Ja, det är ju att likställa med att lämna bilen olåst med nycklarna i. Ska det finnas någon som helst vits med plastkortet måste det handskaka med bilens programvara så länge man befinner sig i eller i närheten av bilen på samma sätt som en kopplad telefon, annars kan man lika gärna ha en gammaldags nyckel istället för tramset med swipandet.Svenssons skrev:Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?holden skrev:Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.
Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
Säkerhet på Tesla-kontot
Moderator: Redaktion
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Kortet kan bara kännas av på 1-2 centimeter, har att göra med tekniken som används och det inte används något batteri. Bilen kan inte veta om kortet är i bilen eller ej om du inte lägger kortet på rätt plats tillfälligt.holden skrev:Ja, det är ju likställa med att lämna bilen olåst med nycklarna i. Ska det finnas någon som helst vits med plastkortet måste det handskaka med bilens programvara så länge man befinner sig i eller i närheten av bilen på samma sätt som en kopplad telefon, annars kan man lika gärna ha en gammaldags nyckel istället förbtramset med swipandet.Svenssons skrev:Så om du låser upp bilen och sedan går därifrån utan att sätta dig i bilen så ska vem som helst kunna sätta sig i bilen och köra därifrån?holden skrev:Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.
Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
Telefon eller fob finns som lösning om man inte avaktiverar telefon och skippar att köpa fob.
Tror inte särskilt många tycker att kortet ska fungera som att låsa upp och lämna kvar nycklarna i låset även ifall du tar med dig kortet. De flesta kommer inte fatta den logiken att bilen är upplåst även ifall kortet inte är i bilen. Tramset med swipandet är ju enbart för att "någon" inaktiverar lämpligaste lösningen (telefonen) och för att du inte väljer att starta bilen med kortet på rätt plats. Vill du mer ha som en traditionell nyckel så är ju fob svaret. Gäller dock att inte "någon" inaktiverar fobben...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Hade Apple löst det så? Bör överambitiösa ingenjörer trumfa användarvänlighet? Genom att lösa ett problem ingen hade skapade man en uppsättning nya. Jag klagar inte på telefonlösningen, den är jättebra, men Elon får nog fundera ett varv till runt plastkortet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Det vara bara ett simpelt förslag i alla välmening, i och med att du:holden skrev:Att tejpa fast prylar på mittkonsolen i en bil för 700 tkr för att komma runt en usel design är ju också en lösning, men kanske inte den optimala.
1. Vägrar använda telefonen som nyckel.
2. Vägrar att lägga undan kortet från mittkonsolen när du startat.
Eftersom de kostade bara 40.- så tänkte jag du kunde prova, då du sa att du ville ha en fast ficka för kortet?
Inget tvång alls! Bara ett förslag som du kanske praktiskt kunde prova (eftersom du har väldigt annorlunda och specifika krav). Var inte mening att uppröra dig.
Har sett sådana fickor användas till allt möjligt. Har inget att göra med priset på bilen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Du verkar inte läsa igenom det jag skriver. Jag vägrar inte att använda telefonen, jag är ibland förhindrad att göra det och tvingas då använda plastkortet.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Inte lätt att hänga med i allt du skriver. Dessutom lite otydligt (iaf. för mig) att förstå vad som är ditt verkliga problem.holden skrev:Du verkar inte läsa igenom det jag skriver. Jag vägrar inte att använda telefonen, jag är ibland förhindrad att göra det och tvingas då använda plastkortet.
Svårt att hjälpa till då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Säkerhet på Tesla-kontot
Plastkorten är som sagt backuplösningar. Inte för primärt användande. De vill jag absolut inte vara utan, oavsett om Teslas eller Apples kommande lösning.holden skrev:Hade Apple löst det så? Bör överambitiösa ingenjörer trumfa användarvänlighet? Genom att lösa ett problem ingen hade skapade man en uppsättning nya. Jag klagar inte på telefonlösningen, den är jättebra, men Elon får nog fundera ett varv till runt plastkortet.
Vill kunna starta bilen i nödfall om batteriet i telefonen dör.
Det är nog därför att i princip alla normalt använder telefonen som nyckel (som tänkt). Hur smidigt och grymt enkelt som helst. Kan verkligen rekommendera dig den lösningen.holden skrev:Det jag absolut vill är att man skrotar swipandet och tillåter den som öppnat bilen med kortet att obehindrat köra bilen oavsett hur lång tid det går innan vederbörande lägger i en växel.
Kortet är endast en backuplösning (om batteriet i telefon dör, du har tappat den i marken och går sönder, eller något annat liknande händer).
Jämför kortet med de som har fysiska reservnycklar i sina FOB:ar, och som kan plockas fram vid tekniska problem (tex. slut på batteriet i FOB:en).
https://lexus2.custhelp.com/rnt/rnw/img ... om_fob.jpg
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik