Investering, laddboxar, brf förening

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

elnice87

Investering, laddboxar, brf förening

Inlägg av elnice87 »

Hej!
Jag sitter med i en styrelse för en bostadsrättsförening som består av kedjehus. Vi går i tankarna att installera laddboxar för varje hus. Detta är något vi ska diskutera på nästa möte. Tanken har väckts lite när vissa medlemmar visat intresse för det och undrar vad som gäller i vår förening. Vi tror att det kan vara värdehöjande, miljövänligt och positivt för vår förening. Det känns som att vi närmar oss en inflektionspunkt inom eldrivna fordon där det inom 1-3 år tar ORDENTLIG fart. Så som det är idag så kan man i princip få subventionerat 50 % av totaltkostnaden. Det känns som det bara är en tidsfråga innan detta bidrag försvinner/kraftigt minskar om utvecklingen fortsätter i samma takt med nya hybrid och 100 % eldrivna fordon. Vad tror ni ?

Tanken är i så fall att installera en laddbox för varje kedjehus(elskåpet med 16a sitter i carporten för varje hus). Jag tänker att vi vill ha dynamisk lastbalansering och att boxen är "framtidssäker". Har vi nått den punkten där tex laddboxarna nu börjar bli ganska mogna och inte förlegade inom 1-3 år? Vad tror ni? I dagsläget har ju många i föreningen inte elbil/Hybridbil så ska vi investera i laddboxar så bör den marknaden och laddboxen vi väljer vara bra och inget som är kasst inom snart framtid. Vet någon hur underhållsbehovet utöver installationskostnaden ser ut utslaget över tex en 5-10 årsperiod? vad är generella "livslängden" för dessa laddboxar?

Vi har kikat lite på easee laddbox och garo laddbox.

Ser fram emot era synpunkter!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Investering, laddboxar, brf förening

Inlägg av themax »

Våra laddboxar funkar alldeles utmärkt, så här tre år senare (installerade på samtliga parkeringsplatser). Återkom gärna om du har frågor.

viewtopic.php?f=29&t=8249
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Våra laddboxar funkar alldeles utmärkt, så här tre år senare (installerade på samtliga parkeringsplatser). Återkom gärna om du har frågor.

Snygg lösning med ChargeAmps för att i en enda smidig enhet få både laddning för elbilar, och uttag för motorvärmare för ICE-bilar.

Riktigt smart för en bostadsförening med potentiellt väldigt blandad bilpark.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
elnice87

Inlägg av elnice87 »

themax skrev:

Läste precis hela tråden.

Utifrån våra premisser som jag skrev om i vårt inlägg med kedjehus(alla har eget elskåp med 16A), vilken laddbox ska man i så fall satsa på? 3-fas? Dynamisk lastbalansering?
Är laddbox/laddare - marknaden, en "mogen" marknad? Risken för att installera nu känns som nära noll utifrån perspektivet att inom 5-10 år är våra laddboxar förlegade och inte fungerar bra eller alls med framtidens bilar?
Missar jag några uppenbara fallgropar? Något jag inte reflekterat över?

: :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Risken framåt är ganska liten ja. Det finns en EU-standard, Typ2, som gäller för normalladdning hemma. Här kommer det inte komma något nytt på ett bra tag.
Se till att boxen har RFid eller något annat så att det går att styra laddning till dem som har behörighet.
Kontrollera så att boxen har möjlighet att ha lastbalansering mot andra boxar eller fastigheten i stort. Även om ni dimensionerar bra nu så kan det bli trångt i framtiden och då kan det vara bra att kunna sänka laddströmen under vissa timmar på dagen.

Fundera på box utan sladd så slipper ni underhåll på dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

elnice87 skrev:
themax skrev:

Utifrån våra premisser som jag skrev om i vårt inlägg med kedjehus(alla har eget elskåp med 16A), vilken laddbox ska man i så fall satsa på? 3-fas? Dynamisk lastbalansering?
Är laddbox/laddare - marknaden, en "mogen" marknad? Risken för att installera nu känns som nära noll utifrån perspektivet att inom 5-10 år är våra laddboxar förlegade och inte fungerar bra eller alls med framtidens bilar?

Tror inte det kommer hända speciellt mycket kring detta på AC-sidan. Tidigare så fanns allt från 1-fas-laddning på 1-2 kW till 3-fasladdning på 22 kW (32A), och med lite olika typer av kontakter (Typ 1, Typ 2, etc.).

Nu är standarden för AC-laddning hemma för personbilar mer eller mindre satt till Typ 2 i både Sverige och hela EU, och marknaden verkar gravitera till 11 kW 3-fas som vanligaste laddning (även om det finns andra små elbilar med lägre laddeffekt, och vissa Tesla MS och MX med högre laddeffekt). Så 11kW (16A 3-fas 400V) med Typ 2 tror jag är standard från nu och minst 10-20 år framåt.

Där det händer mycket gällande batterier och laddning är på DC-sidan. Även om vi där standardiserat på kontakten (Typ 2 CCS), så kommer vi att få se en enorm utveckling av både ökad ström (A) och spänning (V) under de kommande 20 åren.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Om alla har sina laddare inkopplad på respektive hushålls huvudsäkring är väl behovet av dynamisk lastbalansering inte så stor? Hur är uppvärmingen, sker den med el?
Med det nya avdraget för grön teknik efter nyår kan varje BRF-hushåll själv dra av 50% av kostnaden, kanske ska ni bara erbjuda ett gruppköp för de som vill investera? Hitta elektriker som kan erbjuda box typ Easee Home med installation till bra pris om flera hushåll går med.
Elbilist sedan 2014
elnice87

Inlägg av elnice87 »

martinot skrev:
elnice87 skrev:
themax skrev:

Tror inte det kommer hända speciellt mycket kring detta på AC-sidan. Tidigare så fanns allt från 1-fas-laddning på 1-2 kW till 3-fasladdning på 22 kW (32A), och med lite olika typer av kontakter (Typ 1, Typ 2, etc.).

Nu är standarden för AC-laddning hemma för personbilar mer eller mindre satt till Typ 2 i både Sverige och hela EU, och marknaden verkar gravitera till 11 kW 3-fas som vanligaste laddning (även om det finns andra små elbilar med lägre laddeffekt, och vissa Tesla MS och MX med högre laddeffekt). Så 11kW (16A 3-fas 400V) med Typ 2 tror jag är standard från nu och minst 10-20 år framåt.

Där det händer mycket gällande batterier och laddning är på DC-sidan. Även om vi där standardiserat på kontakten (Typ 2 CCS), så kommer vi att få se en enorm utveckling av både ökad ström (A) och spänning (V) under de kommande 20 åren.
Tack! Då är det lite som jag trodde kring själva "kontakt" delen.
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Klintan skrev:
Om alla har sina laddare inkopplad på respektive hushålls huvudsäkring är väl behovet av dynamisk lastbalansering inte så stor? Hur är uppvärmingen, sker den med el?
Med det nya avdraget för grön teknik efter nyår kan varje BRF-hushåll själv dra av 50% av kostnaden, kanske ska ni bara erbjuda ett gruppköp för de som vill investera? Hitta elektriker som kan erbjuda box typ Easee Home med installation till bra pris om flera hushåll går med.
Är detta med "gröna avdraget" helt klubbat ? Tror hon kvinnan på naturvårdsverket pratade om det, men inte som att det redan var 100 % säkert.
Vi har frånluftsvärmepumpar i varje hus. Men visst är det ett alternativ att göra på det viset. Finns väl för och nackdelar, om föreningen driver det kan vi säkert fixa bättre pris om vi gör många, sätta en viss "standard" så husen har likadan. Det borde väl vara bra av flera anledningar. Driva på elektrifieringen(typ det som funderar blir det som en liten sista knuff i en riktning, om föreningen tar kostnaden, fixar allt osv). Nackdelen är väl att vi kanske "hamnar" före tiden och många av laddboxarna på husen inte används på ett tag(för lång tid?)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

elnice87 skrev:
themax skrev:

För att skydda servisen till samtliga hus (vid elcentralen) skulle jag i så fall komplettera med Amp-Guard (om ni satsar på Charge-Amps laddboxar). För även om ni klarar att koppla in 16A trefas på varje plats/hushåll, så har ni förmodligen ett centralt skåp som servar alla fastigheter (till exempel 3x63A som ska räcka till alla). Då sätter ni en Amp-Guard där som sedan meddelar laddboxarna om kapaciteten börjar närma sig maxtak (till exempel på kvällstid när matlagning kommer igång) och då ställer ner effekten på dem. Vanlig lastbalansering mellan alla boxar i ett subnät är redan inbyggt i Charge-Amps boxar. Allt styrs via ett webbgränssnitt.

Standarden - Typ-2 - kommer ju vara den som gäller under lång tid framöver, så det kommer inte vara några problem. Däremot lär mjukvaran fortsätta utvecklas, så se till att boxarna har den möjligheten (det gissar jag dock att alla har idag).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Kan också rekommendera ChargeAmps för semipublik laddning. Vi har installerat 65st i två garage med lastbalansering och effektvakt (Ampguard) i vår samfällighet.
Vi har satte även in en total effektmätare på hela servisen för hela området (65 hus totalt), då kan vi se topparna och vara säkra på att vi inte smäller någon huvudsäkring.

Bra argument med värdehöjanade, samtidigt som det kanske lockar personer med miljö/elbils intresse som nya grannar.
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Hej Alla!

En liten uppdatering,

Vi har haft två firmor ute för prata och gå över alla husen för att kunna lämna offert.

Ett företag(elfirma som säljer och installerar easee laddbox) och en firma som tillverkar och säljer sina egna laddboxar och har avtal med elfirma som gör själva jobbet.

1. Easee med watty dynamisk lastbalansering
Easee verkar vara en grymt prisvärd/snygg laddbox. Biten jag oroa mig över att allt är "moln" baserat i princip och att det krävs wifi täckning i elskåpet för att lastbalanseringen ska fungera. Överlag ett intrikat system för att en sådan simpel grej som lastbalanseringen ska fungera.

2. wallbe , jag fick ett gott intryck av säljaren och elektrikern på plats - verkar vara ett tyskt företag i grund och botten, finns knappt någon information bland "forum" "omdömen" osv på svenska. Någon som känner till dem? Någon duktig som kanske kan slänga ett äga på deras hemsida och vad ni får för intryck av laddboxarna?

Går omröstning igenom på stämma så kommer alla husen få installerad laddbox. Tycker ni att det finns någon box som vi missat/def borde titta på utifrån våra förutsättningar

De förutsättningarna är alla har eget elskåp, brf radhus, egen carport där boxen ska sitta mot fasaden.
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Garo laddbox, förstår jag fel eller stämmer det att garos laddbox med dynamisk lastbalansering inte är beroende av att det finns wifi täckning, dvs lastbalanseringen görs "hårdvarumässigt"?
Kan någon säga något om deras "interface" Är det smidigt? Har den någon bra app osv?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Finns dom som har haft problem med att Garo bränt ombordladdaren när deras lastvakt fått spel, sök i forumet.
Easee är välkänt och har ett öppet API. Väldigt nöjd förutom när de hade problem med sin cloudtjänst för någon månad sedan.
Elbilist sedan 2014
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Det börjar allt mer luta mot att zappi v2 är det bästa valet för oss. Går att lösa den dynamiska lastbalanseringen(effektvakten mot huset) utan att vara beroende av 3 partslösning och wifi täckning och det kostar inte hutlöst/mkt mer med lastabalanseringen jämfört med mångra andra boxar. Ingår i princip. Det jag har läst mig till på forum bla annat här att det folk överlag verkar väldigt nöjda med zappi v2. Några synpunkter på detta?
Skriv svar