point1 skrev:Robertrimmevik skrev:
Exakt äntligen någon som tog upp det. Vill ni Teslaägare ha ett eget exklusivt laddnätverk så får ni ju betala för det. Ska man ta sig till Hemavan/Tärna 5-6 ggr om året så kostar det.
Ett alternativ hade varit att delvis finansiera Storumans SuC med att öppna upp för andra fabrikat om så till 9kr/kWh. Då slipper icke-Tesla ägare förlita sig på enstaka 50kW-laddare.
Men tydligt är ju att Tesla inte vill hjälpa elbilsutvecklingen på traven. För ska man vara bunden till Tesla bör ju dessa bilar också kunna servas i obygden(speciellt när man bygger bilar med mest fabrikationsfel av alla fabrikat).
Alltså är det tänkt att dessa exklusiva laddare aldrig ska användas av vi som bor i glesbygden, utan det är endast en semesterservice med några få toppar. Och det ska ju Teslaägare givetvis betala för.
Borde ju rimligtvis bli dyrare att ladda på Teslaladdare än andra då dessa är mer exklusiva.
När supercharger-nätverken skapades ville ju ingen annan Tesla vara med, fast de tillfrågades. Vi var många pionjärer med Tesla i början, och ständigt ifrågasatt av ”elbil kommer aldrig fungera för mina behov”-maffian. Nu verkar den vakna till och ska helt plötsligt ha allt som Tesla byggt upp?
Vi Tesla-ägare har nog inget intresse av ett exklusivt laddnätverk. Utan du projicerar din ilska på oss, det är ju bilföretagen som inte vill samarbeta med Tesla och konstant motarbetat elbilar.
Om nu Teslaägare inte är intresserade av ett eget exklusivt laddnätverk så kanske Tesla borde lyssna på sina kunder och öppna upp det (Ionity).
Vilket då skulle vara en win-win för alla.
Billigare för Teslaägare och en bra nödlösning för andra.
Vad då ha allt som Tesla byggt upp. Det är väll bara att ta betalt. Det är ju därför Tesla byggt upp det från början. För att tjäna pengar.
Förstår inte heller hur du kan försvara att det ska vara svårare att äga elbil i Norrlands inland.
Vi har sämst laddnätverk då Tesla väljs bort på grund av dåliga möjligheter till service.(Vill man också stödja sitt urholkade samhälle så servar man gärna på hemorten)
Det produceras mest el per kapita i våra älvar, där vattenkraften förstör miljön(fast vad är en lax värd). I mitt län finns en så kallad outbyggd älv men den rinner ut i en annan älv som är utbyggd nedanför och förser hela residensstaden med el. En stad som för övrigt gör så gott de kan för att urholka glesbygden.
Den mesta av elen som produceras här skickas med förluster till södra Sverige för att t ex underlätta elbilsägandet där. För det får vi inga skatteintäkter och tillbaka får man malus.(nu är jag elbilsentusiast så jag kör endast elbil trots svårigheter, men det kan man inte kräva av gemene man)
Nu säger inte jag att det är Teslas ansvar eller någon annan biltillverkares för den delen. Men Tesla hjälper då inte till.(men de uppskattar säkert våran el)