Uppskattad leveranstid framflyttad rejält

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Uppskattad leveranstid framflyttad rejält

Inlägg av A76 »

Är i valet och kvalet att beställa en ny MS. Så kollat en del på Teslas hemsida det senaste. Bara för några dagar sedan stod det uppskattad leveranstid November. Nu står det Mars.. är det refreshen som gör det tror ni?
För inte säljer väl S så mycket mer helt plötsligt..
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare

Re: Uppskattad leveranstid framflyttad rejält

Inlägg av Dannte0 »

Ska MS få en refresh?

Japp fick oxå info nu att lev i Mars på min beställda MS
2021 MS+
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tesla börjar kvartalet med att producera bilar för export och går sen över till att fokusera på Amerika för att kunna leverera så stor del av produktionen som möjligt. Så det kan helt enkelt vara så att du missade produktionen för Europa detta kvartalet och får vänta till nästa kvartal.
Du kan såklart ha rätt att de nu stoppat produktionen för en uppdatering men det kan också vara så enkelt som förklarat ovanför.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

vigge50 skrev:
Tesla börjar kvartalet med att producera bilar för export och går sen över till att fokusera på Amerika för att kunna leverera så stor del av produktionen som möjligt. Så det kan helt enkelt vara så att du missade produktionen för Europa detta kvartalet och får vänta till nästa kvartal.
Du kan såklart ha rätt att de nu stoppat produktionen för en uppdatering men det kan också vara så enkelt som förklarat ovanför.
Mycket rimligt, de som nu beställer en X får även vänta till mars.
De S och X som fanns på båten på väg mot Holland med ankomst om ca 2 veckor är troligen slutsålda.
För ca 1 vecka sen fanns det X att få i år.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

Ja, det verkar finnas några lagerbilar på väg oxå men ingen som passar mig riktigt.
Hade varit rätt spännande, om det blir refresh, att få någon av de första isf. Väntar nog några veckor till och beställer sen så får man hålla tummarna. Tänk om det kunde bli drag på den också, då hade det inte funnits något kvar att önska :D
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

En sak till som talar för refresh är nog ändå att det blir ett så långt glapp. Var rätt länge sedan jag såg det på Teslas hemsida..
Å andra sidan kanske mest önsketänkande haha..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

A76 skrev:
En sak till som talar för refresh är nog ändå att det blir ett så långt glapp. Var rätt länge sedan jag såg det på Teslas hemsida..
Å andra sidan kanske mest önsketänkande haha..
Om man vill spekulera så vet vi att MS Plaid får 4680 batterier.
Så MS plattan byggs om för att passa dessa batterier.

Varför skulle då inte LR och P få dessa 4680 batterier?

Och det passar ju bra att använda dom 4680 batterier som faktiskt redan tillverkas i MS som inte har så stor volym.

Dessutom är det ju lite märkligt att Plaid helt plötsligt blev framskjutet ett år.

Elon pratade ju faktisk om att Plaid skulle komma redan i år.
Och då visste han att det var 4680 batterier som skulle sitta i Plaid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

Ja det känns ganska rimligt att MS skulle få 4680 batterierna. Blir det dessutom ett litet glapp i produktionen så hinner batterilinjen öka kapaciteten också. Den stora frågan är också vad som händer med priset.. Blir det sänkning för att bilen blir billigare att producera eller blir det höjning för bilen får ännu bättre prestanda?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har inte fått VIN nummer på min MS än. Säljaren info om att tillverkning och leveranserna av M3 under nov dec är så stora att en del MS inte kommer att komma med. Tydligen beroende på konfiguration om man får leverans i år eller nästa. Fast kommer info om tex nya batterier, så vill man ju förstås ha det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

Finns en hel trave med lagerbilar att köpa just nu iafl:

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... al=pr65028
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Linkz skrev:

Jag väntar på min MS performance och den 11 december står det nu på fakturan som förväntad leveranstid.. men ännu inget vin-nummer.. är inne på teslas hemsida flera gånger om dagen och uppdaterar som en galning och kollar samtidigt lagerbilarna.. för några dagar sedan fanns där bara en blå model s performance, senast igår var den borttagen och helt tomt på lagerbilar men idag är det alltså helt fullsmäckat! Jag börjar tro att jag tappar förståndet..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

bjornnilsson skrev:
Linkz skrev:
Jag väntar på min MS performance och den 11 december står det nu på fakturan som förväntad leveranstid.. men ännu inget vin-nummer.. är inne på teslas hemsida flera gånger om dagen och uppdaterar som en galning och kollar samtidigt lagerbilarna.. för några dagar sedan fanns där bara en blå model s performance, senast igår var den borttagen och helt tomt på lagerbilar men idag är det alltså helt fullsmäckat! Jag börjar tro att jag tappar förståndet..
Samma här, jag kollar också på deras sida. Igår fanns det verkligen 0 st nya S, det fanns 2 begagnade.
Idag en helt annan sak. Flera helt nya, under transport. De kanske åker i livbåten bakom det stora fraktskeppet?! :D
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

...och nu finns det bara 6st MS P kvar. :shock: Undrar vad det beror på att det går upp och ner sådär? Läggs alla bilarna in där innan de tilldelas en befintlig order? Apropå tidigare svar, jag har inget VIN eller ens förväntat leveransdatum, beställde i första halvan av september.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Bilarna erbjuds i hela Europa antar jag. Eller?
Det kan ju vara kunder i Europa som avbeställt sina bilar.

Eller är jag helt fel ute?
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

Pratade precis med Tesla och fick veta att jag blivit tilldelad en bil med leverans i december. 2021 VIN.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Linkz skrev:
...och nu finns det bara 6st MS P kvar. :shock: Undrar vad det beror på att det går upp och ner sådär? Läggs alla bilarna in där innan de tilldelas en befintlig order? Apropå tidigare svar, jag har inget VIN eller ens förväntat leveransdatum, beställde i första halvan av september.
Det skulle väl vara relativt enkelt att lägga in och sen ta bort bilar från hemsidan. Bilarna behöver ju inte finnas.
Det skapar ju en känsla av att det går undan och det gäller att agera snabbt om man ska få köpa en bil. Marknadsföringsknep?
Användarvisningsbild
Dr_Johan
Teslaägare

Inlägg av Dr_Johan »

Beställde 23/9 och ser varken leveransdatum eller VIN-nummer. Anledning till oro att leverans inte sker förrän nästa omgång i mars??
Har det betydelse för förmånsvärdet avseende tillverkarens modellbeteckning eller avser det när bilen levereras? Har förvisso hört att det nya förmånsvärdet även höjs retroaktivt :-(
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Kan bero på att det kommer tre båtar från San Francisco i år.
Det ryms rimligen en och annan S och X och inte bara 3or.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 3/page-310

Skrolla ner i inlägget i länken och växla till nya inlägg när de kommer.

Trådskaparen får kanske ändra i rubriken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

Fast jag är rätt säker på att Tesla har koll på att det kommer 3 båtar hit till år.. ;)
Tyckte bara att det var iögonfallande stor ändring av uppskattad leveranstid från vad som varit tidigare. Skulle så gärna se en refresh på interiören i MS, men framförallt drag...
Som sagt, kanske mest önsketänkande..
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

Dr_Johan skrev:
Beställde 23/9 och ser varken leveransdatum eller VIN-nummer. Anledning till oro att leverans inte sker förrän nästa omgång i mars??
Har det betydelse för förmånsvärdet avseende tillverkarens modellbeteckning eller avser det när bilen levereras? Har förvisso hört att det nya förmånsvärdet även höjs retroaktivt :-(
Jag kan inte heller se varken VIN eller uppskattat leveransdatum på web eller app, men jag ställde frågan i chatten när jag kollade på lagerbilarna och fick veta både VIN och förväntad leverans även om det var hyfsat oprecist med "december".
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Linkz skrev:
Jag kan inte heller se varken VIN eller uppskattat leveransdatum på web eller app, men jag ställde frågan i chatten när jag kollade på lagerbilarna och fick veta både VIN och förväntad leverans även om det var hyfsat oprecist med "december".
Linkz, jag följde din metod med att fråga i chatten och fick även jag reda på mitt VIN-nummer! Känns som att se första bilden på ultraljudet ungefär.. Den finns därute någonstans.. och den har fått ett VIN! Fasiken vad jag blev glad! December känns alltså ganska troligt även för mig.

Edit: Endast tre lagerbilar kvar nu av MS Performance för den som vill slå till... 8-)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare

Inlägg av Dannte0 »

Vilken chat ska man kontakta ? har oxå bestäält ny MS LR 29 sep men inte fått VIN ännu
2021 MS+
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Monark1954 skrev:
Kan bero på att det kommer tre båtar från San Francisco i år.
Det ryms rimligen en och annan S och X och inte bara 3or.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 3/page-310

Skrolla ner i inlägget i länken och växla till nya inlägg när de kommer.

Trådskaparen får kanske ändra i rubriken.
Fast Model S och Model X skickas väl fortfarande i container, och Model 3 på roro-fartyg?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
turboo
Teslaägare

Inlägg av turboo »

Dannte0 skrev:
Vilken chat ska man kontakta ? har oxå bestäält ny MS LR 29 sep men inte fått VIN ännu
Oavsett chat får du svar ... om den är bemannad. Jag försökte just innan stängning men fick försöka igen nästa dag. Fick både VIN och prel lev.vecka.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Har en MS Performance Vit med bege inredning 19 tum silverfäljar + vinterhjul 2 månader 235 mil lackbehandlad HELT i nyskick FSD. Kan tänka mej vänta till i vår då bilen ändå står pga utebliven Spanienresa (corona) 0733 224200
Skriv svar