Fylla på spolarvätska

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Fylla på spolarvätska

Inlägg av Delta »

Den 13 juni fyller men bil ett år och ca 4000 mil. Hittils har jag 2 gånger besökt Teslas SC verkstad i Kastrup för att fixa lite småsaker (garanti). Bilen lämnades tillbaka nytvättad och dammsugen. Fri lånetesla, men ena gången fick jag klara mig med en 6-växlad BMW- touringdiesel utan Navi. Puh det var en pärs i köpenhamnstrafiken! Man blir ganska bortskämd både av teslas service och deras bilar!

Nu till saken:

JAG HAR ALDRIG BEHÖVT FYLLA PÅ SPOLARVÄTSKA :o

Varför kan man undra?
Bilen har stor behållare och ingen spolning av strålkastarna.
Bilen är så snabb att man aldrig behöver ligga bakom annan trafik, man kör inte om, man kör bara förbi!
Teslas SC sköter sig och fyller på utan det beordrats, man gillar att skämma bort sina kunder.

Undrar när jag själv får prova fylla på spolarvätska?
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Re: Fylla på spolarvätska

Inlägg av Dan »

Har exakt samma erfarenhet och har också köpt en flaska spolarvätska som ligger i bilen och väntar på att komma till användning sedan ngn månad tillbaka. På min gamla bil behövdes det fyllas på spolarvätska nästan en gång i månaden under vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Min första tanke angående inlägget var att påfyllningen sitter ganska dumt till och därför man sparar på vätskan.

Men sen med dagens efter tanke stämmer faktiskt det du säger tror att jag högst fyllt på 2 ggr på de snart 1900 första milen och vet ej om det kan vara strömlinjeformen att göra?

Sen angående strömlinjeformen är bakpartiet på Teslan en riktig "skitgris" aldrig ren.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hmmm. Intressant. Jag kör en boxig, lådformad SUV med relativt rak vindruta för första gången i mitt liv nu, och den här vintern har jag fyllt på över tio liter spolarvätska.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag fyllde på spolarvätska en gång på 12 månader och kör ju i Uppland. Inte tänkt på det men du har rätt... Skumt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Aha. Alla Tesla-ägare lät så samstämmiga, trots längre körsträckor än mig :) Jag får väl skylla mig för att jag bor i Blöteborg helt enkelt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Rutorna blir faktiskt inte lika skitiga. Inte tänkt på det... Kanske även vintern som inte varit så tokslaskig kanske... Inte tänkt på varför men stämmer.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

En annan kul detalj tycker jag är bakrutan och aerodynamiken.

Körde 60 mil i ösregn för en vecka sedan, bakrutan var helt torr. Visst, den blev lite blöt medan jag SC-laddade men det blåste bort direkt när jag kom på motorvägen, sen träffade aldrig regnet rutan :-)

Startade med en nytvättad bil. När jag kom fram var bakdelen helt svart, medan resten av bilen nästan helt ren (ej runt hjulen) - bra aerodynamik på större delen av karossen!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Intressant, 3200 mil, pendlar Falun - Sthlm och inser att jag bara fyllt på spolarvätska en gång, i förra veckan. Mycket möjligt att TS gjorde det en gång i höstas när den var på ordinarie service...
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Varnar bilen för låg spolarvätskenivå?
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Japp, den varnar när det börjar ta slut.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lembritt skrev:
Fick första varningen för nån vecka sedan, kul att hälla lite vätska i bilen, det är ju inte så mycket annan vätska den ska ha :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Lembritt skrev:
Fick första varningen för nån vecka sedan, kul att hälla lite vätska i bilen, det är ju inte så mycket annan vätska den ska ha :D
Jag har nog fyllt på min en gäng bara.
Å andra sidan brukar det inte gå åt så mycket på sommaren.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du får se till att ha ursäkter att lämna in bilen till Tesla regelbundet - när min var inne för montering av centerkonsoll och aktivering av autopilot toppade de spolarvätskan gratis :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Du får se till att ha ursäkter att lämna in bilen till Tesla regelbundet - när min var inne för montering av centerkonsoll och aktivering av autopilot toppade de spolarvätskan gratis :)
Känns som dyr spolarvätska för mig om jag inte har annat ärende i närheten. :D
Ska jag köra till Köpenhamn, så blir det både tid och broavgift. Göteborg är lite långt bort för att åka och få spolarvätska.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

När man tankar bensin/diesel på tex. Statoil, så får man erbjudande om att även tanka spolarvätska, jag har aldrig gått på det men nu när man åker Tesla så undrar jag, funkar det att bara tanka enbart spolarvätska i deras automater? Placeringen av påfyllningen i Teslan gör det ju jobbigt att balta med flaskor/dunkar så det kanske ett bra alternativ. Sen är det ju lite störigt att åka in på macken och bara tanka spolarvätska. ;)
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Reddy skrev:
När man tankar bensin/diesel på tex. Statoil, så får man erbjudande om att även tanka spolarvätska, jag har aldrig gått på det men nu när man åker Tesla så undrar jag, funkar det att bara tanka enbart spolarvätska i deras automater? Placeringen av påfyllningen i Teslan gör det ju jobbigt att balta med flaskor/dunkar så det kanske ett bra alternativ. Sen är det ju lite störigt att åka in på macken och bara tanka spolarvätska. ;)
I alla fall på OKQ8 så tankar man som vanligt på dem, man kan betala med kort på närliggande fossilbränslepump och välja pumpnumret som står på spolarvätskepumpen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Jag är inte säker men börjar misstänka att min autopilot nallat av spolarvätskan i natt och inte var helt nykter imorse då vi käckt låg bakom en sopbil på en smal 80-väg , han styrde ganska bra men ökade och minskade farten hela tiden , jag föstod varför när man såg på displayen hur dåligt han focuserade på Sopis , den hoppade i sidled åt bägge håll av och på vägen , alltså sopbil, inte sopbil. sopbil, inte sopbil osv men jag kan lova att sopbilen inte hoppade av o på vägen hit och dit 50 ggr utan låg fint i sin fil :D får väl börja med rent vatten i spolartanken
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Reddy skrev:
Det funkar bra i alla såna automater som jag provat. Det är dock svindyrt att köpa spolarvätska på det viset. Klart, det kan vara värt att betala för bekvämligheten, men jag brukar ändå föredra att ha spolarvätska i bilen för nödsituationer, så då kan jag lika gärna fylla på därifrån. Finns gott om plats för det i frunken :)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Fick faktiskt fylla på det i hyrbilen för en månad sen...
O det gick efter en stund, efter att man läst bruksen...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar