Regentestet var ju väldigt intressant, har jag förstått rätt att regen utan broms stannar på halva sträckan jämfört med ABS?Bjorn skrev:Jag gjorde två tester med min förra model S 85D för ett par år sen när snön och halkan kom medans sommardäcken ännu var på.
Jag har aldrig gjort nåt liknande med en 4-hjulsdriven ICE. Men tidigare erfarenhet av ICE är att regleringen av antispinn har väldigt låg upplösning i tidsdomänen vilket gör att den minskar moment för sent och för mycket, och ännu värre ökar moment för sent. Det har då varit bättre att slå av antispinn och själv sköta gaspådraget när det är väldigt halt om man ska köra upp för en brant backe. Teslan löser detta mycket bättre än jag kan.
1 Test i backe.
Jag körde upp mot mitt garage som vanligt och trampar på bromsen. Det är så halt att bilen då glider bakåt med alla hjulen låsta. Jag kanar släpper lite då och då styr tills jag når planare mark. Skam den som ger sig så kör jag upp igen. Samma sak fyra låsta hjul och kanar bakåt. Då provar jag istället att "gasa" efter nån meter bakåt har bilen slutat åka neråt och börjat röra sig uppåt igen Så kunde jag hålla på tills jag bett pojken lägga ett vedträ bakom varje hjul.
2 Regentestet.
Det var mycket fundering om man skulle våga ha full regen i halka.
Jag provade att köra upp i 50 och bara trycka hårt på bromsen och låta ABS jobba. Körde sen samma sträcka i nya spår och släppte bara gasen så länge regen gav effekt för att sedan bromsa de sista km/h. Då stannade bilen på c:a halva sträckan. Jag gjorde om försöket 3 gånger med samma resultat. Jag konstaterade också att bilen var mer styrbar vid regen än vid ABS. Batteriet var varmt så full regen var tillgänglig. Funktionen är ju lite ändrad nu med "one pedal" och i år har jag redan fått på vinterdäcken så det går inte att göra samma test.
Gäller detta bara ditt "extremfall" med sommardäck i halka? Varför är ABS så dåligt i den situationen?
Borde inte en "intelligent" bil som Tesla i så fall välja bästa av broms, ABS, regen baserat på aktuella förhållanden?
/fth