Jag upplever det som att om bilen förvärms med laddkabeln istoppad blir det lite effektivare.
Men med fjärrstart från appen eller timer så verkar etron mest värma kupén, sedan under de 10 första km värmer den batterilådan och då drar det väldigt mycket ström.
Är det riktigt kallt typ 25 minus och jag kör förvärmingen två gånger 30 minuter med laddkabeln istoppad blir det bättre räckvidd.
Men det beror nog på att tidigare skulle SoC sjunka till 98 % innan etron började ladda igen. Nu efter senaste uppdateringen vill inte min etron sluta ladda alls längre. Den försöker starta laddningen hela tiden istället trots 100% SoC, om jag låser upp bilen, det är då detta fel triggas igång.)
De finns fyra olika köldmedium- och kylmedelskretsar för kylning och uppvärmning på Audi e-tron.
Värmehanteringssystemet försöker hålla högspänningsbatteriet inom sitt optimala effektivitetsområde på cirka 25 ° till 35 ° C i alla situationer.
Detta kan innebära driftsförhållanden som sträcker sig från kalla starter under vintermånaderna till att köra snabbt på motorvägen på varma sommardagar.
De fyra kretsarna kan sammankopplas på olika sätt för att värma eller kyla kupén och den elektriska drivlinan.
Tack vare intelligenta sammankopplingar av dessa fyra kretsar samlar den restvärme från elmotorn, kraftelektroniken och högspänningsbatteriet.
Värmepumpen kan höja detta till en högre temperatur och göra den användbar för kupén.
Värmekretsen är till exempel inte avsedd att bara värma upp kupén, utan kan också ge högspänningsbatteriet värme.