Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19931
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Riktigt bra synpunkt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Speciellt när man avråder ifrån att använda kollektivtrafiken.
Finns säkert flera exempel på det. Men skulle det bli någorlunda rätt så skulle man väl ha en deklaration tom Mars med 25% värde av alla krav och sedan en deklaration resten av året med speciella krav. Dock något som bara är teoretiskt möjligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Zalman3 »


Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2672
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Var det i Ungern de tagit bort parkeringsavgifter under pandemin? För att minska trängsel i kollektivtrafiken.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Datzun »

mati skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.
VW ID.7 Pro 2024
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021 såld
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Banane »

Datzun skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.

Vänstern av idag är tyvärr infekterade av massor av sådana här skadliga idéer där man läser ut en massa egenskaper hos en människa beroende på ras, sexuell läggning, kön osv. Att höja förmånsvärdet för att öka jämställdheten är lika bakvänt som genus-snöröjningen som var på tapeten för ett par år sedan. Det är direkt feltänkt eftersom det fokuserar på symptom och inte orsak. Det skapar dessutom ett polariserat samhällsklimat som är direkt skadligt. Det är ju tack vare de här idéerna som vi får Trump, SD osv. Det var Barack Obama, och till viss del hans föregångare, som skapade ett sådant klimat i USA som gjorde det möjligt för stollen Trump att bli president.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Xmag »

Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Som vanligt två generalfel som politiker ofta gör.
1. Att de som bor i stan bara vill/behöver åka inom staden de bor i så de kan ta tunnelbana eller cykla. Dvs att de inte har behov/önskan att besöka släktingar och vänner som bor på landet eller ev landställe.
2. Att de ser en skattelättnad som något som ”gynnar” de som tjänar mest. Vänder man på det blir det ju så att de som tjänar mycket ”missgynnas” av hela systemet. Ju mer skatt som betalas ju mer missgynnas är man. Dvs ju mer du tjänar missgynnas du av dagens system...Använder man de retoriken bör man lägga dig ned och inte tjäna en krona så att man inte blir missgynnad av systemet...

Det enda rätta med denna logik är ju att ta bort hindren för kvinnor och lägre avlönande som behöver bil att köpa en miljövänlig och säker bil genom att harmonisera de befintliga skatterna på bilar så att de motsvarar kostnaderna för tjänstebilar. Politiker, som vi väljer, skall göra livet lättare och bättre för oss inte göra livet dyrare och mer komplicerat.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
Själv bor jag i tätort enligt Jordbruksverket men utanför detaljplan vilket gjorde att inget bidrag gick ut för fiberutbyggnad. Därmed inte ekonomiskt försvarbart för lokal fiberförening och när Telia fixade fiber inom tätort så låg jag utanför så de var inte alls intresserade att lägga ner 20-30 meter extra kabel. Löste sig tillslut men det tog ett par år längre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
En mycket bra synpunkt och reflektion som jag känner igen mig själv i.

Har två mil att pendla till stad/arbete i varje riktning, och ingen chans att cykla. Buss går, men tar väldigt lång tid (måste ofta byta flera bussar), är allmänt otrevligt färdsätt, och är inget som man bör nyttja speciellt i Covid-19-tider om man kan undvika (tycker det känns tveksamt redan i vanliga förkylningstider).

Ofta är det vi som redan skattar högst i samhället också (med en massa statlig inkomstskatt staplad ovan på den kommunala). Får däremot oftast minst service och stöd tillbaka ifrån samhället.

Det är naturligtvis vi som skall straffas i socialismens och miljöpolitikens anda (även om vi försöker bidra genom att handla ekologiskt, gynna närprodcerat och skaffa miljövänliga elbilar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

termosen skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.
Eftersom elbilar, redan idag, är enormt dyra i inköp (även om ekonomiska i drift), så tror jag detta kommer krascha elbilsförsäljningen hårdare än ICE-försäljningen då de hamnar utom räckhåll för många normala människor, som kanske annars kostat på det som förmånsbil. Nu kommer nog många att välja lite billigare hybrider eller snåla diesel istället.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Gustafsson »

Kanske påverkas förmånsvärdet så pass att förmånsbilarna säljer sämre. För privat köpande spelar ju detta ingen roll och eftersom elbilarna blir billigare och billigare så tror jag ändå att elbilarna kommer att behålla eller öka försäljningen högst påtagligt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

Gustafsson skrev:
Kanske påverkas förmånsvärdet så pass att förmånsbilarna säljer sämre. För privat köpande spelar ju detta ingen roll och eftersom elbilarna blir billigare och billigare så tror jag ändå att elbilarna kommer att behålla eller öka försäljningen högst påtagligt
Så kan det bli. Men för en som gillar tex en lite större bil, Model S. Blir det hövligt svårt om detta går igenom. Får köpa ny Q2 2021 och ha den länge.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av termosen »

martinot skrev:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

termosen skrev:
martinot skrev:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.
Jo, men blir det ändå inte en relativ försämring för tjänstebilsägare av rena elbilar?

Tidigare så var det ju en bonus på förmånsvärdet på 10 000 per år.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar till journalist hos Teknikens Värld:

"Men är det inte ganska självklart att elbilsförsäljningen kommer att drabbas eftersom incitamenten att köra elbil i hög grad är riktade mot företagsmarknaden?

– Det sker ju också förändringar i utbudet på marknaden. Jag ser också ett stort informationsbehov. Fler privatpersoner måste tänka på livscykelkostnaderna när de köper bil. Då uppkommer elbilarnas och laddhybridernas ekonomiska förmåner. De som säljer bilar måste också bli bättre på att beskriva det här. Jag kan inte säga att du har fel, men jag kan inte bekräfta det heller."


Och här är ju den "bästa" delen:

"Gjordes det ingen konsekvensanalys av vad skattehöjningen betyder för elektrifieringsprocessen?

– Jag har inte någon sådan uppgift. " - Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.
Hon har missat att begripa menar jag.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Var ser man att förmånsbilar främst körs av män i storstäder?
I bilregistret står väl bara leasingbolagen som ägare vilka förstås har kontor i nån storstad.
Skriv svar