Reklamation av leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Reklamation av leverans

Inlägg av pawweshark »

Nån som kan berätta hur man reklamerar sin leverans av bil?
Hämtade ut min LR Vit den 30/9.
Därefter har jag klagat på plats under leveransdag på Trosta park , ringt Trosta Park så fort jag kört hem, mailat samt sms till leveranspersonen.
Lagt serviceärende i appen, ringt Tesla Mall of Scandinavia.....

Noll (0) i återkoppling.

Hur gör man för att kommunicera med dem?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av Svenssons »

Gissar att lämna tillbaka den inte längre går?

https://www.tesla.com/sv_SE/support/tes ... edirect=no
Returpolicy
Allmänna villkor
Att äga en Tesla-bil innebär att du får möjlighet att köra en av de mest avancerade och säkraste bilarna med högst prestanda som finns tillgängliga på marknaden. Eftersom vi är övertygade om att du kommer att tycka om din nya bil ger vi dig tid att uppleva och njuta av din nya Tesla. Enligt villkoren i denna policy kan du lämna tillbaka bilen till oss inom sju (7) kalenderdagar om du inte är nöjd med ditt köp.
Vi accepterar returen av din bil, förutsatt att den:
har en mätarställning lägre än 1 600 km vid returtillfället
Har Begränsad nybilsgaranti för bilen som inte har upphört att gälla
inte har varit föremål för några ansökningar om att erhålla tillgängliga incitament eller förmåner
är i nyskick, utan skador eller onormalt slitage, samt
inte har sålts vidare eller överlåtits till annan part, oavsett om denne är en fysisk eller juridisk person.
För att returnera bilen ska du leverera bilen (inklusive all originalutrustning och alla delar och tillbehör som medföljde bilen, inklusive satsen för mobil anslutning) till ett Tesla Delivery Center (eller en annan plats som är godkänd av oss) och utföra en besiktning av bilen före slutet av den sjunde (7:e) kalenderdagen räknat från leveransdatum. Om du inte kan återlämna din bil till den sjunde kalenderdagen trots ärliga ansträngningar, kontakta ditt närmaste Tesla Delivery Center. Förmildrande omständigheter kan bedömas från fall till fall.
När du har returnerat bilen är returneringsprocessen slutförd och kan inte avbrytas. Vid denna tidpunkt kan vi inte hantera några byten av bilar. Om du beslutar dig för att beställa en annan bil kan du inte beställa samma variant under en period på 12 månader men kan beställa en annan variant av bil när som helst. Om du däremot bedöms ha missbrukat denna policy eller ha agerat i ond tro kommer du att vara förbjuden att köpa några bilar under en period på 12 månader.
Du ansvarar för samtliga avgifter eller kostnader som senare förfaller men som uppstått under den tid bilen varit i din besittning, såsom obetalda parkerings- eller trafikböter eller tillämpliga skatter. Om du köpt din bil genom leasing eller med ett lån kan du bli ansvarig för ytterligare avgifter i förhållande till din leasingförmedlare eller långivare för att upphäva transaktionen. Utöver att returnera bilen ansvarar du för att ägarskapet till bilen överförs till Tesla utan kostnad och fri från panträtter.
Om du returnerat en bil som en del av din ursprungliga transaktion kommer du inte få tillbaka den returnerade bilen, men vi kommer att återbetala motsvarande belopp. För det fall du hade underskott av kapital i din returnerade bil kan du bli skyldig att betala ett ytterligare belopp till oss för att täcka underskottet.
Om du köpt din bil genom en leasingförmedlare eller långivare, dvs. genom en tredjepart, kan du omfattas av andra villkor i ditt leasing- eller låneavtal som är utom vår kontroll. I så fall är tillämpning av denna returpolicy beroende av hur villkoren i avtalet mellan dig och din leasingförmedlare eller långivare ser ut.
Denna returpolicy syftar till att ge dig förtroende för ditt köp av en Tesla-bil, och gäller utöver dina lagstadgade rättigheter enligt tillämplig lag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av pawweshark »

Svenssons skrev:
Gissar att lämna tillbaka den inte längre går?

https://www.tesla.com/sv_SE/support/tes ... edirect=no
Returpolicy
Allmänna villkor
Att äga en Tesla-bil innebär att du får möjlighet att köra en av de mest avancerade och säkraste bilarna med högst prestanda som finns tillgängliga på marknaden. Eftersom vi är övertygade om att du kommer att tycka om din nya bil ger vi dig tid att uppleva och njuta av din nya Tesla. Enligt villkoren i denna policy kan du lämna tillbaka bilen till oss inom sju (7) kalenderdagar om du inte är nöjd med ditt köp.
Vi accepterar returen av din bil, förutsatt att den:
har en mätarställning lägre än 1 600 km vid returtillfället
Har Begränsad nybilsgaranti för bilen som inte har upphört att gälla
inte har varit föremål för några ansökningar om att erhålla tillgängliga incitament eller förmåner
är i nyskick, utan skador eller onormalt slitage, samt
inte har sålts vidare eller överlåtits till annan part, oavsett om denne är en fysisk eller juridisk person.
För att returnera bilen ska du leverera bilen (inklusive all originalutrustning och alla delar och tillbehör som medföljde bilen, inklusive satsen för mobil anslutning) till ett Tesla Delivery Center (eller en annan plats som är godkänd av oss) och utföra en besiktning av bilen före slutet av den sjunde (7:e) kalenderdagen räknat från leveransdatum. Om du inte kan återlämna din bil till den sjunde kalenderdagen trots ärliga ansträngningar, kontakta ditt närmaste Tesla Delivery Center. Förmildrande omständigheter kan bedömas från fall till fall.
När du har returnerat bilen är returneringsprocessen slutförd och kan inte avbrytas. Vid denna tidpunkt kan vi inte hantera några byten av bilar. Om du beslutar dig för att beställa en annan bil kan du inte beställa samma variant under en period på 12 månader men kan beställa en annan variant av bil när som helst. Om du däremot bedöms ha missbrukat denna policy eller ha agerat i ond tro kommer du att vara förbjuden att köpa några bilar under en period på 12 månader.
Du ansvarar för samtliga avgifter eller kostnader som senare förfaller men som uppstått under den tid bilen varit i din besittning, såsom obetalda parkerings- eller trafikböter eller tillämpliga skatter. Om du köpt din bil genom leasing eller med ett lån kan du bli ansvarig för ytterligare avgifter i förhållande till din leasingförmedlare eller långivare för att upphäva transaktionen. Utöver att returnera bilen ansvarar du för att ägarskapet till bilen överförs till Tesla utan kostnad och fri från panträtter.
Om du returnerat en bil som en del av din ursprungliga transaktion kommer du inte få tillbaka den returnerade bilen, men vi kommer att återbetala motsvarande belopp. För det fall du hade underskott av kapital i din returnerade bil kan du bli skyldig att betala ett ytterligare belopp till oss för att täcka underskottet.
Om du köpt din bil genom en leasingförmedlare eller långivare, dvs. genom en tredjepart, kan du omfattas av andra villkor i ditt leasing- eller låneavtal som är utom vår kontroll. I så fall är tillämpning av denna returpolicy beroende av hur villkoren i avtalet mellan dig och din leasingförmedlare eller långivare ser ut.
Denna returpolicy syftar till att ge dig förtroende för ditt köp av en Tesla-bil, och gäller utöver dina lagstadgade rättigheter enligt tillämplig lag.
Ja tyvärr
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av metchristian »

pawweshark skrev:
Nån som kan berätta hur man reklamerar sin leverans av bil?
Hämtade ut min LR Vit den 30/9.
Därefter har jag klagat på plats under leveransdag på Trosta park , ringt Trosta Park så fort jag kört hem, mailat samt sms till leveranspersonen.
Lagt serviceärende i appen, ringt Tesla Mall of Scandinavia.....

Noll (0) i återkoppling.

Hur gör man för att kommunicera med dem?
Vad är det för problem du har haft?
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av pawweshark »

metchristian skrev:
pawweshark skrev:
Nån som kan berätta hur man reklamerar sin leverans av bil?
Hämtade ut min LR Vit den 30/9.
Därefter har jag klagat på plats under leveransdag på Trosta park , ringt Trosta Park så fort jag kört hem, mailat samt sms till leveranspersonen.
Lagt serviceärende i appen, ringt Tesla Mall of Scandinavia.....

Noll (0) i återkoppling.

Hur gör man för att kommunicera med dem?
Vad är det för problem du har haft?
1) Färgskiftningar mellan kofångare och kaross, samma problem som alla andra med pearlwhite
2) Lös plastdetalj till baggagehandtag, hittades av en slump i samband med leverans. Detaljen låg "gömd" under luckan i baggage utrymmet
3) Repor på mittkonsol, påtalat från första dag vid leverans
4) Repor på silverfärgad list, båda sidor av bilen på samma position.
5) Luftbubbla/Svart prick i lacken

Tesla personalen sticker ned huvudet i sanden, alla skyller på alla och ingen återkopplar till mig....
Bilen är 6 dagar gammal och jag förväntar mig att någon är villig att hantera detta och visa någon som helst kundvård.
Om de var lika mycket på kunden nu som de var innan beställning så hade detta vart löst för längesen :shock:
Senast redigerad av pawweshark, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av metchristian »

pawweshark skrev:
metchristian skrev:
pawweshark skrev:
Nån som kan berätta hur man reklamerar sin leverans av bil?
Hämtade ut min LR Vit den 30/9.
Därefter har jag klagat på plats under leveransdag på Trosta park , ringt Trosta Park så fort jag kört hem, mailat samt sms till leveranspersonen.
Lagt serviceärende i appen, ringt Tesla Mall of Scandinavia.....

Noll (0) i återkoppling.

Hur gör man för att kommunicera med dem?
Vad är det för problem du har haft?
1) Färgskiftningar mellan kofångare och kaross, samma problem som alla andra med pearlwhite
2) Lös plastdetalj till baggagehandtag, hittades av en slump i samband med leverans. Detaljen låg "gömd" under luckan i baggage utrymmet
3) Repor på mittkonsol, påtalat från första dag vid leverans
4) Repor på silverfärgad list, båda sidor av bilen på samma position.

Tesla personalen sticker ned huvudet i sanden, alla skyller på alla och ingen återkopplar till mig....
Bilen är 6 dagar gammal och jag förväntar mig att någon är villig att hantera detta och visa någon som helst kundvård.
Om de var lika mycket på kunden nu som de var innan beställning så hade detta vart löst för längesen :shock:[/quote

Åt direkt till servicecentret istället för tfn o Mail. Be att få prata me service manager, vilken är din närmsta?
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av Frippanecci »

Så länge det är dokumenterat kommer dom att fixa det.
Jag åkte med en oljefläck i innertaket i 6 månader.

Tesla har lite småfix här och där, men det finns ju inget alternativ och felen glöms så fort det är fixat (eller direkt som i mitt fall).
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av pawweshark »

Har 20 mil till segeltorp och 13 till Norrköping. Ingen lust att åka på chans.
Har dessutom begärt mobilservice, Tesla hävdar att de passerar min stad varje vecka.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1868
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Reklamation av leverans

Inlägg av pefreli »

När man bokat tid i appen brukar de höra av sig. Antingen via telefon eller sms.

För min del har det varit så jag kommunicerat med Tesla. :?

Känns lite annorlunda/märkligt men det har faktiskt funkat förvånansvärt bra.

Än så länge har mina ärenden hanterats på garantin utan kostnad. Under 1,5 år har det blivit ca 5 ärenden som samtliga varit av ganska liten kaliber.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar