tro att tex Tibber kan dra av 50% på en Easee, då de inte kan intyga Att installationen blir en godkänd installation enligt reglerna för ”grönt avdrag”. Om fakturamodellen tillämpas, så kan kunden inte själv i efterhand lösa saken med Skatteverket(lik nuvarande ROT).
Så om man vill ha en Easee efter nyår, så kommer högst sannolikt följande vara ett måste:
1. Tibber knyter till sig lokala elektriker och erbjuder laddbox med installation, med bidrag på rubbet etter fakturametoden, kunden får 50% avdrag direkt på fakturan. Samma gäller tex Teslas WC.
2. Du kontakter din lokala elektriker, som köper in Easee från Tibber och fakturerar dig för box, installation etc enligt fakturamodellen.

Båda innebär tyvärr att installationen (punkt 1) eller laddboxen (2)Eller båda, högst sannolikt kommer att få en prisökning efter nyår.
Jag ser inte att man kan köpa box från A, laddsladd med Teslaknapp från B och installation från C, utan att få prispåslag på prylarna om man samtidig vill ha bidrag.
Elinstallatörbranchen har lyckas med sin lobbyverksamhet igen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Finns ju inget som hindrar att tex Tibber eller Tesla drar av 50% när de säljer laddboxen och att elektrikern sedan drar av 50% på arbetet när de skickar sin faktura. Ja, jag kan inte handla prylar från utlandet men annars borde det gå bra. Sådan som inte kräver fast installation kommer inte få avdrag, antar jag.

Titta gärna i förslagsdokumentationen, men jag hittar ingen som hindrar detta.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Finns ju inget som hindrar att tex Tibber eller Tesla drar av 50% när de säljer laddboxen och att elektrikern sedan drar av 50% på arbetet när de skickar sin faktura. Ja, jag kan inte handla prylar från utlandet men annars borde det gå bra. Sådan som inte kräver fast installation kommer inte få avdrag, antar jag.

Titta gärna i förslagsdokumentationen, men jag hittar ingen som hindrar detta.
Jag tror inte Tibber får den möjlighet till det tyvärr, då de inte har möjlighet att kontrollera om kraven vid gröna avdrag följs, tex att Laddningspunkten måste installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt.

På samma sätt jag inte får ROTavdrag om jag köper trävirke på Bauhaus, så kommer jag inte få grönt avdrag på laddboxen jag köper på nätet.

Elektrikern kan däremot fakturera Skatteverket för 50% av kostaden för arbete och material(laddboxen), men jag kan inte (enligt fakturamodellen) i efterhand begära pengar för material från Skatteverket, som jag i dag kan från Naturvårdsverket.

Jag kan absolut ta fel, men eftersom gröna avdraget bygger på principen till ROT, så tycker jag det är konstig om materialkostnader kan faktureras från kund till Skatteverket och inte enbart från installatören till Skatteverket.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Skattereduktionen ges för arbets- och materialkostnader. Reduktionen utformas med en fakturamodell av motsvarande slag som den som finns för rut- och rotavdrag så att köparna kan få del av skattelättnaden redan vid köpet.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... on-teknik/

På sidan finns också en länk till hela promemorian
https://www.regeringen.se/4a6e00/conten ... teknik.pdf
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
Skattereduktionen ges för arbets- och materialkostnader. Reduktionen utformas med en fakturamodell av motsvarande slag som den som finns för rut- och rotavdrag så att köparna kan få del av skattelättnaden redan vid köpet.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... on-teknik/

På sidan finns också en länk till hela promemorian
https://www.regeringen.se/4a6e00/conten ... teknik.pdf
Jag har läst den, samma står gällande ROT-avdrag, men jag får fortfarande inte 50% ROT-avdrag på byggvaruhuset.
Jag hoppas jag tar fel, men min känsla till svensk byråkrati gör tyvärr att jag tror jag har rätt.

Men nu killgissar jag bara, jag blir mycket glad om jag tar fel, det får vi se senast 1/1-21.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

heldiggrisen skrev:
Jag har läst den, samma står gällande ROT-avdrag, men jag får fortfarande inte 50% ROT-avdrag på byggvaruhuset.
Nej, ROT gäller bara för arbete inte material. Men det gröna avdraget föreslås gälla både material och arbete. Det står ingenstans i promemorian att fakturan för dessa två delar måste komma från samma företag eller vid samma tillfälle. Men naturligtvis måste installationen göras av behörig elektriker, det påpekar de på flera ställen.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

LarsL skrev:
heldiggrisen skrev:
Nej, ROT gäller bara för arbete inte material. Men det gröna avdraget föreslås gälla både material och arbete. Det står ingenstans i promemorian att fakturan för dessa två delar måste komma från samma företag eller vid samma tillfälle. Men naturligtvis måste installationen göras av behörig elektriker, det påpekar de på flera ställen.
Se där ja, det har du rätt i. Kanske man kan köpa på nätet till halva priset ändå?
Så fel kan man ta.
Vilken exportidé, köpa laddboxar i Sverige för halva priset och sälja till Danmark.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kan vara så att om du inte inkommer med en faktura från en elektriker så får du inte göra avdraget senare i deklarationen. Du får ju inte pengar utbetalda till dig utan du betalar ju med din framtida skatt.

Om du tänker sätta export i system så kan du ju göra det med hjälp av en elektriker som tar någon tusenlapp för att ”installera” boxen och sedan ta ner den igen och skicka till Norge.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Det har du nog rätt i, vad man kan lära på ett forum :D
Då tror jag att jag förstår:
Man köper en laddbox från en försäljare som erbjuder gröna avdraget, försäljaren får 50% av pengarna från mig, resten från skattmasen. Sen bokar jag in elektriker som gör det samma. Elektrikern lämnar också intyg att boxen är monterat enligt bestämmelserna, och jag får behålla gröna avdraget jag redan fått.
Om jag inte lämnar intyg från montör innan deklarationsfristen, så kan jag riskera att måtte betala tillbaka gröna avdraget.
Typ något sånt?
Vad man lär sig på en lördagskväll :)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Det är ju installatören som får ersättning från Skatteverket för avdraget. Inte återförsäljaren av kabeln eller laddboxen.Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Och det är fakturamodellen som gäller, går tyvärr inte att dra av något i efterhand. Så det verkar inte gå att handla box och installation från olika håll.Bild
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Så då är det installatören som köper boxen på nätet, lägger på x% avans och jag som förbrukare förlorar igen?
Kan någon förklara en förvirrad norrbagge hur det kommer fungera efter 1/1?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Undrar om samma förändringar kommer att ske för företag som vill ha bidrag för att sätta upp laddpunkter för personalbilar/tjänstebilar?

Känns som det är dags att passa på innan årsskiftet oavsett om privat eller firma?

Vill gärna själv kunna handla Easee och Watty med våra rabatter på Tibber, och inte några omvägar via elektriker som köper in och säljer till mig (förmodligen till mycket högre priser).
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Klintan skrev:
Det är ju installatören som får ersättning från Skatteverket för avdraget. Inte återförsäljaren av kabeln eller laddboxen.Bild
Det står inget om att det inte skulle gå för tex Tibber att göra ett avdrag. Om du ser det så markera gärna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Undrar om samma förändringar kommer att ske för företag som vill ha bidrag för att sätta upp laddpunkter för personalbilar/tjänstebilar?

Känns som det är dags att passa på innan årsskiftet oavsett om privat eller firma?

Vill gärna själv kunna handla Easee och Watty med våra rabatter på Tibber, och inte några omvägar via elektriker som köper in och säljer till mig (förmodligen till mycket högre priser).
Tibber var rätt tydliga med att de skulle ordna med installation om det skulle krävas. Det kommer alltså med största sannolikhet fortfarande gå att handla billiga delar hos Tibber och även köpa installationen genom dem. Men samtidigt var de tydliga med att det de sett hittills inte tydde på att de behövde det... men det blir nog bra hus som.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

LarsL skrev:
Klintan skrev:
Det står inget om att det inte skulle gå för tex Tibber att göra ett avdrag. Om du ser det så markera gärna.
Då måste de vara utförare av installationen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Klintan skrev:
Då måste de vara utförare av installationen.
Vad i texten tycker du att jag ska skicka till Tibber för att övertyga dem om att de ska erbjuda installation?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Tycker hela bilden är rätt tydlig, borde räcka bra för dem. Tillsammans med att avdraget ska ske på fakturan och inte av konsumenten gör det att de behöver erbjuda installation.
Någon återförsäljare av Easee Home kommer säkert att göra det, kanske inte Tibber. Tyvärr troligtvis fastprisinstallationer som inte brukar vara så prispressade. Men det kan man ju inte veta. Det viktiga är att det är utföraren som fakturerar för box och installation, gör avdraget och söker ersättning från Skatteverket.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

All denna osäkerheten gör ju att det känns som betydligt säkrare att göra alla sådana här installationer med bidrag på denna sidan året (om man har möjlighet till det).
Bild
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
All denna osäkerheten gör ju att det känns som betydligt säkrare att göra alla sådana här installationer med bidrag på denna sidan året (om man har möjlighet till det).
Men då är det inte säkert du får stöd alls. Nya 50 miljoner kom till i mitten av September, gissningsvis ungefär 40 miljoner kvar, då det försvinner ~5 miljoner i veckan. Siffrorna blir uppdaterat i dag, 43 miljoner kvar för en vecka sedan enligt:
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/

Så jag killgissar lite när jag säger att du har en månad på dig att installera box för att vara säker på att få stöd.

Fördelen med fakturamodellen är att pengarna aldrig tar slut på samma sätt som laddahemma potten.
Skriv svar