Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt?
Det är väl knappast något positivt med det. Däremot var Tesla först ut i klassen. Kunderna har mer förståelse, mer "early adopters" som köper bilarna. Polestar har inte samma lyx som Tesla när det gäller den biten.
@Fredrik J: De som köper en Tesla idag förväntar sig nog att det mesta i bilen ska fungera direkt. Att man sedan får lite lull-lull med med uppdateringar är grädde på moset, lök på laxen..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt?
Det är väl knappast något positivt med det. Däremot var Tesla först ut i klassen. Kunderna har mer förståelse, mer "early adopters" som köper bilarna. Polestar har inte samma lyx som Tesla när det gäller den biten.
@Fredrik J: De som köper en Tesla idag förväntar sig nog att det mesta i bilen ska fungera direkt. Att man sedan får lite lull-lull med med uppdateringar är grädde på moset, lök på laxen..
som att betala 70 000 för FSD, så kommer det väldigt få saker efter väldigt lång tid?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skillnaden mellan Polestar och Tesla är att PS har haft ganska många år på sig för att "komma ikapp" och inte upprepa samma misstag.
Dessutom krävs en "fysisk uppdatering" för att man skall kunna ställa in klimattimer, d.v s. ytterligare en återkallning.
Screenshot_20201021-084018_Samsung Internet.jpg
tja, jag kan ju bara relatera till min egen bil (som jag antar får räknas under kategorin "samtliga bilar") som då inte behövde en uppdatering. Dessutom följer jag en del FB-grupper och det äar ganska många (iaf fler än 0) som inte behöver ta in bilen. Så ja, därför hävdar jag bestämt att det inte är ALLA bilar som måste in.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skillnaden mellan Polestar och Tesla är att PS har haft ganska många år på sig för att "komma ikapp" och inte upprepa samma misstag.
Dessutom krävs en "fysisk uppdatering" för att man skall kunna ställa in klimattimer, d.v s. ytterligare en återkallning.
Screenshot_20201021-084018_Samsung Internet.jpg
tja, jag kan ju bara relatera till min egen bil (som jag antar får räknas under kategorin "samtliga bilar") som då inte behövde en uppdatering. Dessutom följer jag en del FB-grupper och det äar ganska många (iaf fler än 0) som inte behöver ta in bilen. Så ja, därför hävdar jag bestämt att det inte är ALLA bilar som måste in.
Inte heller för att få timerfunktion?
Det kan ju vara så enkelt att ni inte fått kallelse ännu. Volvo meddelade före sommaren att de återkallar massor av bilar för att byta en detalj till säkerhetsbältet. Jag fick mitt brev igår.
men nu pratar vi om olika saker. Du skriver att alla bilar blivit återkallade. Det var pga en SW-uppdatering som hade med plötsligt driftstopp att göra. Den behöver inte alla in på eftersom det de facto inte gäller alla bilar (som media felaktigt skriver). Timerfunktionen kommer senare i år och kommer kräva ett fysiskt besök på verkstad ja, men det är ingen återkallelse och högst frivillig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
något som jag saknar i instrumentclustret är större möjligheter att anpassa vad man vill visa. Det finns 3 varianter varav en är stor karta, som är bra. Men de övriga två är snarlika, enda skillnaden är att man får upp en bild på bilen i mitten med info om hur långt avstånd man ställt in till framförvarande bil i kombination med PilotAssist. Jag hade gärna velat välja tex halva skärmen med karta och halva med något annat tex tripmätare. ipace hade betydligt fler inställningsmöjligheter, som gjorde att man fick precis som man önskar. Tesla har en del valmöjligheter, men tyvärr inte karta på hela med köindikator etc, som jag saknade. det är ju i stort sett bara en skärm, så egentligen förstår jag inte att alla som har den typen av skärm tillåter att man konfigurerar som man själv vill. Kan ju inte vara svårt att få till?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt?
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt?
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Precis vad jag menar. Innan tesla gjorde det var det ju fullständigt otänkbart. Tror också man sänkt kraven på mjukvarustatus innan skeppning hos många biltillverkare. VW sänkte uppenbarligen på tok för långt.
Vi vet ju inte vilken attityd tesla har mot fysiska uppdateringar. Hur allvarligt behöver ett problem vara för att man ska uppdatera bilar fysiskt? Det skulle ju bli en utmaning för tesla på grund av servicenätet.
Man drar sig nog in i det längsta.
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt?
Det framställs ju alltid som nåt positivt att Tesla kan uppdateras OTA. Att ofärdiga bilar med bristfällig mjukvara levererades till kund viftades alltid bort med argumentet att man ju kan skicka uppdateringar senare och att just denna möjligheten är så himla fantastisk.
Jag har alltid tyckt att jag tar hellre en bil som fungerar någorlunda bra från dag ett och som behöver ett verkstadsbesök ifall en uppdatering skulle vara aktuell, än en bil där hälften av funktionaliteten saknas vid leverans men med möjlighet att få detta så småningom fixat OTA. Med obestämt datum.
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Ja precis, men det är ju OTA folk gillar; inte att bilen skeppas med ofärdig mjukvara. Det ena kan existera utan det andra. Det var det jag reagerade på.
Men det här är ju en sjukdom (tycker jag) som sprider sig överallt inom mjukvaruindustrin. Där jag primärt verkar (flyg) så är det tack och lov fortfarande ovanligt, men inom exempelvis datorspelsindustrin är det bedrövligt. Ser med fasa på hur mitt huvudsakliga transportmedel går samma öde..
Gargamel skrev:
EA är nog ledstjärnan för EV-tillverkare. Skicka ut en tom kartong och ett märke på, så får man sedan betala för DLC:er "OTA".
Personligen tycker jag det är mycket bättre att ha möjligheten att använda funktioner på betastadiet än att vänta ett par år på att de är "perfekta".
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Räck upp en hand den som lämnat in sin BMW eller Porsche på service och fått frågan "vill du ha 30 extra hästkrafter med den senaste uppdateringen, det är gratis!".
Nu verkar det ju vara "det nya" att bilar får OTA-support och att de samtidigt levereras med halvfärdig mjukvara. VW gör ju exakt likadant med ID3. Där får de till och med implementera OTA först innan de kan uppdatera OTA. Moment 22.
Jag vet inte om jag gillar denna utveckling. Men det är bara att vänja sig.
Du tror inte att detta är temporärt ?
Mjukvaran till Model Y var inte halvfärdig, tror inte att det kommer gälla kommande modeller från Tesla överlag heller. Men de tillverkar redan sin mjukvara själv. De andra tillverkarna har dock en bit att vandra för att nå dit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Går ju såklart att tolka på olika sätt.
Alla berörda bilar eller ALLA bilar. Vissa kan ju utrycka sig dumt också för dom tänker att berörda bilar är självklart medans andra tar det som varenda levererad bil.
Bara en input i hur man läser, jag har inte läst ett dugg om Polestars återkallning men vet att Volvo varit otydliga tidigare och fått forum att gå bananas medans jag förstått att läget varit annorlunda pga att jag läst det rätt.
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Vi kontaktade Polestars presschef Brent Ellis och fick följande svar.
"Vi undervärderade inte behovet av support men räknande inte med att det skulle bli en återkallning på bilarna, med anledning av att tre bilar hade stannat efter att de tappat framdrivningen. Nu ska alla bilar uppdateras och det måste göras på verkstäder."
Presschefen är tydligen en många som tror att alla bilar skall återkallas.
Jag repeterar att min bil helt klart är 1 av alla och den behövde inte kallas in, tolka det som man vill!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Apropå tråden om försäkringskostnad för Teslor, hur är försäkringskostnaden för en PS2?
jag fick i stort sett samma pris när jag bytte från MS 75D till PS2 (samma sorts försäkring och täckning)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jeg betalar ca 8000/år, men då är det fullkasko eftersom det inte ingår någon VSG i Norge. Jag fick erbjudande från ett annat försäkringsbolag på över 20.000/år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Klent samarbete
"Polestar anger inte i sitt pressmeddelande vad priset för laddning blir, mer än att det ska vara i nivå med vad befintliga Bee-kunder betalar. Med andra ord tycks fördelen vara att man inte behöver ett separat laddkort från Bee."
Björn Nyland mäter upp 0,5% sk vampire drain per dygn i PS2, låter ju ganska illavarslande i mina teslaöron:
konstigt, jag har inte märkt någon drain alls på min.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fördelen med OTA för mig är just detta, man får massor av funktionalitet som ingen annan överhuvudtaget erbjuder. Dessutom otaliga funktioner som inte alls är på Beta-stadie utan som fungerar helt utmärkt. Några exempel är sentry, accelerationsuppgradering och effektivitetsuppgraderingar.
Men det handlar ju inte om det. Problemet är ju att man i själva verket får en bil med mindre funktionalitet fram tills tillverkarna behagar att få till det. I iD3 och uppenbarligen även i Polestar finns t.ex. ingen laddtimer. VW har inte implementerat Car Play och Android Auto, hälften av grundfunktionerna saknas liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14