Laddhybrid vs IONITY

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av BEV[e-Rage] »

För de som absolut inte vill ha en eller inte tycker sig ha råd med en Tesla så är det kanske trots allt bättre med en laddhybrid, om man klarar sig med dess begränsade batterikapacitet till vardags. På långresor kör man skamlöst fossilt och slipper stå i kö till sega/trasiga 45kW laddare med krånglande taggar/appar eller behöva betala ockerpriser till IONITY.

Så, dags att svära lite i kyrkan..
Vilken är den bästa laddhybriden just nu?
- BMW 330e
- Hyundai IONIQ Plug-in
- KIA Optima SW Plug-in
- Mercedes CLA 250e
- ...?

Mercan som shooting brake ser ju rätt kul ut iallafall.

PS. Inte nåt att köpa förstås, utan välj den med bäst privatleasingerbjudande.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Anderzzon »

Då jag gärna vill ha 4WD hade jag kollat på Toyota RAV4 eller Peugeot 3008. Fyrhjulsdriften på 3008an ska dock vara rätt dålig vad jag har hört.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om man kör mycket längre sträckor – säg ca 8 mil eller mer – och ifall miljöpåverkan är en faktor i ens beslutsfattande, är det i så fall inte bättre med en bil som går att köra på biogas?

VW-koncernen har följande modeller som går att köra på biogas:

- A4 Avant (kombi) g-tron
- A5 Sportback g-tron (femdörrars med halvkombilucka)
- A3 Sportback g-tron (Femdörrars. Som en Golf/ID.3)

- Skoda Scala G-TEC (Ser ut att vara samma storlek som en Audi A3)

Det har funnits fler modeller tidigare – Golf Kombi, Skoda Octavia och Seat Leon – men det verkar inte som de finns längre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Robertrimmevik »

BEV[e-Rage] skrev:
För de som absolut inte vill ha en eller inte tycker sig ha råd med en Tesla så är det kanske trots allt bättre med en laddhybrid, om man klarar sig med dess begränsade batterikapacitet till vardags. På långresor kör man skamlöst fossilt och slipper stå i kö till sega/trasiga 45kW laddare med krånglande taggar/appar eller behöva betala ockerpriser till IONITY.

Så, dags att svära lite i kyrkan..
Vilken är den bästa laddhybriden just nu?
- BMW 330e
- Hyundai IONIQ Plug-in
- KIA Optima SW Plug-in
- Mercedes CLA 250e
- ...?

Mercan som shooting brake ser ju rätt kul ut iallafall.

PS. Inte nåt att köpa förstås, utan välj den med bäst privatleasingerbjudande.
Jag beställde en A7 plug-in men kom till mina sinnes fulla bruk och annulerade den och tog en e-tron istället.
Plug-in faller oftast på mindre bagageutrymme.
Låter dock som att du inte söker en familjebil.
Rav4:an tycker jag har gjort rätt med en kraftigare elmotor. Då saknar man inte prestandan lika mycket.
Sedan tycker jag att värmepump är ett måste så man får värme i bilen på vintern utan att dra igång ice'n.(Audi och bmw vet jag har det)
Tror Audi Q3 kommer som plug-in. Den kan nog bli bra.
Audi A6 plug-in är ganska välutrustad och med 4wd.
Bmw x5 har bra räckvidd på el. Men tror ändå att den tar så pass mycket soppa på långresor så vinsten med el äts upp.
Tror generellt också att de stora plug-in suvarna har för lite elhästar. De känns bara slöa på el. Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7476
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av SwedishAdvocate »

Robertrimmevik skrev:
.../ Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)
Mmm... Det verkar ju inte bättre:
Sep 28, 2020 - 07:12 am
PHEV: Real-world consumption 2-4 times higher than approved
Real-world-driving values and tail-pipe CO2 emissions of 100,000 plug-in hybrids compared.

/.../

The white paper, tellingly titled “Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles – Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions,” finds PHEVs real fuel consumption and CO2 emissions two to four times higher on average than in test cycles such as NEDC or WLTP. /...

Källa: https://www.electrive.com/2020/09/28/ph ... -approved/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av 4dy »

SwedishAdvocate skrev:
Robertrimmevik skrev:
.../ Tror den lösningen endast är till för att få ner co-värdet på pappret. (Och Volvo har lyckats riktigt bra)(skandal!!)
Mmm... Det verkar ju inte bättre:
Sep 28, 2020 - 07:12 am
PHEV: Real-world consumption 2-4 times higher than approved
Real-world-driving values and tail-pipe CO2 emissions of 100,000 plug-in hybrids compared.

/.../

The white paper, tellingly titled “Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles – Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions,” finds PHEVs real fuel consumption and CO2 emissions two to four times higher on average than in test cycles such as NEDC or WLTP. /...

Källa: https://www.electrive.com/2020/09/28/ph ... -approved/

Det är ju i stor grad upp till en själv och hur man använder bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2221
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av pejvic »

Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av mati »

En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Anderzzon »

pejvic skrev:
Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.
Nu skriver han ju att han vill köra privatleasing och då är Teslan dyrare.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Robertrimmevik »

pejvic skrev:
Råd?

Oavsett vad man betalar (i inköpspris) för laddhybriden så kommer den bli dyrare att äga i snitt per månad än tex en Tesla model3.
Laddhybrider kommer att vara iskalla om 5-6 år. Som en gammal gasbil.
Beror lite på om det kommer utbytesbatterier till rimligt pris. Vilket jag dock inte tror det gör. (Fast han hade väll tänkt leasa)

Sedan känns det lite som att trådskaparen inte vill ha en Tesla. Hade i så fall varit meningslöst att dra in ionity i diskussionen. Och jag menar har han råd med BMW'n som startar på 500k så har han råd med M3. Det blir ungefär samma pengar i slutändan om man räknar med lite utrustning på BMW'n och soppan.
Force-Walker
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Force-Walker »

mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Mercedes GLE klarar detta:
https://www.dagensps.se/motor/biltest-m ... -mastaren/

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)
Esterox
Inlägg: 756
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)
Varför det ? I Volvo så är bagaget lika stort på
Fossil som hybrid.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Några privatleasingerbjudanden:
- Mercedes CLA 250e SB: https://www.blocket.se/vi/92719497.htm
- KIA Optima SW Plug-in: https://www.blocket.se/vi/93144825.htm

Jodå, lockpriser förstås men lär bli billigare än en M3 SR+ privatleasing iallafall och förmånsbilar kan man ju glömma framöver.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra k. ompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Funkar bra om du inte behöver en relativt stor familjebil. Extra platsen för batteriet kommer alltid att göra sig påmind då.
Dock en bra lösning för husvagnssemestrarna för de kan väll packa en hel del i husvagnen. ;)
Varför det ? I Volvo så är bagaget lika stort på
Fossil som hybrid.
Vi menade plug-in hybrider med lång räckvidd uppåt 10 mil.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
En laddhybrid med 10 mil verklig räckvidd hade inte varit fel, dvs med ett batteri på 20kWh eller nåt sånt. Förutsatt bilen klarar av att fossilmotorn bara används ett fåtal gånger om året hade det varit en bra kompromiss mellan ren och billig eldrift till vardags, utan räckviddsångest, och precis som vilken elbil som helst, och långresor utan kostnadsångest och utan att behöva stå och ladda vid sunkiga svindyra Ionity-laddare. Samtidigt hade man troligen fått en vettig dragvikt på köpet.
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.
Svårt att dra husvagn med den dock. Och även om den hade haft en krok så hade REX:en väl knappast orkat att hålla uppe batterinivån när det går dubbelt så tungt.
Vem vet, kanske blir laddhybrider med lång räckvidd ändå det bästa alternativet för väldigt många även i framtiden. Det beror på hur laddpriserna utvecklas. Just nu ser det ju snarare ganska mörkt ut för rena elbilar så som jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrid vs IONITY

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Swede1 skrev:
Välkommen att köpa en gammal Bmw i3 Rex! Fortfarande en utmärkt kompromiss sedan 2013. Tycker precis som du i nåt år till antagligen. Snabbladdarnätverket måste bli tätare och pris per kwh vara 3-4 kr.
Svårt att dra husvagn med den dock. Och även om den hade haft en krok så hade REX:en väl knappast orkat att hålla uppe batterinivån när det går dubbelt så tungt.
Vem vet, kanske blir laddhybrider med lång räckvidd ändå det bästa alternativet för väldigt många även i framtiden. Det beror på hur laddpriserna utvecklas. Just nu ser det ju snarare ganska mörkt ut för rena elbilar så som jag ser det.
Jo, de försämrade förmånsvärdena för rena elbilar kommer ju att helt klart flytta de ekonomiska incitamenten mycket mer till hybridbilar. Känns som det är det som regeringen vill att alla skall satsa på, och speciellt de som har tjänstebil eller personalbil. Elbilar kommer att tappa helt klart på detta. Tyvärr.

Från nästa år tror jag på stora tunga hybrider som XC60 och XC90 som relativa vinnare på marknaden (även om jag tror försäljning över lag kommer bli tufft både pga. regeringen nya regler, men även pga. Cv19).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar