Honda E
Moderator: Redaktion
Re: Honda E
Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry 

OK! Så din app funkade inte heller? Verkar vara utbrett problem men samtidigt lättlöst om jag förstått det rätt?PhR34k skrev:Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har tittat på en massa tester, främst på tyska yt-kanaler, och alla säger att en av bilens stora nackdelar är att den bara laddar enfas. Så vi kan nog utgå ifrån att det är så.Legato skrev:Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Alright!mati skrev:Jag har tittat på en massa tester, främst på tyska yt-kanaler, och alla säger att en av bilens stora nackdelar är att den bara laddar enfas. Så vi kan nog utgå ifrån att det är så.Legato skrev:Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kan det ha och göra med det Japanska elnätet? Har för mig att Nissan Leaf också har haft sin laddare på 6,6 kW.Legato skrev:Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.vigge50 skrev:Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
OK, ja det låter ju som en logisk förklaring iaf!vigge50 skrev:Kan det ha och göra med det Japanska elnätet? Har för mig att Nissan Leaf också har haft sin laddare på 6,6 kW.Legato skrev:Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.vigge50 skrev:Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Kia Soul 27-30 kWh (även Ioniq) har också 6.6kW begränsning. Kian tar aldrig mer än 27.5A på sin enda fas, och 27.5A x 240V = 6.6kW. Så full effekt får man bara om spänningen råkar ligga på 240V.Legato skrev:Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.vigge50 skrev:Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Man måste in till handlaren efter 24-48 timmar för att programmera det enligt säljaren men jag har inte hunnit in så hoppas itne det är strulLegato skrev:OK! Så din app funkade inte heller? Verkar vara utbrett problem men samtidigt lättlöst om jag förstått det rätt?PhR34k skrev:Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry

Men när man kör snabbladdning så ska det gå på 30min med 60kW, det måste väl ändå betyda att den kan ladda 3 fas
Snabbladdning är DC direkt till batterierna, trefas är AC vilket kräver att bilen själv kan göra om AC till DC vilket bilen i detta fallet endast kan göra för en fas.PhR34k skrev:Men när man kör snabbladdning så ska det gå på 30min med 60kW, det måste väl ändå betyda att den kan ladda 3 fas
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.![]()
Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.![]()
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.
Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?
Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
-
- elbilist
35,5kWh, 22 mil.martinot skrev:Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaPhR34k skrev:Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.
Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
https://www.honda.se/content/dam/local/ ... 1_webb.pdf
Tack! Hade hoppats på batteri runt 50 kWh, och helst med en mer normal energiförbrukning som (andra) småbilar. Kanske får bli en tråkig ID3 då.heldiggrisen skrev:35,5kWh, 22 mil.martinot skrev:Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.![]()

ID3 verkar bra på många sätt, och kan nog passa pappa rent praktiskt. Men den verkar på bilder (har inte provat varken ID3 eller E i verkligheten) samtidigt se ut så enormt tråkigt plastig och plåtig.
Tyckte att E såg ut att ha en så mycket roligare både exteriör design och trevligare interiör, så hoppades lite på den som ett lite personligare alternativ!

Är väl bara 29 utav dem som används va?heldiggrisen skrev:35,5kWh, 22 mil.martinot skrev:Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.Legato skrev:Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa veckaFörbrukningen är inget jätteproblem för mig.
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-. Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.martinot skrev:Tack! Hade hoppats på batteri runt 50 kWh, och helst med en mer normal energiförbrukning som (andra) småbilar. Kanske får bli en tråkig ID3 då.heldiggrisen skrev:35,5kWh, 22 mil.martinot skrev:Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.martinot skrev:
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort.![]()
ID3 verkar bra på många sätt, och kan nog passa pappa rent praktiskt. Men den verkar på bilder (har inte provat varken ID3 eller E i verkligheten) samtidigt se ut så enormt tråkigt plastig och plåtig.
Tyckte att E såg ut att ha en så mycket roligare både exteriör design och trevligare interiör, så hoppades lite på den som ett lite personligare alternativ!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.Svenssons skrev:I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.heldiggrisen skrev:För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.
Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil.

Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!

?Legato skrev:Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.Legato skrev:Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.

Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.martinot skrev:?Legato skrev:Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.Legato skrev:Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen!Legato skrev:Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.martinot skrev:?Legato skrev:Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:
1. Det är som du är inne på den väldigt begränsade räckvidden som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E med endast 35 kWh-batteri (speciellt i kombination med höga förbrukningen).
2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).
Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per nattmartinot skrev:Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen.Legato skrev:Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.martinot skrev:?Legato skrev:Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:
1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.
2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).
Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen). Men rädd för att det även kan bli ett högst praktiskt bekymmer vid vissa lägen. Inte bra alls, tyvärr (för jag gillar verkligen designen på E).Legato skrev:Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per nattmartinot skrev:Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen.Legato skrev:Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.martinot skrev:?Legato skrev:Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...martinot skrev:Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen).Legato skrev:Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per nattmartinot skrev:Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen.Legato skrev:Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.martinot skrev:
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021