TPMS felkalibrerat?
Moderator: Redaktion
TPMS felkalibrerat?
Tja!
Bytte till vinterhjul igår och skulle lära den däcktryck imorse. Kollade trycken i alla däck först och de låg alla ca. 1 bar för högt (3.9 bar) så jag tömde ut till 2.9 och körde iväg för att låta den hitta de nya hjulen och nya trycket. Efter 5 km så har den hittat och jag tar upp visningen av tryck som då, givetvis, visar 1.9 - 2.0 bar på alla hjul. Dvs. 1 bar lägre än vad jag vet är i hjulen. Min misstanke är att någon på Tesla har missuppfattat det här med att normala tryckmätare mäter övertryck och inte absolut tryck och därför tryckt i 3.9 bars övertryck och sen kalibrerat detta till 2.9. Låter det rimligt? Om så, hur kalibrerar jag tillbaka dem till rätt?
/Björn
Bytte till vinterhjul igår och skulle lära den däcktryck imorse. Kollade trycken i alla däck först och de låg alla ca. 1 bar för högt (3.9 bar) så jag tömde ut till 2.9 och körde iväg för att låta den hitta de nya hjulen och nya trycket. Efter 5 km så har den hittat och jag tar upp visningen av tryck som då, givetvis, visar 1.9 - 2.0 bar på alla hjul. Dvs. 1 bar lägre än vad jag vet är i hjulen. Min misstanke är att någon på Tesla har missuppfattat det här med att normala tryckmätare mäter övertryck och inte absolut tryck och därför tryckt i 3.9 bars övertryck och sen kalibrerat detta till 2.9. Låter det rimligt? Om så, hur kalibrerar jag tillbaka dem till rätt?
/Björn
Re: TPMS felkalibrerat?
Låter helt orimligt, att både TPMS visar fel OCH att däckleverantören skulle pumpat dem till 3,9
Occams razor säger att det är fel på den tryckmätare du använt för att verifiera trycket.
Occams razor säger att det är fel på den tryckmätare du använt för att verifiera trycket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Isf. har den gått sönder precis nu och visar exakt en bar fel. Vilket känns orimligt. Snarere skulle jag gissa att trycket i däcken och felet på TPMS-givaren är relaterade, dvs. samma fel och att trycket i däcken beror på givarfelet eller tvärt om, inte att det är två orelaterade fel som råkar sammanträffa.
Ska prova med en annan tryckgivare hemma så får vi se.
Ska prova med en annan tryckgivare hemma så får vi se.
För mig låter det som mer sannolikt att däcken hade 2,9 bar från början och att det inte är något fel på TPMS. Tömmer man ur 1 bar och 4 stycken TPMS därefter säger 1,9 bar så är det väl mer sannolikt att den mätningen som visade 3,9 var fel än 5 andra fel, Tesla plus fyra TPMS-sensorer?
Det är väl inte en kalibrering som görs av TPMS utan en reset så att Tesla lär känna se nya sensorerna och inte letar efter de gamla.
Det är väl inte en kalibrering som görs av TPMS utan en reset så att Tesla lär känna se nya sensorerna och inte letar efter de gamla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:För mig låter det som mer sannolikt att däcken hade 2,9 bar från början och att det inte är något fel på TPMS. Tömmer man ur 1 bar och 4 stycken TPMS därefter säger 1,9 bar så är det väl mer sannolikt att den mätningen som visade 3,9 var fel än 5 andra fel, Tesla plus fyra TPMS-sensorer?
Absolut, men nån gång har ju sensorerna kalibrerats. Om trycket i däcken är det de har kalibrerats mot efter däckmontering så är det ju bara en felkälla, den som fyllde vinterdäcken.
Notera att min tryckmätare håller med bilen om trycket i sommardäcken. Där är de överens. (För några veckor sen när jag fyllde på pga. minskade temperaturer ute.) På vinterdäcken skiljer det 1 bar.
Om det är 4 individuella mätare i bilen som alla visar ungefär samma skillnad mot en enda lös mätare så är det nog den lösa det är fel på. Kolla med en mätare till.
Själv hade jag en Biltema digital däcktrycksmätare som denna gång visar drygt ett bar för lite. Den visade ungefär samma som Teslans TPMS i våras. Den analoga på min påfyllare visar inom 0,3 bar jämfört med TPMS. Det är ungefär så bra man kan läsa på den. Bara att slänga Biltemas, men det anade jag nog redan när jag köpte den för 99:- Måste sluta med sånt.
Själv hade jag en Biltema digital däcktrycksmätare som denna gång visar drygt ett bar för lite. Den visade ungefär samma som Teslans TPMS i våras. Den analoga på min påfyllare visar inom 0,3 bar jämfört med TPMS. Det är ungefär så bra man kan läsa på den. Bara att slänga Biltemas, men det anade jag nog redan när jag köpte den för 99:- Måste sluta med sånt.

Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
En inte helt okvalificerad gissning är att TPMS-sensorer inte kalibreras alls. Inte på däckverkstaden, och kanske inte ens på fabriken. De är inga precisionsinstrument. Den programmeringen som görs är att sätta sensor-id:t i dem.
Prova mäta med en annan mätare.
Prova mäta med en annan mätare.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Ok, fallet löst. Klassiskt SBS. Provade med en annan mätare i garaget och den höll med bilen. Så det verkar som att tryckmätaren på kompressormunstycket har ändrat sig en bar sen ett par veckor tillbaka när den höll med bilen. Det intressanta är att den står på 1 bar när man inte använder den. Kanske finns det en inställning som sätter om den ska visa absolut tryck eller övertryck som jag råkat komma åt. Orkade inte kolla det nu men får kolla det sen. Och/Eller vara uppmärksam på mätfelet. :p
- UrbanL
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/urban10026
Kan fylla på
med en liknande historia. När det började blev lite kyligare väder för några veckor sedan började bilen varna för lågt däcktryck. Jag gick runt med tryckluftsmunstycket på alla däcken, men den visade helt vanligt tryck.
Så jag tänkte att TPMS mättes lägre med någon mjukvaruuppgradering och sedan precis kom under gränsvärdet för att det var lite kallare. Så jag nollställde TPMS i service-menyn, men det innebar ju bara att den accepterar det lägre värdet, själva värdet mättes fortfarande upp likadant.
Så då blev jag lite misstänksam mot noname-tryckluftsmunstycket, och visst visade det lite mer än noll när det inte var trycksatt... så jag skaffade en lite dyrare, Som mycket riktigt höll med TPMS.

Så jag tänkte att TPMS mättes lägre med någon mjukvaruuppgradering och sedan precis kom under gränsvärdet för att det var lite kallare. Så jag nollställde TPMS i service-menyn, men det innebar ju bara att den accepterar det lägre värdet, själva värdet mättes fortfarande upp likadant.
Så då blev jag lite misstänksam mot noname-tryckluftsmunstycket, och visst visade det lite mer än noll när det inte var trycksatt... så jag skaffade en lite dyrare, Som mycket riktigt höll med TPMS.
Tryckmätare på luftfyllare är väldigt känsliga.
Man ska inte lita på en sådan på macken och inte heller sin egen om man tappat den i backen eller inte kollat kalibreringen på länge. Det kan fort bli dyrt att köra med rejält felaktigt tryck.
På macken är minst 30% väldigt off vilket blir dyrt om man gillar att hålla sig med dyra däck.
Jag har en särskild lös tryckmätare som jag brukar dubbellkolla första däcket jag fyller med. Behöver inte göras om man bara ska kolla trycket i däcken mitt i säsongen. Man märker om ALLA däcken helt plötsligt har 1.7 eller 3.7bar om det var 3bar sist man kollade.
Man ska inte lita på en sådan på macken och inte heller sin egen om man tappat den i backen eller inte kollat kalibreringen på länge. Det kan fort bli dyrt att köra med rejält felaktigt tryck.
På macken är minst 30% väldigt off vilket blir dyrt om man gillar att hålla sig med dyra däck.
Jag har en särskild lös tryckmätare som jag brukar dubbellkolla första däcket jag fyller med. Behöver inte göras om man bara ska kolla trycket i däcken mitt i säsongen. Man märker om ALLA däcken helt plötsligt har 1.7 eller 3.7bar om det var 3bar sist man kollade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har haft en sån här i bilen under måånga år. Den har alltid fungerat. Går att nollställa, men det har aldrig behövts.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.