Öppna länkar i nytt fönster / flik som standard?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Öppna länkar i nytt fönster / flik som standard?

Inlägg av Jocce »

Är och har varit aktiv på många forum i mina dagar, mycket som användare, men även varit med och drivit på olika nivåer...

Något jag alltid sett att man eftersträvar är att (framförallt externa) länkar skall öppnas i nytt fönster (eller flik).
Som användare: För att man inte skall råka stänga ner fönstret när man läst klart länken och enkelt hitta tillbaka till där man var i forumet.
Som Forum: För att hålla kvar användarna på forumet och därmed få ett mer levande forum (och om det är vinstdrivande med annonser större annonsintäkter men det är väl inte aktuellt här? ;) )

Brukar finnas någon inställning i kontrollpanelen för Admins att sätta detta som standard på alla länkar...

När vi ändå är inne på Ämnet att pilla på forumet... "Multicitat", dvs att enkelt kunna citera flera meddelanden utan att själv klippa och klistra..borde också gå att aktivera?
(Men i phpBB kanske detta kräver någon extra modul?)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Öppna länkar i nytt fönster / flik som standard?

Inlägg av HelectriC »

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Flikar har redan avhandlats här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2669

Jag håller inte med dig om att det beteendet är något man eftersträvar. Vad man eftersträvar är att beteendet ska vara så konsekvent som möjligt mellan webbsidor, och att användaren ska få lov att styra beteendet efter egna önskemål så gott det går. Kort sagt: använd din browsers inbyggda mekanism för att öppna saker i ny flik (såsom mittenklick, CTRL-klick, Command-klick, etc).

Multicitat däremot hade varit trevligt. Jag löser det rätt lätt med just att ta upp citaten på flikar och sen klistra ihop, men det kunde vara fiffigt med en funktion för det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Flikar har redan avhandlats här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2669

Jag håller inte med dig om att det beteendet är något man eftersträvar. Vad man eftersträvar är att beteendet ska vara så konsekvent som möjligt mellan webbsidor, och att användaren ska få lov att styra beteendet efter egna önskemål så gott det går. Kort sagt: använd din browsers inbyggda mekanism för att öppna saker i ny flik (såsom mittenklick, CTRL-klick, Command-klick, etc).

Multicitat däremot hade varit trevligt. Jag löser det rätt lätt med just att ta upp citaten på flikar och sen klistra ihop, men det kunde vara fiffigt med en funktion för det.
du kan inte öppna länkar med ctrl på iPad tex, då måste du hålla inne länken länge och välja alternativ= ingen bra lösning!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det vore ju fint om man kunde få välja det i sin profil, så kan alla få som de vill.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Med tanke på att det är så enkelt att hålla inne en knapp om man vill ha det annorlunda, så känns det som en onödig grej att lägga tid på.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:

du kan inte öppna länkar med ctrl på iPad tex, då måste du hålla inne länken länge och välja alternativ= ingen bra lösning!
På iPad kör du såklart Tapatalk :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

För Windows med vanlig mus är det bara att klicka med scrollhjulet så öppnas länken i ny flik.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Skriv svar