Tesla teknologi för AWD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla teknologi för AWD

Inlägg av fth »

Bjorn skrev:
Jag gjorde två tester med min förra model S 85D för ett par år sen när snön och halkan kom medans sommardäcken ännu var på.

Jag har aldrig gjort nåt liknande med en 4-hjulsdriven ICE. Men tidigare erfarenhet av ICE är att regleringen av antispinn har väldigt låg upplösning i tidsdomänen vilket gör att den minskar moment för sent och för mycket, och ännu värre ökar moment för sent. Det har då varit bättre att slå av antispinn och själv sköta gaspådraget när det är väldigt halt om man ska köra upp för en brant backe. Teslan löser detta mycket bättre än jag kan.

1 Test i backe.
Jag körde upp mot mitt garage som vanligt och trampar på bromsen. Det är så halt att bilen då glider bakåt med alla hjulen låsta. Jag kanar släpper lite då och då styr tills jag når planare mark. Skam den som ger sig så kör jag upp igen. Samma sak fyra låsta hjul och kanar bakåt. Då provar jag istället att "gasa" efter nån meter bakåt har bilen slutat åka neråt och börjat röra sig uppåt igen Så kunde jag hålla på tills jag bett pojken lägga ett vedträ bakom varje hjul.

2 Regentestet.
Det var mycket fundering om man skulle våga ha full regen i halka.
Jag provade att köra upp i 50 och bara trycka hårt på bromsen och låta ABS jobba. Körde sen samma sträcka i nya spår och släppte bara gasen så länge regen gav effekt för att sedan bromsa de sista km/h. Då stannade bilen på c:a halva sträckan. Jag gjorde om försöket 3 gånger med samma resultat. Jag konstaterade också att bilen var mer styrbar vid regen än vid ABS. Batteriet var varmt så full regen var tillgänglig. Funktionen är ju lite ändrad nu med "one pedal" och i år har jag redan fått på vinterdäcken så det går inte att göra samma test.
Regentestet var ju väldigt intressant, har jag förstått rätt att regen utan broms stannar på halva sträckan jämfört med ABS?

Gäller detta bara ditt "extremfall" med sommardäck i halka? Varför är ABS så dåligt i den situationen?

Borde inte en "intelligent" bil som Tesla i så fall välja bästa av broms, ABS, regen baserat på aktuella förhållanden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ABS har som huvuduppgift att inte låsa hjulen för att bibehålla stabilitet under inbromsning. Oftast så innebär det LÄNGRE bromssträcka, men med den egenskapen att fortsätta kunna svänga/manövrera under inbromsning.

Så "bromssträcka" i sig är en dålig ensam värdemätare på vad ett bromssystem skall klara av.
Tesla Y LR -22 EAP
PatrikS

Inlägg av PatrikS »

Något jag satt och tittade på när jag väntade på min model3 var just när de testade AWD, finns ett gäng i polen som gjort en hel del tester på rullar:

Och model 3 gör inte bort sig alls, snarare tvärtom.
Kolla hur den kliver av rullarna betydligt enklare än Audin.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vad säger "rullar" egentligen? Jo, bara hur bilen klarar att ta sig av rullar under hjulen... eller om det går att låsa differentialerna eller ej och på vilket sätt.

I verkligheten underpresterar väldigt många AWD-system då de belastas. De blir varma, slirar på lameller, kopplar inte i drift vid för hård belastning osv osv osv. Lampor tänds efter 15 meter i djup snö, system kopplas ur.

Tesla 3 fungerar däremot riktigt bra MEN ger av någon anledning mer drift på bakhjulen vilket innebär att baken slirar utanför spåret när man tex kör uppför i djupsnö. Inte bra och saknar helt funktion i verkliga livet. Men framhjulen gräver bilen vidare ändå vilket gör att man totalt sett får bra framkomlighet. Dock är ju slängigheten med bakhjulen helt onödig och gör bilen sämre på vinterväg än vad den kunnat vara.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

fth skrev:
Regentestet var ju väldigt intressant, har jag förstått rätt att regen utan broms stannar på halva sträckan jämfört med ABS?

Gäller detta bara ditt "extremfall" med sommardäck i halka? Varför är ABS så dåligt i den situationen?

Borde inte en "intelligent" bil som Tesla i så fall välja bästa av broms, ABS, regen baserat på aktuella förhållanden?

/fth
Ja, det gäller ju bara i det fall man har så dåligt fäste att regen räcker till för maximal möjlig bromsverkan. Som tex i mitt fall glashalt och sommardäck, men ändå så pass varmt batteri att ingen begränsning fanns på regen. Effektmätaren var väl som högst runt hälften av vad kan nå om det finns fäste.

Det visar ju mest på vad man kan uppnå med snabb reglering. ABS = långsamt > 100ms.
ICE motor momentreglering långt över 100ms.
Tesla momentreglering i motorn < 10 ms.

Ovanstående siffror är mina bedömningar. Nån sa så en gång så lite som 1ms för Tesla momentreglering i motorn, har ingen källa på det.

Bilen är helt klart lättare att styra vid regen än med ABS. Den låser troligen inte hjulen alls vid regen, det kändes inte så, medan ABS trots namnet låser hjulen en signifikant del av tiden. Kanske betyder ABS att det inte blockerar kontinuerligt.

Som det verkar nu så väljer den inte det bästa när du trycker på bromsen. Då gäller klassisk ABS.

Tesla regen är ingen ersättare vid hård bromsning och normalt grepp. Om man hade större effekt däremot, men då kanske den måste kunna ta > 1MW i några sekunder. Kräver nog också drift på alla 4 hjulen individuellt. Då hade jag gärna haft endast regen-broms istället de där oken och skivorna.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Bjorn skrev:
fth skrev:

/fth
Ja, det gäller ju bara i det fall man har så dåligt fäste att regen räcker till för maximal möjlig bromsverkan. Som tex i mitt fall glashalt och sommardäck, men ändå så pass varmt batteri att ingen begränsning fanns på regen. Effektmätaren var väl som högst runt hälften av vad kan nå om det finns fäste.

Det visar ju mest på vad man kan uppnå med snabb reglering. ABS = långsamt > 100ms.
ICE motor momentreglering långt över 100ms.
Tesla momentreglering i motorn < 10 ms.

Ovanstående siffror är mina bedömningar. Nån sa så en gång så lite som 1ms för Tesla momentreglering i motorn, har ingen källa på det.

Bilen är helt klart lättare att styra vid regen än med ABS. Den låser troligen inte hjulen alls vid regen, det kändes inte så, medan ABS trots namnet låser hjulen en signifikant del av tiden. Kanske betyder ABS att det inte blockerar kontinuerligt.

Som det verkar nu så väljer den inte det bästa när du trycker på bromsen. Då gäller klassisk ABS.

Tesla regen är ingen ersättare vid hård bromsning och normalt grepp. Om man hade större effekt däremot, men då kanske den måste kunna ta > 1MW i några sekunder. Kräver nog också drift på alla 4 hjulen individuellt. Då hade jag gärna haft endast regen-broms istället de där oken och skivorna.
Man undrar ju lite varför ingen då bygger ABS-bromsar med snabbare reglering?

Det låter ju verkligen inte som "rocket science" i sammanhanget, särskilt inte om det ger halva bromssträckan under vissa förhållanden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ett ABS-system idag reglerar kanske 40 gånger i sekunden, lite beroende på hastighet. Likaså finns det gyron som mäter sidokrafter, retardation osv samt givetvis så sker reglering och mätning för varje hjul för sig. I lägre hastigheter kan enskilda hjul absolut låsas, om det ger effektivare retardation med bibehållen stabilitet.

Teslas regensystem klarar inte alls av att hantera halka utan det är världens enklaste sak att bara släppa gasen och svänga samtidigt för att ESP skall slå in med full kraft efter att en bredsladd skapats av de låsta bakhjulen. Därför är det en klok åtgärd att köra med låg regen i halka.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

BrooklynS skrev:
Vad säger "rullar" egentligen? Jo, bara hur bilen klarar att ta sig av rullar under hjulen... eller om det går att låsa differentialerna eller ej och på vilket sätt.

I verkligheten underpresterar väldigt många AWD-system då de belastas. De blir varma, slirar på lameller, kopplar inte i drift vid för hård belastning osv osv osv. Lampor tänds efter 15 meter i djup snö, system kopplas ur.

Tesla 3 fungerar däremot riktigt bra MEN ger av någon anledning mer drift på bakhjulen vilket innebär att baken slirar utanför spåret när man tex kör uppför i djupsnö. Inte bra och saknar helt funktion i verkliga livet. Men framhjulen gräver bilen vidare ändå vilket gör att man totalt sett får bra framkomlighet. Dock är ju slängigheten med bakhjulen helt onödig och gör bilen sämre på vinterväg än vad den kunnat vara.
Jag har aldrig kört en 3a. Men för S - D kom en uppdatering. Som jag minns vintern -15 men kan ha varit -16. Då gick bilen från att nästan inte ha velat släppa greppet alls vid acceleration till att släppa ut bakvagnen sådär lite lagom om man trampade pedalen i botten i en hal kurva. Har inte upplevt att den slirar ur spår med baken i en backe.

Tog en annan brantare lite oplogad väg från andra hållet till fjällstugan i vintras än vad alla andra bilar gjorde. Från början inte för att imponera utan för att jag i vanlig ordning körde fel, men tyckte det var en bra lösning att komma rätt igen. Eftersom några var så imponerade av att jag tog mig upp där så kände jag mig tvungen att imponera på riktigt och visa att det inte var några problem att stanna i det brantaste och starta igen. Den är rätt grym på att ta sig fram. Denna gång hade jag Nokian R2.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare

Inlägg av Bjorn »

BrooklynS skrev:
Ett ABS-system idag reglerar kanske 40 gånger i sekunden, lite beroende på hastighet. Likaså finns det gyron som mäter sidokrafter, retardation osv samt givetvis så sker reglering och mätning för varje hjul för sig. I lägre hastigheter kan enskilda hjul absolut låsas, om det ger effektivare retardation med bibehållen stabilitet.

Teslas regensystem klarar inte alls av att hantera halka utan det är världens enklaste sak att bara släppa gasen och svänga samtidigt för att ESP skall slå in med full kraft efter att en bredsladd skapats av de låsta bakhjulen. Därför är det en klok åtgärd att köra med låg regen i halka.
Om nu samplingsfrekvensen är 40 Hz för ABS-regleringen så är det nog inte det som är systemets svaghet. Det kanske mer är hela systemsvarstiden. Jag funderade lite på pulsgivarna vid låg hastighet, men kom fram till att de bör nog duga ända ner till 3-5 km/h. Att det tar lång tid att bygga upp och släppa ut tryck och flytta läge på mekaniska bromsklotsar jämför med att med ström styra magnetismen i en motor.

Vid mitt test beskrivet tidigare i tråden så har ju regen differentialerna till sin nackdel och stannar ändå på c:a halva sträckan.
Fortfarande så gäller detta bara vid specialfallet extrem halka. Bromsarna är normalt bättre i alla andra lägen.

Kanske är det skillnad på 3 med reluktansmotor bak och S med induktionsmotor. Jag upplever inte att bakhjulen låser. Borde inte en induktionsmotor per definition vara låsningsfri så länge man bara tar ut effekt och inte aktivt matar in effekt och driver den åt andra hållet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar