Google har kört över 300 000 självkörande mil utan att orsaka en enda olycka. I genomsnitt i Sverige hade på den körsträckan 21 olyckor orsakats (1 per 14000 mil). Självkörande fordon är alltså minst 21 ggr säkrare än de framförda av människor. Frågan är när google orsakar sin första olycka? Teorin är att olyckorna kommer minska med 95-99%.
Jag minns att jag läst att Elon har sagt att de kommer att ha "logged that distance in a week" eller liknande. Dvs alla bilar med autopilot och deras kilometrar med autopiloten aktiverad kommer att sammanlagt utgöra ett lika stort statistiskt underlag som google har uppnått på flera år.
Nu är det inte helt jämförbara system, eftersom googles har fler sensorer vad jag förstått.
Hur många model S med autopilot finns det i världen? Hur många mil kör de i snitt per dag? När kommer Elon twittra om hur safe den är?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Google har kört över 300 000 självkörande mil utan att orsaka en enda olycka.
De har orsakat flera olyckor, dock inga som var bilens fel. Människor har kört i dem bakifrån.
Det är den som kör in bakifrån som orsakar olyckan i de fallen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Hade varit lite kul om man kunnat se på kartan vilka vägar som är registrerade med autopilot tidigare och hur många som kärt med AP där tidigare med typ någon färgskala på vägen.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Google har kört över 300 000 självkörande mil utan att orsaka en enda olycka.
De har orsakat flera olyckor, dock inga som var bilens fel. Människor har kört i dem bakifrån.
Det är den som kör in bakifrån som orsakar olyckan i de fallen.
Jag håller inte med. Även om det rent juridiskt är den som ligger bakom som är ansvarig så kan ändå den som ligger framför orsaka en olycka genom oberäkneligt beteende. En skicklig förare är inte bara den som aldrig vållar olyckor utan är den som undviker olyckor helt.
En incident per 20000 mil, som Googles bil har haft, är ungefär fyra gånger så ofta som jag själv varit med om. Tills den siffran minskas rejält anser inte jag att autonoma bilar är bättre än människan. Bättre än många människor kanske den är däremot.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Framgår det om de självbärande bilarna har en "användarprofil" som liknar vardagskörning? Vad jag menar är att t ex Teslas autopilot kanske används mest på motorväg, där antalet olyckor i förhållande till körsträckan är väldigt lågt. Om googles autonoma bilar i högre grad än den genomsnittlige bilisten kär på sådana vägar blir underlaget inte lämpligt för jämförelse.
Dock måste jag ju säga att det låter lovande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag tror att ni drar fel slutsatser. Om bilarna skulle köra precis som människor så skulle ju inte olyckorna gå ner ett dugg och då är halva poängen borta. Nästan alla olyckor har varit påkörning bakifrån av förare som planerat att köra mot rött eller tittat på telefonen.
Jämför med exempelvis den här statistiken från Houston som länge haft rödljuskameror som fotar folk som kör mot rött. 2011 stängde man kamerorna och direkt gick antalet allvarliga olyckor upp till nästan det dubbla. Säg att googles bilar börjar köra mot rött om det ligger en bakom som inte stannar. Efter en tid kommer de då ha kört in i sidan på en bil och skadat en passagerare eller kört på en fotgängare vid ett övergångsställe som litat på den gröna gubben. http://www.citylab.com/commute/2015/08/ ... rt/401291/
Jag menar att vi inte både kan förvänta oss att de tummar på reglerna som människor gör och samtidigt aldrig orsakar olyckor.
Jag håller inte med. Även om det rent juridiskt är den som ligger bakom som är ansvarig så kan ändå den som ligger framför orsaka en olycka genom oberäkneligt beteende. En skicklig förare är inte bara den som aldrig vållar olyckor utan är den som undviker olyckor helt.
En incident per 20000 mil, som Googles bil har haft, är ungefär fyra gånger så ofta som jag själv varit med om. Tills den siffran minskas rejält anser inte jag att autonoma bilar är bättre än människan. Bättre än många människor kanske den är däremot.
Om du kör 80 000 mil mellan dina sammanstötningar med andra bilar så är det med all respekt kanske inte ett statistiskt underlag och inte heller helt relevant. Man bör jämföra med medelbilisten, det finns alltid några som är helt skadefria.
Google har kört över 300 000 självkörande mil utan att orsaka en enda olycka. I genomsnitt i Sverige hade på den körsträckan 21 olyckor orsakats (1 per 14000 mil). Självkörande fordon är alltså minst 21 ggr säkrare än de framförda av människor. Frågan är när google orsakar sin första olycka? Teorin är att olyckorna kommer minska med 95-99%.
Jag minns att jag läst att Elon har sagt att de kommer att ha "logged that distance in a week" eller liknande. Dvs alla bilar med autopilot och deras kilometrar med autopiloten aktiverad kommer att sammanlagt utgöra ett lika stort statistiskt underlag som google har uppnått på flera år.
Nu är det inte helt jämförbara system, eftersom googles har fler sensorer vad jag förstått.
Hur många model S med autopilot finns det i världen? Hur många mil kör de i snitt per dag? När kommer Elon twittra om hur safe den är?
Mycket intressant, här har vi en funktion som skulle finnas i 7.1, dvs kvoten mellan AP körning och totalt kördada mil. Jag uppskattar att att jag ligger på min 0,8 ( har många långa körningar senaste dagarna)
04:58 och framåt
(klippet är förövrigt lite över ett år gammalt)