2170 klarar minst 3 500 000 km
Moderator: Redaktion
2170 klarar minst 3 500 000 km
Podden Now You Know har plockat upp en "undangömd" nyhet från Teslas eget testlabb där man under tre år har kört 2170-celler i en test där man laddat och laddat ur dem 0-80, 0-90 och 0-100% och nu hunnit med 10000 cykler, vilket motsvarar 3.500.000 km. Källan är Teslas Jeff Dahn själv. Resultatet är inte direkt nedslående:
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
80% och 90% är väldigt lika. Tydligt också att snabbladdning äter kapacitet på ett annat sätt. C/20 som normal och 3C på resa verkar vettigt.
C/20 på en Model 3 LR blir typ 16A enfas, 3C blir typ 225kW.
C/20 på en Model 3 LR blir typ 16A enfas, 3C blir typ 225kW.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2510
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Tack för bra info.Remuz skrev:80% och 90% är väldigt lika. Tydligt också att snabbladdning äter kapacitet på ett annat sätt. C/20 som normal och 3C på resa verkar vettigt.
C/20 på en Model 3 LR blir typ 16A enfas, 3C blir typ 225kW.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
En detalj bara, i rubriken står det "minst" för mig betyder det att ALLA (kanske med undantag för de som inte följt alla produktionsparametrar till 100%) 2170 klarar mer än 3 500 000 km men det ska väl snarare vara att dom kan klara så mycket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Får man ut mindre energi ur batteriet redan från dag 1 om man kör på högre C, hastighet?
Eller är det så att man har laddat den till ex 80% och sedan när man laddar ur cellen så blir så mycket större del värme vid högre C att man får mindre energi kvar och det är det man visar här?
Eller är det så att man har laddat den till ex 80% och sedan när man laddar ur cellen så blir så mycket större del värme vid högre C att man får mindre energi kvar och det är det man visar här?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
https://thedriven.io/2020/10/20/tesla-r ... d-for-v2g/
Tesla research chief Jeff Dahn says two million mile battery possible – and needed for V2G
Intressant film.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Det har troligen att göra med spänningsfall kopplat till effekten du tar ut, c värdet. Vid högt C sjunker spänningen brantare än vid lågt C.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Är det alltså högre inre resistans pga högre temperatur som är problemet? För isf verkar den riktigakontakten2 skrev:Det har troligen att göra med spänningsfall kopplat till effekten du tar ut, c värdet. Vid högt C sjunker spänningen brantare än vid lågt C.
degraderingen inte påverkas nämnvärt av 3C ju

För att få jämförbara kurvor borde isf batteriet tillåtas svalna och sedan mäta kapaciteten (vilket jag
trodde alla gör) och därefter köra vidare med cyklerna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Ja, jag förstår hur du tänker, men jag utgick ifrån att graferna visar att batterierna inte har havererat utan kan fortsätta att användas. Men enskilda celler kan ju bli dåliga och därmed påverkas ett helt segment och hela batteripackets prestanda påverkas.Pontus skrev:En detalj bara, i rubriken står det "minst" för mig betyder det att ALLA (kanske med undantag för de som inte följt alla produktionsparametrar till 100%) 2170 klarar mer än 3 500 000 km men det ska väl snarare vara att dom kan klara så mycket?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.Pontus skrev:En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.Jerker skrev:Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.Pontus skrev:En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Ja, du har en poäng där.Pontus skrev:Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.Jerker skrev:Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.Pontus skrev:En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Tycker hela grafen är förvirrande, för 0-100% visar ju en högre kapacitet än vad 0-80 och 0-90 gör.
Jag hade förväntat mig att de visar tillgänglig kapacitet kvar på batteret och enligt den grafen är det då bättre att ladda 0-100.
Visar de bara vilken kapacitet de har vid den angivna laddningen dvs 80,90 eller 100% så ser det ändå ut som att 90% är bättre än 80% vilket inte stämmer.
Får inte ihop detta, alla bör ju rimligtvis vara överens om att det är bättre att ladda till 80% men får inte ihop det med grafen, samt hur gör de med c/20 det tar ju år att genomföra en sådan cykel.
Kanske de bara kör 20 batterier istället när de mäte C/20
Jag hade förväntat mig att de visar tillgänglig kapacitet kvar på batteret och enligt den grafen är det då bättre att ladda 0-100.
Visar de bara vilken kapacitet de har vid den angivna laddningen dvs 80,90 eller 100% så ser det ändå ut som att 90% är bättre än 80% vilket inte stämmer.
Får inte ihop detta, alla bör ju rimligtvis vara överens om att det är bättre att ladda till 80% men får inte ihop det med grafen, samt hur gör de med c/20 det tar ju år att genomföra en sådan cykel.
Kanske de bara kör 20 batterier istället när de mäte C/20

Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Vad visar Y-axeln?
Ett 18650 innehåller väl fulladdat c:a 3300mAh. Ett 2170 borde fulladdat innehålla c:a 5000mAh så det är ju inte max energiinnehåll visas.
Ett 18650 innehåller väl fulladdat c:a 3300mAh. Ett 2170 borde fulladdat innehålla c:a 5000mAh så det är ju inte max energiinnehåll visas.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Kan ju inte stämma, med c/20 innebär det ju att de bara nyttjar 5% av batteriet dvs de pe dlar mellan 47,5-52,5% vilket inte bör slita något alls i stort sett.kontakten2 skrev:Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Det står inget om att batteriet är cyklat från 0-80% 8000ggr i diagrammet. Det är en egentolkning av trådskaparen. Som du själv påpekar skulle tagit lång (Elon) tid. Det är såhär man interpolerar
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Men då bör ju alla c/20 "kurvor" ligga på samma ni å eftersom 80, 90 och 100% inte bör påverka dem.kontakten2 skrev:Det står inget om att batteriet är cyklat från 0-80% 8000ggr i diagrammet. Det är en egentolkning av trådskaparen. Som du själv påpekar skulle tagit lång (Elon) tid. Det är såhär man interpolerar
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Hur laddar man med 3C i 1 timme?kontakten2 skrev:Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Tesla använder helt magiska batterier. I testet har dom använt pouch cell som ska vara likvärdiga.Pontus skrev:Hur laddar man med 3C i 1 timme?kontakten2 skrev:Tänk att du drar ut ström under en timme och sedan laddar batteriet i en timme med givna C värden. Detta gör du hela tiden med en timme frekvens men var 100 gång testar du batteriets hela kapacitet.
Okej, såg presentationen och batterierna cyklas med 1C och testas med exempelvis c/20 och då fås den givna Ah ut.
Rekomenderar Jeff dahn energy storage föreläsning och deras papper dom gett ut.
/Edit
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Fattar ingenting och har inte tid att gräva nu. Kan någon förklara begripligt vad de egentligen har testat och vad resultatet blev?
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Av grafen att döma så går det inte att dra en entydig slutsats.Elof skrev:Fattar ingenting och har inte tid att gräva nu. Kan någon förklara begripligt vad de egentligen har testat och vad resultatet blev?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Aldrig hört talas om Elon-tid?Pontus skrev:Jo men även om dom laddat ur cellen på 1s så skulle 8.000 cykler ta mer än 16 år.Jerker skrev:Ja, det kan man undra. Men de kanske har laddat ur alla celler med samma hastighet eftersom bilföraren antagligen förväntas köra på samma sätt (ladda ur batterierna) oavsett hur snabbt man har laddat.Pontus skrev:En till sak som slog mig var 1C innebär att det tar 1 timme att ladda eller tömma cellen helt och då borde C/20 ta 20 timmar dvs en cykel tar 40 timmar och kör man då till 80% är det väl 36 timmar för en hel cykel?
8000 cykler ger då 288.000 timmar.
3 år är 24 timmar x 365 dagar x 3 år = 26.280 timmar.
Hur går detta ihop?
Det står även "1 hour discharge and 1 hour charge" men hur kan dom då komma från 0% till 80% med olika C?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2170 klarar minst 3 500 000 km
Min tolkning är hanteras de varsamt håller de länge.
Dvs om du laddat din telefon efter denna modell hade dess batteri inte varit slut nu.
Dvs om du laddat din telefon efter denna modell hade dess batteri inte varit slut nu.