Knappast bara Netflix man får. Speciellt om man går från AP2 MCU1 till AP2 MCU2 och HW3d3marcus skrev:27k för Netflix tycker jag är dyrt. Motsvarar 25 års kostnad för att kolla Netflix (prisökningar ej medräknade).
Jag köpte en "ny" Tesla för 27.500 SEK
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Jag köpte en "ny" Tesla för 27.500 SEK
HW3 ska man få även om man har MCU1. Man behöver inte uppgradera till MCU2 för det.NEO skrev:Knappast bara Netflix man får. Speciellt om man går från AP2 MCU1 till AP2 MCU2 och HW3d3marcus skrev:27k för Netflix tycker jag är dyrt. Motsvarar 25 års kostnad för att kolla Netflix (prisökningar ej medräknade).
Det man däremot får med MCU2 ang AP är visualiseringar på skärmen men själva funktionaliteten på AP är densamma.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Sentrymode förbättras med MCU2 bl.a. Utan MCU2 kan man med en AP2 bil inte ladda ner videoklipp på minnessticka, med MCU2 är det möjligt.erkap skrev:HW3 ska man få även om man har MCU1. Man behöver inte uppgradera till MCU2 för det.NEO skrev:Knappast bara Netflix man får. Speciellt om man går från AP2 MCU1 till AP2 MCU2 och HW3d3marcus skrev:27k för Netflix tycker jag är dyrt. Motsvarar 25 års kostnad för att kolla Netflix (prisökningar ej medräknade).
Det man däremot får med MCU2 ang AP är visualiseringar på skärmen men själva funktionaliteten på AP är densamma.
Folke skrev:Enkelt summerat:
Ssd-diskar har x antal skrivningar per cell. Sen dör de. Dör en cell är de färre tillgängliga. Då går de sämre.
De finns olika sorters diskar för olika behov. Intensivt skrivande vill ha en disk som tål fler writes per Day, medans gemene kommun klarar sig på de sämsta som finns då kaffemaskinen oftast inte är kopplat till detta.
Det är med andra ord en designmiss av Tesla? De borde väl rimligen ha dimensionerat SSD-minnet att hålla bilens livslängd ut?
Det finns klart andra saker med MCU2 som är bättre men HW3 får man ändå.NEO skrev:Sentrymode förbättras med MCU2 bl.a. Utan MCU2 kan man med en AP2 bil inte ladda ner videoklipp på minnessticka, med MCU2 är det möjligt.erkap skrev:HW3 ska man få även om man har MCU1. Man behöver inte uppgradera till MCU2 för det.NEO skrev:Knappast bara Netflix man får. Speciellt om man går från AP2 MCU1 till AP2 MCU2 och HW3d3marcus skrev:27k för Netflix tycker jag är dyrt. Motsvarar 25 års kostnad för att kolla Netflix (prisökningar ej medräknade).
Ang Sentry har du dock fel igen. När man får HW3 (eller nya FSD-datorn) med MCU1 så får man även Sentrymode. Sentry fungerar bättre på MCU2 med bättre bild och även kunna se videoklippen direkt i MCUn istället för att ladda ner från minnessticka till dator.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Typ... eller åtminstone att minnet gick lätt att byta, nu är det lött på ett kortBanane skrev:Folke skrev:Enkelt summerat:
Ssd-diskar har x antal skrivningar per cell. Sen dör de. Dör en cell är de färre tillgängliga. Då går de sämre.
De finns olika sorters diskar för olika behov. Intensivt skrivande vill ha en disk som tål fler writes per Day, medans gemene kommun klarar sig på de sämsta som finns då kaffemaskinen oftast inte är kopplat till detta.
Det är med andra ord en designmiss av Tesla? De borde väl rimligen ha dimensionerat SSD-minnet att hålla bilens livslängd ut?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hej på er
Hade tid för byte MCU1 -> MCU2 idag... men SC ställde in pga restade delar. Får vänta några veckor... håller tummarna för att eMMC håller en stund till.
Anyways, intressant debatt detta. När vi skaffade vår första tesla 2017 var datorn och batteriet de största orosmolnen jag såg. Batterierna har ju sedan dess visat sig hålla bra. Laddhastigheten stryps och det är ju tråkigt, men det hade varit mycket värre om kapaciteten rasat dramatiskt, för vår del iaf.
Datorn, MCU1, har en Tegra 3-SOC och är egentligen från 2011, inte konstigt att den är slö... MCU2 bygger på en intel atom E8000 som introducerades 2016. Det är vad vi betraktar som nytt och fräscht i Tesla-kretsar, och betalar 27000 för att uppgradera TILL. En MCU2 har ca 10 % av (multicore-)prestanda jämfört med en Apple iPAd air 2020... som kostar från 7000 kr.
Hade det varit en mobiltelefon hade vi ju slängt den i elektronikåtervinningen....
Visst, det är små volymer jämfört med telefoner och iPads, men värdet på bilarna (både nya och gamla) skulle bli mycket bättre om de kunde göra något åt detta eftersläp. Ordna ett låsbart snabbläste för mittkonsolen med standard-formfaktor så att de kan komma med en ny MCU för en rimlig penning med fräsch SOC en gång om året? Tänk er vilka mjukvaruförbättringar som vore möjliga med 10x prestanda.
Jaja.. lite gnäll här... alla andra biltillverkare är ju ÄNNU längre efter på det här området. Men det känns surt (men nödvändigt) att betala 27000 för en ny dator som bara har 10 % av kapaciteten av en iPad för 7000.
Undrar när MCU3 kommer och vilket SOC som sitter i den... de verkar ligga på ca 5-årsintervall...
/Fimpen
Hade tid för byte MCU1 -> MCU2 idag... men SC ställde in pga restade delar. Får vänta några veckor... håller tummarna för att eMMC håller en stund till.
Anyways, intressant debatt detta. När vi skaffade vår första tesla 2017 var datorn och batteriet de största orosmolnen jag såg. Batterierna har ju sedan dess visat sig hålla bra. Laddhastigheten stryps och det är ju tråkigt, men det hade varit mycket värre om kapaciteten rasat dramatiskt, för vår del iaf.
Datorn, MCU1, har en Tegra 3-SOC och är egentligen från 2011, inte konstigt att den är slö... MCU2 bygger på en intel atom E8000 som introducerades 2016. Det är vad vi betraktar som nytt och fräscht i Tesla-kretsar, och betalar 27000 för att uppgradera TILL. En MCU2 har ca 10 % av (multicore-)prestanda jämfört med en Apple iPAd air 2020... som kostar från 7000 kr.
Hade det varit en mobiltelefon hade vi ju slängt den i elektronikåtervinningen....
Visst, det är små volymer jämfört med telefoner och iPads, men värdet på bilarna (både nya och gamla) skulle bli mycket bättre om de kunde göra något åt detta eftersläp. Ordna ett låsbart snabbläste för mittkonsolen med standard-formfaktor så att de kan komma med en ny MCU för en rimlig penning med fräsch SOC en gång om året? Tänk er vilka mjukvaruförbättringar som vore möjliga med 10x prestanda.
Jaja.. lite gnäll här... alla andra biltillverkare är ju ÄNNU längre efter på det här området. Men det känns surt (men nödvändigt) att betala 27000 för en ny dator som bara har 10 % av kapaciteten av en iPad för 7000.
Undrar när MCU3 kommer och vilket SOC som sitter i den... de verkar ligga på ca 5-årsintervall...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Då skall vi inte tala om datorn i Hkp14, om vi pratar pris/prestanda...
Tesla Y LR -22 EAP
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Men på bilar med AP1 och MCU1 får man väl "enbart" Netflix och Youtube för sina 27k vid bytet.erkap skrev:
Det finns klart andra saker med MCU2 som är bättre men HW3 får man ändå.
Ang Sentry har du dock fel igen. När man får HW3 (eller nya FSD-datorn) med MCU1 så får man även Sentrymode. Sentry fungerar bättre på MCU2 med bättre bild och även kunna se videoklippen direkt i MCUn istället för att ladda ner från minnessticka till dator.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Hej, en dum fråga. Varför gick det inte på garantin när den (webbläsaren) inte fungerade sedan 2017? Sen förstår jag att man kan byta till nyare och bättre teknik...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Ja tänk om biltillverkare får använda dagens mobilprocessor vilket förbättring i hastighet det skulle bli. Nu finns det säkert anledning till varför det inte används som tex frystålighet mm (de skall tåla stå ute i minusgrader)
Jag tror inte det är någon skillnad på SOC som sitter i en bil eller en mobil. En IC funkar bara bättre i kyla...Mickep skrev:Ja tänk om biltillverkare får använda dagens mobilprocessor vilket förbättring i hastighet det skulle bli. Nu finns det säkert anledning till varför det inte används som tex frystålighet mm (de skall tåla stå ute i minusgrader)
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Hej, hur gick det med bytet? Har Tesla fått in reservdelar eller är de fortfarande restnoterade?fimpen skrev:Hej på er
/Fimpen
Är det bara jag som har svårt att se det positiva i att manöverpanelen i en sex? år gammal bil måste renoveras för 27000 för att gå att använda på ett rimligt vis?
Bilen kan ju användas utan problem även utan byte av MCU. Ett byte gör att du känner det som att du fått en ny bil med funktioner som inte alls fanns när man köpte bilen.Elof skrev:Är det bara jag som har svårt att se det positiva i att manöverpanelen i en sex? år gammal bil måste renoveras för 27000 för att gå att använda på ett rimligt vis?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:Bilen kan ju användas utan problem även utan byte av MCU. Ett byte gör att du känner det som att du fått en ny bil med funktioner som inte alls fanns när man köpte bilen.Elof skrev:Är det bara jag som har svårt att se det positiva i att manöverpanelen i en sex? år gammal bil måste renoveras för 27000 för att gå att använda på ett rimligt vis?
Från trådstarten: ”Att starta bilen på morgonen har tagit 1-2 minuter, att byta radiostation har behövt 5-10-15 klick, att få upp kartan efter att man dragit till ny position 2-3 minuter, att hitta rutt till en adress kunde ta 5-15 min”
Inte helt utan problem kan jag tycka.
Fast de där problemen låter ju mer som eMMC som man numera får utbytt på garanti om bilen inte gått mer än 16k mil.Elof skrev:Svenssons skrev:Bilen kan ju användas utan problem även utan byte av MCU. Ett byte gör att du känner det som att du fått en ny bil med funktioner som inte alls fanns när man köpte bilen.Elof skrev:Är det bara jag som har svårt att se det positiva i att manöverpanelen i en sex? år gammal bil måste renoveras för 27000 för att gå att använda på ett rimligt vis?
Från trådstarten: ”Att starta bilen på morgonen har tagit 1-2 minuter, att byta radiostation har behövt 5-10-15 klick, att få upp kartan efter att man dragit till ny position 2-3 minuter, att hitta rutt till en adress kunde ta 5-15 min”
Inte helt utan problem kan jag tycka.
MS P85 2014
- hencjo
- Teslaägare
Det hör inte till ovanligheten att det tar fem minuter att starta bilen. Det händer kanske två gånger i månaden. Kanske räcker det för en garantiåtgärd och kanske fixas det då.
Men även om det skulle vara åtgärdat är MCU1 ganska osexig. Skall man skriva något tar det en sekund per bokstav. Förmodligen kommer Spotify fortfarande hacka till. Osv. Det är stor skillnad i responsivitet mot en Kia med Carplay från samma år.
Men även om det skulle vara åtgärdat är MCU1 ganska osexig. Skall man skriva något tar det en sekund per bokstav. Förmodligen kommer Spotify fortfarande hacka till. Osv. Det är stor skillnad i responsivitet mot en Kia med Carplay från samma år.
Hej på er!
Jag har nu uppgraderat till MCU2, det kostade en hacka, och någon ny bil kanske är lite överdrivet att säga att en fått, men det känns ju skönt att slippa oroa sig för eMMC-fel och skärmen blir ju mycket rappare. Och eftersom bilen är leasad som personalbil "kostar" ju uppgraderingen inte så mycket. Kan meddela att även FM-tuner till radion funkar med MCU2 också.
Två problem har jag dock:
1) Backkameran har blivit oerhört ljussvag. Det är ju mörkt så här års men jag upplever att "gamma-korrektion" var en helt annan på gamla MCUn, kan detta vara en "glitch" när en gammal bil med gammal back-kamera paras ihop med ny MCU? Finns det någon fix utöver att byta även backkameran?
2) Spotify-klienten funkar kasst. Vid sökning funkar det att klicka på träffarna högst upp, men klickar en på album eller artister så fastnar den i sökloopen och kommer aldrig ur den. 100 % repeterbarhet och restart hjälper inte. Känns som att funktionen är kaputt i nuvarande mjukvara. Har någon annan motsvarande erfarenhet? Eller kan det ha att göra med MCU2-i-gammal-bil? och i så fall känns det ju tyvärr som en lågt prioriterad sak i Teslas bug-fix-lista...
/Fimpen
Jag har nu uppgraderat till MCU2, det kostade en hacka, och någon ny bil kanske är lite överdrivet att säga att en fått, men det känns ju skönt att slippa oroa sig för eMMC-fel och skärmen blir ju mycket rappare. Och eftersom bilen är leasad som personalbil "kostar" ju uppgraderingen inte så mycket. Kan meddela att även FM-tuner till radion funkar med MCU2 också.
1) Backkameran har blivit oerhört ljussvag. Det är ju mörkt så här års men jag upplever att "gamma-korrektion" var en helt annan på gamla MCUn, kan detta vara en "glitch" när en gammal bil med gammal back-kamera paras ihop med ny MCU? Finns det någon fix utöver att byta även backkameran?
2) Spotify-klienten funkar kasst. Vid sökning funkar det att klicka på träffarna högst upp, men klickar en på album eller artister så fastnar den i sökloopen och kommer aldrig ur den. 100 % repeterbarhet och restart hjälper inte. Känns som att funktionen är kaputt i nuvarande mjukvara. Har någon annan motsvarande erfarenhet? Eller kan det ha att göra med MCU2-i-gammal-bil? och i så fall känns det ju tyvärr som en lågt prioriterad sak i Teslas bug-fix-lista...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det låter ju lite oroande, om jag får välja mellan snabbare browser, Cuphead och andra random spel å ena sidan, och fungerande backkamera och Spotify å andra sidan, så har iaf jag inte svårt att välja.fimpen skrev:Hej på er!
/Fimpen
Hur funkar kamera och Spotify för er andra som uppgraderat?
Backkameran på min X90 2016 har väldigt bra mörkerseende, det skulle jag absolut inte vilja vara utan. Jag har monterat en digital backspegel i bilen av betydligt modernare modell, och den har inte i närheten lika bra mörkerseende som den äldre Tesla-kameran.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vilken modell gjorde du bytet på? Den från -14 som står i signaturen? Jag har en från -14, och tycker att backkameran lämnar en del att önska i mörker. Blir det ÄNNU sämre med MCU2 vore det ju väldigt tråkigt.fimpen skrev:Hej på er!
/Fimpen
MS P85 2014
Ja, det är den, en vanlig hederlig S från december -14 med AP1. Jag har stört mig på dåligt backljus i många år nu men med ny MCU togs mörkret verkligen till ”next level”. Gamla ”trixet” att lysa lite extra med bromsljuset hjälper knappt längre. Visserligen är det ju mörkaste tiden nu men det är min absoluta uppfattning att MCU-uppgraderingen gjort problemet värre.Bernando skrev:Vilken modell gjorde du bytet på? Den från -14 som står i signaturen? Jag har en från -14, och tycker att backkameran lämnar en del att önska i mörker. Blir det ÄNNU sämre med MCU2 vore det ju väldigt tråkigt.fimpen skrev:Hej på er!
/Fimpen
Men är inte backkameran egentligen bara en kamera med HDMI-anslutning som pluggas in i MCUn? Borde ju gå att montera något bättre, någon tredjepartstillverkare borde satsa på en premium-kamera. Men det är ju ett himla meck bara.... fast då kanske man skulle ta ett ordentligt grepp och montera extra backljus också. Vi får se om inspirationen rinner till...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Tack, bra att känna till!fimpen skrev:Ja, det är den, en vanlig hederlig S från december -14 med AP1. Jag har stört mig på dåligt backljus i många år nu men med ny MCU togs mörkret verkligen till ”next level”. Gamla ”trixet” att lysa lite extra med bromsljuset hjälper knappt längre. Visserligen är det ju mörkaste tiden nu men det är min absoluta uppfattning att MCU-uppgraderingen gjort problemet värre.Bernando skrev:Vilken modell gjorde du bytet på? Den från -14 som står i signaturen? Jag har en från -14, och tycker att backkameran lämnar en del att önska i mörker. Blir det ÄNNU sämre med MCU2 vore det ju väldigt tråkigt.fimpen skrev:Hej på er!
/Fimpen
Men är inte backkameran egentligen bara en kamera med HDMI-anslutning som pluggas in i MCUn? Borde ju gå att montera något bättre, någon tredjepartstillverkare borde satsa på en premium-kamera. Men det är ju ett himla meck bara.... fast då kanske man skulle ta ett ordentligt grepp och montera extra backljus också. Vi får se om inspirationen rinner till...
/Fimpen
Jag är väldigt sugen på att fixa backljus, har en hyfsat tajt uppfart som jag backar in på. Ibland räcker det med bromsljus, men inte alltid.
Såg någon som hade gjort en smaklig lösning, tror det var här på forumet. En liten enkel led-list för någon hundring, satt direkt ovanför regplåten som jag minns det. Men håltagning i plåten känns som alldeles för avancerat för mig, plus kabeldragning.
MS P85 2014
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Lider av allt för mörk bild på min 85D från 2015 med AP2-uppgradering. Läste dock här på forumet att Tesla sagt att det var knutet till mjukvara och att fix var på gång. För att få lite extra backljus på de här gamla bilarna kan man dock enkelt byta ut regnrplåtbelysningen från den enkla glödlampan till en led-variant.
Driver sajten Car.info
Whaat, fasen vad smidigt om det skulle räcka med ny skyltbelysning! Måste provas, tack för tipsFranz skrev:Lider av allt för mörk bild på min 85D från 2015 med AP2-uppgradering. Läste dock här på forumet att Tesla sagt att det var knutet till mjukvara och att fix var på gång. För att få lite extra backljus på de här gamla bilarna kan man dock enkelt byta ut regnrplåtbelysningen från den enkla glödlampan till en led-variant.

Snabb googling
https://www.scstyling.com/bilmodeller/t ... la-model-s
MS P85 2014