Några berättelser från de som fått en 2021 års Model X.
Jämförelser främst mot 2017. Räckviddsförbättringen och den adaptiva fjädringen är några +.
Några vill alltid vänta på nästa utvecklingssteg men säger sig vara nöjda att få Testas finaste eller lyxigaste bil.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -x.208502/
Denna beskrivning finns bland inläggen ovan. En privatperson som i 10 minuter beskriver sin upplevelse av 2017 VS 2021.
Nervös över Model X köp
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Nervös över Model X köp
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- okjhum
- Teslaägare
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
- Ort: Moheda
- Referralkod: ts.la/olle4951
Re: Nervös över Model X köp
Tveka inte - bara köp så snart du kan! Du kommer aldrig att ångra dig. Och det är så högt andrahandsvärde att du snart får lust att byta upp dig i alla fall!
Dessutom är det en välgärning för klimatet att öka mängden beg. elbilar på marknaden, kom ihåg det!
Vi har haft en X 90 D i drygt 3½ år nu och kört lite över 10000 mil. Vi är supernöjda. Har haft en del "issues" liksom många andra också beskrivit, men dem glömmer man snabbt när man sitter och njuter av bilen! Autopiloten använder vi jämt. Den gör - paradoxalt nog - att jag är mer vaken och uppmärksam på trafiken och ev. faror än förr, men utan att bli lika trött som förr. Jag kan ju koncentrera mig på själva trafiken utan att behöva tänka på vare sig hastigheten, framförvarandes ev. plötsliga inbromsning eller min position i körfältet.
Dessutom kan man njuta ett par sekunder extra av omgivningsvyn ibland utan att hamna på fel sida om mittlinjen. Extra stressreducerande vid mörkerkörning.
Räckvidden har aldrig varit något problem. Till en norgeresa skaffade vi en extra laddkabel, rfid-brickor och norska elbilföreningens nyckel till alla laddstolpar, men de behövdes aldrig (fast vi utnyttjade dem ett par gånger). Teslas eget laddnätverk var mer än nog redan då, och är ännu mer utbyggt nu.
Jag har aldrig förstått dem som måste köra 50 mil i sträck och stressladda på tio minuter. Jag pausar gärna och fikar, tömmer blåsan, promenerar lite, etc. var 20-30:e mil och upplever snarast att 30 minuters laddtid är för kort!
Brukade ofta äta middag i lugn och ro i Ödeshög (bästa vägkrogen!), men var ju alltid tvungen att gå ut och flytta bilen innan jag ätit färdigt.
Vi är nu själva i valet och kvalet om vi ska byta upp oss eller behålla den vi har. Vi har bokat en Modell Y, men frågan är om vi verkligen vill ha en sån som inte kan öppna och stänga dörrarna själv?
Kan någon bil vara bättre för oss än Modell X? Nja, vi får se!
(Vi bor på landet och har den lite som traktor och laståsna också.)
PS: På vägen fram till en riktig EV hann vi avverka tre hybrider: en Prius, en Auris och en Outlander. Den sistnämnda var bäst eftersom den hade krok, så kunde vi göra oss av med extrabilen, en fossil Subaru. Med vår dåvarande (o)kunskap och ekonomiska situation kändes det rätt att ha en hybrid. Men det kändes så frustrerande varenda gång deras pyttebatterier tog slut och bensinförbrukningen sköt i höjden. För att inte tala om oljudet och vibrationerna! Dem har man glömt nu, haha!
Det var under 2015-2016: TeslaBjörn visade upp allt coolt och häftigt med Tesla och jämförde med andra elbilar - men det fanns ju ingen som kunde mäta sig med Tesla! Så till slut hade vi dreglat så mycket att vi inte kunde hålla oss utan räknade ihop slantarna och beställde en Model X. Det tog ett halvår innan den kom; spännande väntan. Och vi har inte ångrat oss en sekund!
Nu har vi dessutom insett (äntligen) att en hybridbil bara är en explosionsbil med lite längre stubin. Egentligen inget för framtiden! Köp inte en hybridbil!

Dessutom är det en välgärning för klimatet att öka mängden beg. elbilar på marknaden, kom ihåg det!
Vi har haft en X 90 D i drygt 3½ år nu och kört lite över 10000 mil. Vi är supernöjda. Har haft en del "issues" liksom många andra också beskrivit, men dem glömmer man snabbt när man sitter och njuter av bilen! Autopiloten använder vi jämt. Den gör - paradoxalt nog - att jag är mer vaken och uppmärksam på trafiken och ev. faror än förr, men utan att bli lika trött som förr. Jag kan ju koncentrera mig på själva trafiken utan att behöva tänka på vare sig hastigheten, framförvarandes ev. plötsliga inbromsning eller min position i körfältet.
Dessutom kan man njuta ett par sekunder extra av omgivningsvyn ibland utan att hamna på fel sida om mittlinjen. Extra stressreducerande vid mörkerkörning.
Räckvidden har aldrig varit något problem. Till en norgeresa skaffade vi en extra laddkabel, rfid-brickor och norska elbilföreningens nyckel till alla laddstolpar, men de behövdes aldrig (fast vi utnyttjade dem ett par gånger). Teslas eget laddnätverk var mer än nog redan då, och är ännu mer utbyggt nu.
Jag har aldrig förstått dem som måste köra 50 mil i sträck och stressladda på tio minuter. Jag pausar gärna och fikar, tömmer blåsan, promenerar lite, etc. var 20-30:e mil och upplever snarast att 30 minuters laddtid är för kort!

Vi är nu själva i valet och kvalet om vi ska byta upp oss eller behålla den vi har. Vi har bokat en Modell Y, men frågan är om vi verkligen vill ha en sån som inte kan öppna och stänga dörrarna själv?


PS: På vägen fram till en riktig EV hann vi avverka tre hybrider: en Prius, en Auris och en Outlander. Den sistnämnda var bäst eftersom den hade krok, så kunde vi göra oss av med extrabilen, en fossil Subaru. Med vår dåvarande (o)kunskap och ekonomiska situation kändes det rätt att ha en hybrid. Men det kändes så frustrerande varenda gång deras pyttebatterier tog slut och bensinförbrukningen sköt i höjden. För att inte tala om oljudet och vibrationerna! Dem har man glömt nu, haha!

Det var under 2015-2016: TeslaBjörn visade upp allt coolt och häftigt med Tesla och jämförde med andra elbilar - men det fanns ju ingen som kunde mäta sig med Tesla! Så till slut hade vi dreglat så mycket att vi inte kunde hålla oss utan räknade ihop slantarna och beställde en Model X. Det tog ett halvår innan den kom; spännande väntan. Och vi har inte ångrat oss en sekund!
Nu har vi dessutom insett (äntligen) att en hybridbil bara är en explosionsbil med lite längre stubin. Egentligen inget för framtiden! Köp inte en hybridbil!
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder

Re: Nervös över Model X köp
Jag fick tyvärr bekräftat från Tesla att CCS adaptern just nu är begränsad till 142 kW. Ingen info fanns tillgänglig om de kunde höja eller inte. Detta känns ju inte bra då de nya bilarna (S och X) ska klara 200-250 kW men att de i Europa saknar rätt kontakt (CCS) för att kunna utnyttja v3 SuperCharger.
Höjs inte styrkan i nuvarande adapter så väntar jag med min beställning av en ny X tills de fått en CCS kontakt direkt i bilen.
Höjs inte styrkan i nuvarande adapter så väntar jag med min beställning av en ny X tills de fått en CCS kontakt direkt i bilen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Nervös över Model X köp
Hur många minuter per år räknar du med att du sparar på att kunna ladda 200kW några procent innan hastigheten ramlar ner på under 140kw ändå?erkap skrev:Jag fick tyvärr bekräftat från Tesla att CCS adaptern just nu är begränsad till 142 kW. Ingen info fanns tillgänglig om de kunde höja eller inte. Detta känns ju inte bra då de nya bilarna (S och X) ska klara 200-250 kW men att de i Europa saknar rätt kontakt (CCS) för att kunna utnyttja v3 SuperCharger.
Höjs inte styrkan i nuvarande adapter så väntar jag med min beställning av en ny X tills de fått en CCS kontakt direkt i bilen.
https://www.caranddriver.com/news/a3213 ... er-tested/
model 3 sparar enl denna artikel 2 min när man jämför laddning 3% till 100% och ökar från 150kW till 200kW
Re: Nervös över Model X köp
Är lätt att man stirrar sig blind på detaljer innan köp. När man väl har bilen (eller va de nu är för pryl) tänker man sällan på detaljerna.
140kW är fullt tillräckligt. Ja har både en X och en 3a och upplever ingen direkt skillnad i beteende , trots att 3an laddar snabbare och har mindre batteri (ungefär samma räckvidd).
På långfärd laddar bilen snabbare än man hinner fika så ofta laddar man för mycket.
140kW är fullt tillräckligt. Ja har både en X och en 3a och upplever ingen direkt skillnad i beteende , trots att 3an laddar snabbare och har mindre batteri (ungefär samma räckvidd).
På långfärd laddar bilen snabbare än man hinner fika så ofta laddar man för mycket.
- wakeuphumanbeings
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 22 jun 2021 18:04
Re: Nervös över Model X köp
En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?toffa skrev:Jag har haft min Model x 100d sedan december 2018. Den har gått 3500 mil. Grå metallic med ultra white, all utrustning inkl fsd med senaste hårdvaran 3,0.
Är bara så skönt att bilens dörrar öppnas automatiskt och stängs automatiskt och sedan att autopiloten kör. Har kört 70-80 % av alla mil med autopilot.
Mvh.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nervös över Model X köp
Man måste ju hålla i ratten så den känner av det, men inte mer än så.wakeuphumanbeings skrev:
En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?
Mvh.
- wakeuphumanbeings
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 22 jun 2021 18:04
Re: Nervös över Model X köp
Då gör du precis som jag brukar göra med autopiloten.OfarligTesla skrev:Man måste ju hålla i ratten så den känner av det, men inte mer än så.wakeuphumanbeings skrev:
En dum fråga bara, ang autopilot, hur menar du egentligen att du kör 70-80% autopilot? Menar du att du gör det utan att ens röra ratten emellanåt? Eller är du tvången att göra det(röra ratten) som jag brukar göra?
Mvh.
Jag brukar köra autopiloten mest i motorväg men som sagt jag håller ju i ratten emellanåt så att den känner av det .