https://www.electrive.net/2020/10/13/fr ... r-stromer/Jean-Baptiste Djebbari, biträdande transportminister, har nu meddelat i en intervju med tidningen Le Parisien och via Twitter att ett nytt bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar kommer att träda i kraft
Bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar i Frankrike
Moderator: Redaktion
Bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar i Frankrike
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
Re: Bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar i Frankrike
Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2020/10/13/fr ... r-stromer/Jean-Baptiste Djebbari, biträdande transportminister, har nu meddelat i en intervju med tidningen Le Parisien och via Twitter att ett nytt bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar kommer att träda i kraft
Fullständig bidragshysteri....
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
-
Eller bonus/malus.ChristerSjo skrev:Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2020/10/13/fr ... r-stromer/Jean-Baptiste Djebbari, biträdande transportminister, har nu meddelat i en intervju med tidningen Le Parisien och via Twitter att ett nytt bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar kommer att träda i kraft
Fullständig bidragshysteri....
De har ju samtidigt infört 500K i straffskatt (eller vad det var) på vissa bilmodeller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Så är det väl med alla bidrag oavsett vem som säljer.LarsL skrev:Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Nej, får jag 100 000kr när jag köper nytt så går det till att det byggs en ny elbil. Får jag 10 000kr så delas det bara ut 10 000kr utan att någon ny elbil behöver byggas. Stor skillnad.ChristerSjo skrev:Så är det väl med alla bidrag oavsett vem som säljer.LarsL skrev:Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
-
Jag är ingen expert på deras bonus-malussystem, men det kanske finns en politik för att stimulera försäljningen av nya elbilar också...LarsL skrev:Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
Själv tycker jag inte det är så dumt att även de som inte har möjlighet att köpa nya bilar har möjlighet att kunna ta del av lite transfereringsmorot. Men så är ju jag också sosse (typ) när det kommer till ekonomi...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Som jag förstår det så tar inte Tesla mer betalt för sina produkter om någon nationalstat momsbefriar elbilar (Norge) eller ger elbilsköpare någon slags bonus (Sverige).ChristerSjo skrev:Så är det väl med alla bidrag oavsett vem som säljer.LarsL skrev:Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
-
- elbilist
Fast din TCO förbättras med 10k när du säljer eller köper bilen (beroende av vem som sitter kvar med bonusen) mot att köpa en motsvarande ICE.LarsL skrev:Nej, får jag 100 000kr när jag köper nytt så går det till att det byggs en ny elbil. Får jag 10 000kr så delas det bara ut 10 000kr utan att någon ny elbil behöver byggas. Stor skillnad.ChristerSjo skrev:Så är det väl med alla bidrag oavsett vem som säljer.LarsL skrev:Låter som något som skulle kunna komma från politiker som Ebba Buch efter ett galet uttalande om att inte bara de som har råd med bilar för mer än 1 miljon ska få bidrag. För någon poäng med att införa en bonus för gamla bilar finns ju inte, det blir ju inte fler elbilar av en sådan åtgärd. Det som händer om den som köper min begagnade elbil får 10000kr i bonus är ju att jag tar 10000kr mer betalt, eftersom jag säljer till högstbjudande.
Om jag som fransman vet att jag får 10k mer för min begagnade Zoe, så kanske jag köper det isf en Clio?
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Man kan väl tänka sig att det bidrar tilll att gynna omsättning av elbilar i beghandeln. Får fler att ta steget kanske. Den som säljer en elbil köper nog sannolikt också en nyare elbil. Sen finns det säkert krav kopplat till bidrahet, typ hur länge man behöver äga den osv.
Men visst. Bidragets verkningsgrad känns rätt tveksam.
Men visst. Bidragets verkningsgrad känns rätt tveksam.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Det blir ingen ny elbil av det. Jag kan ju välja att köpa en ny TV för pengarna jag får för min Leaf. Eller en ny fin dieselbil... nä så långt går jag inte.heldiggrisen skrev:Fast din TCO förbättras med 10k när du säljer eller köper bilen (beroende av vem som sitter kvar med bonusen) mot att köpa en motsvarande ICE.
Om jag som fransman vet att jag får 10k mer för min begagnade Zoe, så kanske jag köper det isf en Clio?
Hade jag varit garanterad 10 000kr när jag köpte Leafen så hade jag kunnat räkna med det i inköpspriset... men det ligger ju 3-5 år bort så då hinner det ändras.
Nej, på det sättet är det jättebra. Folk som förstår inte riktigt och tror det är jättebra att få pengar för en begagnad bil och accepterar då att bensinskatten höjs eller att de som köper ny bil får pengar.SwedishAdvocate skrev:Jag är ingen expert på deras bonus-malussystem, men det kanske finns en politik för att stimulera försäljningen av nya elbilar också...
Själv tycker jag inte det är så dumt att även de som inte har möjlighet att köpa nya bilar har möjlighet att kunna ta del av lite transfereringsmorot. Men så är ju jag också sosse (typ) när det kommer till ekonomi...
-
- elbilist
Tror du missförstod vad jag menade.LarsL skrev:Det blir ingen ny elbil av det. Jag kan ju välja att köpa en ny TV för pengarna jag får för min Leaf. Eller en ny fin dieselbil... nä så långt går jag inte.heldiggrisen skrev:Fast din TCO förbättras med 10k när du säljer eller köper bilen (beroende av vem som sitter kvar med bonusen) mot att köpa en motsvarande ICE.
Hade jag varit garanterad 10 000kr när jag köpte Leafen så hade jag kunnat räkna med det i inköpspriset... men det ligger ju 3-5 år bort så då hinner det ändras.
Nej, på det sättet är det jättebra. Folk som förstår inte riktigt och tror det är jättebra att få pengar för en begagnad bil och accepterar då att bensinskatten höjs eller att de som köper ny bil får pengar.SwedishAdvocate skrev:Jag är ingen expert på deras bonus-malussystem, men det kanske finns en politik för att stimulera försäljningen av nya elbilar också...
Om jag tror jag får €1000 mer när jag ska sälja min Zoe om 3 år, än om jag köper en Clio, så gör en förbättrat TCO på Zoe kanske att jag väljer den.
Jag försvarar inte tanken, jag tror det ger bättre nytta om man lägger €1000 i bonus på ny elbil isf. Jag försöker bara förstå varför franska myndigheter väljer den vägen att gå, och då kan förbättrat TCO vara förklaringen. Eller kanske det är ett sätt att behålla begagnade elbilar i landet?
Och hur skall du veta att du får 10k mer för bilen i slutändan ? 10k är ju väldigt lite pengar så att du får en bonus på det gör ju inte att TCO automatiskt blir bättre än en fossil.heldiggrisen skrev:Tror du missförstod vad jag menade.LarsL skrev:Det blir ingen ny elbil av det. Jag kan ju välja att köpa en ny TV för pengarna jag får för min Leaf. Eller en ny fin dieselbil... nä så långt går jag inte.heldiggrisen skrev:Fast din TCO förbättras med 10k när du säljer eller köper bilen (beroende av vem som sitter kvar med bonusen) mot att köpa en motsvarande ICE.
Om jag tror jag får €1000 mer när jag ska sälja min Zoe om 3 år, än om jag köper en Clio, så gör en förbättrat TCO på Zoe kanske att jag väljer den.
Jag försvarar inte tanken, jag tror det ger bättre nytta om man lägger €1000 i bonus på ny elbil isf. Jag försöker bara förstå varför franska myndigheter väljer den vägen att gå, och då kan förbättrat TCO vara förklaringen. Eller kanske det är ett sätt att behålla begagnade elbilar i landet?
Frankrike sänker elbilsbidraget med 1000 euro varje år.
2020 7000 euro
2021 6000 euro
2022 5000 euro
2020 7000 euro
2021 6000 euro
2022 5000 euro
https://www.elektroauto-news.net/2020/f ... l-foerdernI början av oktober kunde vår författare Michael rapportera att Frankrike kommer att minska bidraget för inköp av elbilar igen . Från för närvarande 7 000 till 6 000 euro från 2021 och sedan till 5 000 euro från 2022. Subventionen för plugin-hybrider kommer att minska från 2 000 till 1 000 euro från 2021. Men Frankrike vill inte bara sänka premierna i framtiden, utan vill till och med ge ut nya. Som transportminister Jean-Baptiste Djebbari angav planeras ett nytt bidrag på 1 000 euro. Detta bör spela när du vill köpa en begagnad helelektrisk bil .
En sådan premie diskuterades för första gången i september i år som en del av det omfattande åtgärdspaketet för att återuppliva ekonomin. Det verkar nu vara ett steg längre och går från diskussion till implementering. Jean-Baptiste Djebbari, biträdande transportminister, meddelade tidningen Le Parisien att ett nytt bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar kommer att träda i kraft. De 1 000 euro ska betalas ut utan att ett medeltest genomförs. Den lilla förändring som krävs för detta sägs komma från Frankrikes stimulanspaket på 100 miljarder euro, för vilket "2 miljarder euro för rena bilar " har blockerats, som Djebbari vet att nämna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
Som jag skrev innan , jag försvarar det inte, jag försöker bara att förstå.Esterox skrev:Och hur skall du veta att du får 10k mer för bilen i slutändan ? 10k är ju väldigt lite pengar så att du får en bonus på det gör ju inte att TCO automatiskt blir bättre än en fossil.heldiggrisen skrev:Tror du missförstod vad jag menade.LarsL skrev:Det blir ingen ny elbil av det. Jag kan ju välja att köpa en ny TV för pengarna jag får för min Leaf. Eller en ny fin dieselbil... nä så långt går jag inte.heldiggrisen skrev:Fast din TCO förbättras med 10k när du säljer eller köper bilen (beroende av vem som sitter kvar med bonusen) mot att köpa en motsvarande ICE.
Så kanske det är för att behålla bonusbilar i landet som har betalat ut bonusen? Om Svenska regeringen gör något av det samma isf att straffa köparen vid export, så kanske flera elbilar stannar i Sverige?
Jag köper min bil med tvådelat bonus i Sverige, som fördelas på köp och sal, kanske det kan göra att elbilar som är sålt nya i Sverige, stannar i Sverige?
En fransman som kan sälja bilen för 1000EUR mer till en landsman isf till en tysk, kanske det är det som är tanken bakom?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Samtidigt som det pratas om ett nytt bidrag till begagnat...?Zalman3 skrev:Frankrike sänker elbilsbidraget med 1000 euro varje år.
2020 7000 euro
2021 6000 euro
2022 5000 euro
https://www.elektroauto-news.net/2020/f ... l-foerdernI början av oktober kunde vår författare Michael rapportera att Frankrike kommer att minska bidraget för inköp av elbilar igen . Från för närvarande 7 000 till 6 000 euro från 2021 och sedan till 5 000 euro från 2022. Subventionen för plugin-hybrider kommer att minska från 2 000 till 1 000 euro från 2021. Men Frankrike vill inte bara sänka premierna i framtiden, utan vill till och med ge ut nya. Som transportminister Jean-Baptiste Djebbari angav planeras ett nytt bidrag på 1 000 euro. Detta bör spela när du vill köpa en begagnad helelektrisk bil .
En sådan premie diskuterades för första gången i september i år som en del av det omfattande åtgärdspaketet för att återuppliva ekonomin. Det verkar nu vara ett steg längre och går från diskussion till implementering. Jean-Baptiste Djebbari, biträdande transportminister, meddelade tidningen Le Parisien att ett nytt bidrag på 1000 euro för begagnade elbilar kommer att träda i kraft. De 1 000 euro ska betalas ut utan att ett medeltest genomförs. Den lilla förändring som krävs för detta sägs komma från Frankrikes stimulanspaket på 100 miljarder euro, för vilket "2 miljarder euro för rena bilar " har blockerats, som Djebbari vet att nämna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19