Är det inte exakt samma fel som det tidigare med 12V-batteriet?
Det verkar ju inte så, byte av invertern är ju ganska omfattande...
Ok, då är jag med.
Håller med om att det ju inte låter så bra. Låter dyrt för Polestar i både kostnad och förlorat PR-värde (samt börjar säkert bli småirriterande för kunderna).
Tre olika, ganska allvarliga fel, sedan all mjukvara som inte är färdigutvecklad. Det känns som att de haft för bråttom med att lansera denna bil.
I den ena artikeln spekuleras om att XC40 kan ha samma fel, men de har väl inte börjat levereras ännu?
Jag bad om en provkörning och blev ombedd att återkomma efter årsskiftet.
Körde i helgen första gången längre än utanför kommungränsen totalt ca 450km med en snittförbrukning på 21,5kWh/100km och det är nästan precis vad jag brukade ha med Model S, så jag är nöjd. Passade på att testa Ionity också (jag vet, fy fy!) och det funkade i stort sett lika problemfritt som SuC, startade med en gång och låg på mellan 70-85kW (startade med helt kallt batteri efter en natts parkering och 17% vid start. Laddade 52kWh problemfritt. Och med en liten workaround, så kostade det bara EUR 7.80 billigare än Suc
Kul att höra lite erfarenheter. Spännande, vad är det för workaround?
Det tog fasen inte lång tid för Ionity att täppa till det hålet. Workarounden var alltså att använda Jaguars plugsurfing app. Ipace hade fortfarande flat rate priset, men appen hade ingen direkt koppling till just Ipace, så därför klarade jag att använda den med min Polestar. Idag kom mail om att priserna från måndag sätts upp till vanliga svindyra ionitypriset. Jaja, det var kul att ladda där 1 gång . Lär inte ske igen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Körde i helgen första gången längre än utanför kommungränsen totalt ca 450km med en snittförbrukning på 21,5kWh/100km och det är nästan precis vad jag brukade ha med Model S, så jag är nöjd. Passade på att testa Ionity också (jag vet, fy fy!) och det funkade i stort sett lika problemfritt som SuC, startade med en gång och låg på mellan 70-85kW (startade med helt kallt batteri efter en natts parkering och 17% vid start. Laddade 52kWh problemfritt. Och med en liten workaround, så kostade det bara EUR 7.80 billigare än Suc
Kul att höra lite erfarenheter. Spännande, vad är det för workaround?
Det tog fasen inte lång tid för Ionity att täppa till det hålet. Workarounden var alltså att använda Jaguars plugsurfing app. Ipace hade fortfarande flat rate priset, men appen hade ingen direkt koppling till just Ipace, så därför klarade jag att använda den med min Polestar. Idag kom mail om att priserna från måndag sätts upp till vanliga svindyra ionitypriset. Jaja, det var kul att ladda där 1 gång . Lär inte ske igen!
Synd!
Var ju annars ett bra och kreativt sätt att lösa prisfrågan. Gott jobbat!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var och provkörde Polestar 2 idag och det blir nog min nästa företagsbil. Gillade den skarpt!
En fråga till er alla som beställt eller äger en Polestar, hur har ni gjort med finansieringen? Polestar använder sig utav Volvofinnans som har en ränta över 4% vilket i mina ögon är alldeles för dåligt.
Det går ju ordna finansieringen på annat håll men vart kan man vända sig och vem erbjuder bäst ränta? Det finns lite pengar att spara där om man tecknar rätt.
VDn skrev även några ord i facebook gruppen ang senaste recall
Dear group members
You have likely seen the statement that we have put out yesterday.
I would like to add a couple of words here regarding this.
I see that you are passionate about your Polestar 2 and that is awesome, because we have put so much heart and energy into creating and building this car.
I see as well that for some of you the relationship with your car and with our brand is in a difficult phase. What is the love for the design of a car, its drive and feel and practicability worth, if you can’t rely on it driving?
So, we need to fix it.
We wanted to fix it quickly, but this is not only software, it includes 2 hardware issues – faulty components from our suppliers.
The action ahead of us – exchanging the heater and both inverters on thousands of Polestar 2s in Europe – is a massive task to take on.
We want to make this as smooth and as quick as possible for you.
The upgrades have to give peace of mind to all of you as well as solve the challenges faced by you who have experienced issues.
This will be vital to enhance the relationship between you and your car and between you and the Polestar brand.
It has to turn the tide, so that you can fully trust the reliability of the product and the brand.
I am relieved that finally this is out.
It is not easy, actually it is painful, often not being able to address your questions in a more direct and timely manner.
But I had to learn, and I hope you can understand, that we as Polestar and me as the CEO cannot talk until there is certainty and complete understanding of the issues.
I know many of you really love your car and I am happy to see how we can now make sure that applies to all of you again. Thank you for sticking with us.
Regards,
Thomas
VDn skrev även några ord i facebook gruppen ang senaste recall
Dear group members
You have likely seen the statement that we have put out yesterday.
I would like to add a couple of words here regarding this.
I see that you are passionate about your Polestar 2 and that is awesome, because we have put so much heart and energy into creating and building this car.
I see as well that for some of you the relationship with your car and with our brand is in a difficult phase. What is the love for the design of a car, its drive and feel and practicability worth, if you can’t rely on it driving?
So, we need to fix it.
We wanted to fix it quickly, but this is not only software, it includes 2 hardware issues – faulty components from our suppliers.
The action ahead of us – exchanging the heater and both inverters on thousands of Polestar 2s in Europe – is a massive task to take on.
We want to make this as smooth and as quick as possible for you.
The upgrades have to give peace of mind to all of you as well as solve the challenges faced by you who have experienced issues.
This will be vital to enhance the relationship between you and your car and between you and the Polestar brand.
It has to turn the tide, so that you can fully trust the reliability of the product and the brand.
I am relieved that finally this is out.
It is not easy, actually it is painful, often not being able to address your questions in a more direct and timely manner.
But I had to learn, and I hope you can understand, that we as Polestar and me as the CEO cannot talk until there is certainty and complete understanding of the issues.
I know many of you really love your car and I am happy to see how we can now make sure that applies to all of you again. Thank you for sticking with us.
Regards,
Thomas
Ser att förutom misslyckad mjukvaruutveckling, så beror mycket av problemen på bristande kvalitet hos underleverantörers komponenter.
Då PS2 enbart byggs i Kina, så undrar jag om de kinesiska fabrikerna valt kinesiska underleverantörer för komponenterna (vet att Volvo i Sverige och Europa, använder mycket europeiska underleverantörer av komponenter)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har för mig det var Eberspächer som var delvis problemet nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
"Hårdvaruproblemen bakom Polestars nya återkallelse beror på kvalitetsbrister hos underleverantörer. Enligt företaget behöver det inte betyda att de egna rutinerna för test och evaluering har brustit."
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hämtade bilen idag efter 2 dagars bilspa. Jäklar vad blank den blev
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hämtade bilen idag efter 2 dagars bilspa. Jäklar vad blank den blev
Fin bil. Synd att den är en storlek för liten.
Ja, vill man ha stor bil, så är den inte rätt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Inte nu heller?
Jag upprepar mitt påstående om att Polestar släppt en halvfärdig bil. Volvo har väl inte levererat några XC40 P8 än?
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Så nu har du 6 års garanti?! Men om jag i Sverige beställer en idag får jag bara 2 år haha
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
Inte nu heller?
Jag upprepar mitt påstående om att Polestar släppt en halvfärdig bil. Volvo har väl inte levererat några XC40 P8 än?
Men den gången gällde det inte inverters, detta är något annat. Jag förstår att du försöker ha rätt, men tyvärr, inte nu heller. Dessutom så står det denna gång att återkallningen är frivillig. Du får gärna tycka att bilen är halvfärdig, det spelar ingen roll för mig. Min bil känns betydligt mer färdig än den Tesla jag hämtade 2015 iaf som gick sönder på i stort sett alla områden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul! Fick idag mail från PS ang inverters som ska bytas på min bil. I samma veva så beklagar dom de initiala problem som många har haft och ger ett extra års garanti som kompensation! Det tycker jag är riktigt schysst!
Så nu har du 6 års garanti?! Men om jag i Sverige beställer en idag får jag bara 2 år haha
Ja, det borde blir 6år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14