ABB 450kW snabbladdare för bussar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?

http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?

http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
nu är jag ingen elektriker, men skulle man inte behöva en sjukt tjock kabel om man ska ladda bilar på samma sätt som idag med den effekten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av Franz »

Lånade en bild från den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=1713

Bild

Man når ungefär maxeffekt (120 kW) till batteriet är ungefär 25% fullt. Om vi använder kurvans vinkel vid 25% (100km) hamnar vi väl i bästa fall kring 160 kW. Den effekten skulle dock alltså minska hela tiden allt eftersom batteriet blev laddat. Vid 12,5% skulle man ha ungefär 140 kW.

Om man hade 3 stycken av Teslas batteripack i bussen hade det ju då inte varit några problem att komma upp i 450 kW. Förutom att ha fler celler att sprida ut laddningen på kan det ju vara en annan batterikemi och kanske en kraftigare kylning vilket kanske skulle kunna innebära att man kunde ladda snabbare.

Angående framtida batterier till Teslan så tror jag att snabbare supercharging säkerligen är något man forskar på. Att ladda t.ex. 20 mil på 10 minuter är trots allt ett mer slagkraftigt argument för ett Tesla-köp än att göra det på 20 minuter...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av danni »

Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av Martinen »

För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Jo precis, har själv tänkt att visst så behöver vi inga 120kWh-batterier då det är max 20 mil till nästa supercharger men om vi kan ladda med 125kW till 25% av 120kWh = ~30kWh. Samma % för ett 85kWh ger 21kWh som så betyder det automatiskt kortare laddtider med större batteri för samma sträcka.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

Kanske lansera en Model S100D men i själva verket sitter det ett 120kWh-batteri i men vi nyttjar "bara" 100 dels för livslängd men också för laddhastighet. De övriga 20 (-8% antibricking) kan man använda i range-mode eller liknande som måste aktiveras vid laddning.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av drakbane »

Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

drakbane skrev:
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Smaart :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av danni »

drakbane skrev:
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
+1

Du har så vettiga åsikter danni!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av drakbane »

danni skrev:
drakbane skrev:
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhålet :D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av danni »

drakbane skrev:
danni skrev:
drakbane skrev:
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.
Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhålet :D
Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.
Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen. Två SuC känns onödigt, vätskekyld dubbelkabel istället :) Alternativet är såklart att fixa så att ett batteri kan ta dubbla laddeffekten men detta känns som det kan realiseras idag om man ville.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av bylund »

Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Precis det som vi sagt ;) Kanske vart otydliga :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
bylund skrev:
Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Precis det som vi sagt ;) Kanske vart otydliga :P
Men cellerna modifieras också för att klara av att laddas snabbare.
Det forskas säkert en hel del på detta på.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av bylund »

chpaulin skrev:
Precis det som vi sagt ;) Kanske vart otydliga :P
chpaulin skrev:
Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
chpaulin skrev:
Precis det som vi sagt ;) Kanske vart otydliga :P
chpaulin skrev:
Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?
Både ja och nej. Vi är väl överens om att två Model s som laddar på SuC i 10 minuter får tillsammans dubbelt så många kWh än vad en ensam bil får på samma tid :) Så om en bil hade dubbla mindre batterier och SuC kunde leverera dubbla laddeffenten och således ladda båda de mindre systemen med 135kW samtidigt får man ju dubbelt så mycke laddning per tid. Nu får det ju inte plats dubbla 60kWh-batterier i en bil men det hela var bara ett tankeexperiment. Det hela baseras på att det inte går att få fram ett 120kWh-batteri som kan ta 270kW-laddeffekt men det bör ju gå om antalet celler är det samma?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar