Märkligt att de nästan helt ignorerar den största omställningen inom bilindustrin på hundra år. Man blir helt klart lite både förvånad och chockad på samma gång.mati skrev:Mazda har ju uttryckt många gånger att de inte har några större ambitioner kring elbilar och elektrifiering. De tror på fortsatt utveckling av bensinmotorn. Och deras elbil MX- 30 visar ju tydligt var Mazda står. En elbil med kort räckvidd som kör som en bensinbil och som låter precis som en bensinbil. Det enda de inte har implementerat är ett virtuellt växellåde-ljud. Hade det funnits det också hade man inte märkt att man kör en elbil. Nu är det mer så att man undrar varför den aldrig växlar upp.martinot skrev:Hur har Mazda det med utvecklingen av sin elbilsteknik rent generellt (inte hört något om det)?
Kan tänka mig att det är en grymt fin liten bil att elektrifiera. Kan nog bara bli ännu sportigare då!
Det säger en del tycker jag. Chansen att de någonsin skulle lansera en el-Miata är nog tämligen liten.
Enligt en Mazda-säljare jag har pratat med säljs det väldigt få Mazda-bilar i Europa. De har ju varken elbilar eller hybrider, och de kan varken klara utsläppskraven eller så vill folk betala en massa skatt för en Mazda.
Det finns enligt säljaren en stor risk att de drar sig tillbaka från den europeiska marknaden. Precis som Mitsubishi gör. Tragiskt egentligen. Jag gillar deras bilar. De är inte så dyra, det är hög kvalitet och hög kvalitetskänsla, ingen Toyota-plast. Men utan eldrivna alternativ har de nog ingen chans.
Ekonomibyrån om elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Ekonomibyrån om elbilar
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Fast det är ju Mazda inte ensamma om. Men de är åtminstone ärliga och säger rakt ut att de inte tror på elbilar. Det är väl det som är skillnaden. Men egentligen, om man ser det riktigt kritiskt, så är det i princip bara VW som tar detta med elbilar på allvar. Och möjligen Hyundai. Alla andra lanserar lite halvdana elbilar, det handlar fortfarande om compliance cars för i stort sett alla tillverkare.martinot skrev:Märkligt att de nästan helt ignorerar den största omställningen inom bilindustrin på hundra år. Man blir helt klart lite både förvånad och chockad på samma gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Men satsar de lika hårt?BrooklynS skrev:Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ekonomibyrån om elbilar
mati skrev:Men satsar de lika hårt?BrooklynS skrev:Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
Absolut, och har gjort det i många år redan.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Grannarnas Kona krånglade och blev bärgad häromdagen. Det är för övrigt en konverterad fossilbil.BrooklynS skrev:mati skrev:Men satsar de lika hårt?BrooklynS skrev:Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
Absolut, och har gjort det i många år redan.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Hyundais framtida mål är rätt mycket lägre än VWs framtida mål och produktionen idag är efter både VW och Nissan/Renault. Det verkar inte heller som Hyundai är villiga att göra en riktig satsning. De har även skyllt den nästan obefintliga produktionen idag på problem med att komma över batterier.BrooklynS skrev:mati skrev:Men satsar de lika hårt?BrooklynS skrev:Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
Absolut, och har gjort det i många år redan.
Självklart är alla tokefter Tesla både idag och när det gäller framtida mål. Men förhoppningsvis kanske de ändrar sig och satsar mer framöver. Båda Kona och Niro är okej elbilar även om de är konverterade bensinbilar.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Har dålig koll på Hyundai. Har de någon ifrån grunden ren elbil i dagsläget?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Nej.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Ok, känns som om det bara är Kina i hela Asien som verkligen är med. Japan och Korea känns ju lite off.
Det skulle vara Nissan då som har en riktig EV, och kommer med en ny ersättare, men känns som en lite halvsvag satsning. Bättre än off, men inte i närheten av VAG eller Tesla (självklart).
Det skulle vara Nissan då som har en riktig EV, och kommer med en ny ersättare, men känns som en lite halvsvag satsning. Bättre än off, men inte i närheten av VAG eller Tesla (självklart).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Alltså jag vet inte. Hittills har Hyundai inte visat nån större entusiasm tycker jag. Både Ioniq och Kona är kompromisser, och båda modellerna finns att köpa som fossilbil också. Visst, det är bra bilar, men att de ligger långt före VW kan jag inte tycka att de gör. Ioniq var bra när den kom, men nu känns den väldigt föråldrad. Det finns till och med röster som tycker att första generationen var bättre än nuvarande modell. Med det sagt så tror jag ändå att Hyundai är på rätt väg. De har en hel del spännande bilar på gång.BrooklynS skrev:mati skrev:Men satsar de lika hårt?BrooklynS skrev:Hyundai ligger någon generation före VW vad gäller elbilar. Och har batteritillgång.
Absolut, och har gjort det i många år redan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14