markuswesterberg skrev:Verkar inte vara någon som läser det jag skriver av de som kallar det för svammel...
Har klart och tydligt sagt att det är billigare att ha förmånsbil än köpa privat, för förmånstagaren. Läs. Har också klart och tydligt sagt att det INTE är dyrare för staten att en förmånsbil säljs än en privat. Det är alltså INTE en subvention. De flertalet som säger det utan att underbygga det med kalkyler och exempel är inget annat än nättroll i min mening så skärp till er!
Hela denna debatt bör ju rimligtvis handla om ifall ett höjt förmånsvärde gynnar omställningen till elbilar. Politik av slaget du är dum för du har mer pengar än jag tycker jag vi kan lämna till andra forum.
Det som gör detta viktigt att diskutera är ju just om det främjar eller hämmar omställningen till en grön elbilsflotta. Det är extremt uppenbart att detta förslag hämmar den utvecklingen, det måste väl alla vara rörande överens om?
Men det som skrämmer mig är att även folk på detta forum verkar vilja se orättvisan i att förmånsbilen är billigare än sin privatköpta bil och göra DET till en anledning att hämma elbilsrevolutionen!?
Och återigen, ni måste göra skillnad på löntagare, företag, stat och privatperson. Allt samspelar men måste skiljas på i debatten om vad som kostar och inte. Hela felet med höjt förmånsvärde på en elbil ligger i att det blir dyrare för två parter, löntagaren/förmånstagaren OCH företaget. Vad tjänar privatpersonen på detta? NADA. Så varför vill du som privatbilsköpare, sett ur elbilsrevolutionens perspektiv, genomföra denna förändring? Att du vill det pga att du tycker livet är orättvist är ju så småbarnsaktigt att man blir mörkrädd och hör som sagt verkligen inte hit, till ett elbilsforum.
Antingen läser man och förstår och argumenterar med varandra om man anser att ett resonemang är felaktigt eller också håller man tyst och kallar framförallt inte folks inlägg för svammel. Då tycker jag att man har förbrukat sin rätt att uttrycka en åsikt.
Hej Markus,
Jag har läst alla dina kommentarer, inte bara en gång utan flera gånger.
Om vi skippar kommunistfasoner, genusperspektiv, orättvisor, subventioner m.m så tror jag att de nya förmånsvärdena inte kommer ( i någon större utsträckning) bromsa omställningen till fler rena elbilar och hybrider på svenska vägar. Snöbollen är redan i rullning....
Däremot kommer det säkert att ändra på hur vi finansierar ett nytt bilinnehav.. Jag tror att förmånsbilar fortfarande kommer att dominera nybilsförsäljningen, speciellt för elbilar och hybrider. Medan så kallade personalbilar kommer att tappa stort i försäljning till förmån för olika privatleasingupplägg.
Men det största hotet för rena elbilar är ändå att biltillverkarna justerar sina prissättningar utifrån storleken på miljöbonusen.
Ok, det är vad jag tror. Vad jag vet (bland annat genom detta forum) är att de allra flesta som kör en elbil och gjort det i många år aldrig kommer att gå tillbaka till en avgasbil. Inte för att deras val kan rädda jorden utan för ekonomi, teknik, prestanda och miljö.
Som teslaägare brukar jag också alltid påminna andra om att de tillverkar av världens säkraste bilar (som kan vara bra att känna till innan olyckan är framme)