Honda E

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry Bild
OK! Så din app funkade inte heller? Verkar vara utbrett problem men samtidigt lättlöst om jag förstått det rätt?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda E

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Jag har tittat på en massa tester, främst på tyska yt-kanaler, och alla säger att en av bilens stora nackdelar är att den bara laddar enfas. Så vi kan nog utgå ifrån att det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Jag har tittat på en massa tester, främst på tyska yt-kanaler, och alla säger att en av bilens stora nackdelar är att den bara laddar enfas. Så vi kan nog utgå ifrån att det är så.
Alright!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Honda E

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Kan det ha och göra med det Japanska elnätet? Har för mig att Nissan Leaf också har haft sin laddare på 6,6 kW.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Kan det ha och göra med det Japanska elnätet? Har för mig att Nissan Leaf också har haft sin laddare på 6,6 kW.
OK, ja det låter ju som en logisk förklaring iaf!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Honda E

Inlägg av Elmil »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Har inte läst om någon elbil som kan ta trefas men inte kan ta 11 kW. Så med 6,6 kW så skulle jag säga enfas. Finns väll en väldigt liten chans att de gjort som eGolf så att du kan ladda på två faser men skulle verkligen inte förvänta mig det.
Troligast är det definitivt, vilket jag också skrev. Men vill gärna få det bekräftat. 6,6 kW är ju rätt udda på 1 fas också. 30 ampere och 220 volt har jag aldrig hört talas om heller.
Kia Soul 27-30 kWh (även Ioniq) har också 6.6kW begränsning. Kian tar aldrig mer än 27.5A på sin enda fas, och 27.5A x 240V = 6.6kW. Så full effekt får man bara om spänningen råkar ligga på 240V.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Har faktiskt inte hunnit testa den så mycket, haft fullt upp och det är tjejens bil. Ska ta den en dag i näst nästa vecka då jag måste åka med den till fordonsbolaget för att fixa med appen. Ska prova laddningen då. Sorry Bild
OK! Så din app funkade inte heller? Verkar vara utbrett problem men samtidigt lättlöst om jag förstått det rätt?
Man måste in till handlaren efter 24-48 timmar för att programmera det enligt säljaren men jag har inte hunnit in så hoppas itne det är strul Bild
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

Men när man kör snabbladdning så ska det gå på 30min med 60kW, det måste väl ändå betyda att den kan ladda 3 fas
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Honda E

Inlägg av vigge50 »

PhR34k skrev:
Men när man kör snabbladdning så ska det gå på 30min med 60kW, det måste väl ändå betyda att den kan ladda 3 fas
Snabbladdning är DC direkt till batterierna, trefas är AC vilket kräver att bilen själv kan göra om AC till DC vilket bilen i detta fallet endast kan göra för en fas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Honda E

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.

Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.

Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?

Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Honda E

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser att största problemet är att ddn slukar batteri, som lägst var jag nere på 170kWh och medel runt 190. Det är inte långt ifrån min X med 20".
Förstår inte vad det är som gör att den är så törstig det enda jag kan tänka mig är att motorn är för klen för bilen.
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.

Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.

Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?

Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
35,5kWh, 22 mil.
https://www.honda.se/content/dam/local/ ... 1_webb.pdf
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:

Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.

Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.

Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?

Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
35,5kWh, 22 mil.
https://www.honda.se/content/dam/local/ ... 1_webb.pdf
Tack! Hade hoppats på batteri runt 50 kWh, och helst med en mer normal energiförbrukning som (andra) småbilar. Kanske får bli en tråkig ID3 då. :(

ID3 verkar bra på många sätt, och kan nog passa pappa rent praktiskt. Men den verkar på bilder (har inte provat varken ID3 eller E i verkligheten) samtidigt se ut så enormt tråkigt plastig och plåtig.

Tyckte att E såg ut att ha en så mycket roligare både exteriör design och trevligare interiör, så hoppades lite på den som ett lite personligare alternativ!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda E

Inlägg av PhR34k »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Några mer erfarenheter att dela med dig av gällande bilen? Just nu lutar det åt att jag köper en i nästa vecka :D Förbrukningen är inget jätteproblem för mig.

Antar att du bekräftat nu att det är enfas bara? När jag läste 6,6 kW började jag fundera på om det kunde vara 3-fas men bara 10A. Vissa envisas ju med att prata om 220 volt istället för 230... Men det mesta i materialet tyder ju ändå på enfas.
Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.

Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.

Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?

Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
35,5kWh, 22 mil.
https://www.honda.se/content/dam/local/ ... 1_webb.pdf
Är väl bara 29 utav dem som används va?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda E

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.

För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:

Tänkte ett tag föreslå Honda E till min pappa som funderar på elbil (har en tråkig och plastig Toyota Yaris), men fixar den inte vanlig 3-fas 11kW så går den tyvärr fetbort. :evil:

Synd, för jag gillar verkligen stilen och designen på den, och tror att pappa också hade uppskattat den!
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
Får undersöka det närmare om han eventuellt kan klara sina körmönster på det.

Tycker dock att lansera en ny bilmodell 2020 som inte klarar vanlig 11 kw fas 3 är skandal. 11 kW fas-3 AC och 100-150 kW DC borde vara standard på alla nya elbilar.

Är det förresten 36 kWh som är största batteriet på E?

Låter inte heller helt bra (om det stämmer som du säger). Speciellt inte för en bil som verkar dra lika mycket som en stor SUV som Model X.
35,5kWh, 22 mil.
https://www.honda.se/content/dam/local/ ... 1_webb.pdf
Tack! Hade hoppats på batteri runt 50 kWh, och helst med en mer normal energiförbrukning som (andra) småbilar. Kanske får bli en tråkig ID3 då. :(

ID3 verkar bra på många sätt, och kan nog passa pappa rent praktiskt. Men den verkar på bilder (har inte provat varken ID3 eller E i verkligheten) samtidigt se ut så enormt tråkigt plastig och plåtig.

Tyckte att E såg ut att ha en så mycket roligare både exteriör design och trevligare interiör, så hoppades lite på den som ett lite personligare alternativ!
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-. Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
För mig hade E varit den perfekta andrabil om jag behövd, och jag tycker inte 6vs11kW spelar så stor roll när jag laddar hemma.
3 eller 6 timmer från nästan tomt till nästan fullt? Hur mycket kör din far varje dag? Honda E har typ 36kWh batteri, och då räcker typ 7 timmar om natten så har du laddat fullt oavsett?
I ytterst få svenska hem kommer det vara 6 kW vs 11 kW. För att få 11 kW krävs 16A på faserna och de flesta har 16A som huvudsäkring, de som har högre har det pga att de har andra laster som kan drar mycket ström (värmepumpar m.m.). Sannolikt är 10 A en mycket säkrare strömstyrka att dra från faserna så man slipper riskera att säkringarna går. Har man möjlighet att ladda trefas så kan man alltså ladda 6,9kW. Har bilen endast enfas blir det 2,3 kW som man laddar med. Du behöver då ladda i ca 15 timmar för fullt och laddhastigheten blir lite drygt 1 mil i timmen.

För att få full effekt i bilen lär du behöva 240V 27,5A vilket i princip ingen privatbostad i Sverige kan leverera.
Jo, du skriver om en annan oro som jag har för pappa.

Han har inte lika stort hus som vi har, och även om det är nybyggt så är jag osäker på hur många ampere per fas som han har in i huset. Tror det kan bli mycket besvärligt, eller rent utav omöjligt, för honom att kunna enas ladda en E med 6 kW med 1-fas 28 A. Vi har mycket större hus än honom, och vi har endast 25 A in.

Känns redan nu som det nog blir väldigt svårt och opraktiskt för honom med en Honda E som alternativ till ny ICE-bil. :(

Vilket som sagt är extremt synd. Giller verkligen designen enormt på E, och tror att även han skulle uppskattat den. Så grymt fin och kul bil!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
?

Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Legato skrev:
Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
?

Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Legato skrev:
Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
?

Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Legato skrev:
Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen! :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på den väldigt begränsade räckvidden som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E med endast 35 kWh-batteri (speciellt i kombination med höga förbrukningen).

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
?

Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Legato skrev:
Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen. :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per natt
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Honda E

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Spelar det så stor roll? Visst om räckvidd eller miljöaspekter är prioriterade, men för mig är det ingen stor betydelse att betala 2:- per mil för bränsle istället för 1,50:-
?

Hmm.. Nu vet jag inte riktigt vad du tänkte på här?
Legato skrev:
Räckvidden räcker och blir över för oss som andrabil, 10 mil är tillräckligt och det kommer Hondan klara i snöstorm.
Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen. :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per natt
Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen). Men rädd för att det även kan bli ett högst praktiskt bekymmer vid vissa lägen. Inte bra alls, tyvärr (för jag gillar verkligen designen på E).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda E

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:

Han skall ha det som ersättare för sin primära ICE-bil och som sitt primära transportsätt.
Jag menar att 2 kWh per mil istället för 1,5 kWh betyder 50 öre extra per mil när man laddar hemma.

OK, som primärt transportsätt är det ju helt beroende av hans körvanor. Kör han 15 mil eller mer på en dag mer än 10 ggr per år så är Honda E ett uselt val. Gör han det två gånger eller färre så skulle jag fortfarande överväga det.
Ok, nu är jag med på vad du menar med kostnadsökning, tack! Sorry, jag var lite trög så här på kvällen. :D

Nej, det är nog inte något problem alls. De två största problemen för honom tror jag är:

1. Det är som du är inne på rangen som jag tror gör att det inte går att byta ut hans ICE-Yaris på mot en Honda E.

2. Att han inte har tillräckliga ampere in i huset för att ens kunna ladda bilen med 6 kW på en enda fas. Hade det varit 6 kW jämt fördelat på alla tre faser så hade det nog kunnat gå (även om dubbla laddtiden mot 11 kW AC-bilar).

Men skall kika på och utvärdera andra elbilar för honom innan vi ger upp, och han köper ny ICE istället. Skall kika på bla. ID3 som många på forumet föreslagit.
Tror inte laddning är ett problem iofs. Även med gammalt hus kan han ladda 10A enfas. Det är 2,3 kW. Då tar det ca 15 timmar att fylla ett tomt batteri, men normalt tömmer man ju inte batteriet på en dags körning och minst 10 timmar har ju de flesta sin bil stående per natt
Nja, tror det finns flera fall som kan bli klart mindre än 10 timmar. Gubben går och lägger sig sent, och ofta upp tidigt på morgonen (tror han tar lite tupplurar på eftermiddagarna ibland för att kompensera). Känns inte säkert att den alls går hem om jag skall övertyga honom att lämna ICE för elbil. Kommer nog iaf. mentalt för honom bli ett potentiellt bekymmer misstänker jag (som gör det än svårare att få honom på elbilsvägen).
OK. Ja går han upp varje morgon och kör 10 mil så blir det svårt. Väldigt ovanligt scenario för gemene man dock...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar