Den totala tystnaden

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Den totala tystnaden

Inlägg av pegs »

Någon mer än jag som är lite förundrad över mediabruset runt Tesla?
Lanseringen av autopiloten har i stort gått obemärkt förbi.

Handlar det om vad folk kan relatera till? Autopilot är rätt abstrakt och i stort sett ingen har någon erfarenhet av något liknande.
Eller är Tesla "elbilen och autopilot ligger utanför deras "mind share"?
Skulle dom däremot lansera "warp-mode" med 0-100km/h på 1s skulle det bli krigsrubriker.

Känns som att det är en angelägenhet inom "sekten". Det glider omkring Teslor i morgontrafiken och ingen anar att det är bilen som kör själv.
Vilket liv det skulle kunna bli, framför allt om det kom ut och fick "fel vinkling". Så det är kanske lika bra att det är tyst ett tag till.

Är rätt säker på att det här är något som i efterhand kommer att betraktas som en milstolpe i bilarnas utveckling.

Eller, vad tror ni?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den totala tystnaden

Inlägg av TiborBlomhall »

Tvärtemot folks uppfattning är det inte mycket "journalism" som bedrivs på landets tidningar. Journalister söker inte aktivt efter stories utan blir inbjudna till jippon som biltillverkarna anordnar.

Tesla kommer enligt vad jag har hört anordna en sådan jippo kring autopiloten om några dagar - då kommer det plötsligt skrivas om det överallt.

Problemet är bara att hur mycket av autopiloten kan man fatta efter en provkörning? De kommer tex inte fatta att den lär sig...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Tvärtemot folks uppfattning är det inte mycket "journalism" som bedrivs på landets tidningar. Journalister söker inte aktivt efter stories utan blir inbjudna till jippon som biltillverkarna anordnar.

Tesla kommer enligt vad jag har hört anordna en sådan jippo kring autopiloten om några dagar - då kommer det plötsligt skrivas om det överallt.

Problemet är bara att hur mycket av autopiloten kan man fatta efter en provkörning? De kommer tex inte fatta att den lär sig...
De får ju ha en presentation före provkörningarna och tydligt pusha på fördelarna. Och muta med gratis fika.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
De som alls hört talas om autopiloten vet nog inte att Teslas autopilot är något helt annat än den filhållare för bilköer som flera biltillverkare redan har.

Genom att vi Model S-ägare nu över hela världen hjälper Tesla att mappa upp vägarna och göra autopiloten perfekt, så kommer de ha en helt felfri autopilot-teknologi att lansera i Model 3 när den släpps om två år. Det blir intressant!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
pegs skrev:
De som alls hört talas om autopiloten vet nog inte att Teslas autopilot är något helt annat än den filhållare för bilköer som flera biltillverkare redan har.

Genom att vi Model S-ägare nu över hela världen hjälper Tesla att mappa upp vägarna och göra autopiloten perfekt, så kommer de ha en helt felfri autopilot-teknologi att lansera i Model 3 när den släpps om två år. Det blir intressant!
jag tror kanske det har kommit en bugg i prissättningen av AP, det kostar inte 19k, man FÅR 19k eftersom det är vi som gör allt jobb med att samla data!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag tycker ändå det är många icke-ägare som snappat upp att AP kommit till Tesla. Någonstans måste det varit publicerat.

Flera på jobbet som kommentera innan jag hann öppa käften. Tror jag i alla fall.. Man vet ju aldrig nu för tiden. Jag snackar nog Tesla i sömnen vi det här laget.. :geek:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Glöm inte heller att detta är något helt nytt för tidningarna.

Vanligtvis brukar biltillverkare visa upp grejer som ska komma i nästa årsmodell av en bil. Sen har de gott om tid att skriva om det innan folk kan köpa bilar med nya finessen.

Det är första gången i världen som en banbrytande ny finess skickas trådlöst ut till befintliga, redan köpta bilar!

Att från bokstavligen ena dagen till den andra plötsligt är det tusentals bilar där ute som plötsligt har en ny finess.

Stackars medierna måste anpassa sig till nya verkligheten, det tar dem lite tid.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Undrar om Jacques kommer på eventet. Ryktet säger att han senast sågs i en miljöbil från VW, körandes* mot solnedgången, lååångt ifrån närmaste laddstolpe.

* styrde själv
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Det är första gången i världen som en banbrytande ny finess skickas trådlöst ut till befintliga, redan köpta bilar!
Mjaeh, så exalterande tycker jag inte att den punkten är.

Jag ser det snarare som en delleverans av något jag beställt och betalat för sedan länge. Jag är bra nyfiken på när slutleveransen sker.

För de som fick sin bil byggd september 2014 och således fick autopiloten "på köpet" är det dock mer av en lotterivinst.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jo, fast hos någon annan tillverkare skulle du inte ens kunnat köpt årsmodell 2015 av bilen och få autopilot till den i efterhand. Du skulle behövt vänta till nästa år och köpa årsmodell 2016.

Då fungerar det att läsa om det i tidningen, bestämma sig att köpa det och sedan beställa nästa årsmodell av bilen.

Nu blir det så att tills gammelmedia får nys om saken har redan tusentals bilister det som vardag. Och detta omvända förhållande är totalt nydanande.
Skriv svar