Det hände en sak...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

Ooooppps... ;)

Igår så fick jag klartecken och "slängde ihop" en konfig...och såg till att Ekonomi körde över de 17.000 kr som behövs som "deposit"...

Fick ikväll bekräftelsen och gick in och tryckte på just "Bekräfta"...känns...bra :D


Blev en 85D, Midnight Silver metallic (Ser mycket trevligare ut IRL än på skärmen...de borde verkligen göra något för att visa färger närmare verkligheten i Design Studion..)
Panoramatak, Svarta Nextgen Säten, Matt abachiträdekor (älskade verkligen känslan i denna...), Svart Alcantarainnertak, Autopilot, Premium interiör, Luftfjädring, och Köldpaketet...


Håller tummarna att den kommer innan årsskiftet (trevligt att kunna få 40.000 i Supermiljöbilspremien), men gissar att de gör allt de kan för att leverera innan årsskiftet pga statistik/sålda bilar osv)...


Så nu sitter man här och ja...väntar på att bilen skall komma! :P Blir långa månader nu ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Det hände en sak...

Inlägg av bylund »

Grattis! För premien torde det inte spela någon roll om det blir före eller efter nyår, men då det verkar vara en förmånsbil är det viktiga att den blir tillverkad i år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Det hände en sak...

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Grattis!

Nu har du en lååååååååång väntan framför dig, men ändå roligt att grotta ned sig i videos och forum :D
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

bylund skrev:
Grattis! För premien torde det inte spela någon roll om det blir före eller efter nyår, men då det verkar vara en förmånsbil är det viktiga att den blir tillverkad i år.

Enligt det jag hittade så gäller premien bara för bilar förvärvade och påställda till och med 2015-12-31...


Men ja det är också en förmånsbil så hoppas att den tillverkas på rätt sida årsskiftet...så håller tummarna!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

SR-71-BlackBird skrev:
Grattis!

Nu har du en lååååååååång väntan framför dig, men ändå roligt att grotta ned sig i videos och forum :D
Tycker redan jag väntat för länge ;) :P


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Det hände en sak...

Inlägg av chpaulin »

Grattis :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Det hände en sak...

Inlägg av bylund »

Pengarna för supermiljöbilspremier är slut för i år, så det är nästa års budget som gäller oavsett om det blir 2015 eller 2016.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

bylund skrev:
Pengarna för supermiljöbilspremier är slut för i år, så det är nästa års budget som gäller oavsett om det blir 2015 eller 2016.
Vad jag kunnat läsa mig till så har dom sagt att trots att budgeten är överskriden (och det var den ganska tidigt?) så skulle pengarna fixas fram ändå!?


Har dom sagt något om vad som gäller efter 2015?
För enligt:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... _hit.pos=1

Så står det bland annat: "Premien utbetalas till de som under perioden 1 januari 2012 till och med den 31 december 2015 "

Det vill säga, slutdatum är i år...men hittade inget om 2016 och framåt?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Det hände en sak...

Inlägg av danni »

Jättegrattis!

Såhär är det med premien:

Årets pengar har tagit slut. Det har redan anslagits nya pengar för nästa år. Vad som kommer hända då är att man kommer ta av nästa års pengar för att först betala ut premier till alla som blev utan i år, och sen börjar man betala ut nästa års premier. Jag skulle tippa på att pengarna räcker några enstaka månader in på nästa år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hoben7
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 okt 2015 20:36
Ort: Kungsängen

Re: Det hände en sak...

Inlägg av hoben7 »

Grattis,
Idag började de bygga min bil, jag beställde den 16:e.
Men den har sämre spec än din.
85D / vit / Panorama
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Det hände en sak...

Inlägg av sondell »

Grattis! Det är en olidlig väntan men väl värt det :-).
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Det hände en sak...

Inlägg av joel80 »

danni skrev:
Jag skulle tippa på att pengarna räcker några enstaka månader in på nästa år.
Man ökade väl anslaget rätt ordentligt för 2016?
Regeringen föreslår att anslaget för den så kallade Supermiljöbilspremien höjs med 132 miljoner kronor för innevarande budgetår. Nästa år ökas anslaget med 94 miljoner kronor till sammanlagt 309 miljoner kronor.

Reglerna vässas från och med 2016 för att ytterligare stimulera köp av rena elbilar. Då halveras premien för laddhybrider - som kombinerar eldrift med bensin eller diesel - till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie.
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -elbussar/

Jag kanske tolkar det där fel, men som jag förstår det har man tillfört pengar för 2015 också.. samt att man höjer 2016.. Plus att det kommer räcka till fler elbilar då det halveras för hybriderna.

Har förresten förslaget gått igenom helt? Är det nån som vet om det är beslutat och klubbat? Man hittar artiklar från kvällspress och liknande med rubriker om att "så här blir det" men jag hittar inga källor till att det faktiskt är annat än ett förslag... hm..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Det hände en sak...

Inlägg av bylund »

Själva budgetomröstningen sker väl i december?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Själva budgetomröstningen sker väl i december?
Ja det blir väl att vänta och se.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

Oavsett Supermiljöbilspremie eller inte...önskar jag att bilen skulle landa...typ nu? ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Det hände en sak...

Inlägg av joel80 »

Ah.. det ligger med i den. Ja då borde det ju gå igenom, småpartierna på högerkanten har ju flaggat för att som kommer rösta på sin egna budget... det finns ju ingen gemensam för Alliansen... och sen lägga ner sina röster när det ska väljas mellan S/MP och M... och då har det ingen betydelse att SD gör allt för att sabba.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Martinen »

Jocce skrev:
Oavsett Supermiljöbilspremie eller inte...önskar jag att bilen skulle landa...typ nu? ;)


/Jocce
Väntan kommer bara bli jobbigare och jobbigare. ;)
Grattis förresten.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Det hände en sak...

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
danni skrev:
Jag skulle tippa på att pengarna räcker några enstaka månader in på nästa år.
Man ökade väl anslaget rätt ordentligt för 2016?
Regeringen föreslår att anslaget för den så kallade Supermiljöbilspremien höjs med 132 miljoner kronor för innevarande budgetår. Nästa år ökas anslaget med 94 miljoner kronor till sammanlagt 309 miljoner kronor.

Reglerna vässas från och med 2016 för att ytterligare stimulera köp av rena elbilar. Då halveras premien för laddhybrider - som kombinerar eldrift med bensin eller diesel - till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie.
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -elbussar/

Jag kanske tolkar det där fel, men som jag förstår det har man tillfört pengar för 2015 också.. samt att man höjer 2016.. Plus att det kommer räcka till fler elbilar då det halveras för hybriderna.

Har förresten förslaget gått igenom helt? Är det nån som vet om det är beslutat och klubbat? Man hittar artiklar från kvällspress och liknande med rubriker om att "så här blir det" men jag hittar inga källor till att det faktiskt är annat än ett förslag... hm..
Jag hade missat att man la till pengar även för i år. Med tanke på att pengarna för i år tog slut redan i, när var det, augusti har jag för mig, ihop med en kraftig ökning av försäljningen, så tänkte jag att det max borde ta ett par månader innan de var slut nästa år också. Men det är klart, en halvering för laddhybrider kommer få dem att räcka bra mycket längre.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1788
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Det hände en sak...

Inlägg av +46 »

Såg en Midnight Silver Metallic förra veckan. Kan bara hålla med dig. Riktigt snygg!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jakob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 okt 2015 10:35
Ort: Alingsås

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jakob »

Angående supermiljöfordonspremien.

Förslaget är att laddhybrider får 20 000, elbilar 40 000. Bidraget betalas retroaktivt för de som köps in hösten -15.

OM nu budgeten går igenom (27 nov??). Men alla partier stöttar elfordon, så det bör fungera.

Beställde just (28/10) min 85D, även den Titanium metallic. Svart tak och säten. :-)

Bara att vänta - vi får se när de kommer!
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Designer »

Jakob skrev:
Angående supermiljöfordonspremien.

Förslaget är att laddhybrider får 20 000, elbilar 40 000. Bidraget betalas retroaktivt för de som köps in hösten -15.

OM nu budgeten går igenom (27 nov??). Men alla partier stöttar elfordon, så det bör fungera.

Beställde just (28/10) min 85D, även den Titanium metallic. Svart tak och säten. :-)

Bara att vänta - vi får se när de kommer!
Festligt! Jag beställde en 85S, Titanium metallic, svart NG och svart tak, matt abachi den 27/10! Lev slutet Februari, står nu i produktionskö! :D
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Designer »

Korrigering 85D ska det vara ;)
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Jocce »

Jakob skrev:
Angående supermiljöfordonspremien.

Förslaget är att laddhybrider får 20 000, elbilar 40 000. Bidraget betalas retroaktivt för de som köps in hösten -15.

OM nu budgeten går igenom (27 nov??). Men alla partier stöttar elfordon, så det bör fungera.

Beställde just (28/10) min 85D, även den Titanium metallic. Svart tak och säten. :-)

Bara att vänta - vi får se när de kommer!

Designer skrev:
Jakob skrev:
Angående supermiljöfordonspremien.

Förslaget är att laddhybrider får 20 000, elbilar 40 000. Bidraget betalas retroaktivt för de som köps in hösten -15.

OM nu budgeten går igenom (27 nov??). Men alla partier stöttar elfordon, så det bör fungera.

Beställde just (28/10) min 85D, även den Titanium metallic. Svart tak och säten. :-)

Bara att vänta - vi får se när de kommer!
Festligt! Jag beställde en 85S, Titanium metallic, svart NG och svart tak, matt abachi den 27/10! Lev slutet Februari, står nu i produktionskö! :D

Känns som våra bilar kommer förväxlas? ;) :P



Jag ser bara "Din Model S står nu i produktionskö i vår fabrik i Fremont, Kalifornien." just nu...så hoppas det ändras snart :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Lessmog »

Grattis Jocce och Jakob! :!:

Jag hänger andlöst framför den sista FAQ på http://transportstyrelsen.se/sv/kontakt ... ilspremie/, "hur många". Den brukar tydligen uppdateras på onsdagar men tog visst ledigt den här veckan, sista datum är 20 okt. Då hade resterande belopp (16,7 Mkr) minskat med hela TRE bilar sedan veckan innan. :? (Lustigt nog verkar någon ha fått en udda tia utbetalad, beloppet slutar konsekvent på 990 kr:) Fortfarande behandlas bilar reggade i maj, juni och juli. Juli tillkom rätt nyligen. Själv föddes min i början av juli och jag fick min blankett förra fredagen, sprang och postade den genast. Anslaget skulle räcka "en bit in i juli" ...

Andra andlösa andningen. Vill använda premien till vinterdäck. (En kompis undrade hur man klarar sig med elbil på vintern. Svar: Man måste ha rejäla däck -- så slipper man sladd!) :lol:
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Det hände en sak...

Inlägg av Ragnarferdinand »

Ni som väntar på bilar... ...får ni inbjudan att komma till fabriken och se produktion? Själv köpte jag begagnad så jag har inte åtnjutit väntans tider mer än 5 dagar, typ.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar