Tesla nästan ikapp Mercedes S-klass i försäljning i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Tesla nästan ikapp Mercedes S-klass i försäljning i Europa

Inlägg av Oppfinnarn »

Bara ca 100 bilar efter Mercedes S-klass i Europa fram till 30/9. Audi A8 och BMW 7-serien är flera hästlängder bakom

http://insideevs.com/tesla-model-s-sale ... in-europe/

Kan tänka mig att det är bekymrade miner i ledningsgruppmötena på BMW, Audi och Mercedes nu för tiden...
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Tesla nästan ikapp Mercedes S-klass i försäljning i Euro

Inlägg av HelectriC »

Oppfinnarn skrev:
Bara ca 100 bilar efter Mercedes S-klass i Europa fram till 30/9. Audi A8 och BMW 7-serien är flera hästlängder bakom

http://insideevs.com/tesla-model-s-sale ... in-europe/

Kan tänka mig att det är bekymrade miner i ledningsgruppmötena på BMW, Audi och Mercedes nu för tiden...
Nej då! Dom är inte oroliga. Bob har ju sagt att Teslas affärsmodell inte funkar, så det finns inget att vara orolig för. Bara kör på, fortsätt tillverka gamla oljeeldare, så blir det nog bra :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Lite orättvist när man bara räknar en modell för konkurrenterna dock. Audi A7 är ju klart jämförbar med Model S t.ex.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

kanylbullen skrev:
Lite orättvist när man bara räknar en modell för konkurrenterna dock. Audi A7 är ju klart jämförbar med Model S t.ex.
Lite skadeglada får vi väl va? ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

kanylbullen skrev:

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Både och tycker jag. Med fler modeller blir man ett större företag som kan hålla ned priserna och som syns mer. De kan ha fler säljare och fler lokaler och service osv. Jag tror inte att Audi skulle sälja fler a8 om de inte hade a7 m.fl. Tesla säljer inte ens bilar i hela Europa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Hur mycket jag än gillar Tesla så är det ingen bra jämförelse:
I flera av de länderna där Model S säljer bra, konkurrerar den inte med premium-sedaner utan med andra, mer vanliga, biltyper. De stora skattelättnaderna på elbilar i exempelvis Norge och Danmark gör att valet för många Model S-köpare aldrig stod mellan en P85D till en miljon kr och en Mercedes S-klass till 1,4 miljoner kr, utan snarare mellan en Volvo V70 till 550 000 och Tesla 70D till 650 000.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Herr X skrev:
Hur mycket jag än gillar Tesla så är det ingen bra jämförelse:
I flera av de länderna där Model S säljer bra, konkurrerar den inte med premium-sedaner utan med andra, mer vanliga, biltyper. De stora skattelättnaderna på elbilar i exempelvis Norge och Danmark gör att valet för många Model S-köpare aldrig stod mellan en P85D till en miljon kr och en Mercedes S-klass till 1,4 miljoner kr, utan snarare mellan en Volvo V70 till 550 000 och Tesla 70D till 650 000.
Fast det händer väl ibland? Jag valde mellan A7/A8/BMW 6,7 och min tex... Dock inte Merca... Vill inte bli gubbe. :shock:
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AnteF skrev:
Fast det händer väl ibland? Jag valde mellan A7/A8/BMW 6,7 och min tex... Dock inte Merca... Vill inte bli gubbe. :shock:
Enligt din profil bor du inte i Norge eller Danmark. I Sverige och andra länder som inte har någon miljöprofil och stimulerar elbilsförsäljning ser det naturligtvis annorlunda ut. Det är nog inte så många svenskar som väljer mellan en bil till 260 000 kr eller en för en miljon.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Man kan prata om varför det inte är en bra jämförelser pga att den ena tillverkaren har fler modeller eller andra skattelättnader. Men då kan man fört d ätta med laddmöjligheter o tankmöjligheter och hur hela vårt samhälle är uppbyggt efter fossilbilar och då är det ännu mer fantasiskt det tesla har gjort.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

apkungen skrev:
Man kan prata om varför det inte är en bra jämförelser pga att den ena tillverkaren har fler modeller eller andra skattelättnader. Men då kan man fört d ätta med laddmöjligheter o tankmöjligheter och hur hela vårt samhälle är uppbyggt efter fossilbilar och då är det ännu mer fantasiskt det tesla har gjort.
Hade jag varit i BMW/Mercedes/Audi management hade jag frågat mig hur Tesla kan få folk som inte annars skulle spendera 800 kkr en fossilbil nu gladeligen spenderar det på en Tesla. (Jag är nog ett levande exempel på det. Mitt val stod mellan en kul bil i 400 kkr klassen ... eller näe förresten .... det var inte ett val när man väl läst på om Tesla konceptet :) ). Lite som Apple (igen, fast med lägre summor) där folk gladeligen spenderar 6 kkr på ifån när man kan få en annan smartphone för halva priset.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Skulle Tesla eller annan BEV med rimlig räckvidd saknas så hade jag nog köpt en bil för max 300tkr. Är egentligen inte så bilintresserad, mer teknikintresserad. Jag skulle troligen aldrig köpa en X4/X5 eller Q5/Q7 om de saknar batteridrift eller är hybrider.

Nästa år tror jag blir året när tyska och andra europeiska biltillverkare vaknar och på allvar börjar kolla på BEV. Det är första budgetåret efter VW dieselgate.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Herr X skrev:
AnteF skrev:
Enligt din profil bor du inte i Norge eller Danmark. I Sverige och andra länder som inte har någon miljöprofil och stimulerar elbilsförsäljning ser det naturligtvis annorlunda ut. Det är nog inte så många svenskar som väljer mellan en bil till 260 000 kr eller en för en miljon.
Som jag sa, det "händer väl ibland". :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar