Andrahandsvärde Model S LR vs Performance vs Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Andrahandsvärde Model S LR vs Performance vs Plaid

Inlägg av Elof »

Ni som är pålästa och erfarna:

Hur står sig värdet på en Model S av Performance-modell jämfört med en "vanlig"? Hur mycket av merpriset får man igen om man säljer den efter 3 år?

Vad tror ni om Plaid, kommer den att följa samma mönster? Kommer den att stå sig bra, eller sparar man en halv miljon på att vänta 2-3 år och köpa en bättre begagnad?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Andrahandsvärde Model S LR vs Performance vs Plaid

Inlägg av Gustafsson »

Tror definitivt att du sparar en halv miljon. Det gör du ju redan idag om du köper en beg 100 D eller ännu mer på en performance p100D.
Värdeminskningen har varit enorm på dessa bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Banane

Inlägg av Banane »

Så länge inte Plaid blir en limited edition så kommer andrahandsvärdet påminna om de andra modellerna.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Köper man sin Tesla rätt till demorabatt eller vid kvartalsslut så kan man göra bra affärer, jag har nästan alltid fått tillbaka eller tjänat pengar på mina Teslor, det är nog viktigare än vilken modell det gäller.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
Köper man sin Tesla rätt till demorabatt eller vid kvartalsslut så kan man göra bra affärer, jag har nästan alltid fått tillbaka eller tjänat pengar på mina Teslor, det är nog viktigare än vilken modell det gäller.
Japp. Även viktigt att vara lite förutseende. För mig var det inte alls oväntat att man dumpade priserna på P-modellerna (dock blev jag förvånad att de sänkte så mycket över ett bräde). Med nuvarande (relativt modesta) prisskillnad så skulle jag inte oroa mig.

Är man lite flexibel med vilken modell/år osv man köper kan man göra riktigt bra affärer. Min förra X100D köpte jag från Tesla för 684k, sålde den ett år senare till handlare för 755k.

Min trea sålde jag för några veckor sedan mycket pga uppdateringen som ryktades om och som blev sanning. Fick en bra bit över nypris.

Plaid tror jag kan bli en bra affär. Får den de prestanda som utlovas samt säljs för 1,5M så blir den väldigt prisvärd, både relativt USA-priset och jämfört med Taycan. Jag har beställt men köper den bara om den nåt upp till det som utlovats och får ordentlig uppdatering åtminstone invändigt.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Banane

Inlägg av Banane »

SR-71-BlackBird skrev:
Säljer Tesla fortfarande rabatterade bilar? Brukar inte ligga ute på webben.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Japp. Även viktigt att vara lite förutseende. För mig var det inte alls oväntat att man dumpade priserna på P-modellerna (dock blev jag förvånad att de sänkte så mycket över ett bräde). Med nuvarande (relativt modesta) prisskillnad så skulle jag inte oroa mig.

Är man lite flexibel med vilken modell/år osv man köper kan man göra riktigt bra affärer. Min förra X100D köpte jag från Tesla för 684k, sålde den ett år senare till handlare för 755k.

Min trea sålde jag för några veckor sedan mycket pga uppdateringen som ryktades om och som blev sanning. Fick en bra bit över nypris.

Plaid tror jag kan bli en bra affär. Får den de prestanda som utlovas samt säljs för 1,5M så blir den väldigt prisvärd, både relativt USA-priset och jämfört med Taycan. Jag har beställt men köper den bara om den nåt upp till det som utlovats och får ordentlig uppdatering åtminstone invändigt.
En X100D för 684 tror inte jag sett ens en 3 år gammal X för så lågt än mindre från Tesla. Nu vart jag avis, bara att gratulera :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

De som har näsa för affärer och köper och säljer strategiskt kan säkert göra klipp. De flesta ser nog ändå en betydande värdeminskning på tre år.
I fallet 100D har ju nypriset fallit med ca 450 000. Motsvarande long range är ju dessutom bättre på flera punkter.
Bara det ger en extremt hög milkostnad. Så stort fall kommer vi nog inte att se igen, men snart väntas ju en ny S komma med facelift + nya batterier, vilket kan göra begagnade bilar omoderna och billigare.
X verkar hålla värdet bättre dock. En beg S 100 D skulle jag säga kan vara ett bra köp idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Inlägg av erkap »

Gustafsson skrev:
De som har näsa för affärer och köper och säljer strategiskt kan säkert göra klipp. De flesta ser nog ändå en betydande värdeminskning på tre år.
I fallet 100D har ju nypriset fallit med ca 450 000. Motsvarande long range är ju dessutom bättre på flera punkter.
Bara det ger en extremt hög milkostnad. Så stort fall kommer vi nog inte att se igen, men snart väntas ju en ny S komma med facelift + nya batterier, vilket kan göra begagnade bilar omoderna och billigare.
X verkar hålla värdet bättre dock. En beg S 100 D skulle jag säga kan vara ett bra köp idag.
X håller värdet bättre tills Y kommer ut. Dvs bara tills nästa år.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Menar du att X håller värdet bra men att en S är ett bättre köp?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Banane

Inlägg av Banane »

Pontus skrev:
Gustafsson skrev:

Som begagnad har en S då alltså sjunkit mer och är ett bättre köp. Vad gäller framtiden så finns det högre fallhöjd på bilar som inte sjunkit så mycket som de kanske borde.

Tittar man på S100D och jämför mot flera år äldre Model S med mindre batteri så är skillnaden i pris ganska liten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Pontus skrev:
Gustafsson skrev:
Nej, det vet jag inte. Men att få en 100D MS med allt inkl FSD för knappt 700’ är nog mycket bil för pengarna. Men jag tror prisfallet från de 1,3 m som bilen kostade för 2,5 år sedan skulle varit ännu större om inte Tesla garanterat 50% återköpsvärde.
Nu kostar ju en ny S utan FSD 815’ efter premie, så det kan ju vara ännu bättre om man har råd.
En ny har ju tre års vagnskadegaranti värt 20’, nya däck, lägre förmånsvärde - värt ca 30’ för firman och ca 45’ privat över tre års leasing.
Så merkostnaden för en ny bil blir inte så stor, vilket fick mig att slå till på en ny S nu. Med en begränsad kontantinsats blir månadskostnaden riktigt bra trots värdetapp. Min första S tappade betydligt mindre, så när jag bytte till 100D fick jag en god peng över restvärdet för den. Så sett över tre MS blir kostnaden nog kanske ganska OK...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:

En X100D för 684 tror inte jag sett ens en 3 år gammal X för så lågt än mindre från Tesla. Nu vart jag avis, bara att gratulera :)
Ja det var extremt. Tror aldrig den dök upp på Teslas sida, bara på den där Teslainventory siten.

Den var dock en "unicorn" på negativt sätt. En sen 2017 med femsits och utan drag! Förstår fortfarande inte hur den kunde sakna drag, men både de egenskaperna drar ju definitivt ner priset. Men den borde nog kostat drygt 800 iaf...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Pontus skrev:
Gustafsson skrev:
Nej, det vet jag inte. Men att få en 100D MS med allt inkl FSD för knappt 700’ är nog mycket bil för pengarna. Men jag tror prisfallet från de 1,3 m som bilen kostade för 2,5 år sedan skulle varit ännu större om inte Tesla garanterat 50% återköpsvärde.
Nu kostar ju en ny S utan FSD 815’ efter premie, så det kan ju vara ännu bättre om man har råd.
En ny har ju tre års vagnskadegaranti värt 20’, nya däck, lägre förmånsvärde - värt ca 30’ för firman och ca 45’ privat över tre års leasing.
Så merkostnaden för en ny bil blir inte så stor, vilket fick mig att slå till på en ny S nu. Med en begränsad kontantinsats blir månadskostnaden riktigt bra trots värdetapp. Min första S tappade betydligt mindre, så när jag bytte till 100D fick jag en god peng över restvärdet för den. Så sett över tre MS blir kostnaden nog kanske ganska OK...
Sorry det var jag som inte hade vaknat. Fick för mig att tyckte att en ny S var bättre än en ny X trots att X håller värdet bättre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar