Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av PhR34k »

LarsL skrev:
PhR34k skrev:
Men när folk väljer elbilar nu så försvinner väl anledning till hatet, eller? Känns som svenska jantelagen tar över igen och sätter käppar i hjulen på de som har råd att köra elbilar.
Men MP består ju av en skum samling personer som i grunden är socialister och storstadsbor. Bor man mitt inne i en stad så behöver man ju ingen bil. Jag hade ingen bil när jag bodde i lägenhet tex. Bor man en bit ut på landet så är ju däremot en bil per vuxen person ett krav om det ska funka.
Kommer snart inte vara möjligt att leva i detta land när de även ska införa fastighetsskatt igen.
Kan väl lika bra införa medborgarlön, kräva att alla bär uniform och utför sysslor åt staten.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

PhR34k skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
PhR34k skrev:
– Jag har inte någon sådan uppgift. Men vi har försökt greppa hur förändringarna sammanfattningsvis kommer att påverka. Vi ser en positiv utveckling och att det kommer fler elbilar som passar privatkunder, det vill säga lite mindre bilar. "
Jag fattar inte hur man kan få för sig att privat personer vill ha mindre bilar? Mitt behov ser väl inte annorlunda ut bara för att jag köper privat. Ja, det kan se ut så om man tittar på statistiken men då är man ju mer än lovligt dum för den statistiken har ju påverkats ett skattesubventionat system. Tar man bort systemet så kommer ju inte behoven ändras.
Nej, häpnadsväckande korkat. När storlek på förmånsbilar väljs så är det ju det privata behovet som ofta styr. Plats för 5. Hunden ska med. Husvagn. Självklart blir resultatet att man sitter själv i en för stor bil ganska ofta. Men det betyder ju inte att man egentligen vill ha en mindre bil.
Många som använder bil i jobbet skulle ju klara sig med en tvåsitsig när dom jobbar.
Bilhatet hos mp lyser igenom.
Men när folk väljer elbilar nu så försvinner väl anledning till hatet, eller? Känns som svenska jantelagen tar över igen och sätter käppar i hjulen på de som har råd att köra elbilar.
Ja, det är riktigt förvånande tycker jag. Jag trodde mp skulle släppa fokus på bilismen när den elektrifieras. Men man bara byter argumentation. Kan det vara så att man ser medelålders män som största hotet mot miljön och allt som denna grupp sysslar med måste begränsas?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Toja »

Det är ju det som är problemet med MP.
Dom är först i främst vänster.
Sen är dom mot bilism.
Dom tycker vi ska cykla omkring med elcykel med låda fram.
Det funkar på Södermalm, så det borde funka överallt tycker dom.
Dom har inte förmågan att förstå hur verkligheten ser ut för dom flesta.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Gustafsson »

Den politiska diskussionen kan vi väl lämna därhän? Den förstör denna annars rätt intressanta tråd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av markuswesterberg »

Verkar inte vara någon som läser det jag skriver av de som kallar det för svammel...

Har klart och tydligt sagt att det är billigare att ha förmånsbil än köpa privat, för förmånstagaren. Läs. Har också klart och tydligt sagt att det INTE är dyrare för staten att en förmånsbil säljs än en privat. Det är alltså INTE en subvention. De flertalet som säger det utan att underbygga det med kalkyler och exempel är inget annat än nättroll i min mening så skärp till er!

Hela denna debatt bör ju rimligtvis handla om ifall ett höjt förmånsvärde gynnar omställningen till elbilar. Politik av slaget du är dum för du har mer pengar än jag tycker jag vi kan lämna till andra forum.

Det som gör detta viktigt att diskutera är ju just om det främjar eller hämmar omställningen till en grön elbilsflotta. Det är extremt uppenbart att detta förslag hämmar den utvecklingen, det måste väl alla vara rörande överens om?

Men det som skrämmer mig är att även folk på detta forum verkar vilja se orättvisan i att förmånsbilen är billigare än sin privatköpta bil och göra DET till en anledning att hämma elbilsrevolutionen!?

Och återigen, ni måste göra skillnad på löntagare, företag, stat och privatperson. Allt samspelar men måste skiljas på i debatten om vad som kostar och inte. Hela felet med höjt förmånsvärde på en elbil ligger i att det blir dyrare för två parter, löntagaren/förmånstagaren OCH företaget. Vad tjänar privatpersonen på detta? NADA. Så varför vill du som privatbilsköpare, sett ur elbilsrevolutionens perspektiv, genomföra denna förändring? Att du vill det pga att du tycker livet är orättvist är ju så småbarnsaktigt att man blir mörkrädd och hör som sagt verkligen inte hit, till ett elbilsforum.

Antingen läser man och förstår och argumenterar med varandra om man anser att ett resonemang är felaktigt eller också håller man tyst och kallar framförallt inte folks inlägg för svammel. Då tycker jag att man har förbrukat sin rätt att uttrycka en åsikt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Gustafsson »

Dock är det inte alltid billigare med förmånsbil ju. Det är ju stor skillnad i förmånsvärde på tex MS utan lullull och en performance. Priset för bilen skiljer ju inte så mycket längre. Inte heller så mycket dyrare med en X. Sedan beror det ju på marginalskatten, arbetsgivaravgiften och driftskostnaderna på bilen. Bara försäkringen kan ju skilja 100000 på tre år eller mer. Det kan vara dyrare eller billigare med förmånsbil, men man slipper ju hosta upp en stor summa pengar med förmånsbil. Var och en måste ju räkna efter sina förutsättningar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Zalman3 »

Toja skrev:
Det är ju det som är problemet med MP.
Dom är först i främst vänster.
Sen är dom mot bilism.
Dom tycker vi ska cykla omkring med elcykel med låda fram.
Det funkar på Södermalm, så det borde funka överallt tycker dom.
Dom har inte förmågan att förstå hur verkligheten ser ut för dom flesta.
MP är mesiga.
Det blå laget är tuffare.
När jag pratade med L inför valet 2018 så var man för införande av Miljözon 3. Och att man principiellt tycker att den som släpper ut ska betala.
Centern tycker likadant.
Men Centern vill lägga på 50.000kr i extra malus på smutsiga bilar och ge 100.000kr i stöd till elbilar.


Centern.

Bonusens storlek baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut.

För de miljöbästa bilarna är bonusen 100 000 kronor. Exempel på bilar som får 100 000 kronor är elbilar, snåla laddhybrider, och i framtiden vätgasbilar.För de näst bästa bilarna är den 50 000 kronor. 

För att färre ska köpa bilar med höga utsläpp finansieras systemet genom en avgift som betalas vid köptillfället. 

50 000 kronor för de med högst utsläpp. Exempel på bilar som får den största avgiften är SUV:ar och större fyrhjulsdrivna terrängbilar.25 000 kronor för de med näst högst utsläpp.

https://www.centerpartiet.se/press/pres ... n-bilbonus

Argumentet från det blå laget var att om Sverige ligger långt fram i omställningsarbetet till en fossilfri bilflotta, då
kommer svenska exportframgångar av miljöteknik som ett brev på posten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa å

Inlägg av holden »

Fascinerande är hur politikerna via partiorganet Aftonbladet lyckas inympa värdeladdade uttryck som klimatsmart och sälja på folk den absurda idén att några svennebananer i elbilar styr det globala klimatet. Symbolpolitik när den är som värst.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1995
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Nect »

Remuz skrev:
Har aldrig fattat varför det ska vara skattemässigt billigare med bil än med SEK. Löneväxling till pension känns vettigt få man egentligen bara skjuter upp inkomsten och därmed skatten... med bilen så får man bara lägre skatt rakt av.

Model 3 med krok och vit inredning kostar typ 8k/mån i skattade pengar om man köper privat, men bara typ 6k/mån i skattade pengar om man löneväxlar sig till den.

Har köpt 4 Teslor privat, med skattade pengar. Nästa gång ni behöver något statligt finansierat kan ni tacka mig för mitt bidrag till statskassan :)

Största skillnaden är att du med ett privatköp fortfarande har ett värde i bilen, vid leasing (oavsett företag eller privat) så har du inget värde alls efter tre år. Samma sak med bostad (hyra/kontra köp) men med skillnaden att bilen inte ökar i värde då! (Finns så klart undantagsfall). Så ska man jämföra så får man nog ta privatleasing kontra förmånsbil.

Jag som egenföretagare med förmånsbil ser hela kostnaden, både skatt, leasingsvgift och minskad bolagsvinst. Bilen jag har (bensin) hade kostat nästan samma för mig om jag tagit den som privatleasing istället. Jag har nettolönavdrag, skulle jag inte haft förmånsbil skulle nettolönen ökat. Samtidigt som vinsten i bolaget skulle öka med över 100k/år då företaget inte skulle haft bilens kostnad. Skattar jag fram den vinsten via utdelning tillsammans med den högre nettolönen så är skillnaden per månad minimal (med min bil utan nedsättning av förmånsvärdet).

Jag har förmånsbil för att dels så slipper jag betala räkningarna privat (det gör nu administrationen åt mig) och för att om något händer är det bolaget som står på avtalet och inte jag privat.

Men som som anställd där man enbart betalar förmånsvärde så är det självfallet billigare med förmånsbil än att ta den privat.

Det många verkar glömma är att de allra flesta betalar mer än förmånsvärdet, ofta löneavdrag för att bekosta en del av företagetsutgifter på bilen. Men samtidigt så minskar den inkomstbaserade pensionen som efter många år med förmånsbil får storpåverkan negativt på din framtida pension.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av holden »

Bra sammanfattat Nect +1
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Elof »

De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1554
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av holden »

Elof skrev:
De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Du förlorar ränteintäkten, så pratar vi bankränta är det inte många korvören men är du bra på att investera kan alternativkostnaden bli enorm ;)

Har för mig att Warren Buffett, som räknar med 20% årlig avkastning på investerat kapital, sa att om man köper en ny bil för 20.000 dollar med förväntad livscykel på 20 år så kostar den en miljon dollar.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

Elof skrev:
De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Precis det gör ingen skillnad men det blir katastrof om vi blir av med det, så kan vi sammanfatta det.

Jag tycker alltså att vi ska ta det vi ger i subvention till förmånsbilar och lägga det på bonusen. Då borde bonusen åtminstone kunna höjas till 100-120 kkr utan att vi behöver gå back.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Elof skrev:
De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Förlora pengar på bilar gör man väl oavsett hur de finansieras.

Skulle tro att det kommer bli fler som privatleasar laddhybrider istället eller köper en lite äldre fossilbil, en begagnad hybrid (HEV) tex har väl fortfarande riktigt låg skatt (360:-/år) även om den knappast är så värst miljövänlig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Remuz »

Nect skrev:
Remuz skrev:
Har aldrig fattat varför det ska vara skattemässigt billigare med bil än med SEK. Löneväxling till pension känns vettigt få man egentligen bara skjuter upp inkomsten och därmed skatten... med bilen så får man bara lägre skatt rakt av.

Model 3 med krok och vit inredning kostar typ 8k/mån i skattade pengar om man köper privat, men bara typ 6k/mån i skattade pengar om man löneväxlar sig till den.

Har köpt 4 Teslor privat, med skattade pengar. Nästa gång ni behöver något statligt finansierat kan ni tacka mig för mitt bidrag till statskassan :)

Största skillnaden är att du med ett privatköp fortfarande har ett värde i bilen, vid leasing (oavsett företag eller privat) så har du inget värde alls efter tre år. Samma sak med bostad (hyra/kontra köp) men med skillnaden att bilen inte ökar i värde då! (Finns så klart undantagsfall). Så ska man jämföra så får man nog ta privatleasing kontra förmånsbil.

Jag som egenföretagare med förmånsbil ser hela kostnaden, både skatt, leasingsvgift och minskad bolagsvinst. Bilen jag har (bensin) hade kostat nästan samma för mig om jag tagit den som privatleasing istället. Jag har nettolönavdrag, skulle jag inte haft förmånsbil skulle nettolönen ökat. Samtidigt som vinsten i bolaget skulle öka med över 100k/år då företaget inte skulle haft bilens kostnad. Skattar jag fram den vinsten via utdelning tillsammans med den högre nettolönen så är skillnaden per månad minimal (med min bil utan nedsättning av förmånsvärdet).

Jag har förmånsbil för att dels så slipper jag betala räkningarna privat (det gör nu administrationen åt mig) och för att om något händer är det bolaget som står på avtalet och inte jag privat.

Men som som anställd där man enbart betalar förmånsvärde så är det självfallet billigare med förmånsbil än att ta den privat.

Det många verkar glömma är att de allra flesta betalar mer än förmånsvärdet, ofta löneavdrag för att bekosta en del av företagetsutgifter på bilen. Men samtidigt så minskar den inkomstbaserade pensionen som efter många år med förmånsbil får storpåverkan negativt på din framtida pension.
Det är ju helt irrelevant jämförelse om man inte tittar på TCO i privata pengar. En bil som man bara betalar förmånsskatt på är ju dessutom minskad lön. Hade bolaget inte gett dig en bil kunde de gett dig lönen istället...

Det är rejält mycket billigare med förmånstesla än privat oavsett upplägg. Med nya regler blir skillnaden mindre.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

LarsL skrev:
Elof skrev:
De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Precis det gör ingen skillnad men det blir katastrof om vi blir av med det, så kan vi sammanfatta det.

Jag tycker alltså att vi ska ta det vi ger i subvention till förmånsbilar och lägga det på bonusen. Då borde bonusen åtminstone kunna höjas till 100-120 kkr utan att vi behöver gå back.
Tror du att mängden skatt du betalar skulle sjunka om förmånsbilar togs bort helt och hållet?
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Elof skrev:
De skarpaste kritikerna mot förändringen här verkar hävda att det inte alls är så förmånligt att ha förmånsbil. Gott så, då kan jag köpa bilen privat i fortsättningen utan att förlora några pengar på det. ;)
Precis det gör ingen skillnad men det blir katastrof om vi blir av med det, så kan vi sammanfatta det.

Jag tycker alltså att vi ska ta det vi ger i subvention till förmånsbilar och lägga det på bonusen. Då borde bonusen åtminstone kunna höjas till 100-120 kkr utan att vi behöver gå back.
Visa gärna hur det ska gå till. Jag ser gärna att bonusen höjs, men den höjningen får i så fall finansieras av skattebetalarna, för det går inte ut några subventioner till förmånsbilar. Det finns inga bidrag som man kan spara in på.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

Linkz skrev:
Tror du att mängden skatt du betalar skulle sjunka om förmånsbilar togs bort helt och hållet?
Skillnaden blir ju extremt liten. På samma sätt som skillnaden för mig om studiemedlen ökas med någon tusenlapp. Men i slutändan så är det våra gemensamma pengar som ska användas korrekt och med försiktighet.
Nect
elbilist
Inlägg: 1995
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Nect »

Remuz skrev:
Nect skrev:
Remuz skrev:
Har aldrig fattat varför det ska vara skattemässigt billigare med bil än med SEK. Löneväxling till pension känns vettigt få man egentligen bara skjuter upp inkomsten och därmed skatten... med bilen så får man bara lägre skatt rakt av.

Model 3 med krok och vit inredning kostar typ 8k/mån i skattade pengar om man köper privat, men bara typ 6k/mån i skattade pengar om man löneväxlar sig till den.

Har köpt 4 Teslor privat, med skattade pengar. Nästa gång ni behöver något statligt finansierat kan ni tacka mig för mitt bidrag till statskassan :)

Största skillnaden är att du med ett privatköp fortfarande har ett värde i bilen, vid leasing (oavsett företag eller privat) så har du inget värde alls efter tre år. Samma sak med bostad (hyra/kontra köp) men med skillnaden att bilen inte ökar i värde då! (Finns så klart undantagsfall). Så ska man jämföra så får man nog ta privatleasing kontra förmånsbil.

Jag som egenföretagare med förmånsbil ser hela kostnaden, både skatt, leasingsvgift och minskad bolagsvinst. Bilen jag har (bensin) hade kostat nästan samma för mig om jag tagit den som privatleasing istället. Jag har nettolönavdrag, skulle jag inte haft förmånsbil skulle nettolönen ökat. Samtidigt som vinsten i bolaget skulle öka med över 100k/år då företaget inte skulle haft bilens kostnad. Skattar jag fram den vinsten via utdelning tillsammans med den högre nettolönen så är skillnaden per månad minimal (med min bil utan nedsättning av förmånsvärdet).

Jag har förmånsbil för att dels så slipper jag betala räkningarna privat (det gör nu administrationen åt mig) och för att om något händer är det bolaget som står på avtalet och inte jag privat.

Men som som anställd där man enbart betalar förmånsvärde så är det självfallet billigare med förmånsbil än att ta den privat.

Det många verkar glömma är att de allra flesta betalar mer än förmånsvärdet, ofta löneavdrag för att bekosta en del av företagetsutgifter på bilen. Men samtidigt så minskar den inkomstbaserade pensionen som efter många år med förmånsbil får storpåverkan negativt på din framtida pension.
Det är ju helt irrelevant jämförelse om man inte tittar på TCO i privata pengar. En bil som man bara betalar förmånsskatt på är ju dessutom minskad lön. Hade bolaget inte gett dig en bil kunde de gett dig lönen istället...

Det är rejält mycket billigare med förmånstesla än privat oavsett upplägg. Med nya regler blir skillnaden mindre.
Hej igen!

Jag håller helt med att det är förmånligare med förmånsbil, annars skulle som sagt ingen välja det!

Det jag försökte belysa var att den faktiska kostnaden är mer än bara förmånsvärdet.

Det jag tror kommer ske framöver är bättre privatleasingserbjudanden för att ersätta tappet som kommer ske på företagssidan. ”Fleet rabatt” kanske även kommer gälla privatkunder? Skulle det hända så gynnar det i så fall flera än företagen!

Däremot så blir det nog tvärnit på elbilssidan.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

https://www.dn.se/motor/hogre-skatt-pa- ... rifiering/
Högre skatt på tjänstebilar kan bromsa elektrifiering

Regeringen föreslår att skatten på tjänstebilar höjs med 30–90 procent. Det kan ge stora effekter på bilmarknaden, risken finns att elektrifieringen bromsas upp.

Regeringens förslag har nu gått ut på remiss. Som tidigare utlovats föreslås en kraftig skattehöjning. I förslaget skärps både räntedelen och det prisbaserade beloppet på förmånsbilar.

Syftet är att höja det skattegrundande förmånsvärdet med 25 procent. Enligt förslaget ska den nya skatten på förmånsbilar träda i kraft den 1 juli 2021 och bara gälla nyregistrerade bilar. Redan registrerade bilar ska enligt förslaget beskattas enligt de nuvarande reglerna. Förslaget har stöd av samarbetspartierna i januariöverenskommelsen (S, MP, L och C).

Ändringarna kommer samtidigt som andra, redan beslutade ändringar träder i kraft. Därför blir den sammantagna skattehöjningen betydligt högre än de 25 procent som regeringen talar om. Vid årsskiftet upphör den särskilda skatterabatten för tjänstebilar som är laddbara eller gasdrivna. Hittills har nästan alla laddbara bilar fått upp till 10 000 kronor i rabatt på förmånsvärdet.

Det gör att laddbara tjänstebilar sammantaget får en mycket kraftig skattehöjning. Billigare laddhybrider och elbilar får nästan en dubblering av förmånsvärdet. Lilla eldrivna Renault Zoe får till exempel förmånsvärdet höjt med 93 procent, från 1.534 kronor per månad till 2.963 kronor per månad.

Tesla Model 3, landets mest sålda elbil, får förmånsvärdet höjt från 3.159 kronor till 5.360 kronor per månad. En höjning med 70 procent, omkring 1. 200 kronor i månaden i extra skatt vid 55 procent marginalskatt.
En inte planerad bieffekt av det nya förmånsskattesystemet är att riktigt dyra bilar får lägre förmånsskatt. Bilar som har förmånsgrundade pris som överstiger 650 000 kronor får en viss minskning av förmånsvärdet jämfört med nu.
I promemorian skriver finansdepartementets utredare att skatteintäkterna beräknas öka med 150 miljoner kronor 2021 och med 2.330 miljoner kronor per år ”på några års sikt”. Men kalkylerna förutsätter att marknadens beteende är oförändrat. ”Beräkningarna baseras på antagandet att det totala antalet förmånsbilar uppgår till 260.000 och förblir oförändrat under tiden.
Men beteendeförändringar kan inte uteslutas, skriver finansdepartementet. I promemorian räknar man på alternativet att tio procent av förmånsbilisterna kommer att avstå från tjänstebil, 60 procent kommer att behålla en likvärdig modell och 30 procent kommer att gå ner i storlek. Ett sådant utfall skulle enligt utredarna på finansdepartementet på sikt ge en årlig skatteökning på 1.100 miljoner kronor.

Förmånsvärdet är ju det som bestämmer kostnaden för en förare av en förmånsbil. Om jag har satt taket på förmånsvärdet till 4.000 kr så kommer jag ta ut en bil som uppfyller det kravet. Får jag en Model 3 så kanske jag väljer en sådan, om arbetsgivaren går med på det. Går förmånsvärdet upp med 70% och hamnar långt över mitt tak, så måste jag välja en annan bil.

Man behöver inte vara nationalekonom för att inse att väldigt många av förarna kommer att välja andra bilar efter den 1/7 2021. Betydligt färre kommer att välja Tesla, V60 och Passat, istället blir det Kia, Hyundai och Skoda. Det allra bästa och billigaste alternativet är att förtsätta köra den bil man redan har. Ett annat attraktivt alternativ är att privatleasa en bil och ta ut skattefri milersättning. Staten kan glömma att de kommer att tjäna 1.1 miljarder i skatteintäkter. Detta är ett utmärkt sätt att bromsa elektrifieringen av den svenska fordonsparken. Men vem bryr sig om miljön, bara det är rättvist. Men det är det ju inte heller.

Om man väljer en Taycan eller annan tjänstebil som kostar över miljonen, då får man sänkt förmånsvärde. Häpnadsväckande.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av +46 »

markuswesterberg skrev:
Verkar inte vara någon som läser det jag skriver av de som kallar det för svammel...

Har klart och tydligt sagt att det är billigare att ha förmånsbil än köpa privat, för förmånstagaren. Läs. Har också klart och tydligt sagt att det INTE är dyrare för staten att en förmånsbil säljs än en privat. Det är alltså INTE en subvention. De flertalet som säger det utan att underbygga det med kalkyler och exempel är inget annat än nättroll i min mening så skärp till er!

Hela denna debatt bör ju rimligtvis handla om ifall ett höjt förmånsvärde gynnar omställningen till elbilar. Politik av slaget du är dum för du har mer pengar än jag tycker jag vi kan lämna till andra forum.

Det som gör detta viktigt att diskutera är ju just om det främjar eller hämmar omställningen till en grön elbilsflotta. Det är extremt uppenbart att detta förslag hämmar den utvecklingen, det måste väl alla vara rörande överens om?

Men det som skrämmer mig är att även folk på detta forum verkar vilja se orättvisan i att förmånsbilen är billigare än sin privatköpta bil och göra DET till en anledning att hämma elbilsrevolutionen!?

Och återigen, ni måste göra skillnad på löntagare, företag, stat och privatperson. Allt samspelar men måste skiljas på i debatten om vad som kostar och inte. Hela felet med höjt förmånsvärde på en elbil ligger i att det blir dyrare för två parter, löntagaren/förmånstagaren OCH företaget. Vad tjänar privatpersonen på detta? NADA. Så varför vill du som privatbilsköpare, sett ur elbilsrevolutionens perspektiv, genomföra denna förändring? Att du vill det pga att du tycker livet är orättvist är ju så småbarnsaktigt att man blir mörkrädd och hör som sagt verkligen inte hit, till ett elbilsforum.

Antingen läser man och förstår och argumenterar med varandra om man anser att ett resonemang är felaktigt eller också håller man tyst och kallar framförallt inte folks inlägg för svammel. Då tycker jag att man har förbrukat sin rätt att uttrycka en åsikt.
Hej Markus,
Jag har läst alla dina kommentarer, inte bara en gång utan flera gånger.
Om vi skippar kommunistfasoner, genusperspektiv, orättvisor, subventioner m.m så tror jag att de nya förmånsvärdena inte kommer ( i någon större utsträckning) bromsa omställningen till fler rena elbilar och hybrider på svenska vägar. Snöbollen är redan i rullning....
Däremot kommer det säkert att ändra på hur vi finansierar ett nytt bilinnehav.. Jag tror att förmånsbilar fortfarande kommer att dominera nybilsförsäljningen, speciellt för elbilar och hybrider. Medan så kallade personalbilar kommer att tappa stort i försäljning till förmån för olika privatleasingupplägg.
Men det största hotet för rena elbilar är ändå att biltillverkarna justerar sina prissättningar utifrån storleken på miljöbonusen.
Ok, det är vad jag tror. Vad jag vet (bland annat genom detta forum) är att de allra flesta som kör en elbil och gjort det i många år aldrig kommer att gå tillbaka till en avgasbil. Inte för att deras val kan rädda jorden utan för ekonomi, teknik, prestanda och miljö.
Som teslaägare brukar jag också alltid påminna andra om att de tillverkar av världens säkraste bilar (som kan vara bra att känna till innan olyckan är framme)
Installerat 13,2 kWp solceller
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Zalman3 skrev:
Toja skrev:
Det är ju det som är problemet med MP.
Dom är först i främst vänster.
Sen är dom mot bilism.
Dom tycker vi ska cykla omkring med elcykel med låda fram.
Det funkar på Södermalm, så det borde funka överallt tycker dom.
Dom har inte förmågan att förstå hur verkligheten ser ut för dom flesta.
MP är mesiga.
Det blå laget är tuffare.
När jag pratade med L inför valet 2018 så var man för införande av Miljözon 3. Och att man principiellt tycker att den som släpper ut ska betala.
Centern tycker likadant.
Men Centern vill lägga på 50.000kr i extra malus på smutsiga bilar och ge 100.000kr i stöd till elbilar.


Centern.

Bonusens storlek baseras på hur mycket koldioxid bilen släpper ut.

För de miljöbästa bilarna är bonusen 100 000 kronor. Exempel på bilar som får 100 000 kronor är elbilar, snåla laddhybrider, och i framtiden vätgasbilar.För de näst bästa bilarna är den 50 000 kronor. 

För att färre ska köpa bilar med höga utsläpp finansieras systemet genom en avgift som betalas vid köptillfället. 

50 000 kronor för de med högst utsläpp. Exempel på bilar som får den största avgiften är SUV:ar och större fyrhjulsdrivna terrängbilar.25 000 kronor för de med näst högst utsläpp.

https://www.centerpartiet.se/press/pres ... n-bilbonus

Argumentet från det blå laget var att om Sverige ligger långt fram i omställningsarbetet till en fossilfri bilflotta, då
kommer svenska exportframgångar av miljöteknik som ett brev på posten.
C+L spelar numera i det röda laget.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

+46 skrev:
Vad jag vet (bland annat genom detta forum) är att de allra flesta som kör en elbil och gjort det i många år aldrig kommer att gå tillbaka till en avgasbil.
Om jag förstått miljöpartiets inställning rätt så hoppas man inte på att du ska gå tillbaka till avgasbil utan att du istället ska börja åka kollektivt, gå eller cykla. Det är ju deras uttalade förhoppning med förändringarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

Banane skrev:
C+L spelar numera i det röda laget.
Inte för att starta en politisk debatt men landskapet har målats om totalt. Det går egentligen inte längre tala om ett ”blått- eller röttlag”. Jag skulle säga att vi befinner oss i en övergång där vi tre block ett till vänster med V och MP ett mitten block med S och C (L kommer nog inte finnas) och ett höger med SD, M och KD. Nästa val kommer bli spännande och något helt nytt där alla får fundera på sina värderingar och sin moral.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
+46 skrev:
Vad jag vet (bland annat genom detta forum) är att de allra flesta som kör en elbil och gjort det i många år aldrig kommer att gå tillbaka till en avgasbil.
Om jag förstått miljöpartiets inställning rätt så hoppas man inte på att du ska gå tillbaka till avgasbil utan att du istället ska börja åka kollektivt, gå eller cykla. Det är ju deras uttalade förhoppning med förändringarna.
Ja det är ju kontentan av mailsvaret jag fick och Karolina Skogs uttalande i DN (som nästan är identiska). Det spelar för Mp ingen större roll om det är en elbil eller inte. Det bästa för klimatet är kollektivtrafik, cykel och promenad. Vilket ju är sant. Problemet är att de inte förstår ens de som bor i villa en bit utanför stan.
Skriv svar