mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Moderator: Redaktion
mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Laddad volym! Tanka tänker el i vätskeform.bonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Lite långt att åka för mig. Jag har 250 meter till närmaste Tanka/Bilia, utan laddplatser.bonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationerbonath skrev:mikebike skrev:Jag fattar inte varför inte Volvo/Geely/Polestar/Tanka inte har byggt laddplatser redan.
Det har dom...
Kolla in videon från Rejmes, Halmstad...
viewtopic.php?f=27&t=12687&p=252970&hil ... es#p252959
Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Ajdå! Bådar inte alls gott för deras "lösning" på elbilsladdning längs vägarna då...Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?BrooklynS skrev:Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Precis. Jag bor på Ribersborg/Slottsstaden i Malmö. Här finns hur många offentligt ägda parkeringsplatser som helst – men inte en enda där någon som har en elbil kan betala för en egen personlig parkeringsplats där man kan veta att det kommer gå att ladda bilen över natten. Och följaktligen finns det knappt en enda elbil parkerad på gatorna här omkring...mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar? [Min fetstil.]BrooklynS skrev:Nej men visst är det väl så att man faktiskt redan lagt förslag på att lagstifta om laddmöjligheter vid nybyggen? Infört investeringsstöd vid installation av laddare?PhR34k skrev:Det är ju sånt här som ställer till det för alla företag med servicebilar. Samtliga utan mina anställda bor i lägenhet och har inga möjligheter att ladda hemma.
Hur ska dom göra då? Vem ska betala för att de ska stå och ladda i 1 timme någonstans som dessutom kostar lika mycket som att tanka en bil med diesel?
Hur löser vi problemet? Jo vi inför dyr skatt på alla bränslebilar så att företagen får betala dyra pengar för att de ska tvingas köpa elbilar som sedan kostar dyrt att ladda! Vissa säger, ja men det finns oftast lunchrestaurang brevid laddplatsen, ja men det är oftast skräpmat dessutom äter hälften av våra killar matlåda så vi ska få betala arbetstid för att de ska första åka till närmsta laddplats som kan vara kan vara 20-30 enkelresa sedan stå och ladda i en timme, utan överdrift ska vi så betala minst 1 timmes ofakturerbar tid samt betala för dyra kW timmar.
Att enskilda bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte är med på tåget ännu är en helt annan sak. Det går inte att tvinga ägare till investeringar i efterhand som då drabbar hyresgäster ekonomiskt utan att de haft möjlighet att ta ställning till saken. Det blir ju en kostnad som läggs på hyran.
Kommunen har inga sådana planer.
Genom sitt egna bostadsföretag har man satt upp en (1) laddstolpe i närmaste större bostadsområde. Jag var dit och kollade i förra veckan. Det är två parkeringsplatser, men bara ett uttag. Ett helt vanligt schuko märkt 10 A!
Max laddning är alltså ungefär 1 mil i timmen.....
Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Så resonerar de på nybygget tvärsöver gatan också.Fredrik j skrev:Låter precis som det gör i helt nyplanerade bostadsområden i storstäderna. Läste att man på gamla frihamnsområdet i Göteborg räknar kallt med att det kommer finnas 0,1 bil per hushåll. Det blir ju ganska nära 3 platser på 24 lägenheter.mikebike skrev:Vårt hus är 71 år gammalt och har tre parkeringsplatser till 24 lägenheter. Övriga parkerar på gatan och betalar för detta till kommunen. Hur vore det om kommunen satte upp laddstolpar?
Kommunen har inga sådana planer.
Vi kommer nämligen inte alls köra bil i framtiden...
Finns ju massvis med 11-22 kW stolpar i Stockholm både på gatan och i garage. Är vad jag själv laddar på och det är inte svårt att få plats för det mesta. Riktar oftast in mig på Eons stolpar ju för de är typ alltid 22 kW medan inCharge har vissa 3,7 kW stolpar. Det är lite fördelen med Stockholm tycker jag, det går i princip alltid att hitta parkering med laddning i närheten ifall man vill och som boende kan man ju ta 3,7 kW stolpar över natten ifall man vill det.Kriper skrev:På kortsemester till Höga kusten förra hösten bodde vi i Härnösand och där hade Härnösand Energi & Miljö AB byggt flera 22kW stolpar utplacerade runt i staden. Och laddningen, som kom från förnybar el, var gratis. Laddade fullt över natten innan vi skulle åka hemåt, så det kändes bra att kunna starta resan med laddat batteri. Så kan ett kommunalt energibolag vara ett föredöme för andra kommuner. Sämst hittills är Stockholm som har max tre timmars parkering med 3,7 kW på flera platser inne i stan. Hinner ju få max fyra mil på den tiden, samtidigt som man måste avbryta laddningen och flytta bilen för att undvika p-bot.
Så klart måste OKQ8 ta betalt för sin el, men allt annat än snabbladdning är ju inte intressant för framtida elbilsspekulanter.
Ja nu parkerar jag typ aldrig på Kungsholmen (förutom Eons laddare vid Kungsbro Strand där det brukar finnas plats) så mina erfarenheter är mest från Vasastan/Östermalm/City och trodde nog Kungsholmen hade det lika bra. Nu i covidtider har jag faktiskt tagit bilen även inom stan ibland när jag annars hade tagit taxi/tunnelbana och har passat på att ladda samtidigt så fått testa en del ställen.Kriper skrev:Jag håller med om allt du skriver om hur det är i Stockholm, men min erfarenhet är att 22Kw stolparna är upptagna av Taxi på Kungsholmen där jag oftast har ärenden. Och att kuta ut mitt i ett möte för att flytta bilen är inte helt idealt för mina behov. Nattetid är det ju gratis att parkera och det måste ju vara perfekt för dem som bor inne i stan.
Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Ok. Mycket bra att veta att det inte är samma bolag, eller samma ägare. Tack!bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).Fredrik j skrev:Tanka säljer OKQ8s drivmedel. Man kan väl kalla OKQ8 för deras leverantör.bylund skrev:Tanka ägs av Svensk Volvo- och Renaulthandel. De har något samarbete med OKQ8 dock, men antagligen inte vad gäller laddning.Fredrik j skrev:Tanka är ju OKQ8.....martinot skrev:
OKQ8; här är ett tydligt avskräckande exempel på hur ni *inte* skall göra.
Ta absolut inte efter Tanka. Varken gällande effekt, läge eller betalningsmetod.
Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.martinot skrev:Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Fredrik j skrev:Har aldrig påstått att OKQ8 äger Tanka eller tvärt om.martinot skrev:Stor skillnad på att äga eller att vara leverantör av någon produkt. Milsvid skillnad (litade lite för mycket på dig där).
Bara påpekade att Tanka-mackarna i praktiken är detsamma som OKQ8 eftersom dom säljer samma produkter.
Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.martinot skrev:Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."
Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus!
Sanslöst...
Hade det bara varit för den kanske, men de vänder ju sig till alla typer av elbilsägare i reklamen. Det är nog där det fallerar kanske. För "vanliga" elbilsägare som åker till Tanka för att påvägen ladda sin elbil, så kommer de nog att få spendera längre tid i kaffebaren än men andra kedjors alternativ.mati skrev:Till deras försvar får man ändå säga att denna "satsning" troligen är anpassad till deras enda elbilsmodell som fanns för två år sedan, nämligen Zoe. Och då stämmer det faktiskt. Den kunde bara ladda med AC och var fulladdad på två timmar vid 22kW.martinot skrev:Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. Det innebär att din elbil kan laddas på ett par timmar."
Ok att man kan ta en fika, och kanske även ta en toapaus, men "ett par timmar"! Jesus!
Sanslöst...