19" Fantastiskt LÅGT däcksslitage!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

19" Fantastiskt LÅGT däcksslitage!

Inlägg av Leo »

Bytte precis till Vinterdäck på min P85 med bakhjulsdrift och luftfjädring. Kollade däcksslitaget då jag läst en del om det. Jag har 19" original Goodyear RS-A2 och har i princip jämt slitage på alla 4 däcken och i princip ingen skillnad fram mot bak. Ca 7-8 mm kvar på alla däcken! Är inte riktigt lätt att mäta då de ligger i ett mörkt förråd men jag jämförde mönsterdjupet med en annan omgång splitter nya, omonterade RS-A2 jag köpte av en forumbroder som jag har liggande. Tänkte att nog att fram för allt bakdäcken skulle ta slut ganska snabbt... De splitter nya ligger på ca 8-9mm. Så jag har alltså nött ner 1 mm på 850 mil. Allra mest långkörning och "lagom" många testaccelerationer för att visa bekanta och njuta själv ibland osv.

Tycker det är otroligt bra utifrån 2,2 ton tung bil med bakhjulsdrift och 420hk. Tycker också att de är "tillräckligt" bra grepp, ljudnivå och rullmotstånd för att jag ska vara riktigt nöjd för min typ av körning. Kommer då främst från en värld av familjebilar snarare än rena prestandabilar. Har en genomsnittsförbrukning på 225 Wh/km på dessa 850 mil så det är inte renodlad ekonomikörning som gäller. Har dessutom "autosänkning" på luftfjädringen vid 80km/h så allra största delen har de antagligen rullat med luftfjädringen i läge låg vilket enligt vissa sliter mer på däcken.

Tror inte nya bilar levereras med de här däcken längre men jag tycker nog att de passar mina behov väldigt bra i alla fall. Så kanske värt att prova/behålla innan man klassar de som "kassa åretruntdäck" som man säljer iväg nya för 1000kr/st innan man ens hunnit hämta ut bilen, och JA 21" ÄR SNYGGARE, men utöver de så har 21" i princip inga andra fördelar över 19" skulle jag säga.

Visst på våt vägbana som idag då det är svalt ute så släpper de aningens om man testar 0-100 men sommartid så funkar det riktigt bra på torr asfalt när man testar 0-100. Eftersom det är "åretruntdäck" (som dock ej är godkända som vinterdäck i Sverige) så funkar de också bra vår och höst vid lite svalare temperatur och regn där rena sport-sommardäck kanske inte riktigt är optimalt heller. Enligt Teslas egen personal så funkar de även över förväntan vid överraskande snöfall osv som de råkat ut för höst/vår vid olika evenemang som de transportkört till/från och sen deltagit på.

De Conti Vinter Contact 6 som jag lade på bilen känns också tysta och stabila det lilla jag kört än så länge. Har tidigare upplevt Hakka R2 som mjuka på andra bilar jag haft så därför ville jag prova något annat på Teslan som är klart tyngre även om jag ville hålla mig till "Nordiska friktionsdäck". På Norska Elbilsforumet finns det en del att läsa om att R2 anses vara lite för mjuka och med dålig livslängd till just Tesla och där Michelin XI3 ansetts av många som aningens bättre. Conti 6 är nya för säsongen i Teslas originaldimension 245/45-19 så det är väldigt få som har erfarenhet av dessa ännu men det har i alla fall topplacering i flera däckstester nyligen där de vann över just både R2 och XI3.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.