frippe skrev:Robertrimmevik skrev:Jag gnäller inte på er Teslaägare, jag är irriterad över att Tesla inte öppnar upp sitt laddnätverk om än så riktigt dyrt. Ni Teslaägare verkar ju uppenbarligen inte vara intresserade av att betala ett högre pris för ett eget exklusivt laddnätverk.
Jag förstår inte vad du menar att andra fabrikat inte samarbetar med Tesla. Teslor är ju välkomna att ladda på Ionity. (Och med Enel x Juicepass flat large så kommer du så när ner till SuC-pris på ionity oavsett fabrikat)
Och så egentligen OT.
Sedan är vi faktiskt ganska överens när det gäller användarvänligheten med elbil. Där är ni som bor i lägenhet är lika straffade som de som bor i Norrlands inland.(finns dock de som bor i lägenhet här också)
Men jag har lite svårt att tycka synd om de som bor i lägenhet i storstäder i ständig tillväxt på bekostnad av att urholka glesbygden.
Malus slår betydligt hårdare i glesbygden. Ni kan ju i stort sett leva utan bil. Här finns inte ens en fullgod lokaltrafik.
Jag tycker det är jättebra att tesla så långt inte släpper in några andra i sitt laddnätverk. Personligen ser jag det som en av teslas stora fördelar. Inte bara för att det har bäst utbyggnad, det är även jävligt enkelt att hantera.
Vad som menas med att andra inte samarbetar med tesla är att tesla ska ha erbjudit andra biltillverkare att vara delaktiga i nätverket, men på den tiden var ingen annan intresserad, så tesla fick snällt bygga upp det själv.
Elon har även sagt att meningen med SuC är inte att tjäna pengar, det är snarare något som behövs för att kunna sälja bilar.
Hade jag bott på landet hade jag även då haft elbil, även utan SuC i närheten, för det är fett bra att ha fulladdad bil varje morgon. Avsaknad av lokal SuC är inget som stör mig då det bara används på långresor.
Nu hette tråden rejält höjda priser och någon påvisade att det kostar att bygga laddstationer i t ex Storuman som knappt någon använder. Den skulle användas frekvent om.(även inlandsborna hade kört Tesla)
1. Det hade funnits en Tesla serviceverkstad inom rimligt avstånd.
2. Tesla hade haft en bil med nog dragvikt för ett par skotrar till ett rimligt pris.(ej MX)
3. Tesla hade öppnat upp SuC för andra fabrikat som har dessa typer av elbilar som punkterna ovan.
Och ni har helt rätt det är överlägset att ha elbil här i glesbygden.
Kan dock tycka att det är resursslöseri att de ska stå tomma när de inte behöver göra det.
Men med MY och lite serviceverkstäder så kan det bli en gamechanger.
Sen tycker jag att ni överdriver Tesla erbjöd sig. Jag är tveksam till att väl etablerade företag inom någon bransch skulle hoppa på och driva ett tåg framåt som innebär en massa risktagande och enorma investeringar. (Med facit i hand är det lätt att säga att dom skulle gjort det)
Jag är övertygad om att Tesla kommer göra likadant om det kommer än ny gamechanger. Tesla kommer hänga kvar med sina elbilar med autonom körning och skydda sina investeringar så långt det går.