ABS på halkbana
Moderator: Redaktion
ABS på halkbana
Jag fick erbjudande om att köra halkan igen med egen bil via LF försäkring och tänkte att det kunde vara kul att testa.
Visst är det kul att glida men jag blir lite fundersam på om inte ABS borde varit bättre även om underlaget är extremt halt. Vid 50 km/h gled bilen 100m rakt av banan och jag tyckte inte att jag kände att pedalen vibrerade/pulserade som jag förväntade mig. Med min förra bil som var 20 år gammal kändes det som man hade en Flintstone-broms rakt ner i marken när det var halt. Om jag bara släppte gasen och lät full regen gå in gick det mycket bättre att stanna, ska det vara så?
Visserligen var det även en Audi RS5 som hade stora sportdäck som gled liknande men jag hade ändå lite högre förhoppning om ABSen i 3:an eftersom den är bra på att styra drift på hjulen individuellt för att inte få sladd/spinn. Men det har kanske lagts större fokus på att accelerera än att bromsa och det brukar inte vara så isigt i Californien.
Läste något på nätet om någon som gjort bromstest där den underpresterade och dom då fick kalibrera om ABS för att den skulle fungera som den skulle men det var några år sedan, annars har jag inte hittat så mycket om det.
Har någon annan erfarenhet av att försöka bromsa en model 3 eller annan Tesla på väldigt halt underlag?
Visst är det kul att glida men jag blir lite fundersam på om inte ABS borde varit bättre även om underlaget är extremt halt. Vid 50 km/h gled bilen 100m rakt av banan och jag tyckte inte att jag kände att pedalen vibrerade/pulserade som jag förväntade mig. Med min förra bil som var 20 år gammal kändes det som man hade en Flintstone-broms rakt ner i marken när det var halt. Om jag bara släppte gasen och lät full regen gå in gick det mycket bättre att stanna, ska det vara så?
Visserligen var det även en Audi RS5 som hade stora sportdäck som gled liknande men jag hade ändå lite högre förhoppning om ABSen i 3:an eftersom den är bra på att styra drift på hjulen individuellt för att inte få sladd/spinn. Men det har kanske lagts större fokus på att accelerera än att bromsa och det brukar inte vara så isigt i Californien.
Läste något på nätet om någon som gjort bromstest där den underpresterade och dom då fick kalibrera om ABS för att den skulle fungera som den skulle men det var några år sedan, annars har jag inte hittat så mycket om det.
Har någon annan erfarenhet av att försöka bromsa en model 3 eller annan Tesla på väldigt halt underlag?
Re: ABS på halkbana
ABS leder väl till längre bromssträcka men med fördelen att du kan styra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ABS på halkbana
Ja styra gick absolut inte heller om jag bromsade med pedalen, men med regen gick det hyfsat.Svenssons skrev:ABS leder väl till längre bromssträcka men med fördelen att du kan styra?
Re: ABS på halkbana
Verkar vara fel, jag har stått på bromsen i snö och kunnat styra, osäker på om bromspedalen pulserade...
Re: ABS på halkbana
Jo men då hade du förhoppningsvis vinterdäck?MarkusL skrev:Verkar vara fel, jag har stått på bromsen i snö och kunnat styra, osäker på om bromspedalen pulserade...
Det var en annan Corolla med MS däck på banan som stannande väldigt enkelt, så hade jag också haft det tror jag det varit väldigt annorlunda.
På torr asfalt hade jag betydligt kortare stoppsträcka än Corollan så något fungerar åtminstone.
Det är nog mer att det är så lite friktion att det inte går att jobba med för ABSen (som sommardäck på is).
Men det känns ändå inte rätt att däcken är låsta hela tiden.
Re: ABS på halkbana
Moderna ABS-system kan jobba utan att det känns i pedalen.
Men om den låser hjulen vid bromsning utan våldsam provokation (styrning) så är det fel. Så skall inte ett ABS-system bete sig. En grej som kan ställa till det vid väldigt låg friktion är om man har andra däck och fälgar än de som ABS-systemet är kalibrerat för.
Men om den låser hjulen vid bromsning utan våldsam provokation (styrning) så är det fel. Så skall inte ett ABS-system bete sig. En grej som kan ställa till det vid väldigt låg friktion är om man har andra däck och fälgar än de som ABS-systemet är kalibrerat för.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ABS på halkbana
Ja nä detta är 18" original så det borde inte vara några konstigheter. Hade det inte varit för att Audin också gled av banan så hade jag nog skapat ett serviceärende.tor-ake skrev:Moderna ABS-system kan jobba utan att det känns i pedalen.
Men om den låser hjulen vid bromsning utan våldsam provokation (styrning) så är det fel. Så skall inte ett ABS-system bete sig. En grej som kan ställa till det vid väldigt låg friktion är om man har andra däck och fälgar än de som ABS-systemet är kalibrerat för.
Jag försökte även prata om det med personalen på banan men han var nog ingen expert och hade inte så mycket input, men han verkade ju inte tycka att det var något konstigt heller.
Jag får väl boka in ett nytt försök med vinterdäck och se om det blir någon skillnad.

Re: ABS på halkbana
Var "halkan" skapad med vattenspolning, då kommer inte vinterdäck göra någon skillnad (till det bättre)
Om andra bilmärken också åker av då har de nog gjort det lite för halt, men jag vet från den tiden när jag jobbade med ABS att vissa system kan ha problem när det är orimligt halt, tex våt blankis. Systemen behöver lite friktion att jobba mot, de har inte magiska krafter.
Om andra bilmärken också åker av då har de nog gjort det lite för halt, men jag vet från den tiden när jag jobbade med ABS att vissa system kan ha problem när det är orimligt halt, tex våt blankis. Systemen behöver lite friktion att jobba mot, de har inte magiska krafter.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: ABS på halkbana
Ja det var vatten på någon epoxigummihistoria, men det gick ju bättre för dom med mer mönstrade däck, sämst gick det ju för oss med sportdäck.tor-ake skrev:Var "halkan" skapad med vattenspolning, då kommer inte vinterdäck göra någon skillnad (till det bättre)
Om andra bilmärken också åker av då har de nog gjort det lite för halt, men jag vet från den tiden när jag jobbade med ABS att vissa system kan ha problem när det är orimligt halt, tex våt blankis. Systemen behöver lite friktion att jobba mot, de har inte magiska krafter.
Här är en gammal video från bulltoftabanan där man ser lite hur halt det är (först kör dom på asfalt)
Jag bara undrade om någon annan reagerat på att ABS känns konstig.
Re: ABS på halkbana
Jag har kört med sommardäck på nysnö så det var väldigt halt.SALVETA skrev:Jag fick erbjudande om att köra halkan igen med egen bil via LF försäkring och tänkte att det kunde vara kul att testa.
Visst är det kul att glida men jag blir lite fundersam på om inte ABS borde varit bättre även om underlaget är extremt halt. Vid 50 km/h gled bilen 100m rakt av banan och jag tyckte inte att jag kände att pedalen vibrerade/pulserade som jag förväntade mig. Med min förra bil som var 20 år gammal kändes det som man hade en Flintstone-broms rakt ner i marken när det var halt. Om jag bara släppte gasen och lät full regen gå in gick det mycket bättre att stanna, ska det vara så?
Visserligen var det även en Audi RS5 som hade stora sportdäck som gled liknande men jag hade ändå lite högre förhoppning om ABSen i 3:an eftersom den är bra på att styra drift på hjulen individuellt för att inte få sladd/spinn. Men det har kanske lagts större fokus på att accelerera än att bromsa och det brukar inte vara så isigt i Californien.
Läste något på nätet om någon som gjort bromstest där den underpresterade och dom då fick kalibrera om ABS för att den skulle fungera som den skulle men det var några år sedan, annars har jag inte hittat så mycket om det.
Har någon annan erfarenhet av att försöka bromsa en model 3 eller annan Tesla på väldigt halt underlag?
Att trampa på bromsen så ABS fick jobba var mycket sämre än att bara släppa på gasen.
Grymt imponerad över hur bra antispinn och antisladd fungerar på min S75D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: ABS på halkbana
Men du upplevde inte att däcken bara låste sig helt då?Zalman3 skrev:Jag har kört med sommardäck på nysnö så det var väldigt halt.SALVETA skrev:Jag fick erbjudande om att köra halkan igen med egen bil via LF försäkring och tänkte att det kunde vara kul att testa.
Visst är det kul att glida men jag blir lite fundersam på om inte ABS borde varit bättre även om underlaget är extremt halt. Vid 50 km/h gled bilen 100m rakt av banan och jag tyckte inte att jag kände att pedalen vibrerade/pulserade som jag förväntade mig. Med min förra bil som var 20 år gammal kändes det som man hade en Flintstone-broms rakt ner i marken när det var halt. Om jag bara släppte gasen och lät full regen gå in gick det mycket bättre att stanna, ska det vara så?
Visserligen var det även en Audi RS5 som hade stora sportdäck som gled liknande men jag hade ändå lite högre förhoppning om ABSen i 3:an eftersom den är bra på att styra drift på hjulen individuellt för att inte få sladd/spinn. Men det har kanske lagts större fokus på att accelerera än att bromsa och det brukar inte vara så isigt i Californien.
Läste något på nätet om någon som gjort bromstest där den underpresterade och dom då fick kalibrera om ABS för att den skulle fungera som den skulle men det var några år sedan, annars har jag inte hittat så mycket om det.
Har någon annan erfarenhet av att försöka bromsa en model 3 eller annan Tesla på väldigt halt underlag?
Att trampa på bromsen så ABS fick jobba var mycket sämre än att bara släppa på gasen.
Grymt imponerad över hur bra antispinn och antisladd fungerar på min S75D.