Nu har jag bytt luftfilter på min M3. De såg inte så fina ut efter 1,5 år. Tyckte det även luktade lite unket. Normalt intervall är 2 år enligt instruktionsboken. Men kör man mer än medel rekommenderar jag att man nog bör byta dem lite oftare.
Det finns en fin instruktion på teslas hemsida.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/do- ... edirect=no
Det tog mig ca 45 minuter. Går säkert fortare andra gången när man vet exakt hur man gör.
Filter skall går att köpa på SC (har dock inte provat det) eller på valfri tesla tillbehörsnätbutik.
Byta luftfilter.
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Byta luftfilter.
Original filtren ser ut ungefär så där gråa från början, kolfilter.
Jag ska byta strax, tänkte köra med 2000mils intervall.
Foto på nytt
Jag ska byta strax, tänkte köra med 2000mils intervall.
Foto på nytt
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tack för inlägg och länk. Nu känner jag mig säker på varför det luktat unket i bilen senaste veckorna och att jag gjorde rätt att köpa nya filter förra veckan (1,5år och 7000mil senare)Elix747 skrev:Nu har jag bytt luftfilter på min M3. De såg inte så fina ut efter 1,5 år. Tyckte det även luktade lite unket. Normalt intervall är 2 år enligt instruktionsboken. Men kör man mer än medel rekommenderar jag att man nog bör byta dem lite oftare.
Det finns en fin instruktion på teslas hemsida.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/do- ... edirect=no
Det tog mig ca 45 minuter. Går säkert fortare andra gången när man vet exakt hur man gör.
Filter skall går att köpa på SC (har dock inte provat det) eller på valfri tesla tillbehörsnätbutik.

- NiklasTesla
- Teslaägare
Byte i slutet av förra veckan och lukten är helt borta!
superlätt att byta själv dessutom då det finns massa videoklipp på Youtube.
Model 3 är en riktig hemmafixar bil

- UrbanL
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/urban10026
Vad använde du för verktyg för att lossa panelen, och var fick du tag på det? I Teslas instruktioner visas en ”kofot” i plast. (Liknande verktyg kallas för ”spudger” för att öppna hemelektronik)NiklasTesla skrev:Byte i slutet av förra veckan och lukten är helt borta!superlätt att byta själv dessutom då det finns massa videoklipp på Youtube.
De är ganska lätta att pilla bort. Går att använda vilket liten plastmejsel liknande sak som helst. Jag använde en stekspade.UrbanL skrev:Vad använde du för verktyg för att lossa panelen, och var fick du tag på det? I Teslas instruktioner visas en ”kofot” i plast. (Liknande verktyg kallas för ”spudger” för att öppna hemelektronik)NiklasTesla skrev:Byte i slutet av förra veckan och lukten är helt borta!superlätt att byta själv dessutom då det finns massa videoklipp på Youtube.

TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Använder smörkniv i plast för att ta loss paneler på min bil.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- NiklasTesla
- Teslaägare
Tog bort luckan under handskfacket först (sitter med plastpluggar som man lossar med fingrarna eller lättare en skruvmejsel model platt). Sedan lossar man med fingrarna försiktigt luckan och kontakt till lampa och högtalare.UrbanL skrev:Vad använde du för verktyg för att lossa panelen, och var fick du tag på det? I Teslas instruktioner visas en ”kofot” i plast. (Liknande verktyg kallas för ”spudger” för att öppna hemelektronik)NiklasTesla skrev:Byte i slutet av förra veckan och lukten är helt borta!superlätt att byta själv dessutom då det finns massa videoklipp på Youtube.
Nästa steg tog jag bara längst upp och lossade med fingrarna panelen mot mittkonsolen (sitter med plastpluppar så dra bara panelen mot dig).
Sedan tar man en t20 mejsel och lossar skruven till luckan där luftfilter sitter och byter dom (kan finns lite skräp kvar i facket att ta ut efter du byt filtren).
Tog ca en timme att göra allt första gången (kommer gå mycket snabbare nästa gång).
Lycka till och kolla gärna alla filmer som finns på Youtube innan du sätter igång så går det lättare.