Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Banane

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Gustafsson skrev:
Alltid ångest innan man bestämt sig för nästa bil...
Det billigaste brukar vara att behålla sin bil. Ett byte triggar i normalfallet en ganska stor förlust som går till bilhandlarnas vinster.

Lek med tanken på att du byter till din egen bil, eller en exakt likadan. Säg att annonspriset på en E-Tron är 750 tkr och att du kan få köpa den för 720 tkr efter hårt prutande. Inbytet på den är max 670 tkr. Dvs man gör runt 50 tkr i förlust bara genom att byta bil. Finns visserligen sätt att minska den förlusten. Sälja den själv t ex.
Banane

Inlägg av Banane »

12man skrev:
BjornS skrev:
Alla som hängt med någorlunda i samhällsdebatten det senaste decenniet bör dock kunna förutspå att det framöver bara kommer att införas fler och starkare incitament för att minska mängden biltrafik och uppmuntra effektivare färdsätt. Det får vi nog räkna med oavsett vilket lapptäcke till regering som sitter i Rosenbad vid olika tillfällen. Bilens guldålder är förbi. "Biltrafiken måste minska med minst 30% och kvarvarande trafik måste vara främst eldriven", eller hur nu Trafikverkets klimatrapport formulerade det.
Flera partier verkar ju för miljö zoner och mer kollektivtrafik men ren fientlighet mot bilar är bara mp och delar av v och c, men kanske är priset som regeringen får betala för nyliga överkörningar av mp och c.
En elbil med 4 personer är lika effektiv som vilket annat färdmedel som helst förutom gång och trampcykel,

Jag hade en diskussion med min far om detta igår faktiskt. I den stad jag bor i vill Miljöpartiet varken att det kommer in bilar i centrum eller till s.k. externa handelsplatser. Människor som bor i villaområden och satellitsamhällen 1-4 mil utanför staden får i så fall stora problem. En miljöpartistisk kommunalpolitiker kommenterade i frågan på Facebook och föreslog Christiania-cyklar. Lär vara trevligt i snögloppet i januari att sitta och trampa med ungar och 5-6 matkassar i flera mil enkel väg. Alternativet sades vara att handla på lanthandeln. Tycker det säger mycket om den världsfrånvändhet som partiet numera främst är känt för. Lanthandel... Som om vi levde på 50-talet.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Utredningen verkar ju vara ett beställningsjobb

Från https://www.mp.se/om/lennart-olsen

"För att klara klimatkrisen krävs att ekonomin blir mindre tillväxtberoende”
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:

Helt galet. För att ha råd med omställningen behövs tillväxt. I en lågkonjunktur med arbetslöshet rullar dieselbilarna vidare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
12man skrev:

Helt galet. För att ha råd med omställningen behövs tillväxt. I en lågkonjunktur med arbetslöshet rullar dieselbilarna vidare.
Exakt. Det är ju den goda ekonomin i tex. Norge, som möjliggjort att påskynda en omställning av fordonsflottan till att bli mer miljövänlig.

Känns som vissa politiker borde subventioneras för att få gå en utbildning i grundläggande ekonomi och logik.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Banane

Inlägg av Banane »

12man skrev:

Farliga tankar. Eftersom USA, Kina, Brasilien, Ryssland, Indien osv knappast kommer ge sig på motsvarande minskning av tillväxten så utsätter de Sverige för ett farligt experiment. Inte bara får vi slåss mot klimatförändringarna. Vi kommer vara ett långt fattigare land än vi hade kunnat vara också. Till vilken nytta kan man fråga sig.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

danni skrev:
Du gör felaktiga antaganden här. Det kan vara en subvention utan att det innebär att man sparar pengar om man tar bort den. Jämför med exempelvis ROT- och RUT-avdragen. De är solklara subventioner, staten till och med direkt minskar priset du måste betala rakt av, men ändå bringar den troligen in mer pengar till staten på grund av dynamiska effekter. På samma sätt som en skattesänkning (avskaffandet av värnskatten till exempel) faktiskt kan öka skatteintäkterna tack vare dess effekt på arbetsutbudet, skatteplanering, med mera.
En subvention sänker en befintlig kostnad för en vara eller tjänst. En statlig subvention ges i formen av ett bidrag eller ett avdrag. ROT och RUT är, precis som du säger, avdrag som sänker kostnaden av en utförd tjänst, vilket alltså är en subvention. Förmånsvärdet är inte ett avdrag eller bidrag, det en skatt på ett schablonvärde som du betalar för att du kör en tjänstebil. Om man tycker att ett förmånsvärde är för lågt, så beror det inte på att det är "subventionerat". Om det visar sig att summan man betalar för förmånen är 1 kr högre än den verkliga kostnaden för bilen, blir "subventionen" plötsligt en skatt då? Svaret är att det definitionsmässigt är en skatt redan från första kronan.
danni skrev:
Och det här är då fortfarande felaktigt. Nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar är en subventionering av den ägandeformen. Det faktum att förmånsvärdet överlag är för lågt satt för alla förmånsbilar är också en subventionering. Det är helt orimligt att se det på något annat sätt. Ta det till sin spets: om förmånsbilar inte hade någon förmånsbeskattning alls och därmed vore ungefär hur billiga som helst att ha för oss egenföretagare, hade du fortfarande inte sett det som en subvention?
Du har rätt i att nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, som f ö försvinner vid årsskiftet, är en subvention. Det är ett avdrag på den skatt som tjänstebilsförare betalar, d v s en subvention på skatten. Men om du betalar 0 kronor i skatt, så betyder det inte med automatik att du har fått en subvention. Vi kan självklart diskutera om skatter är för låga eller för höga, men låt oss då göra det och och inte definiera skatter som man tycker är för låga som en "subventionerade". I så fall så kommer denna diskussion att till slut att handla om nationalekonomi och skattetrycket i allmänhet. :shock: :D
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tomas L skrev:
danni skrev:
Du gör felaktiga antaganden här. Det kan vara en subvention utan att det innebär att man sparar pengar om man tar bort den. Jämför med exempelvis ROT- och RUT-avdragen. De är solklara subventioner, staten till och med direkt minskar priset du måste betala rakt av, men ändå bringar den troligen in mer pengar till staten på grund av dynamiska effekter. På samma sätt som en skattesänkning (avskaffandet av värnskatten till exempel) faktiskt kan öka skatteintäkterna tack vare dess effekt på arbetsutbudet, skatteplanering, med mera.
En subvention sänker en befintlig kostnad för en vara eller tjänst. En statlig subvention ges i formen av ett bidrag eller ett avdrag. ROT och RUT är, precis som du säger, avdrag som sänker kostnaden av en utförd tjänst, vilket alltså är en subvention. Förmånsvärdet är inte ett avdrag eller bidrag, det en skatt på ett schablonvärde som du betalar för att du kör en tjänstebil. Om man tycker att ett förmånsvärde är för lågt, så beror det inte på att det är "subventionerat". Om det visar sig att summan man betalar för förmånen är 1 kr högre än den verkliga kostnaden för bilen, blir "subventionen" plötsligt en skatt då? Svaret är att det definitionsmässigt är en skatt redan från första kronan.
danni skrev:
Och det här är då fortfarande felaktigt. Nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar är en subventionering av den ägandeformen. Det faktum att förmånsvärdet överlag är för lågt satt för alla förmånsbilar är också en subventionering. Det är helt orimligt att se det på något annat sätt. Ta det till sin spets: om förmånsbilar inte hade någon förmånsbeskattning alls och därmed vore ungefär hur billiga som helst att ha för oss egenföretagare, hade du fortfarande inte sett det som en subvention?
Du har rätt i att nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, som f ö försvinner vid årsskiftet, är en subvention. Det är ett avdrag på den skatt som tjänstebilsförare betalar, d v s en subvention på skatten. Men om du betalar 0 kronor i skatt, så betyder det inte med automatik att du har fått en subvention. Vi kan självklart diskutera om skatter är för låga eller för höga, men låt oss då göra det och och inte definiera skatter som man tycker är för låga som en "subventionerade". I så fall så kommer denna diskussion att till slut att handla om nationalekonomi och skattetrycket i allmänhet. :shock: :D
Fast nu klyver du hår. Du menar alltså att nedsättningen av förmånsvärdet (som nu går ut) är en subvention, medan nedsättningen av det förmånsgrundande priset (som resulterar i en nedsättning av förmånsvärdet) inte är det? Det går ju inte ihop. Sen är det så att förmånsbeskattningssystemet i helhet, inte bara vad gäller bilar utan vad gäller allt, har en väldigt tydlig baseline och ett tydligt syfte: att inte göra det billigare att låta privata omkostnader bekostas av ett företag. Därför finns det, till skillnad från inkomstskatt och annat, ett tydligt facit, nämligen den faktiska kostnaden. Därför är det också lätt att säga att om förmånsvärdet medvetet sätts lägre än den faktiska kostnaden för något, så är det en medveten subvention från politiskt håll. För de allra flesta saker är förmånen automatiskt exakt på kronan samma som den faktiska utgiften. Men för vissa saker har man medvetet valt att beräkna förmånsvärde på ett annat sätt, som för exempelvis bilar, förmån av fri mat, förmån av fri boende, friskvård, och några fåtal till exempel.

Just friskvård är ett tydligt exempel att illustrera med. Företaget får lov att bekosta friskvård upp till en viss gräns utan att någon förmån uppstår. Detta är helt solklart en subvention. Den faktiska kostnaden kan vara exempelvis 300 kr per månad. Om inte reglerna för friskvårdsbidrag fanns hade förmånen då också varit 300 kr per månad, och det hade blivit exakt lika dyrt att bekosta det privat som att låta företaget betala. Men nu har man från politiskt håll satt förmånsvärdet till 0 kr, och det blir mycket billigare att bekosta via företaget: Ergo: en subvention. Och av samma anledning är det en subvention när man konstruerat ett system som gör förmånsbilar i allmänhet eller elbilar som förmånsbilar lägre beskattade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
olf
elbilist

Inlägg av olf »

Om man bortser från inköpspriset så skulle jag vilja hävda att det redan idag är dyrare med förmånsbil än att betala all drift och service själv.

Mitt fall:
Jag har en kia eniro 2020. Med vinterhjul och färgval så är förmånsvärdet 2´295kr per månad vilket jag betalar genom nettolöneavdrag. Alltså: Skatteverkets uppskattning är att om jag köpt bilen privat så är utgifterna 2´295kr per månad eller 27´540 kr per år.

Om jag då tittar till faktiska utgifter, utöver drivmedel som jag ändå betalar privat:
Försäkring: 3572 kr / år
Service: 1:a 1050 kr, 2:a 2400 kr , 3:e 4300 kr (bad de berätta i förväg)
Däckförvaring och hjulskifte: 1700kr per år
Bilvårdsrelaterat, svampar och sådant: 870kr hittills, max 2000kr per år.

Summa: 9´872 kr / år (tagit snitt på service.. 8000kr/3år)

Så, personligen tycker jag att jag utgiftsmässigt går back med 17´688 kr per år redan nu..

Det jag inte räknar på som då skall göra det förmånligare är hur jag finansierat bilen och dess värdeminskning?
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

olf skrev:
Om man bortser från inköpspriset så skulle jag vilja hävda att det redan idag är dyrare med förmånsbil än att betala all drift och service själv.

Mitt fall:
Jag har en kia eniro 2020. Med vinterhjul och färgval så är förmånsvärdet 2´295kr per månad vilket jag betalar genom nettolöneavdrag. Alltså: Skatteverkets uppskattning är att om jag köpt bilen privat så är utgifterna 2´295kr per månad eller 27´540 kr per år.

Om jag då tittar till faktiska utgifter, utöver drivmedel som jag ändå betalar privat:

Så, personligen tycker jag att jag utgiftsmässigt går back med 17´688 kr per år redan nu..

Det jag inte räknar på som då skall göra det förmånligare är hur jag finansierat bilen och dess värdeminskning?

Jo men det blir väl lite tokigt att inte räkna med värdeminskningen eftersom det är den största utgiftsposten?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

JoeMad skrev:
olf skrev:

Mitt fall:

Jo men det blir väl lite tokigt att inte räkna med värdeminskningen eftersom det är den största utgiftsposten?
Absolut ett måste att räkna med den. Min bil har ju sjunkit med 200000:- /år. Alla andra kostnader blir mycket små i sammanhanget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Kanske lättare/rättare att jämföra kostnad för förmånsbil och personalbil med privatleasing istället för privatköp.
I båda fallen är du bunden under tex 36 månader och därefter måste du lämna ifrån dig bilen.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Alltså, Danni, nu vet jag inte om detta är medvetet från din sida eller varför du för den argumentation du gör men att det är billigare för LÖNTAGAREN att ha en förmånsbil än att köpa en bil privat det tror jag inte att så många har svårt att förstå. Det jag och många andra försöker att få staten, folket, beslutsfattarna, idioterna, gemene hen och alla andra att förstå, är ju att det inte spelar någon som helst roll för hur mycket skatt detta inbringar till staten. Eller hur? (Jo, något litet öre pga avdrag för moms vid underhåll etc. samt vid leasing vilket jag också håller med om är en korkad och dum regel som borde tas bort.) Men i det allra enklaste fallet så kan man ju förklara såhär:

1:
Företaget köper en bil för 500K kontant.
Förmånsvärde: 3K/mån
Momsen tillfaller staten.
Skatt på lön/förmån tillfaller staten månatligen.

2:
Privatperson köper en bil för 500K kontant.
Inget förmånsvärde.

I ovan exempel så inbringar förmånsvärdet skatt från företaget så länge bilen ägs av företaget, dessutom. Så summa summarum är det bättre för staten att bilen köps som förmånsbil.

Nu till varför detta egentligen ens är en diskussion och det är ju att man nu diskuterar att höja förmånsvärdena så att det ska bli lika dyrt att köpa en bil privat och äga den som att ta ut en tjänstebil. Det är helt obegripligt för mig varför detta ens är en diskussion. En förmån är ju just vad det låter som, en förmån. Som vissa, inte alla, har tillgång till. Funkar bra som det är och alla genustyckare och eventuella avundsjuka människor får ta och krypa upp någonstans i min mening för den diskussionen hör inte hemma här eller någonstans egentligen. Varför? Jo, därför att OM det nu var så att förmånsbilar var skattemässigt subventionerade så hade varenda j'vla företag erbjudit förmånsbilar till samtliga anställda på sina företag istället för att betala ut lön. Såklart. Och OM det hade varit så så hade det ju inte spelat någon som helst roll om man var man eller kvinna eller säljare med behov av bil i tjänsten eller ditten eller datten. Så då hade man ju inte behövt ändra på systemet för att det missgynnar vissa???

Nu säger ni ju att systemet missgynnar privatpersoner utan möjlighet till förmånsbil. Ja men om det är det som är problem så se till att upplysa samhället och företagare och anställda om att det är så, och att alla därför borde ha i intresse att se till att alla får förmånsbil istället då??

Fattar ni att alla argument för att höja förmånsvärdet blir motsägelser? Ja, därför att hela j'vla diskussionen baseras på icke-sanningar och felaktiga uppfattningar och framförallt, någon slags avundsjuka som beror på att folk utan tillgång till förmånsbil är felinformerade. Danni, jag har respekt för dig och dina försök att enkelt visa upp svåra ekonomiska kalkyler men du får ju inte bidra till att det skapas felaktiga och därigenom farliga uppfattningar i samhället kring hur saker och ting ligger till. Tyvärr är det så nu lite eftersom du formulerar dig precis som politikerna och får det att låta som att staten subventionerar förmånsbilar. Detta är FEL.

ENDA anledningen till att bilar köps på företag i så stor utsträckning är att det är företag som sitter på kulorna, inte privatpersoner. Och det, det går inte att ändra på i vårt ekonomiska system om vi inte vill göra radikala förändringar av marknadsekonomins spelregler.

(OBS! Jag vet att jag säkert gör en del överslag och felaktigheter i mina uttalanden och låter barsk men skit i det och fundera över poängen istället. Jag är inte politiker med ormtunga, jag är företagare, löntagare, familjefar och framförallt en stark förespråkare för SANNING och RÄTTVISA. Skräms av tanken att andra krafter styr vårt samhälle och vill motverka detta aktivt, helst med hjälp av mer "politiskt korrekta" människor med sans att uttala sig "korrekt". Hjälp mig gärna. Och förlåt.)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

markuswesterberg skrev:
Alltså, Danni, nu vet jag inte om detta är medvetet från din sida eller varför du för den argumentation du gör men att det är billigare för LÖNTAGAREN att ha en förmånsbil än att köpa en bil privat det tror jag inte att så många har svårt att förstå. Det jag och många andra försöker att få staten, folket, beslutsfattarna, idioterna, gemene hen och alla andra att förstå, är ju att det inte spelar någon som helst roll för hur mycket skatt detta inbringar till staten. Eller hur? (Jo, något litet öre pga avdrag för moms vid underhåll etc. samt vid leasing vilket jag också håller med om är en korkad och dum regel som borde tas bort.) Men i det allra enklaste fallet så kan man ju förklara såhär:

1:
Företaget köper en bil för 500K kontant.
Förmånsvärde: 3K/mån
Skatt på lön/förmån tillfaller staten månatligen.

2:
Privatperson köper en bil för 500K kontant.
Inget förmånsvärde.

I ovan exempel så inbringar förmånsvärdet skatt från företaget så länge bilen ägs av företaget, dessutom. Så summa summarum är det bättre för staten att bilen köps som förmånsbil.

Nu till varför detta egentligen ens är en diskussion och det är ju att man nu diskuterar att höja förmånsvärdena så att det ska bli lika dyrt att köpa en bil privat och äga den som att ta ut en tjänstebil. Det är helt obegripligt för mig varför detta ens är en diskussion. En förmån är ju just vad det låter som, en förmån. Som vissa, inte alla, har tillgång till. Funkar bra som det är och alla genustyckare och eventuella avundsjuka människor får ta och krypa upp någonstans i min mening för den diskussionen hör inte hemma här eller någonstans egentligen. Varför? Jo, därför att OM det nu var så att förmånsbilar var skattemässigt subventionerade så hade varenda j'vla företag erbjudit förmånsbilar till samtliga anställda på sina företag istället för att betala ut lön. Såklart. Och OM det hade varit så så hade det ju inte spelat någon som helst roll om man var man eller kvinna eller säljare med behov av bil i tjänsten eller ditten eller datten. Så då hade man ju inte behövt ändra på systemet för att det missgynnar vissa???

Nu säger ni ju att systemet missgynnar privatpersoner utan möjlighet till förmånsbil. Ja men om det är det som är problem så se till att upplysa samhället och företagare och anställda om att det är så, och att alla därför borde ha i intresse att se till att alla får förmånsbil istället då??

Fattar ni att alla argument för att höja förmånsvärdet blir motsägelser? Ja, därför att hela j'vla diskussionen baseras på icke-sanningar och felaktiga uppfattningar och framförallt, någon slags avundsjuka som beror på att folk utan tillgång till förmånsbil är felinformerade. Danni, jag har respekt för dig och dina försök att enkelt visa upp svåra ekonomiska kalkyler men du får ju inte bidra till att det skapas felaktiga och därigenom farliga uppfattningar i samhället kring hur saker och ting ligger till. Tyvärr är det så nu lite eftersom du formulerar dig precis som politikerna och får det att låta som att staten subventionerar förmånsbilar. Detta är FEL.

ENDA anledningen till att bilar köps på företag i så stor utsträckning är att det är företag som sitter på kulorna, inte privatpersoner. Och det, det går inte att ändra på i vårt ekonomiska system om vi inte vill göra radikala förändringar av marknadsekonomins spelregler.

(OBS! Jag vet att jag säkert gör en del överslag och felaktigheter i mina uttalanden och låter barsk men skit i det och fundera över poängen istället. Jag är inte politiker med ormtunga, jag är företagare, löntagare, familjefar och framförallt en stark förespråkare för SANNING och RÄTTVISA. Skräms av tanken att andra krafter styr vårt samhälle och vill motverka detta aktivt, helst med hjälp av mer "politiskt korrekta" människor med sans att uttala sig "korrekt". Hjälp mig gärna. Och förlåt.)
Du glömmer att räkna med den skatt som måste betalas för att privatpersonen skall ha fått ut de där 500k till att börja med vilket uteblir om man får bilen betald av arbetsgivaren istället för lön. I mitt fall har jag ca 50% marginalskatt på det beloppet samt arbetsgivaravgift så det saknas runt 800k i skatt i mitt fall. Det är ju dock ett konstigt exempel då det nog är tämligen ovanligt att arbetsgivaren köper bilen rakt av och har den tills deb är värd 0 kr.

Sedan bör du läsa på om varför förmånsbeskattning finns, det är ju just för att det är en förmån beskattningen träder in. Eftersom det då räknas som lön men i annan form är tanken att man skall beskattas likvärdigt. Av någon anledning har bilar inte samma förmånsbeskattning som resten vilket jag tycker är konstig, all lön jag får utbetald bör ju beskattas lika mycket.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

danni skrev:
Fast nu klyver du hår. Du menar alltså att nedsättningen av förmånsvärdet (som nu går ut) är en subvention, medan nedsättningen av det förmånsgrundande priset (som resulterar i en nedsättning av förmånsvärdet) inte är det? Det går ju inte ihop.
Nej, jag har inte påstått att nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar till en "jämförbar bil" inte är en subvention. Det är uppenbart att det är en subvention som sänker skatten för dem som har en miljöbil som tjänstebil.
danni skrev:
Sen är det så att förmånsbeskattningssystemet i helhet, inte bara vad gäller bilar utan vad gäller allt, har en väldigt tydlig baseline och ett tydligt syfte: att inte göra det billigare att låta privata omkostnader bekostas av ett företag. Därför finns det, till skillnad från inkomstskatt och annat, ett tydligt facit, nämligen den faktiska kostnaden. Därför är det också lätt att säga att om förmånsvärdet medvetet sätts lägre än den faktiska kostnaden för något, så är det en medveten subvention från politiskt håll. För de allra flesta saker är förmånen automatiskt exakt på kronan samma som den faktiska utgiften. Men för vissa saker har man medvetet valt att beräkna förmånsvärde på ett annat sätt, som för exempelvis bilar, förmån av fri mat, förmån av fri boende, friskvård, och några fåtal till exempel.

Just friskvård är ett tydligt exempel att illustrera med. Företaget får lov att bekosta friskvård upp till en viss gräns utan att någon förmån uppstår. Detta är helt solklart en subvention. Den faktiska kostnaden kan vara exempelvis 300 kr per månad. Om inte reglerna för friskvårdsbidrag fanns hade förmånen då också varit 300 kr per månad, och det hade blivit exakt lika dyrt att bekosta det privat som att låta företaget betala. Men nu har man från politiskt håll satt förmånsvärdet till 0 kr, och det blir mycket billigare att bekosta via företaget: Ergo: en subvention. Och av samma anledning är det en subvention när man konstruerat ett system som gör förmånsbilar i allmänhet eller elbilar som förmånsbilar lägre beskattade.
Vem betalar kostnaden för friskvården i ditt exempel? Företaget. Är det en subvention? Ja, företaget subventionerar din friskvård. Det är inte de övriga på gymet som betalar din friskvård.
Jag tror att du har tappat bort poängen som jag gjorde för några sidor sedan i tråden, låt oss göra en tillbakablick:
Tomas L skrev:
Många verkar tro att skattebetalarna finansierar tjänstebilar till anställda? Det är tyvärr en stor missuppfattning: tjänstebilar är en stor inkomstkälla för staten. Det är ju företagen som betalar hela kostnaden för tjänstebilen. För nästan allt som ett företag köper så kan de dra av momsen på inköp, men inte på köp av personbilar.
Tomas L skrev:
Det är oftast billigare för en tjänstebilsförare att ha en ny tjänstebil än att själv köpa samma bil privat. Varför skulle man annars välja en tjänstebil? Fundera på hur många privatpersoner som ni känner som köper en ny bil var tredje år? Hur många av era grannar gör det? Jag kan bara tala för mig själv men jag vet ingen som gör det. Vad kan det bero på? De flesta privatpersoner vill inte ta kostnaden för det stora värdefallet som en ny bil har under de första åren. Men för ett företag är en tjänstebil ett vertyg som behövs för att generera intäkter, så de kan räkna hem kostnaden.
Vem betalar kostnaden för en tjänstebil? Företaget. Är det en subvention? Ja, företaget subventionerar kostnaden för tjänstebilen. Föraren av tjänstebilen måste betala förmånsskatt = inkomst för staten. Man kan tycka att skatten är för låg, men det betyder inte att den är en subventionerad av staten.

Det finns dock subventioner av förmånsvärdet för miljöbilar, men skulle inte de finnas så skulle väldigt få företag eller tjänstebilsförare överväga en miljöbil som tjänstebil. Man kan undra hur många Model S det skulle rulla på våra vägar om det inte varit för att staten insett att förmånsvärdet på denna typ av bilar skulle ha varit skyhögt om man inte satt ned det till "jämförbar bil"?

För de flesta tjänstebilsförare så är förmånsvärdet den "kostnad" som styr valet av tjänstebil. Det är den kostnad som man jämför med sin nuvarande bil när man får sin första tjänstebil. Därför är det irrelevant att jämföra kostnaden för en tjänstebil med kostnaden för vad en NY bil kostar, för det är inte alternativet i verkligheten. Om staten höjer förmånsvärdet på tjänstebilar med 25%, så kommer det att ändra vilken typ av bilar som de flesta tjänstebilsförare väljer. Mindre V60 och Passat, mer Kia och Hyundai. Kommer det att minska statens utgifter för subventioner av tjänstebilar? Nej, för staten, d v s skattebetalarna, subventionerar inte tjänstebilar.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Att dagens låga förmånsvärden styr resurser mot nya ganska dyra bilar torde väl de flesta vara överens om?
Om det är bra eller dåligt kan man diskutera. Själv tror jag resurserna skulle kunna styras i en klokare riktning, eller inte styras alls.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Elof skrev:
Att dagens låga förmånsvärden styr resurser mot nya ganska dyra bilar torde väl de flesta vara överens om?
Om det är bra eller dåligt kan man diskutera.
Och mot laddhybrider...

Vissa hävdar att dagens regler är skräddarsydda för Volvo.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Om det är bra eller dåligt kan man diskutera. Själv tror jag resurserna skulle kunna styras i en klokare riktning, eller inte styras alls.
De nya reglerna från S+MP innebär att de billigare elbilar går upp i förmånsvärde, och de dyra elbilarna går ner i förmånsvärde. Så effekten verkar bli precis tvärt om.

Läs Dannis utmärkta artikel och genomgång här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

"Som ni ser så slår de nya reglerna oerhört hårt mot de billigare elbilarna. En Seat Mii blir 61% dyrare nu vid årsskiftet, vilket inte går att komma undan, och vill man köpa en ny efter 1:a juli så kommer den alltså bli 95% dyrare än idag! För de dyrare modellerna, framförallt Teslas Performance-modeller och Porsche Taycan, blir det istället en skattesänkning. Funderar du på en Porsche Taycan Turbo S så kan det vara värt att vänta, då den blir 4% dyrare nu vid årsskiftet men sen helt plötsligt 19% billigare jämfört med dagens pris om man köper en ny efter 1:a juli."

Sedan tror jag som andra nämnt, att laddhybrider vinner, och rena elbilar förlorar i försäljning på tjänstebilssidan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Elof skrev:
De nya reglerna, innebär att billigare elbilar går upp i förmånsvärde, och de dyra elbilarna går ner i förmånsvärde. Så effekten verkar bli precis tvärt emot.

Läs Dannis utmärkta artikel och genomgång här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

"Som ni ser så slår de nya reglerna oerhört hårt mot de billigare elbilarna. En Seat Mii blir 61% dyrare nu vid årsskiftet, vilket inte går att komma undan, och vill man köpa en ny efter 1:a juli så kommer den alltså bli 95% dyrare än idag! För de dyrare modellerna, framförallt Teslas Performance-modeller och Porsche Taycan, blir det istället en skattesänkning. Funderar du på en Porsche Taycan Turbo S så kan det vara värt att vänta, då den blir 4% dyrare nu vid årsskiftet men sen helt plötsligt 19% billigare jämfört med dagens pris om man köper en ny efter 1:a juli."
Jo, vad det gäller effekterna för elbilar verkar de nya reglarna inte genomtänkta.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

OfarligTesla skrev:

Du glömmer att räkna med den skatt som måste betalas för att privatpersonen skall ha fått ut de där 500k till att börja med vilket uteblir om man får bilen betald av arbetsgivaren istället för lön. I mitt fall har jag ca 50% marginalskatt på det beloppet samt arbetsgivaravgift så det saknas runt 800k i skatt i mitt fall. Det är ju dock ett konstigt exempel då det nog är tämligen ovanligt att arbetsgivaren köper bilen rakt av och har den tills deb är värd 0 kr.
Nej nu diskuterar du en helt annan sak och det är köpkraften hos företag respektive privatpersoner pga skattetryck. Den diskussionen hör varken hit eller dit i sammanhanget. Att 500K i handen för en privatperson har kostat massa skatt är ingenting du kan göra någonting åt om du vill leva i vår värld som den ser ut idag. Det här gäller ju ALLT, inte bara bilar. Företag och privatpersoner spelar i två helt olika "divisioner" i det ekonomiska systemet. Det är också därför förmånsvärden finns vilket vi kommer till här nere. Eftersom vissa saker blir en gråzon gällande vad som ska räknas som en nödvändighet för ett företag att äga och bruka, exempelvis en bil, en båt, ett hus, ett landställe, en cykel, en disktrasa m.m. Företag kan för det mesta dra hela momsen på saker det behöver för att få verksamheten att snurra. Men se där kom staten på att för bilar så ska de inte få det...oj jävlar, det var visst ingen som bröt ihop över det av alla tusentals juridiska personer i landet...!? Varför? Det är ju egentligen orimligt att ett företag ska betala moms på något som är med och förhöjer värdet (om slutmomsen) på den vara/tjänst de säljer ju! Men detta är som sagt en ickediskussion i sammanhanget för du tycker att det är orättvist att en privatperson måste handla för skattade pengar. Då säger jag att det måste även företaget. Jo, förvisso med ett lägre skattetryck på vinsten men ändock. Sen tycker du att exemplet jag ger är dumt, varför då? De företag som har tillräckligt med pengar i kassan bör enligt alla konstens regler egentligen inte leasa bilar. Att man kan dra halva momsen vid leasing äts upp av leasingavgifter och räntor på lån etc. samt det extremt viktiga restvärdet som måste tas med i kalkylen. Jag kan lova dig att i 9 fall av 10 hade det lönat sig för FÖRETAGET att köpa bilen kontant. Oftast säljer man den efter 3 år eftersom förmånsvärdesökningen för extrautrustning avspeglar värdet av att nyttja detta i 5 år (avskrivning 5 år är regeln) vilket betyder att de flesta bilar som företag ägt eller leasat kommer ut som begagnade redan efter 3 år. Då har företagen oftast stått för en betydande del av värdeminskningen, betalat massor i moms för en helt ny bil och sett till att privatpersoner kan köpa fina, begagnade bilar, till mycket lägre priser än vad privatpersoner hade accepterat i form av värdeminskning (generellt) på 3 år. Inegnstans i mitt exempel insinuerar jag att varken privatpersonen eller företaget behåller bilen sin livslängd ut. Men att jämföra köpkraft hos företag och privatpersoner pga skattetryck är FEL och något som måste regleras på helt andra sätt än med hjälp av förmånsvärden om man vill komma åt problematiken egentligen.
OfarligTesla skrev:

Sedan bör du läsa på om varför förmånsbeskattning finns, det är ju just för att det är en förmån beskattningen träder in. Eftersom det då räknas som lön men i annan form är tanken att man skall beskattas likvärdigt. Av någon anledning har bilar inte samma förmånsbeskattning som resten vilket jag tycker är konstig, all lön jag får utbetald bör ju beskattas lika mycket.
Förmånsvärden ja. Det är en finurlig grej som staten kommit på för att reglera privatpersoners användande av företagets resurser på fritiden. Självklart måste detta regleras på något sätt, eftersom företag inte betalar moms på det de köper. Förutom på bilar då exempelvis. Så varför finns det förmån på bilar? Ja det kan man ju diskutera egentligen...borde inte bara alla utgifter istället förknippade med underhåll på bilen vara likadant ej avdragsgilla? Eller kan man inte bara säga att allt som bilen kostar förknippat med privat bruk ska det betalas moms på? Jo, men se det blir för många gråzoner och för svårt att hantera säger Skatteverket så låt oss istället dubbelbeskatta företagen igen, det är ju mycket enklare. och låt oss också se till att den som brukar bilen privat år betala för det till företaget. Enkelt. Ja, men vad ska de betala då? Jo, förmånsvärdet. Värdet för privatpersonen att bruka bilen mot om de hade haft en egen bil privat. Samma bil? Nej, och detta har påpekats miljoner ggr redan i denna och andra trådar. Nej, även Skatteverket förstår att privatpersonen aldrig hade haft råd att köpa samma eller motsvarande bil som företaget erbjuder privat. Så man sätter förmånsvärdet enligt det heliga ordet Schablon. Godtyckligt alltså i de flesta fall. Lite hipp som happ. Jahop, säger du och alla andra nu. Ja, men varför bråkar man då så mycket om detta med höjda förmånsvärden om de ändå alltid satts hipp som happ? Jo, därför att det i just denna diskussion handlar om att man vill ändra förmånsvärdena på ett sådant sätt att det missgynnar de företag och förmånstagare som är intresserade av (billiga) elbilar. Så nej, jag har inte missuppfattat vad ett förmånsvärde innebär och vad det betyder. Däremot använde jag ordet som en påminnelse om vad det faktiskt är. En förmån, för den som kan nyttja den. Är det självklart ATT betala förmånsvärde på en bil. Inte egentligen kan jag tycka eftersom momsen redan betalts in av företaget och egentligen borde det således räcka med att privatpersonen sen står för sin del av utläggen kopplade till bilen och inte gör momsavdrag för dessa genom företaget. Men som sagt, så ser inte systemet ut och det har ändå, vilket jag hela tiden påpekar, fungerat mycket bra i Sverige med vårt sätt att hantera privat åkande med företags bilar. Det har gynnat omställningen till grön bilism och om man ser till att systemet får se ut ungefär som det gjort de senaste åren så kommer systemet att fortsätta gynna en omställning till en grön elbilsflotta, mycket snabbare än om vi ska ge ansvaret till stackars privata konsumenter att ha råd att köpa nya, dyra elbilar istället för att företagen ger dem tillgång till begagnade sådana.

Sen vill jag svara på någon som skrev att man som smart person med företag borde köpa bilen privat istället för på företaget. Det är rakt igenom korkat, eftersom någon påpekat häruppe precis att då får man köpa med skattade pengar. Sedan är det ju självklart så att man som privatperson inte KAN köpa och bruka allt genom företaget så därför måste man såklart plocka ut lön och eventuella utdelningar till så lågt skattetryck som det bara går. Men det är väldigt få människor i samhället som tjänar så pass bra med pengar att de anser sig ha råd att ägna sig åt kapitalförstöringen i att köpa bilar värda över halvmiljonen privat. Det gör man endast om man anser att friheten överväger kostnaden, om man har ett företag. Ska vi räkna med att alla har det så? Nej, det kan vi såklart inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

olf skrev:

Mitt fall:

Är leasingen gratis, eller hur menar du?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl självklart att det är billigare med personal- eller förmånsbil än privatbil. Om det inte hade varit så hade det ju inte varit sånt skrik i den här tråden. Om det inte är billigare så skulle ni köpa era bilar privat istället.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Såja nu kommer höjningenBild

https://www.dn.se/motor/skog-mp-bilsubv ... t-fanders/

"Vilka konsekvenser tror du att det får för tjänstebilsmarknaden?

– Det gör det mindre attraktivt att ha tjänstebil. Jag ser framför mig att de som har möjlighet att åka kollektivt eller cykla till jobbet kommer att räkna om kalkylen, och en del av dem kommer då att ta sig till jobbet på andra sätt."

Vårat inköp utav bilar till företaget kommer att stoppas och vi kommer att behålla de bilar vi har tills de rasar.

"Gjordes det ingen konsekvensanalys av vad skattehöjningen betyder för elektrifieringsprocessen?

– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar. "

Har inga ord ens.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

PhR34k skrev:
– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar. "
Jag fattar inte hur man kan få för sig att privat personer vill ha mindre bilar? Mitt behov ser väl inte annorlunda ut bara för att jag köper privat. Ja, det kan se ut så om man tittar på statistiken men då är man ju mer än lovligt dum för den statistiken har ju påverkats ett skattesubventionat system. Tar man bort systemet så kommer ju inte behoven ändras.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
PhR34k skrev:
Jag fattar inte hur man kan få för sig att privat personer vill ha mindre bilar? Mitt behov ser väl inte annorlunda ut bara för att jag köper privat. Ja, det kan se ut så om man tittar på statistiken men då är man ju mer än lovligt dum för den statistiken har ju påverkats ett skattesubventionat system. Tar man bort systemet så kommer ju inte behoven ändras.
Känns som att hon tänker på byggare som köper en Dodge Ram när hon tänker förmånsbilar och inte tex mig som har elfirma och behöver ibland lasta verktyg/material till killarna och behöver lastutrymmet i en model X för det.
Bilar blir inte inte mindre om de ska uppfylla kraven med lastutrymme och även kunna ha 4 passagerare i bilen.
Vet på riktigt hur dessa tänker. Andelen människor som åker i en för stor bil är relativt litem framförallt i storstäder där de inte går att hitta parkering sedan.
Skriv svar