Mina halvljus blir bra med autojustering. Dvs mer rätt än före justering. Dvs inte bara upp och ner. Sedan vad den anser rätt vara, vet jag inte.renes skrev:De hamnar nog bara på tidigare inställning om den redan var rätt innan du påbörjar justeringen. För mig hamnade det rätt efter att ha varit tydligt fel. Hur precis bilen vet var ljusen ska stå vet jag inte, men gissar att de helt enkelt återvänder till factory default. När de justerar går de ju till båda yttersta punkter för att sen komma nånstans till mitten av spannet, vertikalt alltså.BrooklynS skrev:Hur ”auto-justerar” man?
Att de går upp och sedan ned innebär ingen justering vad jag sett, de hamnar på tidigare inställning.
Sidled är dessutom mycket svårt utan instrument eller uppritad mall på vägg.
Ljusinställningen ändras spontant
Moderator: Redaktion
Re: Ljusinställningen ändras spontant
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Mina pekade rejält uppåt innan justeringen (nära max uppåt faktiskt), gjorde väldigt stor skillnad att göra en autojustering. De hade dessutom pekat uppåt ett tag, hade börjat reagera på att jag tyckte skyltar lystes upp som inte borde lysts upp. Gjorde ändrigen på en väldigt mörk plats, skillnaden i höjd var avsevärd. Strax efter mötte vi en bländande bil, och visst var det en annan M3!Elix747 skrev:Mina halvljus blir bra med autojustering. Dvs mer rätt än före justering. Dvs inte bara upp och ner. Sedan vad den anser rätt vara, vet jag inte.renes skrev:De hamnar nog bara på tidigare inställning om den redan var rätt innan du påbörjar justeringen. För mig hamnade det rätt efter att ha varit tydligt fel. Hur precis bilen vet var ljusen ska stå vet jag inte, men gissar att de helt enkelt återvänder till factory default. När de justerar går de ju till båda yttersta punkter för att sen komma nånstans till mitten av spannet, vertikalt alltså.BrooklynS skrev:Hur ”auto-justerar” man?
Att de går upp och sedan ned innebär ingen justering vad jag sett, de hamnar på tidigare inställning.
Sidled är dessutom mycket svårt utan instrument eller uppritad mall på vägg.
Tycker att jag anat att de börjat höja sig igen, men inte säker.
Röd MYLR med drag.
- Johlei
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/john713130
Vår M3 står alltid parkerad på vår kraftigt lutande uppfart, oftast med nosen uppåt i backen. Jag upplever att våra lyktor riktas neråt med tiden.Jerker skrev:Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.
I kombination med din upplevelse stärks tesen att parkering i lutning kan förändra belysningsinställningen med tiden.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Alltid mitt vänster halvljus som Lååångsamt drar sig uppåt. Aldrig höger. Parkerar alltid plant horisontellt.Johlei skrev:Vår M3 står alltid parkerad på vår kraftigt lutande uppfart, oftast med nosen uppåt i backen. Jag upplever att våra lyktor riktas neråt med tiden.Jerker skrev:Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.
I kombination med din upplevelse stärks tesen att parkering i lutning kan förändra belysningsinställningen med tiden.
Jag tycker det är båda som gradvis pekar mer och mer uppåt. Och inte särskilt långsamt faktiskt, har fått korrigera flera gånger sen jag upptäckte detta.Elix747 skrev:Alltid mitt vänster halvljus som Lååångsamt drar sig uppåt. Aldrig höger. Parkerar alltid plant horisontellt.Johlei skrev:Vår M3 står alltid parkerad på vår kraftigt lutande uppfart, oftast med nosen uppåt i backen. Jag upplever att våra lyktor riktas neråt med tiden.Jerker skrev:Jag funderar om det kan ha att göra med att där jag parkerar bilen hemma så står den i utförslut. Om bilen då, när jag startar den, känner av det och kompenserar så att lyktorna ska vara i vatt trots att bilen lutar? Det konstiga med detta är ju att isf borde den hela tiden göra så när den kör, men den verkar bestämma sig för att detta är normaltillståndet och låser sedan den inställningen.
Röd MYLR med drag.
Jag fick justera lyktorna igen häromdagen. De pekade rakt upp i himlen. Det ser man på att ljuset på marken framför bilen blir "randigt".
Är alltid vänstra som höjer sig på min.
Det är som ni andra skriver, Går man in i servicemenyn så höjs ljusen till max för att sedan sänka till en lägre nivå än vad det var tidigare. Markerade med tejp på väggen för att kontrollera nivån både före och efter.
Har varit på SC om det men det enda de gör är att ställa in ljuset och låtsas som om allt är som det ska vara, men det känns inte normalt att ljuset ska höja sig av sig självt var 3:e månad så något fel måste det vara.
Det är som ni andra skriver, Går man in i servicemenyn så höjs ljusen till max för att sedan sänka till en lägre nivå än vad det var tidigare. Markerade med tejp på väggen för att kontrollera nivån både före och efter.
Har varit på SC om det men det enda de gör är att ställa in ljuset och låtsas som om allt är som det ska vara, men det känns inte normalt att ljuset ska höja sig av sig självt var 3:e månad så något fel måste det vara.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Nej lite konstigt att lysena verka höja sig över tiden. Man märker det på att mötande trafik blinkar på en för dom tror man har helljus på. Fick kalibrerar min ljus för två veckor. Körde upp mot garageporten (för att se vad som hände) och det blev en rejäl sänkning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
Bugg skulle jag kalla det.Jerker skrev:Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har också fått ena sidan väldigt högt för någon månad sedan.MarkusL skrev:Bugg skulle jag kalla det.Jerker skrev:Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
Om det inte är en bugg så kanske något som inte håller fast inställningen som den ska. Ingen som kan relatera att problemet uppstår efter man kört på till exempel guppig grusväg?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En trafikfarlig bugg (eller mekaniskt fel) med potentiellt dödlig utgång,MarkusL skrev:Bugg skulle jag kalla det.Jerker skrev:Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
så det borde gå att pressa Tesla på ett svar, och eftersom dom som vanligt låtsas som om dom inte
ens hört eller förstår frågan så utgår jag ifrån att dom
vet vad som är fel men vill inte säga något förens
dom har en lösning.
Dom vill knappast öppet erkänna att dom känner till att bilarna har ett fel som kan
leda till en olycka, speciellt om det är ett mjukvarufel...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Absolut, min bil vill inte lyssna längre när jag säger ”bug report” följt av en felbeskrivning, kanskr har jag anmält för många buggar. Någon som vet om man kan göra detta på något annat sätt utan att boka ett servicebesök? Sen har jag svårt att säga att felet finns kvardå jag fått flera uppdaterinar sedan sist det hände.Bjelke skrev:En trafikfarlig bugg (eller mekaniskt fel) med potentiellt dödlig utgång,MarkusL skrev:Bugg skulle jag kalla det.Jerker skrev:Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
så det borde gå att pressa Tesla på ett svar, och eftersom dom som vanligt låtsas som om dom inte
ens hört eller förstår frågan så utgår jag ifrån att dom
vet vad som är fel men vill inte säga något förens
dom har en lösning.
Dom vill knappast öppet erkänna att dom känner till att bilarna har ett fel som kan
leda till en olycka, speciellt om det är ett mjukvarufel...
Igårkväll tyckte jag att mina lyktor hade lite väl kort räckvidd på halvljus så jag gjorde en autokalibrering och det blev bättre. Alltså stod de lägre nu och bara för ett par dagar sen stod de för högt. Ändrar sig hela tiden.
Har du anmält till Tesla?Jerker skrev:Igårkväll tyckte jag att mina lyktor hade lite väl kort räckvidd på halvljus så jag gjorde en autokalibrering och det blev bättre. Alltså stod de lägre nu och bara för ett par dagar sen stod de för högt. Ändrar sig hela tiden.
Någon skrev tidigt i tråden att det satt en givare på bakre krängningshämmare för att justera om man lastat tungt.
Är det så att era problem dyker upp när det är blött ute?
Dvs kan det vara givaren som spökar i kombination med nån mjukvara?
Förklarar dock inte att ena lampan beter sig knas....
En tanke bara .
Är det så att era problem dyker upp när det är blött ute?
Dvs kan det vara givaren som spökar i kombination med nån mjukvara?
Förklarar dock inte att ena lampan beter sig knas....
En tanke bara .
Nej, det har jag inte gjort. Har faktiskt inte tänkt på det.MarkusL skrev:Har du anmält till Tesla?Jerker skrev:Igårkväll tyckte jag att mina lyktor hade lite väl kort räckvidd på halvljus så jag gjorde en autokalibrering och det blev bättre. Alltså stod de lägre nu och bara för ett par dagar sen stod de för högt. Ändrar sig hela tiden.
Jag har en fundering, kan det vara vibrationer från ojämna vägar som bidrar till detta? Har nyligen börjat köra grusväg regelbundet, och upptäckte problemet inte så långt efter. Å andra sidan är det mörkare där också. 

Röd MYLR med drag.
Ah precis det jag tänkte! Hade visst missat några inlägg här innan jag postade.Tellus skrev:Har också fått ena sidan väldigt högt för någon månad sedan.MarkusL skrev:Bugg skulle jag kalla det.Jerker skrev:Jo, vad som löser problemet vet vi, men frågan är varför det uppstår?MarkusL skrev:Hänt en gång för mig på 1,5 år. Att gå in i menyn löser problemet.
Om det inte är en bugg så kanske något som inte håller fast inställningen som den ska. Ingen som kan relatera att problemet uppstår efter man kört på till exempel guppig grusväg?
Röd MYLR med drag.
När jag gör justering så går halvljuset upp till Max. Då går vänster upp mer än höger. Så sitter då kanske vänster lite fel, men kalibreringen gör det ok. Kanske vibrerar den till ”normal”-läge, vilket då är högre för vänster halvljus. På något sätt verkan den tappa kalibreringen. Har ni andra också tydligt högre maxhöjd på vänster halvljus?
Vid helljus verkar också halvljuset höjas för att lysa högre. Kanske mycket helljus av/på också påverkar kalibreringen?
Vid helljus verkar också halvljuset höjas för att lysa högre. Kanske mycket helljus av/på också påverkar kalibreringen?
Mina har börjat pek ner i marken. Parkerar i uppförsbacke varje dag. Hoppas autokalibrering funkar nu vilket inte var fallet när jag fick bilen.
Hade bilen inne på service, men nu tycker jag istället strålkastarna pekar för lågt...
Röd MYLR med drag.