Fan vad du svamlar om saker som inte hör till frågan. Faktumet är att idag betalar du mindre skatt om du plockar ut din lön i form av en bil än om du plockar ut den i form av SEK eller annat och det är vad som skall justeras. Detta tycker jag som sagt är bra eftersom inkomstskattesystemet bör vara jämnt, det skall inte spela någon roll hur min arbetsgivare ger mig betalt (bil, SEK, bostad, mat, osv). Detta påverkar ju inte bilar som används endast inom företagets verksamhet som du pratar om eftersom det då inte uppstår någon förmån som skall beskattas.markuswesterberg skrev:text
Förmånsvärden för elbilar nästa år
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Du har ju varken läst eller förstått något av det jag skrivit så då är det ju ingen idé att du citerar mig? Nej, man (och med man menar jag hen = förmånstagare + företag) betalar INTE (för hundrade gången och nu i klartext så att du fattar) mindre i skatt för en förmånsbil. Tvärtom. Hur svårt ska det vara? Om du anser det vara svammel det jag skriver så är det för att du inte förstår.OfarligTesla skrev:Fan vad du svamlar om saker som inte hör till frågan. Faktumet är att idag betalar du mindre skatt om du plockar ut din lön i form av en bil än om du plockar ut den i form av SEK eller annat och det är vad som skall justeras. Detta tycker jag som sagt är bra eftersom inkomstskattesystemet bör vara jämnt, detta påverkar ju inte bilar som används endast inom företagets verksamhet som du pratar om eftersom det då inte uppstår någon förmån som skall beskattas.markuswesterberg skrev:text
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det blir saftiga kostnadsökningar. Från att betala ca 3000 till 5000/mån för model3.
Det kommer givetvis bli en rusning innan halvårsskiftet.
Men vad kommer det ge för effekt på elbilsbegagnat marknaden? Vi hör redan folk som tänker avstå bilar.
Det kommer givetvis bli en rusning innan halvårsskiftet.
Men vad kommer det ge för effekt på elbilsbegagnat marknaden? Vi hör redan folk som tänker avstå bilar.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Och sluta göra detta till en rättvisefråga anser jag eftersom det enbart kommer sluta i att man hämmar försäljningen av elbilar. Vilket är vad jag motsätter mig. Jag bryr mig föga om rättvisa eftersom den inte går att komma åt på detta sätt säger jag ju. Då får man isf göra det BILLIGARE för privatpersoner att köpa bil. Inte dyrare för företag och förmånstagare. Fel väg.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Så nu är det billigare med förmånsbil???markuswesterberg skrev:Och sluta göra detta till en rättvisefråga anser jag eftersom det enbart kommer sluta i att man hämmar försäljningen av elbilar. Vilket är vad jag motsätter mig. Jag bryr mig föga om rättvisa eftersom den inte går att komma åt på detta sätt säger jag ju. Då får man isf göra det BILLIGARE för privatpersoner att köpa bil. Inte dyrare för företag och förmånstagare. Fel väg.
Jag håller med OfarligTesla, sluta med svammel. Det är ju uppenbart att det är skattesubvention på förmånsbilar med eldrift allt annat är ju skitsnack. Och har du subventioner så är det någon annan som betalar, alltså vi andra som inte får subventionen.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det är i alla fall lätt att se vilka som röstar vänster i den här debatten.
Allt kokar ner till om man ser ekonomisk rättvisa som viktigare än omställningen till elbilar. Ja eller nej.
Själv har jag råd med vad jag vill ha ändå och förmånsvärdet på de bilar jag är intresserad av sänks snarare än höjs. Både eldrivet och fossildrivet.
Däremot är det lite problematiskt att man gör just de mindre och billigare elbilarna så mycket dyrare att ha som förmånsbil. Även om de är relativt billiga så tar det emot för många att köpa en bil för nästan en halv miljon privat. Och om man gör det får man oerhört mycket mer för pengarna om man väljer en fossilbil. Och betydligt färre kommer hålla sig med en mindre elbil som andrabil i familjen. Dels rullar den inte så många mil att bränslebesparingen spelar in och dels så är den inte lika prioriterad som förstabilen.
Allt kokar ner till om man ser ekonomisk rättvisa som viktigare än omställningen till elbilar. Ja eller nej.
Själv har jag råd med vad jag vill ha ändå och förmånsvärdet på de bilar jag är intresserad av sänks snarare än höjs. Både eldrivet och fossildrivet.
Däremot är det lite problematiskt att man gör just de mindre och billigare elbilarna så mycket dyrare att ha som förmånsbil. Även om de är relativt billiga så tar det emot för många att köpa en bil för nästan en halv miljon privat. Och om man gör det får man oerhört mycket mer för pengarna om man väljer en fossilbil. Och betydligt färre kommer hålla sig med en mindre elbil som andrabil i familjen. Dels rullar den inte så många mil att bränslebesparingen spelar in och dels så är den inte lika prioriterad som förstabilen.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag har precis plockat bort dig från block listan då jag tyckte du kom med något vettigt inlägg men det här risker att flytta tillbaka dig för det var osedvanligt korkat.Banane skrev:Det är i alla fall lätt att se vilka som röstar vänster i den här debatten.
Jag vill att alla ska betala lika mycket skatt så att vi alla kan betala mindre skatt. Detta är inte vänster!!! Att tycka att vi ska ha bidrag och avdrag för hittar och dittan det är vänsterpolitik.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jo man betalar mindre skatt för bilen jämfört med fallet där privatpersonen först skattar för inkomsten och sedan betalar för bilen vilket är precis det som skall jämföras med och varför man förmånsbeskattas. Man får någonting istället för lön i form av pengar och måste få skatta för det.markuswesterberg skrev:
Du har ju varken läst eller förstått något av det jag skrivit så då är det ju ingen idé att du citerar mig? Nej, man (och med man menar jag hen = förmånstagare + företag) betalar INTE (för hundrade gången och nu i klartext så att du fattar) mindre i skatt för en förmånsbil. Tvärtom. Hur svårt ska det vara? Om du anser det vara svammel det jag skriver så är det för att du inte förstår.
Det är som sagt väldigt enkelt att räkna på, men om du hade haft rätt så hade ingen egenföretagare köpt en bil på företaget i dagsläget då det hade blivit dyrare för dem.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.LarsL skrev:Så nu är det billigare med förmånsbil???markuswesterberg skrev:Och sluta göra detta till en rättvisefråga anser jag eftersom det enbart kommer sluta i att man hämmar försäljningen av elbilar. Vilket är vad jag motsätter mig. Jag bryr mig föga om rättvisa eftersom den inte går att komma åt på detta sätt säger jag ju. Då får man isf göra det BILLIGARE för privatpersoner att köpa bil. Inte dyrare för företag och förmånstagare. Fel väg.
Jag håller med OfarligTesla, sluta med svammel. Det är ju uppenbart att det är skattesubvention på förmånsbilar med eldrift allt annat är ju skitsnack. Och har du subventioner så är det någon annan som betalar, alltså vi andra som inte får subventionen.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag har köpt bilen privat och betalt mycket mer skatt för den än de som köpt den genom ett företag. Är det någon som inte fattat att det är billigare att ha en förmåns- eller personalbil?Banane skrev:Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Fast det spelar ingen roll egentligen, detta är en skattefråga som handlar om ifall skall man få betala lägre skatt på lön i form av bil eller inte? Nu verkar man ändra sig från ja till nej helt enkelt.Banane skrev:
Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
Kommer detta få effekter på hur många och vad för nya bilar som säljs? Garanterat. Går det att observera dessa och sen göra andra förändringar för att uppnå miljömål osv? Såklart.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag fattar inte diskussionen. Det är uppenbart att det är billigare att ha en förmånsbil. Framförallt en elbil med nedsatt förmånsvärde. Utan detta hade jag inte haft råd med två elbilar. Det är klart att det är mycket billigare.LarsL skrev:Jag har köpt bilen privat och betalt mycket mer skatt för den än de som köpt den genom ett företag. Är det någon som inte fattat att det är billigare att ha en förmåns- eller personalbil?Banane skrev:Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
För fossilbilar kan kalkylen se annorlunda ut. Men det bryr jag mig inte om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Ja och du är bitter för det vilket färgar din analys.LarsL skrev:Jag har köpt bilen privat och betalt mycket mer skatt för den än de som köpt den genom ett företag. Är det någon som inte fattat att det är billigare att ha en förmåns- eller personalbil?Banane skrev:Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
Jag skulle aldrig köpa en elbil privat. De är alldeles för dyra för det man får.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Vilka andra förändringar pratar du om? Inte ens en momsbefrielse skulle göra det lika fördelaktigt som det är nu.OfarligTesla skrev:Fast det spelar ingen roll egentligen, detta är en skattefråga som handlar om ifall skall man få betala lägre skatt på lön i form av bil eller inte? Nu verkar man ändra sig från ja till nej helt enkelt.Banane skrev:
Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
Kommer detta få effekter på hur många och vad för nya bilar som säljs? Garanterat. Går det att observera dessa och sen göra andra förändringar för att uppnå miljömål osv? Såklart.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
OfarligTesla skrev:Fast det spelar ingen roll egentligen, detta är en skattefråga som handlar om ifall skall man få betala lägre skatt på lön i form av bil eller inte? Nu verkar man ändra sig från ja till nej helt enkelt.Banane skrev:
Du betalar dock faktiskt ingenting. Tror väldigt få hade köpt samma bil privat.
Kommer detta få effekter på hur många och vad för nya bilar som säljs? Garanterat. Går det att observera dessa och sen göra andra förändringar för att uppnå miljömål osv? Såklart.
Nej varför ska det finnas något sätt att undgå världens kanske högsta skattetryck? Skatta ihjäl folket bara. Är delvis på grund av det som privatpersoner i vårt land har så låg köpkraft.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Hur kunde du se det om du blockat mig?LarsL skrev:Jag har precis plockat bort dig från block listan då jag tyckte du kom med något vettigt inlägg men det här risker att flytta tillbaka dig för det var osedvanligt korkat.Banane skrev:Det är i alla fall lätt att se vilka som röstar vänster i den här debatten.
Jag vill att alla ska betala lika mycket skatt så att vi alla kan betala mindre skatt. Detta är inte vänster!!! Att tycka att vi ska ha bidrag och avdrag för hittar och dittan det är vänsterpolitik.
Du tänker iaf exakt som Miljöpartiet och de andra socialisterna. Dvs du anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att lägre skatt är att betrakta som ett bidrag.
Jag däremot ser förmånsbilar som ett lågbeskattat andningshål.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Alla ska betala mindre skatt! Vi behöver en reset av vårat skattesystem där sådana här avarter rensas bort. Ett skatte system ska vara lättbegriplig och lika för alla.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Har aldrig fattat varför det ska vara skattemässigt billigare med bil än med SEK. Löneväxling till pension känns vettigt få man egentligen bara skjuter upp inkomsten och därmed skatten... med bilen så får man bara lägre skatt rakt av.
Model 3 med krok och vit inredning kostar typ 8k/mån i skattade pengar om man köper privat, men bara typ 6k/mån i skattade pengar om man löneväxlar sig till den.
Har köpt 4 Teslor privat, med skattade pengar. Nästa gång ni behöver något statligt finansierat kan ni tacka mig för mitt bidrag till statskassan
Model 3 med krok och vit inredning kostar typ 8k/mån i skattade pengar om man köper privat, men bara typ 6k/mån i skattade pengar om man löneväxlar sig till den.
Har köpt 4 Teslor privat, med skattade pengar. Nästa gång ni behöver något statligt finansierat kan ni tacka mig för mitt bidrag till statskassan

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det behöver inte bli lika fördelaktigt som det är nu heller. Folks priskänslighet är nämligen inte statisk så det är inte säkert att vi behöver uppnå samma nivå som idag för att få vettig effekt. Skatterna på bilar som släpper ut går dessutom upp samtidigt så prisdeltat går upp på grund av det.Banane skrev:
Vilka andra förändringar pratar du om? Inte ens en momsbefrielse skulle göra det lika fördelaktigt som det är nu.
Ja precis, det är dåligt om det går att kringgå skatt på olika sätt. Det oavsett om det är billigare bil, bostadslån, matkostnader eller vad som avses. Sen kan man såklart ha åsikter om skattenivåerna men att ha massa kryphål och undantag är inte rätt väg att gå för att nå det.Banane skrev:Nej varför ska det finnas något sätt att undgå världens kanske högsta skattetryck? Skatta ihjäl folket bara. Är delvis på grund av det som privatpersoner i vårt land har så låg köpkraft.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Man kan se även blockade medlemmar, de försvinner inte helt (tyvärr kanske).Banane skrev:Hur kunde du se det om du blockat mig?
Du tänker iaf exakt som Miljöpartiet och de andra socialisterna. Dvs du anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att lägre skatt är att betrakta som ett bidrag.
Jag däremot ser förmånsbilar som ett lågbeskattat andningshål.
Nej! En socialist tycker att alla ska ha lika mycket kvar efter skatt. Allas arbete är lika mycket värt och även om jag råkar få mer betalt av min arbetsgivare så ska inte jag ha mer i plånboken.
Med risk för att tjata så tycker jag alltså att skatten ska vara lika för alla. Åtminstone så ska alla med samma inkomst betala lika mycket i skatt.
Att subventionera just bilar är typiskt dåligt. Särskilt om det inte samtidigt finns möjlighet att tvinga arbetsgivare att dela ut bilar till sina anställda.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Som i exempletMickep skrev:Det blir saftiga kostnadsökningar. Från att betala ca 3000 till 5000/mån för model3.
Det kommer givetvis bli en rusning innan halvårsskiftet.
Men vad kommer det ge för effekt på elbilsbegagnat marknaden? Vi hör redan folk som tänker avstå bilar.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Nej, häpnadsväckande korkat. När storlek på förmånsbilar väljs så är det ju det privata behovet som ofta styr. Plats för 5. Hunden ska med. Husvagn. Självklart blir resultatet att man sitter själv i en för stor bil ganska ofta. Men det betyder ju inte att man egentligen vill ha en mindre bil.LarsL skrev:Jag fattar inte hur man kan få för sig att privat personer vill ha mindre bilar? Mitt behov ser väl inte annorlunda ut bara för att jag köper privat. Ja, det kan se ut så om man tittar på statistiken men då är man ju mer än lovligt dum för den statistiken har ju påverkats ett skattesubventionat system. Tar man bort systemet så kommer ju inte behoven ändras.PhR34k skrev:– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar. "
Många som använder bil i jobbet skulle ju klara sig med en tvåsitsig när dom jobbar.
Bilhatet hos mp lyser igenom.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Men när folk väljer elbilar nu så försvinner väl anledning till hatet, eller? Känns som svenska jantelagen tar över igen och sätter käppar i hjulen på de som har råd att köra elbilar.Fredrik j skrev:Nej, häpnadsväckande korkat. När storlek på förmånsbilar väljs så är det ju det privata behovet som ofta styr. Plats för 5. Hunden ska med. Husvagn. Självklart blir resultatet att man sitter själv i en för stor bil ganska ofta. Men det betyder ju inte att man egentligen vill ha en mindre bil.LarsL skrev:Jag fattar inte hur man kan få för sig att privat personer vill ha mindre bilar? Mitt behov ser väl inte annorlunda ut bara för att jag köper privat. Ja, det kan se ut så om man tittar på statistiken men då är man ju mer än lovligt dum för den statistiken har ju påverkats ett skattesubventionat system. Tar man bort systemet så kommer ju inte behoven ändras.PhR34k skrev:– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar. "
Många som använder bil i jobbet skulle ju klara sig med en tvåsitsig när dom jobbar.
Bilhatet hos mp lyser igenom.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Men MP består ju av en skum samling personer som i grunden är socialister och storstadsbor. Bor man mitt inne i en stad så behöver man ju ingen bil. Jag hade ingen bil när jag bodde i lägenhet tex. Bor man en bit ut på landet så är ju däremot en bil per vuxen person ett krav om det ska funka.PhR34k skrev:Men när folk väljer elbilar nu så försvinner väl anledning till hatet, eller? Känns som svenska jantelagen tar över igen och sätter käppar i hjulen på de som har råd att köra elbilar.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
A claim for equality of material position can be met only by a government with totalitarian powers - Friedrich August von Hayek
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld