Förmånsvärden för elbilar nästa år
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Fast anledningen till att jag har förmånsbil är ju att jag kan dra halva momsen. Det är väl ändå en subvention jämfört med privat ägande?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Nej, ska man tänka så måste man nog se allt som köps mellan företag som skattesubventionerat eftersom moms in/ut är ett nollsummespel för företag och på alla andra varor får företag dra av hela momsen istället för bara halva.Alfred skrev:Fast anledningen till att jag har förmånsbil är ju att jag kan dra halva momsen. Det är väl ändå en subvention jämfört med privat ägande?
Momsen ska sen betalas in om man som företag säljer bilen till privatperson, och då är det hela momsen som ska in, inte bara halva.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Skattesubvention betyder inte att skattepengar betalas ut till någon. Det betyder att någon får betala lägre skatt än vad annars skulle vara fallet.Linkz skrev:Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Förmånsbilar skulle inte existera om det inte var ekonomiskt gynnsamt.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det förutsätter att man hade gjort samma val ändå. Vilket absolut inte alltid är fallet. Vi har t ex städhjälp. Det hade vi inte haft utan RUT.BjornS skrev:Skattesubvention betyder inte att skattepengar betalas ut till någon. Det betyder att någon får betala lägre skatt än vad annars skulle vara fallet.Linkz skrev:Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Förmånsbilar skulle inte existera om det inte var ekonomiskt gynnsamt.
Istället för att vi städat gratis minskar vi arbetslösheten och höjer BNP.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag betalar lite mer skatt för att någon annan ska kunna köra billigare med samma bil som jag har betalat för med mina egna skattade pengar.Linkz skrev:Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.
Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).
Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Den som har förmånsbil betalar inte mer skatt utan mindre... det är det som är själva poängen.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
NejLarsL skrev:Jag betalar lite mer skatt för att någon annan ska kunna köra billigare med samma bil som jag har betalat för med mina egna skattade pengar.Linkz skrev:Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.
Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).
Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Den som har förmånsbil betalar inte mer skatt utan mindre... det är det som är själva poängen.
Låt oss säga att herr A och herr B bägge tjänar 30k före skatt varje månad.
30k gör att det ryker c:a 32% i skatt (9600:-) och företaget åker dessutom på att betala 31,42% i sociala avgifter (c:a 9500 ish). Både A och B har 20400:- i plånboken och sheriffen i Nottingham har tagit 19100:- av dem båda.
Herr B hämtar ut en BMW 5-serie som tjänstebil och får ett förmånsvärde på 7000:-
A har fortfarande 9600 som försvinner i skatt och får fortfarande 20400:- i plånboken.
B däremot har fortfarande en lön på 30k, men hans skatt beräknas på 37k, vilket gör att Sheriffen tar 11840 nu, och få således 18160:- i plånboken. Företaget får dessutom betala sociala avgifter baserat på 37k också vilket blir ungefär 11600. Summa betald skatt 23440:-
Dvs, herr B matar staten med 4340:- mer i skatt varje månad jämfört med herr A som betalar exakt lika mycket oavsett om herr B har en tjänstebil eller inte.
Utöver det här så tillkommer en leasing på bilen som antagligen ligger i trakten runt 6-10k per månad exkl moms, så ytterligare 750-1250 SEK i moms in till staten. Fortfarande ingen extra kostnad för herr A...
Att herr A sen inte kan tänka sig att åka begagnad bil som han köpt billigt från herr B är en annan fråga, men för företag så är moms smittan på bilar, plus att man tvingas betala samma förmånsvärde på en ny och en begagnad bil i det närmaste en garanti för att företag fortsätter köpa nya, fina bilar som de sen kan låta privatpersonen köpa och på så vis fortsätta föryngra den svenska bilparken. Jag tycker nog att det är en ganska fin lösning på ett svårt problem.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Grymt bra artikel och jämförelse. Gillar att den så praktiskt och översiktligt visar hur de nya reglerna slår på förmånsvärdena för de vanligaste elbilarna.danni skrev:Jag bestämde mig för att få tummen ur och läsa in mig på regeringens förslag för ändringar av förmånsvärdena nästa år. Här är en post om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/
Summan av kardemumman är att vi alla får en släng av sleven nu vid nyår. Billigare elbilar får sen en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Riktigt så enkelt är det inte eftersom du förutsätter i ditt resonemang att man hade köpt samma (dyra) bil även om man hade köpt den privat. Och så är absolut inte fallet. Utan möjligheten att skaffa förmånsbil hade vi inte haft två elbilar idag. Troligen inte ens en. Min sambo hade haft kvar sin lilla Mazda som hon hade innan vi skaffade e-Golfen och jag hade efter min första privatköpta Model S återgått till en mycket billigare bränslebil igen. Tack vare förmånsreglerna kan vi båda köra elbil idag. Det är förvisso orättvist mot alla de som inte kan skaffa förmånsbil, men staten har tjänat en rejäl slant på detta.LarsL skrev:Jag betalar lite mer skatt för att någon annan ska kunna köra billigare med samma bil som jag har betalat för med mina egna skattade pengar.Linkz skrev:Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.
Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).
Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Den som har förmånsbil betalar inte mer skatt utan mindre... det är det som är själva poängen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Arbetsgivaren är beredd att betala en viss summa i lön till dig. På den summa betalar jag 50% skatt plus arbetsgivareavgifter. Får jag en del av lönen i form an en elbil så betalar skulle jag betala mindre skatt.
Jag har köpt en elbil i bägge fallen.
Staten behöver lika mycket skatt, om någon betalar mindre ska någon annan betala mer.
Jag får alltså dyrare bil och högre skatt, grattis mig.
Jag har köpt en elbil i bägge fallen.
Staten behöver lika mycket skatt, om någon betalar mindre ska någon annan betala mer.
Jag får alltså dyrare bil och högre skatt, grattis mig.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Om inte företagen köpt förmånsbilar hade dessa inte kommit ut på andrahandsmarknaden till vettiga priser. Företag skriver av bilar och accepterar ofta ett 50% restvärde efter tre år. Detta gör det möjligt för mig i framtiden att köpa en vettigt prissatt lagom använd Model 3.
Elbilist sedan 2014
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag är generellt ingen förespråkare för att låta ändamålen helga medlen. Men när det gäller något så viktigt som att ställa om samhället till förnybara energikällor och elbilar, då tycker jag nog ändå att en liten orättvisa i form av billigare elbilar till företagare är ett billigt pris att betala. Väldigt många (antagligen de flesta, men jag har ingen statistik) med elbil som förmånsbil är ju egenföretagare, och de sliter ofta hårt med sina företag. Att de får en liten extra belöning i form av en förmånlig elbil tycker jag de kan vara värda. Och de större företag som är progressiva och vågar satsa på elbilar i sin tjänstebilspolicy, de kan väl också få belönas lite?
Jag är inte emot att förenkla reglerna och göra dem mer rättvisa, men det får inte slå mot nybilsförsäljningen av elbilar - det är en alltför viktigt för vår framtid.
Jag är inte emot att förenkla reglerna och göra dem mer rättvisa, men det får inte slå mot nybilsförsäljningen av elbilar - det är en alltför viktigt för vår framtid.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag har räknat som man ska räkna, dvs på bilens förmånsgrundande pris efter nedsättning till "jämförbar bil".Banane skrev:Hur har du räknat? För elbilar är det väl jämförbilen man ska räkna på?
Det tycker jag verkligen inte! Fy, vilket jobb och så mycket uppmärksamhet, till en alldeles för dålig lön.fth skrev:Danni borde bli statsministerAlfred skrev:Danni borde bli remissinstans.![]()
/fth
1. Det sa de, och så är det ju fortfarande. Elbilar åtnjuter fortfarande en rätt rejäl nedsättning av det förmånsgrundande priset, och det är medräknat i tabellen i bloggen.vigge50 skrev:Det finns dock två saker att tänka på.
1. Sa regeringen inte att elbilar fortfarande skulle gynnas, är detta medräknat här Danni?
2. Höjningen den första januari gäller även alla befintliga bilar men ändringen den första juli gäller vad jag förstått endast bilar köpta efter. Så du kan tyvärr inte se fram emot det lägre förmånsvärdet om du inte tänker köpa en ny.
2. Det stämmer.
Jo, förmånsbil är eller har åtminstone varit skattesubventionerat. Det är svårt att se det på något annat sätt. Om du har två sätt att köpa något, varav det ena beskattas hårt och det andra beskattas mycket mindre, så har du gett alternativ två en subvention. Det är på samma sätt som exempelvis friskvårdsbidraget innebär att friskvård är subventionerat eftersom du kan köpa det för helt oskattade pengar vilket gör det mycket billigare.Linkz skrev:Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.
Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).
Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Mjae, det här håller jag inte med om. Förmånsbilssystemet har varit orimligt gynnsamt och det är orättvist mot de som måste köpa sina bilar privat. Systemet har inte varit välfungerande, det har varit skevt länge, och ja, det finns en skevhet även från ett genusperspektiv som man inte bör blunda för. Det har klagats på det från många håll, jag har till exempel skrivit om det här också för flera år sen: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/markuswesterberg skrev:Det är helt enkelt ett löjligt dåligt förslag. Går omöjligt att motivera ur miljöperspektiv. Att blanda in genus i diskussionen är.......blaahhhaaarrrggghhhh!!!!! Och att vilja ”jämna ut orättvisorna” mellan löntagare och företagare orkar jag inte ens diskutera längre i det här smygkommunistiska landet. Förlåt men blir så less när politiker petar i väl fungerande system för att ”det är inte rättvist”. Har väl aldrig varit någon som klagat högljutt på förmånsbilssystemet och dess nuvarande utformning!? Enbart exportproblematiken har funnits. Ja men så lös den då! Don’t fix what ain’t broken!
Exportproblematiken däremot tycker jag är helt och hållet inbillad. Såklart har jag skrivit även om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... onusbilar/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
LarsL skrev:Arbetsgivaren är beredd att betala en viss summa i lön till dig. På den summa betalar jag 50% skatt plus arbetsgivareavgifter. Får jag en del av lönen i form an en elbil så betalar skulle jag betala mindre skatt.
Jag har köpt en elbil i bägge fallen.
Staten behöver lika mycket skatt, om någon betalar mindre ska någon annan betala mer.
Jag får alltså dyrare bil och högre skatt, grattis mig.
Antagandet att personen hade köpt samma elbil oavsett är gravt felaktigt och hela ditt inlägg andas tyvärr missunnsamhet.
Jag vet inte hur många som zoomar in på en viss bil och sen skaffar den oavsett men betydligt fler har nog ett diametralt motsatt angreppssätt. Man har en viss budget för vad man kan tänka sig att bilen får kosta och väljer bästa möjliga alternativ utifrån det.
Jag vet inte hur du tror att du missgynnas för att "Ove Persson" kan skaffa en Audi E-Tron på företagsleasing till samma kostnad som en privatägd Audi A6 med 2-liters dieselmotor. Vilka pengar går staten miste om?
I Sverige beskattas inkomst av arbete väldigt hårt. Vi har även ett relativt lågt löneläge i landet. Det finns inte många vanliga arbetstagare som kan köpa en bil uppåt en miljon. Jag undrar då, om inte företagen köper elbilar, vem ska då göra det? Vem ska se till att det finns begagnade elbilar att köpa för de som har det lite sämre ställt? När ska en knegarfamilj med låga löner kunna köpa en vettig elbil där familjen och vovven får plats och som kan dra husvagnen? Idag gör en Volvo V70 för 30 tkr det jobbet. Är det då inte bättre att "Ove Persson" förmås köra E-Tron istället för diesel? Det kommer även knegarfamiljen till del så småningom.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ja precis. Siffrorna såg rätt ut men det framgick inte riktigt av artikeln. Antar att du räknade baklänges utifrån dagens regler för att få fram det förmånsgrundande priset?danni skrev:Jag har räknat som man ska räkna, dvs på bilens förmånsgrundande pris efter nedsättning till "jämförbar bil".Banane skrev:Hur har du räknat? För elbilar är det väl jämförbilen man ska räkna på?
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Din kalkyl inkluderar skatten för herr B:s bil men saknar skatten för herr A:s bil.Linkz skrev:Dvs, herr B matar staten med 4340:- mer i skatt varje månad jämfört med herr A som betalar exakt lika mycket oavsett om herr B har en tjänstebil eller inte.
Återigen: Om förmånsbil inte var skattemässigt förmånligt skulle det över huvud taget inte existera. Det finns ingen anledning för företag att lägga tid och pengar på den extra administrationen om det leder till en nettoförlust.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
På senare år har även ägandeformen personalbil blivit väldigt populärt. Dvs. en förmånsbil där arbetstagaren står för bilen alla kostnader (oftast via bruttolöneavdrag) + förmånsvärdet.
Detta förslag kommer slå mycket hårt på billigare elbilar som nu blir orimligt dyra med denna ägandeform. Då det är många anställda som inte har tillgång till förmånsbil som har möjligheten till personalbil i stället. Dessa kommer troligen inte förnya sin elbil utan återgå till begagnade bilar (ICE bilar?)
Det nya förslaget kommer slå undan benen på en hel kategori nybilsköpare med allt vad det innebär.
Detta förslag kommer slå mycket hårt på billigare elbilar som nu blir orimligt dyra med denna ägandeform. Då det är många anställda som inte har tillgång till förmånsbil som har möjligheten till personalbil i stället. Dessa kommer troligen inte förnya sin elbil utan återgå till begagnade bilar (ICE bilar?)
Det nya förslaget kommer slå undan benen på en hel kategori nybilsköpare med allt vad det innebär.
Tesla Model Y
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
gellerstam skrev:På senare år har även ägandeformen personalbil blivit väldigt populärt. Dvs. en förmånsbil där arbetstagaren står för bilen alla kostnader (oftast via bruttolöneavdrag) + förmånsvärdet.
Detta förslag kommer slå mycket hårt på billigare elbilar som nu blir orimligt dyra med denna ägandeform. Då det är många anställda som inte har tillgång till förmånsbil som har möjligheten till personalbil i stället. Dessa kommer troligen inte förnya sin elbil utan återgå till begagnade bilar (ICE bilar?)
Det nya förslaget kommer slå undan benen på en hel kategori nybilsköpare med allt vad det innebär.
Vad är egentligen skillnaden mellan personalbil och förmånsbil?
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Personalbil är kostnadsneutral för företaget, kostnaden läggs på den anställde.
Elbilist sedan 2014
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ok, vi försöker en gång till då...LarsL skrev:Arbetsgivaren är beredd att betala en viss summa i lön till dig. På den summa betalar jag 50% skatt plus arbetsgivareavgifter. Får jag en del av lönen i form an en elbil så betalar skulle jag betala mindre skatt.
Jag har köpt en elbil i bägge fallen.
Staten behöver lika mycket skatt, om någon betalar mindre ska någon annan betala mer.
Jag får alltså dyrare bil och högre skatt, grattis mig.
Du får inte en del av lönen i form av en elbil, det funkar inte på det viset men om du vill räkna på att herr A och herr B istället får "samma" lön inklusive förmånsvärde, så fine:
Herr A och herr B har bägge 30k i lön, herr B plockar ut en tjänstebil med 7k förmånsvärde. Företaget höjer därför herr A's lön till 37k för rättvisans skull.
Herr A:
37k - 32 % skatt = 25160/11840 sek i plånbok resp inbetald skatt.
37k * 31,42% sociala avgifter = 11625.4 SEK som FÖRETAGET betalar in i skatt.
Total betald skatt: 23465,4 SEK
Herr B (förmånsbil):
30k lön - (32% skatt på lön+förmånsvärde, dvs 37k) = 18160/11840 i plånbok resp inbetald skatt.
37k * 31,42% sociala avgifter = 11625.4 SEK som FÖRETAGET betalar in i skatt.
Total betald skatt: 23465,4 SEK
Skillnaden i plånboksutfyllnad är avsevärd här som du enkelt kan se:
Herr A = 25160
Herr B = 18160
vilket i det här fallet är en skillnad på 7000:- (samma som förmånsvärdet).
...och det är ju här nästan alla gör tankevurpan. De tror att förmånsbilen är något som företaget delar ut "gratis", men faktum är ju att jag som företagare har bestämt mig för hur mycket din arbetsinsats är värd baserat på hur mycket pengar du kan generera till företaget, därefter sätter jag en "mållönekostnad" på dig, och så börjar löneförhandlingen. Säger du att du vill ha en förmånsbil, eller en vecka extra semester etc så måste jag fortfarande hålla mig inom den mållönekostnaden för att inte gå back på dig. Eller för att göra det ännu enklare:
Jag sätter en budget på att du får kosta max 100k per månad.
100k - lön - sociala avgifter - försäkring/pensionsavtal - semester - eventuella förmåner t ex bil, friskvård etc = >0
Om du har samma lön som en kollega som dessutom har tjänstebil så är det dags för dig att prata med din chef. Haken är att Sverige präglas av en svår tradition av LO-tänk, där löneförhöjning baseras på avtal och inte prestation/kompetens så det enda sättet att få högre lön är att byta jobb.
Jag började skriva en lång utläggning om det här förslaget om förmånsvärden och vad som händer när företag "slutar" köpa in förmånsbilar pga opålitliga regler och plötsliga höjningar, men det blev så dystert och långt att jag tog bort det...
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Om nu förmånsbil/personalbil var så fruktansvärt orättvist så borde väl även bruttolöneavdrag/löneväxling till tjänstepension stoppas... och gratis kaffe på jobbet som inte heller alla får.
PS. Jämför vi privatleasingerbjudanden för tex ID.3 och att ta ut samma bil som personalbil så skiljer det knappast något i nettokostnad redan idag, iallafall inte efter årsskiftet.
PS. Jämför vi privatleasingerbjudanden för tex ID.3 och att ta ut samma bil som personalbil så skiljer det knappast något i nettokostnad redan idag, iallafall inte efter årsskiftet.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Nope, i det ena fallet så hyr du bilen (förmånsvärde) och i det andra fallet köper du den. Dvs, när 3 år har gått så har du som bilköpare någon form av värde i det du har betalat under 3 år medan som förmånsbilist så har du noll och intet kvar av din "investering". Gratis tandvård för vissa grupper är skattesubventionerat, ROT/RUT är subventionerat osv men i alla fall där du har en förmån genom jobbet så har din arbetsgivare betalat full kostnad för dem, inklusive skatterna så inga skattepengar har gått åt för att möjliggöra för dig att "få det billigt". DU som löneslav har själv bidragit med arbetet som krävs för att betala den kostnaden i form av intäkter till ditt företag.danni skrev:Jo, förmånsbil är eller har åtminstone varit skattesubventionerat. Det är svårt att se det på något annat sätt. Om du har två sätt att köpa något, varav det ena beskattas hårt och det andra beskattas mycket mindre, så har du gett alternativ två en subvention. Det är på samma sätt som exempelvis friskvårdsbidraget innebär att friskvård är subventionerat eftersom du kan köpa det för helt oskattade pengar vilket gör det mycket billigare.Linkz skrev:Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.
Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).
Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
...eller såhär: De förmåner du har genom ditt företag skulle du fortfarande kunna få även om entiteten Sverige låste sitt bankkonto, för det är ditt företag som bär alla kostnaderna och inte Sverige. Du som privatperson ser det bara inte i form av en utgiftspost på ditt bankkonto, men du har betalat för det genom arbete du har utfört.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Vad många missar i debatten är anledningen till tjänstebil från början.
Idag är det oftast en ren förmån, men tanken var ju att anställda som behöver en bil i tjänsten och inte kan eller vill finansiera sin arbetsplats skall få stöd för det.
Har man bilen som arbetsställe vill i alla fall jag att min personal skall åka bekvämt och säkert.
Idag är det oftast en ren förmån, men tanken var ju att anställda som behöver en bil i tjänsten och inte kan eller vill finansiera sin arbetsplats skall få stöd för det.
Har man bilen som arbetsställe vill i alla fall jag att min personal skall åka bekvämt och säkert.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Så är det.JoeMad skrev:Vad många missar i debatten är anledningen till tjänstebil från början.
Idag är det oftast en ren förmån, men tanken var ju att anställda som behöver en bil i tjänsten och inte kan eller vill finansiera sin arbetsplats skall få stöd för det.
Har man bilen som arbetsställe vill i alla fall jag att min personal skall åka bekvämt och säkert.
Dessutom, om det vore så fördelaktigt som det gärna vinklas så skulle alla företag erbjuda alla sina anställda förmånsbil.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Helt riktigt. Tyvärr så tror jag att denna möjligheten kommer att kraftigt försämras med de nya reglerna. Kommer nog bli svårt att hitta el-bilar på andrahandsmarknaden till vettiga priser. Vill man ha et bra utbud av beg. bilar inom den nära framtiden så är det nog tyvärr främst ICE och hybrider som kommer gå att finna till OK priser.Klintan skrev:Om inte företagen köpt förmånsbilar hade dessa inte kommit ut på andrahandsmarknaden till vettiga priser. Företag skriver av bilar och accepterar ofta ett 50% restvärde efter tre år. Detta gör det möjligt för mig i framtiden att köpa en vettigt prissatt lagom använd Model 3.
Men den nuvarande globala lågkonjunkturen och pandemin, kombinerat med de nya reglerna som leder till kraftigt ökade kostnader för 100% eldrivna tjänstebilar i vettiga prisklasser (ej lyxbilar runt miljonen+), så kommer vi få en stor påverkan på nyinköp av bilar för företag, och sedan en stor påverkan på utbudet på andrahandsmarknaden för privatpersoner.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Många verkar tro att skattebetalarna finansierar tjänstebilar till anställda? Det är tyvärr en stor missuppfattning: tjänstebilar är en stor inkomstkälla för staten. Det är ju företagen som betalar hela kostnaden för tjänstebilen. För nästan allt som ett företag köper så kan de dra av momsen på inköp, men inte på köp av personbilar.
Det är avdragsförbud och staten behåller momsdelen som en intäkt. Om ett företag hyr en personbil, d v s det de flesta kallar "leasing", kan de bara dra halva momsen. Sedan får den anställde som kör hyrbilen betala skatt, d v s ett förmånsvärde, på leasingbilen och företaget betalar sociala avgifter på förmånsvärdet. Företagen betalar alltså skatt på skatten. Det går inte ut en krona i bidrag eller subvention till tjänstebilar från statskassan, staten tjänar istället stora pengar på tjänstebilar.
Det är avdragsförbud och staten behåller momsdelen som en intäkt. Om ett företag hyr en personbil, d v s det de flesta kallar "leasing", kan de bara dra halva momsen. Sedan får den anställde som kör hyrbilen betala skatt, d v s ett förmånsvärde, på leasingbilen och företaget betalar sociala avgifter på förmånsvärdet. Företagen betalar alltså skatt på skatten. Det går inte ut en krona i bidrag eller subvention till tjänstebilar från statskassan, staten tjänar istället stora pengar på tjänstebilar.
M3 LR AWD EAP 2021