20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra
Moderator: Redaktion
20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra
Detta gäller för MS som har 11-22kW laddare.
1. Jag har gratis livstidsladdning på SuC.
2. SuC har bra täckning i stora delar i Europa.
3. Har kört ca 11.000 mil, har ALDRIG misslyckats med att ladda. Nån gång har handtaget varit trasigt. Bytt stolpe och har då kunnat ladda. Oftast 6 till 24 laddstolpar per sajt i Sverige.
4. Kan inte ladda hemma så jag laddar till ca 95% på SuC.
Har 2ggr på 3,5 år fått köa max 5 min på alla mina resor i Sverige och Europa.
5. Väldigt enkelt att använda den stora pekskärmen.
Har åkt Umeå-Bryssel 260 mil. Bara att skriva in destination och den räknar ut var du ska ladda och hur lång tid det tar.
Låt säga att du vill ladda på Storgatan 1. Då skriver man 1 sto.
Mest troligt föreslår den då rätt adress. Ett annat sätt är att bara trycka på en plats, då navigerar man dit.
6. Enkelt att välja om den ska visa långsamladdare, semisnabbladdare eller SuC. Visar inga bensinmackar som vissa elbilar gör.
7. Har jag laddat exempelvis hos min syster, då minns den det laddstället, så det visas nästa gång jag vill ladda.
Mycket smidigt är att den också minns att jag laddade med 3-fas 14A på den positionen.
8. Enkelt att steglöst ställa in hur många ampere den ska ladda AC med.
9. Försvinner strömmen för att sedan komma tillbaka, då återupptar den laddningen, något som vissa konkurrenter inte klarar.
10. Mycket enkel hantering då man laddar.
Tryck på laddkabelsknappen och motoriserad laddlucka öppnar, stoppa in kabeln, klart.
När du vill avsluta laddningen så trycker man på laddkabelsknappen, laddningen stoppas, kabeln lossnar, motoriserad laddlucka som stänger sig själv, klart.
11. Oavsett om du har gratis laddning eller inte så pratar bilen med SuC och vet om man ska debiteras för laddningen eller inte. Inga appar, knappar eller kreditkort krävs för att ladda.
12. När du knappar in att du ska åka till en laddare, då startar förvärming automatisk av batteriet vid behov så du kan ladda snabbt på vintern.
13. 6000W batterivärmare är mycket bra när det är rejält kallt.
14. Snabb app så man kan se hur lång tid det tar att ladda fullt.
15. Notifiering från appen när man nästan har laddat klart och när man laddat klart eller om laddning avbröts.
16. Lätt att i appen steglöst ställa hur många procent du vill ladda batteriet.
17. Lätt att i appen se hur många lediga laddstolpar varje sajt har.
18. Indikering i appen som visar om viss liten del av batteriet är så kallt att det temporärt inte är tillgängligt(blå färg).
19. Vid -30 grader när jag bor på hotell brukar jag ställa in i appen att den under natten laddar till 90%. På morgonen då jag vaknar ställer jag på 6000W kupé värme och laddning. Då värmer den batteriet en kort stund med 6000W så att batteriet kan börja laddas. Vet ingen annan elbil som har 6000W batterivärmare. Så när jag då åker iväg har jag varmt batteri, varm kupé och 100% laddat batteri.
20. Jag kan ladda på ALLA snabbladdare CCS, Chademo och Tesla.
1. Jag har gratis livstidsladdning på SuC.
2. SuC har bra täckning i stora delar i Europa.
3. Har kört ca 11.000 mil, har ALDRIG misslyckats med att ladda. Nån gång har handtaget varit trasigt. Bytt stolpe och har då kunnat ladda. Oftast 6 till 24 laddstolpar per sajt i Sverige.
4. Kan inte ladda hemma så jag laddar till ca 95% på SuC.
Har 2ggr på 3,5 år fått köa max 5 min på alla mina resor i Sverige och Europa.
5. Väldigt enkelt att använda den stora pekskärmen.
Har åkt Umeå-Bryssel 260 mil. Bara att skriva in destination och den räknar ut var du ska ladda och hur lång tid det tar.
Låt säga att du vill ladda på Storgatan 1. Då skriver man 1 sto.
Mest troligt föreslår den då rätt adress. Ett annat sätt är att bara trycka på en plats, då navigerar man dit.
6. Enkelt att välja om den ska visa långsamladdare, semisnabbladdare eller SuC. Visar inga bensinmackar som vissa elbilar gör.
7. Har jag laddat exempelvis hos min syster, då minns den det laddstället, så det visas nästa gång jag vill ladda.
Mycket smidigt är att den också minns att jag laddade med 3-fas 14A på den positionen.
8. Enkelt att steglöst ställa in hur många ampere den ska ladda AC med.
9. Försvinner strömmen för att sedan komma tillbaka, då återupptar den laddningen, något som vissa konkurrenter inte klarar.
10. Mycket enkel hantering då man laddar.
Tryck på laddkabelsknappen och motoriserad laddlucka öppnar, stoppa in kabeln, klart.
När du vill avsluta laddningen så trycker man på laddkabelsknappen, laddningen stoppas, kabeln lossnar, motoriserad laddlucka som stänger sig själv, klart.
11. Oavsett om du har gratis laddning eller inte så pratar bilen med SuC och vet om man ska debiteras för laddningen eller inte. Inga appar, knappar eller kreditkort krävs för att ladda.
12. När du knappar in att du ska åka till en laddare, då startar förvärming automatisk av batteriet vid behov så du kan ladda snabbt på vintern.
13. 6000W batterivärmare är mycket bra när det är rejält kallt.
14. Snabb app så man kan se hur lång tid det tar att ladda fullt.
15. Notifiering från appen när man nästan har laddat klart och när man laddat klart eller om laddning avbröts.
16. Lätt att i appen steglöst ställa hur många procent du vill ladda batteriet.
17. Lätt att i appen se hur många lediga laddstolpar varje sajt har.
18. Indikering i appen som visar om viss liten del av batteriet är så kallt att det temporärt inte är tillgängligt(blå färg).
19. Vid -30 grader när jag bor på hotell brukar jag ställa in i appen att den under natten laddar till 90%. På morgonen då jag vaknar ställer jag på 6000W kupé värme och laddning. Då värmer den batteriet en kort stund med 6000W så att batteriet kan börja laddas. Vet ingen annan elbil som har 6000W batterivärmare. Så när jag då åker iväg har jag varmt batteri, varm kupé och 100% laddat batteri.
20. Jag kan ladda på ALLA snabbladdare CCS, Chademo och Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 20 skäl till varför Tesla laddningen är så bra
Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Du kan dock inte ladda på V3 och utnyttja de nya moderna laddhastigheterna.
Ingen stor grej idag, med bara två V3-SuC-ställen i Sverige. Men fler ute i Europa, och kommer bli en allt större grej framgent i takt med att vi får fler även i Sverige.
Ingen stor grej idag, med bara två V3-SuC-ställen i Sverige. Men fler ute i Europa, och kommer bli en allt större grej framgent i takt med att vi får fler även i Sverige.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag håller med om de 20 punkterna du listat.
Dock tror jag att vi kan få ihop 20 punkter som är dåliga med Teslas laddning
Jag börjar:
1: Laddningen är ganska långsam På Superchargers jämfört med vad vi blev lovade när vi köpte bilarna.
2: Finns konkurrenter med snabbare snabbladdning.
3: Man kan inte justera ampere stycken från appen. Flera konkurrenters appar klarar detta. Mycket störande!
4. På V2 laddare kan man inte ladda med full laddstyrka med två bilar på samma laddpar. Man får då dela på 120 kW.
5. Fri ”gratis” laddning finns inte längre.
6. Tiden i skärmen och appen som den beräknar att det ska ta tills den är fulladdad är ju inte ens nära den riktiga tiden. Kan skilja ett par timmar tills den är helt fulladdad. Bilen säger en tid men det tar 1-2 timmar längre. Gäller oavsett om det ar snabb eller långsam laddning. Alltid fel tid.
7. .................
Dock tror jag att vi kan få ihop 20 punkter som är dåliga med Teslas laddning

Jag börjar:
1: Laddningen är ganska långsam På Superchargers jämfört med vad vi blev lovade när vi köpte bilarna.
3: Man kan inte justera ampere stycken från appen. Flera konkurrenters appar klarar detta. Mycket störande!
4. På V2 laddare kan man inte ladda med full laddstyrka med två bilar på samma laddpar. Man får då dela på 120 kW.
6. Tiden i skärmen och appen som den beräknar att det ska ta tills den är fulladdad är ju inte ens nära den riktiga tiden. Kan skilja ett par timmar tills den är helt fulladdad. Bilen säger en tid men det tar 1-2 timmar längre. Gäller oavsett om det ar snabb eller långsam laddning. Alltid fel tid.
7. .................
SVAR:
Beställde min bil den 15 september 2016. Vad skulle jag köpt istället? Nissan Leaf med Chademo 50 kW laddning eller en Renault Zoe med 44 kW AC laddning?
SVAR:
Den enda bil som idag kan ladda snabbare i kW är en Taycan som på Ionity i Sundsvall kan ladda i max 270 kW.
När han kommer till Umeå ligger han i 37 kW på CCS.
Känns inte Premium precis.
När det gäller viktigare km/h så kommer M3 upp i ca 1.900 km/h vilken ingen annan bil slår idag.
Fördelen med att åka Tesla är att du kan ladda på ALLA CCS laddare OCH Teslas SuC. Så du i praktiken har dubbelt så många laddare att välja på.
SVAR:
Har faktisk aldrig känt ett behov av att från appen ställa antal ampere. I normalfallet så kör man max.
Kan man hemma inte köra max så har man en effektvakt som ger bilen max utan att säkringen går.
På jobbet ställer du in en gång för alla vilken ampere som gäller och då lagras den infon på den positionen.
Vilken konkurrent kan i appen ställa steglöst ampere och den GPS-positionen lagras så man aldrig mera behöver ändra amperestyrkan?
SVAR:
På dom allra flesta V2 laddare i Sverige idag delar man på 150 kW. Grön Kontakt kör likadant, en 150 kW laddare delas i 2 75 kW om 2 laddar.
Ionity ger 208 kW per stolpe.
"Ionitys laddstationer ska få i snitt sex laddplatser vardera, och en transformator som kan leverera maximalt 1 250 kW. Det räcker inte till om sex bilar ska ladda på full effekt samtidigt men det är fullt tillräckligt ändå. Det menar Jan Haugen Ihle, chef för norra Europa på Ionity."
Tesla V3 ger 250 kW per stolpe.
SVAR:
Vill man verkligen ha gratis laddning kan man köpa en begagnad Tesla. Min S75D bara stiger i värde som har detta!
SVAR:
Visst är den lite optimistisk vad gäller angiven laddtid.
Men det är mest tiden från 95 till 100%.
Ytterst sällan jag laddar mer än 95%.
Mera viktigt att jag i appen kan se hur mycket jag kan ladda.
Tesla har snabbast laddning i praktiken.
Dessutom har Tesla bäst integration solceller, hemma batteri och billaddning.
Utgår ifrån att Tesla kommer både med V2G och VPP i Sverige.
Vilket jag inte hört att någon annan elbils leverantör är på gång med i Sverige.
SVAR:
Beställde min bil den 15 september 2016. Vad skulle jag köpt istället? Nissan Leaf med Chademo 50 kW laddning eller en Renault Zoe med 44 kW AC laddning?
SVAR:
Den enda bil som idag kan ladda snabbare i kW är en Taycan som på Ionity i Sundsvall kan ladda i max 270 kW.
När han kommer till Umeå ligger han i 37 kW på CCS.
Känns inte Premium precis.
När det gäller viktigare km/h så kommer M3 upp i ca 1.900 km/h vilken ingen annan bil slår idag.
Fördelen med att åka Tesla är att du kan ladda på ALLA CCS laddare OCH Teslas SuC. Så du i praktiken har dubbelt så många laddare att välja på.
SVAR:
Har faktisk aldrig känt ett behov av att från appen ställa antal ampere. I normalfallet så kör man max.
Kan man hemma inte köra max så har man en effektvakt som ger bilen max utan att säkringen går.
På jobbet ställer du in en gång för alla vilken ampere som gäller och då lagras den infon på den positionen.
Vilken konkurrent kan i appen ställa steglöst ampere och den GPS-positionen lagras så man aldrig mera behöver ändra amperestyrkan?
SVAR:
På dom allra flesta V2 laddare i Sverige idag delar man på 150 kW. Grön Kontakt kör likadant, en 150 kW laddare delas i 2 75 kW om 2 laddar.
Ionity ger 208 kW per stolpe.
"Ionitys laddstationer ska få i snitt sex laddplatser vardera, och en transformator som kan leverera maximalt 1 250 kW. Det räcker inte till om sex bilar ska ladda på full effekt samtidigt men det är fullt tillräckligt ändå. Det menar Jan Haugen Ihle, chef för norra Europa på Ionity."
Tesla V3 ger 250 kW per stolpe.
SVAR:
Vill man verkligen ha gratis laddning kan man köpa en begagnad Tesla. Min S75D bara stiger i värde som har detta!

SVAR:
Visst är den lite optimistisk vad gäller angiven laddtid.
Men det är mest tiden från 95 till 100%.
Ytterst sällan jag laddar mer än 95%.
Mera viktigt att jag i appen kan se hur mycket jag kan ladda.
Tesla har snabbast laddning i praktiken.
Dessutom har Tesla bäst integration solceller, hemma batteri och billaddning.
Utgår ifrån att Tesla kommer både med V2G och VPP i Sverige.
Vilket jag inte hört att någon annan elbils leverantör är på gång med i Sverige.
Den enda bil som kan ladda riktigt snabbt på AC är faktiskt Renault Zoe med 43kW.
Men var finns den möjlighet att i praktiken ladda i 43 kW AC?
På roadtrip nu och kan bara hålla. Jag glömde laddsladden hemma och har inte kunnat ladda på hotell osv där det bara är uttag utan sladd men Superchargers är så jäkla smidigt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
På BEE är det vanligt men å andra sidan så står man ju då vid en laddare på 50kW liksomZalman3 skrev:Den enda bil som kan ladda riktigt snabbt på AC är faktiskt Renault Zoe med 43kW.

Fast en Zoe behöver ju ingen extern laddare och behöver alltså ingen dyr extern
utrustning (laddaren i sig) utan bara vanlig växelström vilket är bra såklart
(Men som sagt säkert mycket ovanligt)...
En liten fördel fortfarande är att en till bil kan ladda samtidigt på en sån station

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Självklart kan dom med Fri SuC ladda på V3. Begränsningar i laddhastíghet sätts av batteriet och inte kontakten som man laddar med.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Nya Zoe kan bara ladda i 22 kW AC.Bjelke skrev:På BEE är det vanligt men å andra sidan så står man ju då vid en laddare på 50kW liksomZalman3 skrev:Den enda bil som kan ladda riktigt snabbt på AC är faktiskt Renault Zoe med 43kW.
Men var finns den möjlighet att i praktiken ladda i 43 kW AC?![]()
Fast en Zoe behöver ju ingen extern laddare och behöver alltså ingen dyr extern
utrustning (laddaren i sig) utan bara vanlig växelström vilket är bra såklart
(Men som sagt säkert mycket ovanligt)...
En liten fördel fortfarande är att en till bil kan ladda samtidigt på en sån station
Nån som vet varför?
En ytterligare sak som är bra med Teslas SuC är supporten.
Har några få gånger ringt och felanmält ett trasigt handtag, snabbt och smidigt.
Tesla har varit snabba på att fixa fel på laddarna.
Vet att vissa CCS laddare med bara en stolpe varit ur drift i veckor!!!
Väldigt frustrerande när man är på långresa och inte kan lita på att laddaren fungerar.
En liten tröst är att oftast finns en 22kW AC laddare också så man inte behöver ringa en bärgare.
Tyvärr verkar det vara mycket strul med CCS laddning.
Ser man på Björn Nylands filmer så har han många gånger haft problem med att få igång laddningen, eller att den avbryts.
Eller att det är kö.
Frustrerande!
Har några få gånger ringt och felanmält ett trasigt handtag, snabbt och smidigt.
Tesla har varit snabba på att fixa fel på laddarna.
Vet att vissa CCS laddare med bara en stolpe varit ur drift i veckor!!!
Väldigt frustrerande när man är på långresa och inte kan lita på att laddaren fungerar.
En liten tröst är att oftast finns en 22kW AC laddare också så man inte behöver ringa en bärgare.
Tyvärr verkar det vara mycket strul med CCS laddning.
Ser man på Björn Nylands filmer så har han många gånger haft problem med att få igång laddningen, eller att den avbryts.
Eller att det är kö.
Frustrerande!
Ja SuC nätverket är verkligen Teslas största fördel i mina ögon.
Om man sedan jämför med ionity så är de på god väg att vara lika bra som tesla nätet men idag har ionity framförallt 2 nackdelar.
1. Priset
2. Måsta använda tagg för att starta laddningen.
Nummer 1, ja med lite konkurrens så kanske de går ner en del eller så kan man hoppas ägarna börjar bjuda på års avgiften men svårt att veta vad som händer.
Nummer 2 tror jag kommer lösa sig, som jag förstår de så stödjer en del bilarna de men laddarna ska också få stödet.
En tredje nackdel är såklart att de inte är lika väl utbyggt dock bygger de fortfarande ut i hög takt så jag är inte så orrolig för den biten.
Om man sedan jämför med ionity så är de på god väg att vara lika bra som tesla nätet men idag har ionity framförallt 2 nackdelar.
1. Priset
2. Måsta använda tagg för att starta laddningen.
Nummer 1, ja med lite konkurrens så kanske de går ner en del eller så kan man hoppas ägarna börjar bjuda på års avgiften men svårt att veta vad som händer.
Nummer 2 tror jag kommer lösa sig, som jag förstår de så stödjer en del bilarna de men laddarna ska också få stödet.
En tredje nackdel är såklart att de inte är lika väl utbyggt dock bygger de fortfarande ut i hög takt så jag är inte så orrolig för den biten.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Tyvärr är ju gratis Supercharger var ju ett fel tänk, åtminstone på ”livstid”. Den modellen uppmanar ju till ett felaktigt användande av Supercharger med vardagsladdning för att spara pengar. Det leder till köer och bekymmer för oss som bara använder det när det verkligen behövs.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Har flera exempel där amperejustering hade varit praktiskt. Häromdagen åkte jag t.ex. och hälsade på farsgubben på landet över dagen. 20 mil enkel. Åkte iväg med 90% batteri och var lite oförsiktig på gasen. Pluggade in i 3-fas uttag när jag kom fram, men han brassade mat på spisen när jag kom fram, så jag ville inte trycka på för mycket (16A - säkring).
Skulle inte vara kvar mer än några timmar, så jag fick springa ut i bilen och höja effekten när matlagningen var kvar.
Sen skulle det värmas en bulle i ugnen - ut igen och sänka effekten tills ugnen var klar.
Alternativet är att stoppa laddningen, men ville få i så mycket som möjligt.
Helt klart ett i-landsproblem, men det känns som en rätt enkel grej att fixa.
Skulle inte vara kvar mer än några timmar, så jag fick springa ut i bilen och höja effekten när matlagningen var kvar.
Sen skulle det värmas en bulle i ugnen - ut igen och sänka effekten tills ugnen var klar.
Alternativet är att stoppa laddningen, men ville få i så mycket som möjligt.
Helt klart ett i-landsproblem, men det känns som en rätt enkel grej att fixa.
Model S Standard Range Raven
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Absolut. Om M3 hade sålts med Fri-SuC skulle det idag i Europa inte finnas en enda ledig Tesla laddstolpe. Allt som är gratis missbrukas och leder till felaktigt betende.LarsL skrev:Tyvärr är ju gratis Supercharger var ju ett fel tänk, åtminstone på ”livstid”. Den modellen uppmanar ju till ett felaktigt användande av Supercharger med vardagsladdning för att spara pengar. Det leder till köer och bekymmer för oss som bara använder det när det verkligen behövs.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Eller så är resultatet av överanvändning av SuC ett strypt batteri i,laddeffekt. Då kan ägaren välja. Ladda mycket SuC eller ladda mindre SuC.LarsL skrev:Tyvärr är ju gratis Supercharger var ju ett fel tänk, åtminstone på ”livstid”. Den modellen uppmanar ju till ett felaktigt användande av Supercharger med vardagsladdning för att spara pengar. Det leder till köer och bekymmer för oss som bara använder det när det verkligen behövs.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Och, detta problem uppstår bara när de bygger SuC i städerna, att det skulle överutnyttjas. Vi bor 7mil från närmaste SuC så överutnyttjande är ganska dumt.
Största fördelen med SuC är enligt mig dess smidighet, koppla in, koppla ur, allt annat sköter sig automatiskt. Alla (i stort sett) kan klara av det.
Samt att de reserverar inte stora summor på ditt betalkort vid varje laddsförsök.
Model Y LR.
Model S70D
Att det ska vara gratis att ladda kan man ju diskutera.LarsL skrev:Tyvärr är ju gratis Supercharger var ju ett fel tänk, åtminstone på ”livstid”. Den modellen uppmanar ju till ett felaktigt användande av Supercharger med vardagsladdning för att spara pengar. Det leder till köer och bekymmer för oss som bara använder det när det verkligen behövs.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Det var en dealbreaker för mig när jag beställde min Tesla den 15 september 2016.
Om jag hade varit tvungen att betala 5kr per kWh för all min laddning och ladda i 50 kW så hade jag inte köpt en elbil.
Jag hoppas på att Tesla VPP kommer snart till Sverige så jag kan ladda på SuC med den solcellsel som jag kan producera på mitt ladugårdstak.
Jag vet att dagens regler ställer till det, men jag lobbar för att egenproducerad el ska kunna skickas vart man vill utan skatter, man betalar bara för överföringen.
För kommer inte dessa regler att ändras, då blir det kaos.
Jo, men han har inte fördel av den förbättrade hastigheten på V3 (som jag skrev).EnTraktor skrev:Självklart kan dom med Fri SuC ladda på V3. Begränsningar i laddhastíghet sätts av batteriet och inte kontakten som man laddar med.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Eftersom han hade fri laddning =! ej Model 3.
Var den slutsatsen jag drog iaf.
Frågor på det?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jag har också stört mig på det. Ser inte orsaken till att Tesla inte skulle fixa det. Irriterande.Richardk skrev:Jag håller med om de 20 punkterna du listat.

Min fråga på det är varför det skulle bli en större grej ju fler v3-stationer som byggs. Bilen laddar ju lika bra på dessa som på v2, förutsätt att man gjort CCS-uppdateringen.martinot skrev:Jo, men han har inte fördel av den förbättrade hastigheten på V3 (som jag skrev).EnTraktor skrev:Självklart kan dom med Fri SuC ladda på V3. Begränsningar i laddhastíghet sätts av batteriet och inte kontakten som man laddar med.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Eftersom han hade fri laddning =! ej Model 3.
Var den slutsatsen jag drog iaf.
Frågor på det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jo, men han har inte fördel av den förbättrade hastigheten på V3 (som jag skrev).
Klart att man som MS ägare alltid har en fördel av att ladda på en V3 250 kW laddare.
Dels för att man inte behöver dela på 150kW med någon annan.
Dels kommer ju MS upp i bra laddhastighet med den nya revisionen av batterier.
https://electrek.co/2020/07/12/tesla-up ... te-250-kw/Tesla updates Model S and Model X Supercharging rate to 250 kW
Har dock inte sett att man ännu är över 181 kW i verkligheten.
EDIT:
Nu när Tesla gjort förbättringar av räckvidden, får Panasonics nya batterier äntligen 250 kW laddning också på MS och MX?
Tesla borde införa möjlighet att flytta med fri SuC och FSD till nästa nya bil man köper.Zalman3 skrev:Att det ska vara gratis att ladda kan man ju diskutera.LarsL skrev:Tyvärr är ju gratis Supercharger var ju ett fel tänk, åtminstone på ”livstid”. Den modellen uppmanar ju till ett felaktigt användande av Supercharger med vardagsladdning för att spara pengar. Det leder till köer och bekymmer för oss som bara använder det när det verkligen behövs.martinot skrev:Fri SuC är/var ju en grym deal (som Tesla har backat ner från gällande de bilar de säljer idag, tyvärr).
Det var en dealbreaker för mig när jag beställde min Tesla den 15 september 2016.
Om jag hade varit tvungen att betala 5kr per kWh för all min laddning och ladda i 50 kW så hade jag inte köpt en elbil.
Jag hoppas på att Tesla VPP kommer snart till Sverige så jag kan ladda på SuC med den solcellsel som jag kan producera på mitt ladugårdstak.
Jag vet att dagens regler ställer till det, men jag lobbar för att egenproducerad el ska kunna skickas vart man vill utan skatter, man betalar bara för överföringen.
För kommer inte dessa regler att ändras, då blir det kaos.
Vinst för ägaren som fortsatt äger en bil med fri SuC forever (skulle t.o.m. kunna omvandlas till fri SuC för personen X så kan Tesla fasa ut detta med fri SuC snyggt).
1-1 i fri SuC men Tesla slipper eftermontera FSD-grejer på gamla bilar samtidigt som dom får sälja en ny bil.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Förstår inte hur det skulle hjälpa att göra fri Supercharger personlig? Det skulle ju bara dra ut på felet. Däremot skulle det ju kunna göras om så att nästa ägare inte får Fritt Supercharger så att inte de bilarna kommer leva för alltid.mans71 skrev:Tesla borde införa möjlighet att flytta med fri SuC och FSD till nästa nya bil man köper.
Vinst för ägaren som fortsatt äger en bil med fri SuC forever (skulle t.o.m. kunna omvandlas till fri SuC för personen X så kan Tesla fasa ut detta med fri SuC snyggt).
1-1 i fri SuC men Tesla slipper eftermontera FSD-grejer på gamla bilar samtidigt som dom får sälja en ny bil.
Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
Tesla kan knappast ta bort fri SuC från bilar som har det utan juridiska konsekvenser. Med ett sånt här upplägg skulle dom få bort det eftersom människor inte lever för evigt, en bil däremot kan göra det. Det skulle dessutom hjälpa till att driva nyförsäljning vilket ju är en bra grej för omställningen till elbilar.LarsL skrev:Förstår inte hur det skulle hjälpa att göra fri Supercharger personlig? Det skulle ju bara dra ut på felet. Däremot skulle det ju kunna göras om så att nästa ägare inte får Fritt Supercharger så att inte de bilarna kommer leva för alltid.
?LarsL skrev:Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
Model S P85DL+
Om jag skulle överväga att köpa FSD så skulle det behöva vara kopplat till mig och inte till bilen. Det skulle bli alldeles för dyrt att betala 77000kr i kontanter för något jag bara använder i 1-2 år till innan bilen ska bytas igen. Problemet blir ju då att inga begagnade bilar kommer ha FSD eftersom en begagnadsköpare knappast har 77 kkr extra att slänga upp.mans71 skrev:?LarsL skrev:Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
Exakt. Det var det jag menade. Tesla och ägaren skulle ju båda vinna på ett sånt upplägg.LarsL skrev:Om jag skulle överväga att köpa FSD så skulle det behöva vara kopplat till mig och inte till bilen. Det skulle bli alldeles för dyrt att betala 77000kr i kontanter för något jag bara använder i 1-2 år till innan bilen ska bytas igen. Problemet blir ju då att inga begagnade bilar kommer ha FSD eftersom en begagnadsköpare knappast har 77 kkr extra att slänga upp.mans71 skrev:?LarsL skrev:Om jag ska köpa FSD till min bil så måste det vara personligt på något sätt. Knappast värt för 1-2 år till av ägande, dessutom kontanter.
Model S P85DL+