Bränsleförmån Privat eller Företag

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Jepacazul

Bränsleförmån Privat eller Företag

Inlägg av Jepacazul »

Har precis köpt leasat en begagnad Tesla på Företaget, har letat igenom forumet och inte hittat det jag letar efter, detta blir lite specifikt kanske men skulle mer än gärna ta del av era synpunkter! Har vart kontakt med skatteverket och dom går på linjen att antingen betalar man 100% drivmedlet privat eller så står företaget för 100% dvs inga specifika kvitton för olika körningar kommer godtas.

Är soloföretagare (Aktiebolag) och undrar vad som blir mest fördelaktigt för mig, betalar förmånsvärde men fattar inte vad som blir smartast angående drivmedlet, dvs Låta företaget betala för elen eller betala privat :shock:

* Jag har ingen möjlighet att ladda hemma (bor i lägenhet och ingen annan är intresserad)
* Kör cirka 1000 mil per år privat och 1000kr mil i tjänst som resande säljare samt 200 mil fram och tillbaka till kontoret.
* Kan teoretiskt ladda på kontoret när jag är där, har 32A där.
* Ute hos kunder kan jag ladda 230V enfas om jag frågar men det är inget jag tror är hållbart.
* För de mil jag kör i tjänsten fakturerar jag 45kr plus moms.
* Har fri Supercharge på tesla stationer och tror jag klarar mig väldigt bra med dem men ibland kommer jag behöva fylla på med el på någon betalstation, uppskattningsvis 50ggr per år.

Tack!
Model S P90D 2015
Insane+
Jepacazul

Re: Bränsleförmån Privat eller Företag

Inlägg av Jepacazul »

Tilläggas är att jag har en tesla station 500meter från jobbet :)
Model S P90D 2015
Insane+
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

Jepacazul skrev:
Tilläggas är att jag har en tesla station 500meter från jobbet :)
Du kan betala ut 9:50 milen till dig själv för tjänsteresor så med 1000 mil är det en no-brainer.

Betala el själv och njut av att privat gå pluss vid tjänsteresor.

Sen framför allt, slippa skriva komplett kördagbok och endast reseräkningar för tjänstemilen!

EDIT: Förutsätter i o f s att du ändå kan ladda merparten av tjänstemilen på SuC!!
Blir det mycket Ionity eller andra "dyrare än diesel" så får du räkna annorlunda.
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Mickep

Inlägg av Mickep »

För att inte skattepengar missbrukas tycker jag att borde styrka sina kostnader med kvitto. Har för mig att det är en viss summa som krävs (11 000)?
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

Mickep skrev:
För att inte skattepengar missbrukas tycker jag att borde styrka sina kostnader med kvitto. Har för mig att det är en viss summa som krävs (11 000)?
Du blandar ihop privata pendlingsresor till och från jobbet med resor i inom tjänsten.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Jepacazul

Inlägg av Jepacazul »

Det blev förmånsbil samt att jag betalar drivmedlet själv, enligt skatteverket så behöver jag tydligen ingen körjournal då. Tack för all input!
Model S P90D 2015
Insane+
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Precis, det är bästa lösningen.

Sedan kan det ju bra praktiskt (och nyttigare för ditt batteri) att ladda när du är på jobbet istället för på SuC. Det löser du då genom att mäta hur mycket du laddar och betalar (självkostnadespris=billigt) för det med skattade privata pengar.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Skriv svar