Byta bil-speciellt på vintern

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Byta bil-speciellt på vintern

Inlägg av Gustafsson »

Hej
Lite frågor jag inte haft anledning att ta reda på tidigare.

Står i begrepp att föryngra min MS. Har bara bytt bil sommartid tidigare vilket var helt okomplicerat. Säljaren informerar nu om att jag skall lämna min min nuvarande med sommardäcken på och hämta den nya med sommardäck på. Tesla kan inte hjälpa till att byta däck i samband med bytet. Därmed måste jag som jag förstår åka med mina sommardäck i bagaget till Trosta eller Göteborg, någonstans där byta till dessa och ta med vinterdäcken - hämta en ny bil, byta till vinterdäck på den nya och sedan köra hem. Norrköping har inte utlämning av nya bilar vilket hade varit betydligt enklare för en Linköpingsbo.

Tänkte använda min referralkod, men den verkar inte längre gå att lägga till i efterhand. Hur länge kan man annullera köpet och till vilken kostnad, jag kan fortfarande ändra konfiguration. Handpenningen numera är ju bara 1000 kr. Förutom några SuC mil, vilka är ointressanta, kan det ju vara kul att vara med i utlottning av MY och Roadster.

Inbytespriset av min nuvarande bil är lågt, minst sagt. Det finns alltså möjlighet för den intresserade att göra en bra affär på en bra ej momssmittad bil. Hur har ni andra som bytt löst detta? Om intresse av en 100 D midnight silver 7300 mil med halvläder/textil säten, + FSD, taklucka mm kan jag speca mer senare i tråden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Re: Byta bil-speciellt på vintern

Inlägg av Monark1954 »

Hjul
När jag läser villkoren på Tesla inbyte så i mitt bud skulle 8 hjul följa med bilen jag byter in. Alltså även vinterdäcken skulle lämnas in. Väntar på förtydligande.
In bytet blir därmed 30.000 kr sämre då nya hjul måste köpas.
Fördelen är mindre problem vintertid.
Ett alternativ är att ta med garagedomkraft, overall och själv byta på Trotsa om jag har fel om antal hjul i inbytet. Råder vinterväglag i Stockholm är däckverkstad lite riskabelt.

Referral kod.
Lärdom att se till att den finns i ordern innan första betalning.
Har ingen kunskap om avbokning.

Inbyespris.
Mitt bud är upp till 25% lägre än annonser på Blocket och Wayke.
Överväger att inte byta in. Nu har jag många mil så frågan är hur man värderar milen med ytterst få referensobjekt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Måste ju räcka med att sommardäcken är med inte att de sitter på bilen? Det hade jag chansat på i alla fall. Klagar de jättemycket så är det ju bara att ställa sig och byta... men det tror jag inte de kommer göra.
Byte på nya bilen kan ju bli lite tråkigare.

Strunta i referals om du glömt den vid beställning, det är ju bara 1500 km fria Supercharger mil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det där med att vinterdäcken ska med i bytet hävdade de också, trots att jag köpt dessa helt privat, så det opponerade jag mig emot. Tycker att själva bytesupplevelsen är mycket sämre nu än förra gången jag bytte. Tyvärr tillhör jag den typen som kan gräma mig över efentligen mindre betydelsefulla detaljer till den grad att jag hoppar av, då jag kan reta mig länge på hästhandlarfasoner. Tesla är väl inte riktigt där än, men vibbarna finns där.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

Kan du kanske be att få skjuta på bytet/utlämningen några månader.
Jag, liksom du, väntar på att Norrköping ska komma upp i full fart och även köra utlämning.
De lär ha en lista på köpare som inte vill åka till Stockholm för att hämta ut, hoppas vi är många på den listan för då ökar väl trycket på att Norrköping ska få utlämning NU
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Skulle gärna väntat, men förmånsvärdet 2021 förväntas öka, hur mycket vet jag inte, så leverans i år vill jag helst ha.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Varför vill ni byta in? Tesla betalar ju notoriskt dåligt (framförallt för Teslor ironiskt nog).

Vill man inte mecka med försäljning själv så finns det ju ett antal bättre alternativ:
1.) Anlita Shiftgear.
2.) Sälja till tex Fordonsbolaget eller Riddermarks.
3.) Sälja via KVD.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Legato skrev:
Varför vill ni byta in? Tesla betalar ju notoriskt dåligt (framförallt för Teslor ironiskt nog).

Vill man inte mecka med försäljning själv så finns det ju ett antal bättre alternativ:
1.) Anlita Shiftgear.
3.) Sälja via KVD.
För att det förmodas vara enkelt. Men du har en poäng :-)
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

Gör ett samtal till Fordonsbolaget. De bjöd bättre än Riddermarks.
inköpet gick snabbt och smidigt. De löste leasingskulden och satte in överskottet på mitt konto.
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Engen skrev:
inköpet gick snabbt och smidigt. De löste leasingskulden och satte in överskottet på mitt konto.
+1

Däremot får man passa sig för hur de kör bilarna innan de gjort ägarbytet. När de körde iväg i min X kunde jag se körningen i efterhand i TeslaFi där de kört i över 200km/h på E4an mot Väsby. Fick ringa ett samtal till VDn. Så tips är att sätta hastighetsspärr då blir bilen satt i Chill mode samtidigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag är inte jätteimponerad av Fordonsbolagets inbytespris (mot en begagnad M3).
De bjöd 200', Tesla bjöd 190' (mot en ny MY).
Högst fick jag från någon "bilinköpare": 210'

Jämför jag med Blocketpriser så borde min bil ligga på 255'

Det blir nog till att försöka sälja privat när jag fått bekräftad levereranstid på min MY.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mikebike skrev:

Det blir nog till att försöka sälja privat när jag fått bekräftad levereranstid på min MY.
Har lite svårt att tro att någon Tesla sålts för 255... För det är som sagt inbyte av Tesla vi diskuterar.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Legato skrev:
mikebike skrev:

Har lite svårt att tro att någon Tesla sålts för 255... För det är som sagt inbyte av Tesla vi diskuterar.
Ursäkta, jag trodde vi diskuterade Fordonsbolaget. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

1.) Anlita Shiftgear.
3.) Sälja via KVD.
Har du kikat på sistone? Fick veta att de tydligen höjt inbytespriserna för ett tag sedan för att de fått så mycket kritik, fick ett hyfsat erbjudande för min 3a nu iaf. Det var inte jättebra men inte jättedåligt heller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

1.) Anlita Shiftgear.
3.) Sälja via KVD.
Har du kikat på sistone? Fick veta att de tydligen höjt inbytespriserna för ett tag sedan för att de fått så mycket kritik, fick ett hyfsat erbjudande för min 3a nu iaf. Det var inte jättebra men inte jättedåligt heller.
Jo, jag skrev också i ett svar till dig tidigare/i annan tråd att de verkar ha bättrat sig på sistone. Vissa verkar få vettiga bud (framförallt på Model 3), men det är ju fortfarande (de priser jag sett) klart under marknadspris.

Jag tycker absolut alltid att man ska kolla med Tesla, men i detta fall har ju TS redan gjort det och skrev "Inbytespriset av min nuvarande bil är lågt, minst sagt.". När det dessutom gäller en ej momssmittad bil och ingen "udda" konfiguration så ser jag inte vitsen med att ta ett dåligt bud från Tesla. Har man en ovanlig/svårsåld konfig så har jag mer förståelse för att man inte orkar chansa med tex KVD/Shiftgear, men man bör ju iaf kolla av med tex Fordonsbolaget/Riddermark imo.

Men rent generellt så tycker jag en bilaffär innefattar så mycket pengar att jag tycker det är självklart att man ska "kolla runt" om man fått ett bud man är missnöjd med.

Jag har nu sålt 4 Teslor via Shiftgear och är extremt nöjd med samtliga affärer.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

NEO skrev:
Engen skrev:
+1
Däremot får man passa sig för hur de kör bilarna innan de gjort ägarbytet. När de körde iväg i min X kunde jag se körningen i efterhand i TeslaFi där de kört i över 200km/h på E4an mot Väsby. Fick ringa ett samtal till VDn. Så tips är att sätta hastighetsspärr då blir bilen satt i Chill mode samtidigt.
Ojdå!
Min bil provkörde de inte ens. Han gick ett varv runt bilen och kollade lite. Ser bra ut, vi tar den. Klart-färdigt!
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Likadant på Kvd för mej.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tydligen är MS iskall som inbyte. Fordonsbolaget bjöd mindre än Tesla, inte stor skillnad.
Sååå om någon är intresserad av en välskött 2018, 100D midnight silver 7300 mil med FSD, ej momssmittad, halvlädersäten. Taklucka + allt annat så kostar den 75000:- + övertagning av leasing med restvärde 640’ så har ni ett par dagar på er :-). I huvudsak använd för långpendling, försiktigt körd. Ny framruta, CCS ombyggd, HW 3 MCU 2. Bra köp! Nypris 1,3 m.
Skriv svar