Boka din ID4 i september

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
En SR+ är sedan och en tomhylsa jämfört med en ID4 1st Max, är det verkligen en rimlig jämförelse?
Beror nog på vem som köper. Mycket svårt att generalisera åt något håll.

En liten SUV (som ID4) kan ju fungera som alternativ för sedanägare, som lurar på en Model 3, men kanske inte alltid tvärt om (beror på exakt lastbehov).

Tycker själv att lastutrymmet på M3 är lite litet och lite bökigt/svåråtkomligt (även som andrabil för familjen). Dessutom så saknar jag verkligen ellucka som på alla normala bilar (galet att M3 är utan). Så kan förstå om den inte räcker till för precis alla människor och alla situationer, men samtidigt kanske ett riktigt grymt bra alternativ för vissa om man kan acceptera det. Förutom lastutrymmet och byggkvaliteten, så är jag supernöjd, och en helt fantastiskt bra bil! Även nu 1,5 år senare efter köpet, så ser jag inte i det nuvarande dagsläget någon vettigare elbilsalternativ (för oss).

Det sagt så är nog ID4 en modell som VW främst byggt för att konkurrera med och direkt gå upp emot Teslas Model Y (och inte främst mot Model 3).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror att vi får så småningom sluta med att jämföra precis alla elbilar med varandra. Bristen på alternativ har ju hittills medfört att man kunde se vilda jämförelser, så att t.ex. en Zoe fick mäta sig med en Model X, fast det enda gemensamma är att de har ett batteri i botten. Räckvidd per krona inköpspris har länge varit det enda intressanta för många.
Att jämföra ID4 med Model 3 skulle väl ungefär bli som att dra paralleller mellan VW Tiguan och BMW 3-serie, och det är uppenbart att dessa två bilar riktar sig till helt olika kundgrupper.
Sen kan det förstås vara så att båda bilarna ändå fungerar lika bra för en del kunder. Men det tror jag inte är så vanligt. Jag skulle t.ex. aldrig bli lycklig med en sportsedan som Model 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med om att det är utmärkt att utbudet på bra elbilar, inklusive från Tesla själva, men även VAG-gruppen, och alla andra, ökar hela tiden. Då blir det möjligt att hitta en elbil som passar allt närmare dina specifika krav och behov. Grymt bra (även om utbudet fortfarande är långt ifrån i närheten av ICE-sidans utbud)!

Sedan tycker jag inte heller, å andra sidan, att vi skall "fördöma" de potentiella kunder som kikar med lite bredd och höjd i tak. Tror att det även kan vara en nyttig process då man kanske tidigare kört på med en viss modelltyp eller modellstorlek mer av tradition, än något annat, och kanske inte riktigt reflekterat över vad man behöver och helst vill ha.

Så jag måste nog vara sådär tråkigt diplomatisk (som verkligen inte är min personlighet) att säga att det finns inger rätt eller fel här; gällande hur "smalt" eller "brett" man som potentiell elbilsköpare måste begränsa sig till när man kikar på de olika modellerna och alternativen på marknaden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Snubben bakom Batterylife på Youtube har testat laddkurvan på ID3 med 77 kWh batteriet. Jag lägger inlägget här istället för i den tråden eftersom det nog är få som kommer välja en ID3 med 77 kWh, medan de flesta antagligen kommer välja just det batteriet i ID4. I vilket fall tycker jag laddkurvan för det batteriet är välavvägd, med hög effekt hela vägen till slutet. Mycket mer imponerande än ID3, som i realiteten inte laddar så mycket snabbare än Kona eller e-Niro. Fasen med, nu blev jag ännu mer sugen på en ID4!

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Id4 is da s**t. ;-) 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Swede1 skrev:
Id4 is da s**t. ;-) 8-)
Känns som att Hyundai Ioniq 5 med 800V teknik och
Tesla M3 och MY Kan ladda rejält mycket snabbare är bilar på VAGs MEB plattform.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Swede1 skrev:
Id4 is da s**t. ;-) 8-)
Tesla M3 och MY Kan ladda rejält mycket snabbare är bilar på VAGs MEB plattform.
Säkerligen, men för mig finns det en gräns för mitt behov av hur snabbt bilen laddar. Jag uppskattar pauser varannan eller var tredje timme, så länge de inte är längre än 25-30 minuter. För mig är det ingen vinst om bilen laddar klart på 10-15 minuter. Jag vill dricka mitt kaffe och äta min lunch i lugn och ro. Andra är säkert mer stressade än så.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Swede1 skrev:
Id4 is da s**t. ;-) 8-)
Säkerligen, men för mig finns det en gräns för mitt behov av hur snabbt bilen laddar. Jag uppskattar pauser varannan eller var tredje timme, så länge de inte är längre än 25-30 minuter. För mig är det ingen vinst om bilen laddar klart på 10-15 minuter. Jag vill dricka mitt kaffe och äta min lunch i lugn och ro. Andra är säkert mer stressade än så.
Tycker det bästa är om man kan välja hur snabbt det skall gå. Ibland önskar jag att jag, på längre resor (även om det är få), kunde ladda nästan lika snabbt som jag kan tanka med vår ICE.

Så jag ser personligen mycket positivt på elbilsutvecklingen, både gällande förbättringar av batterier och DC-stationer, som sker just nu.
Bild
Skriv svar