ABB 450kW snabbladdare för bussar
Moderator: Redaktion
ABB 450kW snabbladdare för bussar
Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?
http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
nu är jag ingen elektriker, men skulle man inte behöva en sjukt tjock kabel om man ska ladda bilar på samma sätt som idag med den effekten?chpaulin skrev:Snubblade över en artikel på insideev där de beskriver ett system för automatisk laddning av bussar. Systemet de beskriver är på 450kW vilket låter grymt. Vad är det som möjliggör att kunna ladda med så höga effekter? Kan Teslas kommande modeller teoretiskt ta motsvarande laddeffekt?
http://insideevs.com/abb-introduces-aut ... ric-buses/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Lånade en bild från den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=1713

Man når ungefär maxeffekt (120 kW) till batteriet är ungefär 25% fullt. Om vi använder kurvans vinkel vid 25% (100km) hamnar vi väl i bästa fall kring 160 kW. Den effekten skulle dock alltså minska hela tiden allt eftersom batteriet blev laddat. Vid 12,5% skulle man ha ungefär 140 kW.
Om man hade 3 stycken av Teslas batteripack i bussen hade det ju då inte varit några problem att komma upp i 450 kW. Förutom att ha fler celler att sprida ut laddningen på kan det ju vara en annan batterikemi och kanske en kraftigare kylning vilket kanske skulle kunna innebära att man kunde ladda snabbare.
Angående framtida batterier till Teslan så tror jag att snabbare supercharging säkerligen är något man forskar på. Att ladda t.ex. 20 mil på 10 minuter är trots allt ett mer slagkraftigt argument för ett Tesla-köp än att göra det på 20 minuter...

Man når ungefär maxeffekt (120 kW) till batteriet är ungefär 25% fullt. Om vi använder kurvans vinkel vid 25% (100km) hamnar vi väl i bästa fall kring 160 kW. Den effekten skulle dock alltså minska hela tiden allt eftersom batteriet blev laddat. Vid 12,5% skulle man ha ungefär 140 kW.
Om man hade 3 stycken av Teslas batteripack i bussen hade det ju då inte varit några problem att komma upp i 450 kW. Förutom att ha fler celler att sprida ut laddningen på kan det ju vara en annan batterikemi och kanske en kraftigare kylning vilket kanske skulle kunna innebära att man kunde ladda snabbare.
Angående framtida batterier till Teslan så tror jag att snabbare supercharging säkerligen är något man forskar på. Att ladda t.ex. 20 mil på 10 minuter är trots allt ett mer slagkraftigt argument för ett Tesla-köp än att göra det på 20 minuter...
Driver sajten Car.info
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Jo precis, har själv tänkt att visst så behöver vi inga 120kWh-batterier då det är max 20 mil till nästa supercharger men om vi kan ladda med 125kW till 25% av 120kWh = ~30kWh. Samma % för ett 85kWh ger 21kWh som så betyder det automatiskt kortare laddtider med större batteri för samma sträcka.Martinen skrev:För att komma upp i dom effekterna så behövs större batterier som klarar av att ta emot effekten. Högre spänning förenklar nog också en del för att få ner strömmen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Kanske lansera en Model S100D men i själva verket sitter det ett 120kWh-batteri i men vi nyttjar "bara" 100 dels för livslängd men också för laddhastighet. De övriga 20 (-8% antibricking) kan man använda i range-mode eller liknande som måste aktiveras vid laddning.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Smaartdrakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
+1danni skrev:Ja, snabbare superladdning känns överlag som ett vettigare spår än att försöka öka räckvidden på bilarna. Hellre då få ner vikten och kostnaden, och minska laddtiderna.
Du har så vettiga åsikter danni!
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhåletdanni skrev:Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.drakbane skrev:Nu tänkte ju jag mej att jag backade till 2st SuC med min 2x60=120KWh Tesla och klonkade i en snabel från SuC 1A i vänstra laddhållet o snabel nr 2 från SuC 2A i det högra laddhåletdanni skrev:Det är ingen skillnad i praktiken. Det som är viktigt är inte hur du fysiskt partitionerar själva batteriet utan själva cellerna, och de är långt fler än två.drakbane skrev:Eller 2st 60KWh batterier, som man laddar samtidigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen. Två SuC känns onödigt, vätskekyld dubbelkabel iställetdanni skrev:Sure, men rent tekniskt är det ingen skillnad på två av dagens batterier + två av dagens superchargers eller ett dubbelt så stort batteri + en dubbelt så kraftig supercharger.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Precis det som vi sagtbylund skrev:Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.


Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Men cellerna modifieras också för att klara av att laddas snabbare.chpaulin skrev:Precis det som vi sagtbylund skrev:Om det tar en timme att ladda en cell så tar det fortfarande en timme att ladda 100 paralellkopplade celler o s v, om man har tillräckligt med effekt. Större batterier tar inte kortare tid att ladda men du får mer laddat per tidsenhet.Kanske vart otydliga
Det forskas säkert en hel del på detta på.
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
chpaulin skrev:Precis det som vi sagtKanske vart otydliga
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.chpaulin skrev:Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ABB 450kW snabbladdare för bussar
Både ja och nej. Vi är väl överens om att två Model s som laddar på SuC i 10 minuter får tillsammans dubbelt så många kWh än vad en ensam bil får på samma tidbylund skrev:chpaulin skrev:Precis det som vi sagtKanske vart otydliga
Det var detta som ledde mig att tro att du menade att 2*60 kWH skulle vara snabbare än 1*120 kWh vid samma laddeffekt.chpaulin skrev:Men om bilen hade två separata batterisystem i storlek 60kWh per motor där båda systemen oberoende av varandra kan laddas med 135kW så bör det gå dubbelt så snabbt att ladda bilen.
Men du kanske menade att det var ett idag mer praktiskt genomförbart sätt att få ut dubbel effekt ur nuvarande laddare, då man inte behöver bygga om superchargern?

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22