Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av kontakten2 »

lator skrev:
kontakten2 skrev:
Prova kör i 100km/h. Lägg växel i neutral och bromsa allt vad du kan. Upprepa 2-3ggr. Har du tur så kommer det 'släppa' vid något tillfälle och du får ett väldigt bra fäste i bromsarna. Du sliter in dom.

Hjälper det inte och du inte upplever några vibrationer så sätt på nya bromsbelägg och gör om proceduren så dessa slits in
Bra mycket bättre att rengöra så att beläggen kan löpa som de ska. En "tvingande behandling" kommer nog inte att lösa problemet på sikt...
Vet du vad problemet är?
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av MikeeSouth »

Jag följer upp den här tråden eftersom ärendet nu är avslutat.

TL;DR; bromsskivorna fram är skeva, service på bromsarna har inte gjorts trots att jag köpt serviceplan och lämnat in bilen på service varje år. Deras kommunikation (skriftligt) var att bromsarna var slut för att jag inte servat bromsarna och för den kommunikationsfadäsen erbjuds jag 35% rabatt på arbetet att byta bromsarna. Även om den rabatten innefattar materialet (vilket inte framgår) så är det billigare att gå till MECA eller Mekonomen. Teslas service har alltså gjort allt rätt, service hade inte hjälpt och jag har helt enkelt haft otur. Case closed.

Lite mer bakgrund kommer nedan. Jag skriver detta i hopp om att andra ska kunna vara väldigt tydliga mot Teslas service och på så undvika att få samma problem som jag haft.

Jag ställer mig nu i raden av Tesla-ägare som är missnöjda med servicen. Det är så många saker som irriterar mig och som gör att jag verkligen drar mig för att gå till Tesla igen och rekommenderar de i min bekantskapskrets att gå till andra verkstäder om de kan. Som nämnt tidigare i tråden köpte jag en serviceplan från Tesla, bland annat att för att jag läste i ägarhandboken att Tesla rekommenderade att serva bromsarna varje år (och 20 000 km). När jag sedan efter tre år får fel på bromsarna så visar det sig att bromsskivorna är skeva fram. Tesla skriver till mig att jag inte servat bromsarna varje år enligt deras rekommendation och här börjar den här röran. Jag frågar hur bromsarna inte kan vara servade även om jag lämnat in bilen till Tesla på service varje år och köpt en serviceplan. Jag får svaret att bromsservice inte ingår i serviceplanerna - nähe? Kostnaden gick ner från 17 004 kr till 8 120,50 kr (exkl. moms) eftersom de bara behövde bytas fram (antar jag).

Jag vänder då detta till att reklamera servicen - jag har lämnat in bilen på service hos Tesla men de har inte gjort servicen. Svaret dröjer några dagar och sen får jag svaret att de anser att har gjort rätt och att reklamationen inte godtas. De menar att bromsservicen är rekommenderad och inte ett krav, de har inspekterat mina bromsar och sett att service inte behövs och därför inte gjort den. Jag som kund läser i ägarmanualen att det är rekommenderat att smörja bromsarna, jag köper en serviceplan, jag lämnar in bilen på service, Tesla bedömer att det inte behövs och gör då ingen service - säger inget till mig om att det inte är gjort. Sen är bromsarna skeva och då skriver de att jag inte gjort bromsservice, snyggt. Jag reklamerar servicen men får inte denna reklamation godkänd. Jag får däremot 35% rabatt på arbetskostnaden för bromsbytet, osäker på om det inkluderar materialet. Även om det skulle innefatta material skulle det vara dyrare än att gå till MECA eller Mekonomen så här kan Tesla inte ens prismatcha vilket jag tycker är usel service för mig som kund.

MECA löser detta för 6 100 kr inkl. moms, har tid nästa vecka - superbra bemötande så här långt, vi får se om det håller i sig även efter att de fixat bilen.

Jag påpekar också att en annan sak som åtgärdades på bilen (handtagen på passagerarsidan var trasiga) gjordes felaktigt så jag har fått boka in en ny service för att de ska rätta till det men får vänta nästan en månad på servicetid. Jag påpekar också att eftersom det är så långa väntetider så kan jag inte ens ta erbjudandet om 35% rabatt eftersom jag då är ett par veckor efter att jag fått körförbud på bilen (vilket framgår av besiktningsprotokollet jag skickat in till dem). Dessa saker besvaras inte av Tesla Service. I min bok är kundupplevelsen otroligt dålig och jag får ingen kompensation för den här soppan.

Summa summarum: när man beställer service hos Tesla så kan man inte ta för givet att de servar bromsarna enligt deras egna rekommendationer. Detta är tydligen vanligt hos andra verkstäder vilket inte hjälper mig som kund men det är tydligen så det är. Därför kommer jag fortsättningsvis försöka undvika Teslas service så långt det bara går och om jag måste lämna in till dem så kommer jag vara supertydlig med att be om protokoll för allt de gör och explicit lista upp varje moment som jag förväntar mig att de gör och att de får meddela om de av någon anledning inte gör dessa moment.

Min leasing gick ut i september så jag tänkte beställa en ny X (eller S) men dessa planer är pausade, delvis pga. detta men också pga. uteblivna uppdateringar vid battery day. Jag har därför bokat in provkörningar hos Audi, VW och Polestar även om jag tror att jag faller tillbaka till Tesla ändå till slut.

Hoppas detta hjälper någon där ute!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av taliz »

Tyvärr är det väl så numera att service mest inkluderar en massa "kontroller". Easy money för märkesverkstäderna.
Minns på Volvon så var ett moment de ville ha 500kr för att "kontrollera och rengöra" kameran i vindrutan. Totalt 7000 för en liten årlig service. Vill man ha något mer konkret gjort så kostar det extra.
Gäller att ta in prisförslag och lusläsa vad de gör, samt välja till och bort sådant man vill respektive inte vill ha gjort.
Jag valde att byta olja och filter för 2000 på mekonomen istället....

Just i ditt fall så är det kanske så att det kostar extra om man vill ha oken smorda. Annars kollar dom bara att bromsarna inte ligger på typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tyvärr är det väl så numera att service mest inkluderar en massa "kontroller". Easy money för märkesverkstäderna.
Minns på Volvon så var ett moment de ville ha 500kr för att "kontrollera och rengöra" kameran i vindrutan. Totalt 7000 för en liten årlig service. Vill man ha något mer konkret gjort så kostar det extra.
Gäller att ta in prisförslag och lusläsa vad de gör, samt välja till och bort sådant man vill respektive inte vill ha gjort.
Jag valde att byta olja och filter för 2000 på mekonomen istället....

Just i ditt fall så är det kanske så att det kostar extra om man vill ha oken smorda. Annars kollar dom bara att bromsarna inte ligger på typ.
Dom vill att man tecknar serviceavtal. ”Lösnummer” är dyrare. Jag betalar nu 307kr/mån för 3år/9000mil på min Volvo. Rengöring av kameran ingår.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tyvärr är det väl så numera att service mest inkluderar en massa "kontroller". Easy money för märkesverkstäderna.
Minns på Volvon så var ett moment de ville ha 500kr för att "kontrollera och rengöra" kameran i vindrutan. Totalt 7000 för en liten årlig service. Vill man ha något mer konkret gjort så kostar det extra.
Gäller att ta in prisförslag och lusläsa vad de gör, samt välja till och bort sådant man vill respektive inte vill ha gjort.
Jag valde att byta olja och filter för 2000 på mekonomen istället....

Just i ditt fall så är det kanske så att det kostar extra om man vill ha oken smorda. Annars kollar dom bara att bromsarna inte ligger på typ.
Dom vill att man tecknar serviceavtal. ”Lösnummer” är dyrare. Jag betalar nu 307kr/mån för 3år/9000mil på min Volvo. Rengöring av kameran ingår.
Jag frågade naturligtvis om det också. De ville ha 600kr/mån för det för min V60 D4. Dvs mer eller mindre samma som kontantsumman.
Alternativt kunde jag få lägre månadspris om jag först betalade för en stor service...
Hur man än vände och vred på det blev det väldigt dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Skeva bromsskivor fram, 3 år och 5100 mil

Inlägg av lator »

MikeeSouth skrev:
Jag följer upp den här tråden eftersom ärendet nu är avslutat.

TL;DR; bromsskivorna fram är skeva, service på bromsarna har inte gjorts trots att jag köpt serviceplan och lämnat in bilen på service varje år. Deras kommunikation (skriftligt) var att bromsarna var slut för att jag inte servat bromsarna och för den kommunikationsfadäsen erbjuds jag 35% rabatt på arbetet att byta bromsarna. Även om den rabatten innefattar materialet (vilket inte framgår) så är det billigare att gå till MECA eller Mekonomen. Teslas service har alltså gjort allt rätt, service hade inte hjälpt och jag har helt enkelt haft otur. Case closed.

Lite mer bakgrund kommer nedan. Jag skriver detta i hopp om att andra ska kunna vara väldigt tydliga mot Teslas service och på så undvika att få samma problem som jag haft.

Jag ställer mig nu i raden av Tesla-ägare som är missnöjda med servicen. Det är så många saker som irriterar mig och som gör att jag verkligen drar mig för att gå till Tesla igen och rekommenderar de i min bekantskapskrets att gå till andra verkstäder om de kan. Som nämnt tidigare i tråden köpte jag en serviceplan från Tesla, bland annat att för att jag läste i ägarhandboken att Tesla rekommenderade att serva bromsarna varje år (och 20 000 km). När jag sedan efter tre år får fel på bromsarna så visar det sig att bromsskivorna är skeva fram. Tesla skriver till mig att jag inte servat bromsarna varje år enligt deras rekommendation och här börjar den här röran. Jag frågar hur bromsarna inte kan vara servade även om jag lämnat in bilen till Tesla på service varje år och köpt en serviceplan. Jag får svaret att bromsservice inte ingår i serviceplanerna - nähe? Kostnaden gick ner från 17 004 kr till 8 120,50 kr (exkl. moms) eftersom de bara behövde bytas fram (antar jag).

Jag vänder då detta till att reklamera servicen - jag har lämnat in bilen på service hos Tesla men de har inte gjort servicen. Svaret dröjer några dagar och sen får jag svaret att de anser att har gjort rätt och att reklamationen inte godtas. De menar att bromsservicen är rekommenderad och inte ett krav, de har inspekterat mina bromsar och sett att service inte behövs och därför inte gjort den. Jag som kund läser i ägarmanualen att det är rekommenderat att smörja bromsarna, jag köper en serviceplan, jag lämnar in bilen på service, Tesla bedömer att det inte behövs och gör då ingen service - säger inget till mig om att det inte är gjort. Sen är bromsarna skeva och då skriver de att jag inte gjort bromsservice, snyggt. Jag reklamerar servicen men får inte denna reklamation godkänd. Jag får däremot 35% rabatt på arbetskostnaden för bromsbytet, osäker på om det inkluderar materialet. Även om det skulle innefatta material skulle det vara dyrare än att gå till MECA eller Mekonomen så här kan Tesla inte ens prismatcha vilket jag tycker är usel service för mig som kund.

MECA löser detta för 6 100 kr inkl. moms, har tid nästa vecka - superbra bemötande så här långt, vi får se om det håller i sig även efter att de fixat bilen.

Jag påpekar också att en annan sak som åtgärdades på bilen (handtagen på passagerarsidan var trasiga) gjordes felaktigt så jag har fått boka in en ny service för att de ska rätta till det men får vänta nästan en månad på servicetid. Jag påpekar också att eftersom det är så långa väntetider så kan jag inte ens ta erbjudandet om 35% rabatt eftersom jag då är ett par veckor efter att jag fått körförbud på bilen (vilket framgår av besiktningsprotokollet jag skickat in till dem). Dessa saker besvaras inte av Tesla Service. I min bok är kundupplevelsen otroligt dålig och jag får ingen kompensation för den här soppan.

Summa summarum: när man beställer service hos Tesla så kan man inte ta för givet att de servar bromsarna enligt deras egna rekommendationer. Detta är tydligen vanligt hos andra verkstäder vilket inte hjälper mig som kund men det är tydligen så det är. Därför kommer jag fortsättningsvis försöka undvika Teslas service så långt det bara går och om jag måste lämna in till dem så kommer jag vara supertydlig med att be om protokoll för allt de gör och explicit lista upp varje moment som jag förväntar mig att de gör och att de får meddela om de av någon anledning inte gör dessa moment.

Min leasing gick ut i september så jag tänkte beställa en ny X (eller S) men dessa planer är pausade, delvis pga. detta men också pga. uteblivna uppdateringar vid battery day. Jag har därför bokat in provkörningar hos Audi, VW och Polestar även om jag tror att jag faller tillbaka till Tesla ändå till slut.

Hoppas detta hjälper någon där ute!
Om jag vore du så skulle jag dra detta vidare, ev via arn eller kanske med hjälp av motormännen...
Du lämnar in bilen på service rekommenderad av Tesla men de utför inte ens det mest självklara momentet, att se till att bilen har bra fungerande bromsar.
Tanken med service är ju att du ska ha ett problemfritt bilägande. Inte att du ska vara ansvarig för att ha koll på vilka moment i en årlig service som utförs eller inte...
Detta måste upp till ytan innan vi får olyckor beroende på uteblivna serviceåtgärder. Att hävda att bilen inte behöver service håller inte heller.
ALLA BILAR BEHÖVER SERVICE! Att de inte kräver detta för att bibehålla en giltig garanti är också ett skämt. När du senare har problem så hävdas det att detta beror på utebliven service. :(

Dessutom, du skriver att de hävdar att de har inspekterat bromsarna men beslutat att de inte behövde service... Hur dumt är det...??? :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar