Reperation byta HV battery, nu i 2 månader and counting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
9410jaha12
Teslaägare

Reperation byta HV battery, nu i 2 månader and counting

Inlägg av 9410jaha12 »

Hejsan,

i denna tråden tänkte jag berätta om min upplevelse av Tesla's service center (Malmö för att vara exakt) samt om det oerhört ovanliga felet som fanns på min bil som jag inte har hittat att någon annan ska ha haft med just Model 3.
Jag köpte min Model 3 2019, och fick den 2019-08-30.

Kort summering:
- Bra initial road assistance
- Uruselt att jag själv fick se till att dem förlängde min hyrbil
- Icke städad och äcklig lånebil från Tesla
- Ingen information eller tidsram hur långt tid reparationen skulle ta, nu i snart 2 månader
(Bilder längre ner)

Den långa historian:
Den 23e September så gick jag ner till garaget där jag hade min bil på laddning för att jag skulle köra till hemstaden för en begravning.
När jag satte mig i bilen så såg jag hur skärmen fylldes med felmeddelanden. Det var så många att man fick scrolla. Jag bifogar bilder på meddelandena längre ner.
Direkt ringde jag till Road Assistance, och fick kontakt med en internationell sådan (då detta var rätt tidigt på dagen), han skötte sig exemplariskt.
Det tog någon timme, sedan kom en bärgningsbild från ett lokalt vägassistans och bärgnings företag, Donalds bilbärgning (10 av 10 på dem!).
När bärgaren kom så ville inte bilden starta alls. 12V batteriet hade tömts. Bilen gick alltså inte att få kontakt med, och för att bärga bilen så behövs den ställas i bärgnings-mode.
Detta löstes genom att förse 12V batteriet med laddning. Vi fick upp frunk-en och försökte ladda batteriet rejält, men det hjälpte inte för att få igång bilen, så det fick bärgas till Malmö.
Fick sedan skjuts till BMW/Sixt av Donalds, där Tesla hade fixat en hyrbil till mig. Så allt detta var kanon!

Men härefter kommer de något sämre händelserna...

Det började med att samma helg fick jag ringa fram och tillbaka mellan Tesla och Sixt, detta för att jag inte fått någon information om de hade förlängt min hyrbil, och jag ville inte få extra avgifter på mig pga deras misstag. Jag tror det blev allt som allt 4 gånger som jag ringde både Tesla och Sixt. Var gång jag ringde till Tesla fick jag vänta i kö i minst 30 min. Så detta tog mig i princip hela lördag förmiddag att få rätt på. Sista gången jag pratade med Tesla assistance då så sa dem att "Allt är fixat och hyrbilen är förlängd", direkt därefter ringde jag Sixt för att verifiera, så var inte fallet... Dem ljög alltså. Det slutade med att dem på Sixt sa "Det är lugnt, släpp detta nu så ser vi till att det löser sig".

Efter detta var jag på Tesla om att förse mig med en lånebil från dem själva. Det är trots allt dyrt att köra bensinbil och jag köpte en Tesla just för att jag vill köra fossilfritt!
Det tog några dagar, men till sist så fick jag möjlighet att hämta en Model S. Så jag körde till Tesla Malmö för detta.
När jag fick bilen och skulle köra där ifrån så såg jag hur NASTY det var i bilen. Den var INTE städad på något sätt. (Se bilder). Kaksmulor, grus och allmänt smutsigt överallt.
Vände direkt och fick dem till att städa den lite snabbt. Ingen ursäkt från dem. Responsen var mer "Oj vad konstigt, okej vi kan städa den lite". Så fick vänta där tills dem hade gjort de.

Och nu härefter kommer en summering av den kommunikation jag haft med Tesla Malmö för att få uppdateringar om hur det går med min bil.
Det tog 3 veckor för dem att "diagnosera" min bil. Där jag fick själv höra av mig var vecka för att få veta något, då svaret alltid blev "Ingen ny info, dem felsöker fortfarande".
Tydligen, så med hjälp av "teikniker och ingenjörer" kom dem fram till att hela mitt HV batteri måste bytas! Jag hittar inget när jag sökt runt att någon annan Model 3 har haft detta problemet. Endast äldre Model S bilar från 2013 som dem har gjort liknande var jag har hittat.
Detta ska då ta en tid att beställa och få "grejerna" levererade. Och den 13e Oktober fick jag ett meddelande om att dem hade fått hem alla delar och när teknikerna har tid ska dem fortsätta med arbetet på min bil.
Sen den 20 oktober, så anlades en brand på Tesla Malmö, där 7 elbilar brann upp. Detta var Teslor som stod utanför grindarna. Se video: https://youtu.be/fXvXdiR7sgM
Var såklart tvungen att fråga dem "Hej, har min bil brunnit upp?". Som tur för mig hade den inte det! Men tyvärr skulle detta eventuellt drabba handledningstiden på min bil sa dem.
Sedan hörde dem av sig den 26e Oktober: "Hej, vi har ingen uppdatering om din bil".
I slutet av veckan fråga jag dem på nytt, finns det någon uppdatering? Där dem svarade "Hej, nej förlåt, vi har ingen ny info vi kan uppdatera dig med. Men hoppas kunna göra det inom kort!"
Den 6e november hörde dem av sig igen för att säga: "Hej, vi har tyvärr ingen ny status, men återkommer igen på måndag med en ny uppdatering".
Tisdagen den 10e november hörde dem sen av sig på nytt: "Hej, ledsen att det tar tid. Men vi har inget nytt att meddela".
Där jag svarade på sista meddelandet och undrade om dem inte ens hade påbörjat arbetet? Dem hade ju fått grejerna den 20e oktober! Vart till svars jag fick att, nej det är inte påbörjat. Och service tekniker ansvarig ville inte ge något tidsram alls.

Så det är här men historia just nu ligger. Det har snart gått 2 månader sedan min bil bärgades till Tesla Malmö. Och jag ver fortfarande inte när jag kommer få tillbaka min bil som var ett år gammal när den slutade fungera.

Bilder:
Error message: https://imgur.com/bsliSNS
Error message: https://imgur.com/dahUXda
Error message: https://imgur.com/RidD6fx
Error message: https://imgur.com/MCqy0oW
Error message: https://imgur.com/gvpAXIk
Bärgningen: https://imgur.com/LniQwwf
Lånebilen: https://imgur.com/1Hgix77
Lånebilen: https://imgur.com/336O3NV

Frågor/Hjälp
För er som orkat läsa genom hela historian och har lite kunskap om hur man kan agera i sådana här situationer, så undrar jag lite då detta är min första bil någonsin.
Är detta en rimlig upplevelse att få från ett bilföretag?
Finns det något krav man kan sätta på dem?
Har jag rätt till något? Ersättning? Förlängd garanti då jag inte ens kan göra min bil?

Mvh en väldigt trött Model 3 ägare utan en Model 3.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Re: Reperation byta HV battery, nu i 2 månader and counting

Inlägg av mans71 »

Jag tycker det låter som att du har fått en bra behandling. Visst, lite slarvigt kanske att lånebilen inte var städad, och visst tråkigt att din bil gick sönder från första början, men sånt händer ju alla biltillverkare. Och som du själv skriver, dom har ju under tiden utsatts för ett attentat, dessutom under brinnande covid. Du har ju en gratis lånebil och blir hela tiden uppdaterad - det är väl toppen under omständigheterna?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

mans71 skrev:
Jag tycker det låter som att du har fått en bra behandling. Visst, lite slarvigt kanske att lånebilen inte var städad, och visst tråkigt att din bil gick sönder från första början, men sånt händer ju alla biltillverkare. Och som du själv skriver, dom har ju under tiden utsatts för ett attentat, dessutom under brinnande covid. Du har ju en gratis lånebil och blir hela tiden uppdaterad - det är väl toppen under omständigheterna?
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Bytt batteri i en av mina Teslor, tog flera månader. Körde en Tesla så jag såg det som win win. La inga mil på min bil. Du får se det positivt istället, du kör en Model S och betalar för en Model 3 :lol:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Det är ju så klart inte kul att sväva i ovisshet. Vi får hoppas att bilen snart är fixad!

Jag kunde inte låta bli att reagera över följande:
"Allt är fixat och hyrbilen är förlängd", direkt därefter ringde jag Sixt för att verifiera, så var inte fallet... Dem ljög alltså. Det slutade med att dem på Sixt sa "Det är lugnt, släpp detta nu så ser vi till att det löser sig".
Några tänkbara scenarier här:
1: Tesla hittar på att de har förlängt hyrbilen.
2: Personen du talade med på Tesla trodde att hyrbilen förlängts men med någon annan på Tesla som skulle ha utfört det hela hade inte gjort det (än).
3: Tesla och Sixt hade missförstått varandra.
4: Tesla hade förlängt hyrbilen men Sixt hade inte registrerat det hela än / korrekt - åtminstone inte så att personen du talade med på Sixt kunde se det hela.
5: Sixt: Vi ser att hyrbilen är förlängd men vi ljuger och säger att den inte är det.

Jag kan inte låta bli att tro att scenario 1 och 5 ändå är de minst troliga.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Kanske hade gått snabbare om den faktiskt brunnit upp på teslas SC?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Förmodligen finns inte kunskapen hos personalen i Sverige. I april förra året så skickade Tesla en tekniker från Nederländerna för att fixa min 3a. Teknikern var då i Sverige inom 6 arbetsdagar. Men nu är det säkert annorlunda pga coronan.
Användarvisningsbild
9410jaha12
Teslaägare

Inlägg av 9410jaha12 »

mans71 skrev:
Ja men jag förstår vad du menar, och det är bra att få höra detta med. Som sagt, detta är min första bil någonsin, så jag har ingen erfarenhet va vad som är rimligt.
Jag blir uppdaterad hela tiden om att det inte finns någon uppdatering :roll:
Men få en följd fråga när det gäller tid för det hela. När är det rimligt att engagera sig mer om detta? Det har snart gått två månader, är det först efter fyra månader som det är katastrof? Eller liksom vart bör man dra gränsen?
Användarvisningsbild
9410jaha12
Teslaägare

Inlägg av 9410jaha12 »

NEO skrev:
Bytt batteri i en av mina Teslor, tog flera månader. Körde en Tesla så jag såg det som win win. La inga mil på min bil. Du får se det positivt istället, du kör en Model S och betalar för en Model 3 :lol:
Hehe bra att ha en sådan vinkel på det mesta! Kan säga att jag utan tvekan föredrar att köra en Model 3 än en Model S nu efter att ha provat båda!
Positivt att jag inte lägger några mil på min bil, men jag köpte ju den för att kunna göra det :D
Användarvisningsbild
9410jaha12
Teslaägare

Inlägg av 9410jaha12 »

Franz skrev:
Det är ju så klart inte kul att sväva i ovisshet. Vi får hoppas att bilen snart är fixad!

Jag kunde inte låta bli att reagera över följande:
"Allt är fixat och hyrbilen är förlängd", direkt därefter ringde jag Sixt för att verifiera, så var inte fallet... Dem ljög alltså. Det slutade med att dem på Sixt sa "Det är lugnt, släpp detta nu så ser vi till att det löser sig".
Några tänkbara scenarier här:
1: Tesla hittar på att de har förlängt hyrbilen.
2: Personen du talade med på Tesla trodde att hyrbilen förlängts men med någon annan på Tesla som skulle ha utfört det hela hade inte gjort det (än).
3: Tesla och Sixt hade missförstått varandra.
4: Tesla hade förlängt hyrbilen men Sixt hade inte registrerat det hela än / korrekt - åtminstone inte så att personen du talade med på Sixt kunde se det hela.
5: Sixt: Vi ser att hyrbilen är förlängd men vi ljuger och säger att den inte är det.

Jag kan inte låta bli att tro att scenario 1 och 5 ändå är de minst troliga.
Ja men det var rätt rörigt hos Tesla när jag pratade med dem. Ena gången sa dem på ett sätt, och andra gången på ett annat.
Allt ifrån att dem skulle ringa upp mig och verifiera det, men aldrig gjorde detta. Och även då att dem "hittade en note" om att den ska var förnyad, men ingen info om vart ens.
Tror Erik på Sixt i Lund gjorde ett hjälte-jobbet och kunde lösa det snyggt.
Användarvisningsbild
9410jaha12
Teslaägare

Inlägg av 9410jaha12 »

100procent skrev:
Förmodligen finns inte kunskapen hos personalen i Sverige. I april förra året så skickade Tesla en tekniker från Nederländerna för att fixa min 3a. Teknikern var då i Sverige inom 6 arbetsdagar. Men nu är det säkert annorlunda pga coronan.
Ja men något sådant kan det säkert vara. Men varför nämner dem inte detta då? Jag hade fått en ökad förståelse direkt. Precis som när det brann där, så förstod man att man kanske inte får någon direkt uppdateringen om sin bil.
Skriv svar