*TwoOff Grid Byggaren skrev:Nu går det att ladda för 9:- sek/ kWh på Ionity i Tyskland utan något abonnemang med månadsavgift.
Plugsurfing Flat-Rate Charging in Germany from 15.10.2020
Plugsurfing flat-rate is the most transparent way of pricing EV charging sessions. It means we have one price for AC charging and one price for DC charging - all day, every day.
Flat-rate EV charging will apply to all the Plugsurfing charging stations in Germany from 15.10.2020. This means that no matter if you are charging with the Plugsurfing app or charging key in Germany, you will have one price per kWh for AC charging and one price per kWh for DC charging.
The Plugsurfing flat-rate prices in Germany will be:
0,44€ / kWh* (AC)
0,54€ / kWh* (DC)
0,84€ / kWh* (Ionity)
*VAT included
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
Re: Ionitys laddnätverk
Nästan gratis!Off Grid Byggaren skrev:Nu går det att ladda för 9:- sek/ kWh på Ionity i Tyskland utan något abonnemang med månadsavgift.
Plugsurfing Flat-Rate Charging in Germany from 15.10.2020
Plugsurfing flat-rate is the most transparent way of pricing EV charging sessions. It means we have one price for AC charging and one price for DC charging - all day, every day.
Flat-rate EV charging will apply to all the Plugsurfing charging stations in Germany from 15.10.2020. This means that no matter if you are charging with the Plugsurfing app or charging key in Germany, you will have one price per kWh for AC charging and one price per kWh for DC charging.
The Plugsurfing flat-rate prices in Germany will be:
0,44€ / kWh* (AC)
0,54€ / kWh* (DC)
0,84€ / kWh* (Ionity)
*VAT included

Jämför mobilnätet, Telia kostar 2,5 kr/min att ringa med Norrland, medan 3 kostar 9 kr/min och du kan bara ringa i södra Sverige. Synd att Tesla inte har en ID 4 ....
Eller synd att en ID4 inte kan ladda på SuC.Swede1 skrev:Oförskämt dyrt, 9 kr/kwh, när Tesla tar 2,5 kr/kwh med ett mer täckande nät.
Jämför mobilnätet, Telia kostar 2,5 kr/min att ringa med Norrland, medan 3 kostar 9 kr/min och du kan bara ringa i södra Sverige. Synd att Tesla inte har en ID 4 ....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ouch!Off Grid Byggaren skrev:Nu går det att ladda för 9:- sek/ kWh på Ionity i Tyskland utan något abonnemang med månadsavgift.
0,84€ / kWh* (Ionity)
*VAT included

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Enligt Plugsurfing appen kostar det 11:48 per kWh att ladda på IONITY i Sverige. Kollar med ChargePoint appen kostar det 6,96 kr/kWh på samma IONITY station.martinot skrev:Ouch!Off Grid Byggaren skrev:Nu går det att ladda för 9:- sek/ kWh på Ionity i Tyskland utan något abonnemang med månadsavgift.
0,84€ / kWh* (Ionity)
*VAT included

https://www.electrive.net/2020/10/09/pl ... reise-ein/
Om du tar ut den månatliga Plugsurfing Plus-prenumerationen för 19,99 euro, betalar du enhetliga 34 cent per kWh för AC- och DC-avgifter (även med Ionity) - det kan löna sig för frekventa resenärer. Hittills har priserna på Plugsurfing varierat beroende på laddstationsoperatören.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
Det är väll ganska spot-on med abonnemangen som biltillverkarna har. Bra jobbat Audi, BMW m fl. Nu har icke anslutna biltillverkare samma pris.Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2020/10/09/pl ... reise-ein/
Om du tar ut den månatliga Plugsurfing Plus-prenumerationen för 19,99 euro, betalar du enhetliga 34 cent per kWh för AC- och DC-avgifter (även med Ionity) - det kan löna sig för frekventa resenärer. Hittills har priserna på Plugsurfing varierat beroende på laddstationsoperatören.
En fråga. Vet du om det är 12 månaders tvång på den prenumerationen?
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader du kan ändra din profil från månad till månad. T.ex.har man tecknat flat large den 10e så har man den till den 10e nästkommande månad därefter kan du enkelt återgå till pay as you go. Ingen bindningstid eller uppsägningstid bara att ändra i din profil.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
En flat large räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.
Som jag ser det måste man ladda bra mycket ionity innan man går break even på ett 200kr i mån abonnemang.
Som jag ser det måste väll biltillverkarna snart möta upp dessa uppstickare. Vad är meningen med en service som ingen kommer att använda.
Vet inte om jag missat nåt men.. "Enel x flat large" "kontantkort"? Vart köper jag detta?Robertrimmevik skrev:Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader. Räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
Som jag ser det måste man ladda bra mycket ionity innan man går break even på ett 200kr i mån abonnemang.
-
- elbilist
Ladda hem appen. Enel x Juicepass.mr_tt skrev:Vet inte om jag missat nåt men.. "Enel x flat large" "kontantkort"? Vart köper jag detta?Robertrimmevik skrev:Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader. Räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
Där gör du en private profil. Sedan väljer du fee. Det är lite bökigt att hitta i appen. Men vid manage profiles ska du hitta det.
Jag blev tipsad här på forumet om Enel x Juicepass30 i somras. Vilket var en superdeal. Tror jag landade på 1kr/kWh på ionity i juli.
Har inte varit på ionity sedan dess. Hittade sedan flat large när jag satt och räknade på mina transaktioner i appen. Det blev dagens överraskning och bye bye Audi charging services.
Dom har även flat smal. Som är ungefär hälften.
Det är så sjukt provocerande att biltillverkarnas egna laddservice är så mycket sämre.
Jag kollade på detta.Robertrimmevik skrev:Ladda hem appen. Enel x Juicepass.mr_tt skrev:Vet inte om jag missat nåt men.. "Enel x flat large" "kontantkort"? Vart köper jag detta?Robertrimmevik skrev:Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader. Räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
Där gör du en private profil. Sedan väljer du fee. Det är lite bökigt att hitta i appen. Men vid manage profiles ska du hitta det.
Jag blev tipsad här på forumet om Enel x Juicepass30 i somras. Vilket var en superdeal. Tror jag landade på 1kr/kWh på ionity i juli.
Har inte varit på ionity sedan dess. Hittade sedan flat large när jag satt och räknade på mina transaktioner i appen. Dagens överraskning och bye bye Audi charging services.
Med Flat Large så får jag bara till priset 3.23 kr /kWh
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tappade lite intresset för Ionitys utbyggnad förut av kända skäl, men nu när det börjar närma sig "deadline" så tänkte jag det kunde vara idé att uppdatera grafer etc för att se hur dom ligger till.
Som jag antog för ganska länge sedan så kommer dom med största sannolikthet inte hinna uppnå målet om 400 stationer vid utgången av 2020, det kommer att saknas knappt 100.
Med nuvarande takt på c:a 10 stationer/månad så ser det ut som att dom skall kunna nå målet i slutet av 2021.
Helt ok utbyggnad iaf, nu behöver dom bara erbjuda en rimlig prismodell också
/fth
Som jag antog för ganska länge sedan så kommer dom med största sannolikthet inte hinna uppnå målet om 400 stationer vid utgången av 2020, det kommer att saknas knappt 100.
Med nuvarande takt på c:a 10 stationer/månad så ser det ut som att dom skall kunna nå målet i slutet av 2021.
Helt ok utbyggnad iaf, nu behöver dom bara erbjuda en rimlig prismodell också

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kanon, tack för tipset!Robertrimmevik skrev:Ladda hem appen. Enel x Juicepass.mr_tt skrev:Vet inte om jag missat nåt men.. "Enel x flat large" "kontantkort"? Vart köper jag detta?Robertrimmevik skrev:Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader. Räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
Har inte varit på ionity sedan dess. Hittade sedan flat large när jag satt och räknade på mina transaktioner i appen. Dagens överraskning och bye bye Audi charging services.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
Det är väl acceptabelt och egentligen inte värt att klandra dem för. Viktigaste är att de fortsätter utbyggnad och får en rimlig prismodell. (ex max 4 kr/KWh)
Det är väl acceptabelt och egentligen inte värt att klandra dem för. Viktigaste är att de fortsätter utbyggnad och får en rimlig prismodell. (ex max 4 kr/KWh)
1 kr/kWh??? Det kommer inte hålla i längden. inte ens tesla (bortsett från freeleecharna) har så låga priser.
Synd bara att det måste vara sådana obskyra avtal fär att få en rimlig(?) laddkostnad. Få se hur länge det varar. detta påminner om kupong-hetsen i usa där de kan köpa saker gratis om de utnyttjar systemet.
Synd bara att det måste vara sådana obskyra avtal fär att få en rimlig(?) laddkostnad. Få se hur länge det varar. detta påminner om kupong-hetsen i usa där de kan köpa saker gratis om de utnyttjar systemet.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Håller helt med, dom blir nog iofs 8-9 månader sena enligt mina beräkningar. Med tanke på att covid-19 rimligen bör ha påverkat dom också så är det klart godkänt.Mickep skrev:Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
Antalet stolpar per station kan man ju alltid diskutera, och prismodellen är ju helt fel, men trevligt att det byggs ut

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
Juicepass 30 (30€ för obegränsat kWh i juli)var ju givetvis ett lockelsepris. Men deras flat large är inte det. Där betalar man ca 3.25 kr/kWh om man utnyttjar det till fullo. Tror snittpriset blir runt 4kr/kWh om man ibland tankar lite mer än sina 145kWh och ibland tankar lite mindre.Mickep skrev:1 kr/kWh??? Det kommer inte hålla i längden. inte ens tesla (bortsett från freeleecharna) har så låga priser.
(Tror inte man kan spara outnyttjad kWh till nästa månad)
-
- elbilist
Exakt. Och det är bättre än Audi charging services fast utan ett 2400kr årsabonnemang.Gargamel skrev:Jag kollade på detta.Robertrimmevik skrev:Ladda hem appen. Enel x Juicepass.mr_tt skrev:Vet inte om jag missat nåt men.. "Enel x flat large" "kontantkort"? Vart köper jag detta?Robertrimmevik skrev:Enel x flat large tror jag är billigast. 45€ för 145kWh. Inget minsta antal månader. Räcker till en svensk långresa i månaden. Värre om du ska längre, men då får man väll toppa upp med ChargePoint.pubbe skrev:Chargepoint ligger fortfarande på 6,96, tror dom är billigast.
Med Flat Large så får jag bara till priset 3.23 kr /kWh
Juicepass30 gällde bara i juli.
Summa summarum. Polestar och Jaguar gjorde rätt som inte betalade in sig i ionity.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Till alla som klagar på laddpriserna och dyra nätabonnemang och brukar kläcka ur er "bara sätta upp lite solceller eller batterier" så blir det billigt.
Nu har det gjorts i Tyskland - Europas största laddstation med 40 Tesla SuC, 22 FastNed, 52AC laddare, 2 MWh batteri + solceller.
Total kostnad för företaget bakom investeringen 18 miljoner EUR = nästan 200 miljoner SEK!!!
https://www.electrive.net/2020/10/08/sc ... eroeffnet/
Nu har det gjorts i Tyskland - Europas största laddstation med 40 Tesla SuC, 22 FastNed, 52AC laddare, 2 MWh batteri + solceller.
Total kostnad för företaget bakom investeringen 18 miljoner EUR = nästan 200 miljoner SEK!!!
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Och har man nöjet att få ladda på ett sådant ställe, med eget bageri och allt, tror jag inte heller att det första man gör är att klaga över höga laddpriser.EnTraktor skrev:Till alla som klagar på laddpriserna och dyra nätabonnemang och brukar kläcka ur er "bara sätta upp lite solceller eller batterier" så blir det billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De kanske har haft dåligt med kunder och sett att det är alldeles för lite och för svag efterfrågan på laddstationer för elbilar?Mickep skrev:Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
Brist på efterfrågan från elbilister kan ju vara en logisk orsak till att de bromsar upp och saktar ner investeringarna gällande byggnation av nya laddstationer.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den hönan kommer inte att lägga många ägg...martinot skrev:De kanske har haft dåligt med kunder och sett att det är alldeles för lite och för svag efterfrågan på laddstationer för elbilar?Mickep skrev:Om man skall tolka grafen så är de 6 månader efter plan (förutom att de verkar legat av sig på slutet).
Brist på efterfrågan från elbilister kan ju vara en logisk orsak till att de bromsar upp och saktar ner investeringarna gällande byggnation av nya laddstationer.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19