Köpa ny Model 3 i Tyskland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av esteen »

Är det någon här som kikat på möjligheten att köpa en ny model 3 i Tyskland?
OM man tar det tyska priset och drar av deras moms och lägger på Svensk så blir den mycket billigare än här.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av pejvic »

Detta är nog inte svaret på din fråga. Men du vet att du slipper momsen helt om bilen är 6 månader gammal?

Denna är importerad så uppenbarligen sker det - man får teckna helförsäkring dock.
I detta fall är det bara tex att ringa och uppge KVD regnumret så ser man vad det kostar extra under vagnskadegaranti-tiden.
Annars kan jag inte komma på något annat som skulle kunna vara något problem.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... -awd-88827
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av esteen »

Nja, slipper momsen är väl fel.
19% tysk moms kan ju anses vara inräknat i begagnatpriset då en köpare betalat det.

Om man vill ha, och köper en ny, så får man ju dra av den tyska och lägga på den svenska vilket är 6% mer i moms.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Zalman3 »

esteen skrev:
Är det någon här som kikat på möjligheten att köpa en ny model 3 i Tyskland?
OM man tar det tyska priset och drar av deras moms och lägger på Svensk så blir den mycket billigare än här.
Men säljer ens Tesla nya bilar som direkt går på export?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
esteen skrev:
Är det någon här som kikat på möjligheten att köpa en ny model 3 i Tyskland?
OM man tar det tyska priset och drar av deras moms och lägger på Svensk så blir den mycket billigare än här.
Men säljer ens Tesla nya bilar som direkt går på export?

Det är väl klart de gör. De har ingen laglig rätt att neka. Däremot får man fixa exporten själv.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Marsa »

Frågan är ju också om man kan köpa den utan att den tas i trafik i Tyskland, så man kan ställa på den för första gången i Sverige och i så fall få miljöbonusen?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Pontus »

Får man inte ta del av den tyska bonusen? Samt att man kan välja att betala moms i tyskland eller sverige?
Kanske bara jag som har fått för mig saker och ting ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Får man inte ta del av den tyska bonusen? Samt att man kan välja att betala moms i tyskland eller sverige?
Kanske bara jag som har fått för mig saker och ting ;)
Ska du få den tyska bonusen så måste du bo i Tyskland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av esteen »

Nu har jag fått ett utförligt och bra svar från Tesla i Tyskland.

Jag kan utan problem köpa en ny där om jag är privatperson.
Man får lägga på 3480€ på priset på nätet då det är grundavdraget i deras bonus som man inte får ta del av vilket är självklart.
Man betalar också tysk moms och när man har betalat den svenska så redovisar man det till Tesla på en blankett, som jag fick med i mailet, och då betalas den tyska momsen tillbaka.

Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.

Hur som så får jag priset på en SR+ i grundutförande till 508 000 med svensk moms.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av martinot »

esteen skrev:
Nu har jag fått ett utförligt och bra svar från Tesla i Tyskland.

Jag kan utan problem köpa en ny där om jag är privatperson.
Man får lägga på 3480€ på priset på nätet då det är grundavdraget i deras bonus som man inte får ta del av vilket är självklart.
Man betalar också tysk moms och när man har betalat den svenska så redovisar man det till Tesla på en blankett, som jag fick med i mailet, och då betalas den tyska momsen tillbaka.

Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.

Hur som så får jag priset på en SR+ i grundutförande till 508 000 med svensk moms.
Gott jobbat! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Matte »

esteen skrev:
Nu har jag fått ett utförligt och bra svar från Tesla i Tyskland.

Jag kan utan problem köpa en ny där om jag är privatperson.
Man får lägga på 3480€ på priset på nätet då det är grundavdraget i deras bonus som man inte får ta del av vilket är självklart.
Man betalar också tysk moms och när man har betalat den svenska så redovisar man det till Tesla på en blankett, som jag fick med i mailet, och då betalas den tyska momsen tillbaka.

Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.

Hur som så får jag priset på en SR+ i grundutförande till 508 000 med svensk moms.
Snyggt! Vad händer med bonusen från svenska staten?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

esteen skrev:
Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.
Det är väl den avgörande frågan? Har bilen varit registrerad i tyskland innan så faller det väl. Tesla måste ju leverera en ny bil som aldrig varit registrerad och istället hjälpa till med registrering i sverige.
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Lunna »

Fredrik j skrev:
esteen skrev:
Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.
Det är väl den avgörande frågan? Har bilen varit registrerad i tyskland innan så faller det väl. Tesla måste ju leverera en ny bil som aldrig varit registrerad och istället hjälpa till med registrering i sverige.
Jag beställde tillfälliga plåter (gula korttid) som levererades till Tesla-butiken i Tyskland. Helförsäkring från LF på chassinumret eftersom man inte har något regnummer. Sedan tuta o köra hem.

https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz- ... /bestellen
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av esteen »

Lunna skrev:
Fredrik j skrev:
esteen skrev:
Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.
Det är väl den avgörande frågan? Har bilen varit registrerad i tyskland innan så faller det väl. Tesla måste ju leverera en ny bil som aldrig varit registrerad och istället hjälpa till med registrering i sverige.
Jag beställde tillfälliga plåter (gula korttid) som levererades till Tesla-butiken i Tyskland. Helförsäkring från LF på chassinumret eftersom man inte har något regnummer. Sedan tuta o köra hem.

https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz- ... /bestellen
Ok, så du har importerat en ny bil och fått bonus i Sverige?
Då har vi ju beviset på att det är fullt möjligt...
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Lunna »

esteen skrev:
Lunna skrev:
Fredrik j skrev:
esteen skrev:
Jag har även ställt en till fråga nu gällande registreringen och om den ställs på i Tyskland först eller inte.
Det är väl den avgörande frågan? Har bilen varit registrerad i tyskland innan så faller det väl. Tesla måste ju leverera en ny bil som aldrig varit registrerad och istället hjälpa till med registrering i sverige.
Jag beställde tillfälliga plåter (gula korttid) som levererades till Tesla-butiken i Tyskland. Helförsäkring från LF på chassinumret eftersom man inte har något regnummer. Sedan tuta o köra hem.

https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz- ... /bestellen
Ok, så du har importerat en ny bil och fått bonus i Sverige?
Då har vi ju beviset på att det är fullt möjligt...
Stämmer, jag fick även bonus efter 6mån eftersom bilen aldrig var registrerad i Tyskland. Detta var två år sedan (Men inget har ändrats vad jag vet?). Dock strulade momsen men Tesla verkar ha ett system för det nu. Du har PM.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Men då har man inte vagnskadegaranti?
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av esteen »

mastodontfilmsmats skrev:
Men då har man inte vagnskadegaranti?
Nej, men det handlar, i alla fall för mig, om ca. 18000 totalt över tre år.
Så en icke fråga...

Dessutom betydligt lägre självrisk...
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

Om tesla tidigare har haft samma pris, justerat efter omkostnader och skatter, på alla marknader har det ju även varit en ickefråga för dom. Om man nu har anpassat priserna efter varje marknads förutsättningar kan ju en del flöden mellan länderna uppstå.
Egentligen inget nytt. Jag hade en gång en kollega som beställde en högerstyrd BMW i Sverige som han sen tog med sig hem till England.
Skillnaden nu är ju att det blir kritiskt att bilen inte registreras i fel land.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av heldiggrisen »

"Min" MY i Tyskland €68700+€3480 grundavdrag bonus=€72180=~750k SEK + ökad kostnad 3 års helförsäkring ~20k=770K
Jag sparar ungefär 30k på att ta med bilen hem från Tyskland, tror jag hoppar.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av McFace »

Priset i Polen är betydligt mera intressant. Ca 463 000 för en SR+ med svensk moms. Frågan är om det går att göra samma manöver där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av martinot »

McFace skrev:
Priset i Polen är betydligt mera intressant. Ca 463 000 för en SR+ med svensk moms. Frågan är om det går att göra samma manöver där.
Inte alls omöjligt. Då Polen är med i EU så borde det gå på samma sätt. Kan nog helt klart vara värt att undersöka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av McFace »

Hur fungerar det med eventuella garantiärenden om man handlar utomlands? Måste man köra tillbaka bilen till säljlandet?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny Model 3 i Tyskland

Inlägg av bylund »

Nej, så länge man köper den inom EES så är det lugnt med garantier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar